Träningstips

Idag var det ben som stod på schemat, har kört överkropp de senaste så de var riktigt kul att få köra favorit muskelgruppen idag!

Älskar att köra ben och idag avslutade jag passet med lite HIIT, jag är helt slut nu och mina ben är så skakiga!

Jag började med 10 minuters uppvärmning med en liten lutad backe på löpbandet.

Sedan körde jag liggande benpress 80kg, 10x3, efter det blev det inåt/utåt rotations maskinen för insida och utsida lår 10x3, därefter blev det benspark i maskin 10x2, och sedan blev det lite HIIT där jag körde knäböjs hopp upp på stepbräda i 30 sekunder x 10 sek vila, 3 omgångar.

Efter lite mat i mig ska jag rulla kroppen med foamrollern för att släppa på spänningarna lite.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Vardag

Hej på er goa ni.

Tack för alla fina kommentarer jag får, uppskattas verkligen att ni kommenterar så att man får tillbaka av det man skriver och vet att man skriver något som intresserar er.
Jag tänkte kicka igång denna tisdag med del 2 av mitt personliga inlägg, jättekul att del 1 uppskattades, om ni inte läst del ett så kan ni göra det längre ner i flödet.


Jag hade som sagt blivit klar med utbildningen och fick direkt jobb efteråt, jag började få kunder på gymmet och kombinerade mitt pt jobb med receptionstiderna. Det var riktigt kul att få arbeta med detta men det tar tid innan man kan ha PT yrke som ett heltidsjobb, Celine skulle börja förskolan och jag jobbade extra på Willys och på gymmet, willys var inget jobb jag ville ha, det var inget långsiktigt, jag hade det bara som ett extra jobb vid sidan av allt som hände. Men sommaren 2017 efter att jag gick klart utbildningen så jobbade jag där väldigt mycket. Jag var inte längre mamma ledig och Celine började förskola. Men jag kände att tiderna inte gick ihop, det är inte hållbart att jobba kväll och helger när man har barn, jag vill ju hinna umgås med henne innan hon går och lägger sig, det var en riktigt seg period för mig. För det var många kvällspass och vissa dagar jobbade jag förmiddag men då hade jag PT kunder efter jobbet, så det fanns ingen balans i det hela. Jag jobbade oregelbundna tider och kunde knappt ha någon egen tid eller tid att umgås med Hassan.
Så jag sa upp mig, och började söka andra jobb som jag kan tänka mig ha en bra tid framöver, ett arbete där man jobbar kontorstider för då hinner jag komma hem i tid och samtidigt ha pt kunder efter jobbet, för när man jobbar dagtid varje dag så går det att kombinera med mitt PT jobb för då kan jag umgås med familjen resten av veckan eftersom jag då vet att jag slutar tidigt.

Jag sökte en tjänst på Lindorff, nej det är ingen chokladfabrik som det låter haha. Det är ett inkassoföretag.
Där jobbar jag idag 08-16:30, en gång i veckan jobbar jag 09-17:30 eller till 18:00. Det funkar jätte bra, jag hinner hem och vara med familjen i några timmar innan Celine ska sova och jag hinner även träffa vänner, träna och jaa, ha ett liv!

Så idag jobbar jag där och 1-2 dagar i veckan har jag PT kunder. Det är lagom och passar mig jätte bra, man kan alltid söka efter något bättre när man inte är nöjd i sin nuvarande situation, du behöver inte ha de jobbet du inte trivs på eller ser en framtid på när du vet att du vill vara någon annanstans!
Det jag vill säga med detta är att ALLT går, folk säger att man blir begränsad med barn, ja visst är man inte lika spontan längre och planering krävs, men vad gör det att planera lite extra?
Allt går, så länge du VILL.

Del 3 kommer vara mer om min mammaroll, hur det var att bli gravid ung och hur det är att vara mamma.


Likes

Comments

Kostråd

Nästan varje dag dricker vi smoothie här hemma, hassan är den som gör dom, så sjukt goda!

Ett perfekt mellanmål eller kvällsmål som innehåller mättande och bra kalorier.

I den här smoothien hade vi i:
Banan
Jordgubb
Valnötter
En te sked honung
Mjölk

Likes

Comments

Träningstips

Igår körde jag ett härligt pass på gymmet där vi började med 20 minuters intervaller på bandet som förbrännde cirka 350 kalorier.

Sedan körde vi axlar och avslutade med plankan intervaller.

Jag har filmat axelövningarna som kördes och dem körde vi i superset vilket betyder att man kör två övningar som berör samma muskelgrupp men i två olika övningar.
Detta är bra att köra för att verkligen se till att trötta ut muskeln ordentligt!

Teknik:

Tänk på att vara rak och stolt i din hållning, du ska inte gunga fram och tillbaka med kroppen, du spänner bålen för att hålla överkroppen stilla där endast armarna jobbar. Tänk på att axlarna ska vara nedåt och bakåt, dem ska alltså inte lyftas upp varje gång du lyfter upp hantlarna i luften. Försök att slappna av i nackens muskulatur.

