Linda, Linnéa (jag), Natalie, Petter

Här är jag & Natalie samt representanterna från jämtland, Linda & Petter. Vi har kommit så bra överrens och det har varit en så kul upplevelse att träffa okända svenskar samtidigt som vi träffat okända ungdomar som inte pratat svenska. Vi fick dela rum med Linda och hoppas att både hon och Petter kommer och hälsar på oss snart!

Ingen uppdatering igår? Det var pga att vi hade den stora konferrensen igårkväll och var därför upptagna från typ 8 till 3 nästa morgon.
Det började med att vi gjorde klart vår presentation & deklarationen. Efter det åkte vi till hotellet där förkonferrensen var. Hotellet var 4-stjärnigt och jätte fint. Det är där alla ministrar bor under helgens konferrens. Vi åt en sen brunch, lyssnade på massa presentationer och sedan gick vi vidare till hotellet för middagen. Där fick vi åka i en båt som från början var byggd 1915 som militärbåt men nu var ombyggd till en sjukt häftig båt. Får be Natalie om lite bilder på den. Sedan blev det presentation runt halv 9 följt av en magisk middag. Presentationen gick så himla bra, var nästan gråtfärdig för att vi hade arbetat så hårt tillsammans på detta och jag vill aldrig åka härifrån eller lämna dessa människorna. Efter middagen tog vi vår buss tillbaka som blev en partybuss. Vi förflyttade oss till baren i källaren och sedan till stora salen. Vi dansade till nästan 3 och sedan somnade vi som stockar. Självklart är jag sjukare idag men det var de värt! Vi blir körda till bussen vid 1 och är hemma i Göteborg runt midnatt. Home sweet home, även om jag kommer sakna detta massor.

Efter en väldigt väldigt lång dag börjar snart vår näst sista lektion. Vi har jobbat på våra presentationer angående vårt ämne "Mobility", alltså transport. Sedan gick vi till centrum/hamnen där vi gick på båten där även en minister var och lyssnade på våra ideer. Vi åt lunch, hade en föreläsning och fick rast innan det bar av mot hostellet igen. Sedan dess har vi jobbat på vår deklaration och stora presentation imorgon. Nu ska vi få byta våra paket vi köpt som är typiska för vår region. Det ska bli väldigt intressant, vår kommer dock imorgon tillsammans med vår minister från VGR. Efter detta ska vi återgå till deklarationen och sen sova. Börjar känna mig riktigt sjuk.

Utflyktsdag! Vi samlades vid 9 imorse för att gå på bussen som tog oss till en by ungefär 1,5h härifrån, där vi hade en heldag. Vi lärde oss en massa om vatten & vindkraft och fick testa på ett antal exprement. Efter en lunch i byn vandrade vi uppe i bergen och kollade på både vatten- och vindkraftverk. Sedan bar det av hemåt, följt av godaste middagen hittills. Nu har vi presenterat ett par slogans som vi gjorde på bussresan imorse. Snart ska jag och Natalie gå och bada och basta och sedan sova gott!

Nu är vi hemma från en mysig bar inne vid centrum. Väldigt roligt att lära känna så många nya människor. Människor från nederländerna, tyskland, italien, spanien och massa fler. Nu är vi helt slut efter ca 40min promenad så nu blir det att gå och lägga sig!

​Har ni sett något finare? Detta är några bilder från bussresan mellan Slovenien och Carinthia. Det är helt magiskt vackert här!

Nu sitter vi på rummet för en snabb rast innan vi ska ha en cooking bio.

Igår kom vi fram runt halv 4 och efter det var det middag och lite ''get to know eachother''. Idag har jag dock mått väldigt dåligt så har vilat under förmiddagen medans de andra hade en workshop angående massa olika miljöproblem. Efter lunch har vi nu delat in oss i mindre grupper för att komma på vad vi vill framföra till ministrarna på Torsdag.

Efter middagen tänkte vi hyra cyklar med både svenskar, slovenier & nederländskar. Vi tänkte cykla in till en by lite längre bort. Men mer om det sedan.