Likes

Comments

Vardag

Måndag: Jobb 9:30-18:00 sedan bara hem och ta det lugnt.

Tisdag: jobb 08-16:30, sedan raka vägen till STC för två konsultationer med blivande PT kunder, därefter egen träning.

Onsdag: jobb 08-16:30 sedan bara hem och umgås med familjen.

Torsdag: jobb 08-16:30 sedan gymintro på STC och därefter egen träning. Gymintro är ett pass jag håller varje torsdag där det är en liten grupp på max 4 pers där vi går igenom gymmaskinerna, perfekt för er som är nybörjare eller osäkra på maskinerna.

Fredag: jobb i sin vanliga ordning sedan AW med jobbet!

Lördag: inga planer ännu förutom personalmöte med stc och egen träning.

Söndag: inga planer ännu, men något mysigt får det bli!

Hur ser er vecka ut? :)

Två bilder ifrån teneriffa, saknar det såå mycket! vi hade det verkligen sååå bra.
Längtar tills vädret blir bättre här i sverige!!

Likes

Comments

Träningstips

Igår körde jag rygg tillsammans med min lilla syster på gymmet där hon tränar, kul att gästa lite andra gym med ibland.
Vi körde inte jätte många övningar då jag mest ville visa henne hur hon skulle träna och lära henne lite teknik.
Så jag har filmat två GRYMMA övningar som jag tycker man ska ha med under sitt ryggpass, det är sittande rodd i cable och latsdrag.

Jag kommer gå igenom tekniken på dessa övningar då det är lätt att man bara kör utan att tänka teknik.

Teknik fokus:
Latsdrag:
Börja rörelsen med att sänka skulderbladen med raka armar och dra ner stången mot övre delen av ditt bröst, tänk på att hela tiden spänna din bål och vara rakryggad och stolt i hållning, försök att inte svanka för mycket när du drar ner stången.
Koncentrera dig på ryggensmusklerna för att lättare få kontakt med dem.

Sittande Rodd i cable:
Börja rörelsen med att spänna ihop skulderbladen och sedan föra armarna mot din navel, du ska spänna ihop skulderbladen som om det vore en penna mellan dom som du ska hålla fast mellan skulderbladen, ha en rak och stolt hållning utan att svanka, axlarna ska placeras nedåt och bakåt i en naturlig position. Alltså stolt hållning.

Likes

Comments

Vardag

Haft en underbar start på denna lördag, frukost på kafferosten med Freja och sedan kollade vi i lite inredningsbutiker. Alltid kul med inredning.

Planer för resten av dagen blir att träna och umgås med la famila och bara ha en lugn och skön lördag!

Vad har ni för planer idag?

Likes

Comments

Vardag

God morgon goingar!
Detta inlägget kommer vara lite annorlunda än mina tidigare inlägg jag skrivit här på bloggen, jag har valt att inte vara så jätte personlig och att denna bloggen mest ska handla om allt som rör träning och hälsa. Men samtidigt så har jag fått frågor om vem jag är, vad jag gör annars och om min mammaroll. Jag tänkte därför skriva lite om mitt liv som mamma, heltidsjobb, pt jobb , träning och fritid, hur får jag ihop allt?

Jag blev mamma år 2015 vilket var det absolut bästa som hänt mig i mitt liv, att bli gravid och mamma till en underbar flicka. Jag gick på mamma ledighet och var hemma i totalt 1år med min dotter, och det var det bästa året i mitt liv.
Att få följa hennes utveckling och framsteg och att få vara hemma och bara njuta av ledigheten tillsammans med henne.
Efter cirka 10 månader började jag bli rastlös och ville komma igång med något extra arbete samtidigt som jag kunde vara hemma med min dotter de flesta dagarna, killen jobbade ju heltid och hade eget företag vilket gjorde att han inte kunde ta ut sin pappa ledighet efter ett år utan det fick bli mycket senare.
Så jag började söka mig till olika jobb och hade som ni kanske vet ett stort intresse för träning även då, så jag sökte ett receptions jobb på STC gymmet och fick det. Jag blev såklart superglad att få jobba med något jag verkligen brinner för, jag mår bra av att bara få vara på ett gym och att få jobba där va ju rena lyckan!

För mig gick det ihop, för det vara bara några timmar om dagen som jag jobbade, och då kunde jag spendera min tid med min dotter efter jobbet och då hade jag massor av energi till att leka med henne för att jag inte bara var hemma hela dagarna, det blev min egentid när jag jobbade på gymmet.

Tillbaka till året precis efter mamma ledigheten där jag funderade väldigt mycket på vad det egentligen är jag ville syssla med, jag ville gå en PT utbildning och började söka på olika skolor och vilken skola som är bäst i marknaden, jag kom tillslut fram till The Academys utbildningar och fick ett erbjudande att börja redan i början på februari 2017, och då var jag inte alls förbered på att gå den, det kom så otroligt spontant och jag tackade JA utan att tänka, och det var de bästa beslutet jag tagit!
MEN det blev lite tufft.. jag hade ju som sagt bara 1 extra jobb där jag då inte tjänade så jätte mycket och började söka lite mer extra jobb som jag kunde ha under tiden jag pluggade till PT ( utbildningen va i ca 5 månader ) så då fick jag ett extra jobb på Willys, och de kunde jag kombinera med mitt STC jobb. Då undrar ni säkert, HUR kunde jag ha två extra jobb, plugga på heltid och ha en dotter att ta hand om under en intensiv 5 månaders period?

Jag kan säga er att detta var den TUFFASTE perioden jag varit med om i hela mitt liv. Bara separationsångesten att behöva vara ifrån min dotter så mycket under dagarna gjorde så ont i mitt hjärta, men jag gjorde detta för OSS och jag hade aldrig fixat detta om de inte vore för Hassan, mina föräldrar/syskon och svärfamilj. Dom stöttande mig något så otroligt och hjälpte till med att ha Celine på dagarna när både jag och Hassan var iväg, som tur va ÄLSKAR hon att umgås med dom, så för henne var det rena lyckan att få spendera dagarna hos mormor/farmor, det gjorde mig trygg med att vara ifrån henne på dagarna för att hon va i trygga händer.

Så denna 5 månaders period var riktigt tuff, jag hann ju såklart inte umgås med vänner alls mycket, det blev någon gång under helgen OM jag inte jobbade eller om jag ens hade tid. Men jag visste vad jag ville med allt, jag kämpade och satsade STENHÅRT på min dröm, jag vill syssla med träning och hälsa och jag måste bara klara detta tänkte jag. Det var en psykiskt påfrestande period, men det var så OTROLIGT skönt efteråt. Jag blev Licensierad Kost och Träningskonsult, och kunde inte bli mer stolt över mig själv. Jag lyckades jobba, träna , vara i skolan , plugga efter skolan, umgås med min familj och vara mamma under den intensivaste perioden i mitt liv. Jag KLARADE det trots att jag många gånger ville ge upp, men något som heter ge upp fanns inte i min värld, ska jag klara det, ja DÅ ska jag klara det.

Detta var en liten del av hur det var för mig under denna period, för att inlägget inte ska bli allt för långt kommer jag att skriva en del 2 av tiden efter utbildningen där jag inte kunde nöja mig, jag sökte mig efter fler utmaningar.... men mer om det i del 2.


Lite bilder ifrån skolan när vi övade teknik på olika övningar.
Efter 5 intensiva månader kunde vi äntligen kalla oss för Kost och träningskonsulter, här va det sista dagen på utbildningen.
Lite gosbilder ifrån min mammaledighet.

Likes

Comments

Motivation

Tänkte att vi idag tar upp mina bästa hälsotips för ett gott, hållbart och glädjefullt liv. Något som är värt att tänka på och som förändrar ditt mående till något bättre.

Punkt 1,
Träna regelbundet, det behöver inte vara träning på just gym utan det kan även vara promenader från och till jobbet exempelvis.

Punkt 2,
Ät hälsosam och nyttig mat, då undrar ni säkert vad hälsosam mat är? och då tänker jag allt som får din mage att må bra, så pizza, pommes, socker och sötsaker m.m hit och dit är inte hälsosamt att äta allt för ofta. Så tänk på kosten.

Punkt 3,
Sov minst 6 timmar om natten oavbrutet och stressa inte upp dig.

Punkt 4,
Le, Le så ofta du kan och le mot andra människor för när du ler så skapar du glädje i dig själv och hos andra männsikor, och skratta så mycket du bara kan :)

Punkt 5,
Se framåt, ha stora drömmar och tro på dig själv! Gör det som krävs för att du ska må bra, strunta i vad andra människor tycker och tänker och kör ditt eget race! Du kommer rocka!

Likes

Comments

Träningstips

Har precis kommit hem ifrån gymmet där jag först hade min PT kund sedan egen träning, jag har ett nytt mål och ett nytt fokus med min träning just nu!

Jag vill få lite synligare muskler på mina armar, och mer formade axlar. Jag har som ni kanske kan se på bilder väldigt spinkiga armar, dom e väldigt smala men utan någon speciell form, jag kan tycka att det är snyggt när armarna ser lite vältränade ut, då menar jag inte överdrivet men bara små synliga fina muskler. Så mitt nya fokus är att köra armar mer än vad jag brukar. Vanligtvis är ju armar det jag tycker är tråkigast att köra men nu när jag är taggad på det så har det vänt till något kul eftersom att jag har ett nytt mål!

Så dagens träning bestod utav enbart armar och 20 minuter på crosstrainern som avslut. Sjukt nöjd med passet!

Detta körde jag:
1. Biceps curl med hantel, hela vägen ner 10x3.
2. Biceps curl med hantel, halv rörelse 10x3.
3. Biceps curl i cable dropset
4. Triceps i cable 10x3
5. Triceps i cable, dropset
6. Kickbaks med hantel för triceps.

20 minuter på crosstrainern som avslut.

Stolt ambassadör för Celsius och Fast sverige. Håll utkik i butikerna, FAST har lanserat deras nya bars ROX. Sjukt goda!

Likes

Comments