Min tanke med dagens inlägg var att det skulle vara träningsrelaterat men jag skulle ljuga om jag sa att jag var pigg idag. Jag har haft ont i halsen sedan igår kväll och jag ber till allt jag vet om att inte åka på samma förkylning som jag gjorde för någon månad sedan! Vanligtvis har jag väldigt bra immunförsvar och blir väldigt väldigt sällan sjuk, inte ens förkyld men jag vet inte om det är en kombination av jobbet tillsammans med vitaminbrist?

Som sagt så hade jag planer på att visa er övningar som ni enkelt kan göra hemma eller på gymmet också för den delen. Till detta behöver jag bra bilder och det är inget jag har just nu. Jag får boka in lillasyster snart så kan hon fota! Imorgon måste jag verkligen vara frisk! Förutom städjobb på förmiddagen så har jag även en massagekund inbokad och ev. ett möte inbokat.

Bilden ovanför texten är för några veckor sedan från den riktigt mysig dag! Tänk att jag under min utbildning skulle lära känna människor som jag vet kommer finnas i mitt liv för alltid. Vi får ses snart igen!

Dags att ta tag i disken, fixa mig lite te och sedan bädda ner mig i sängen. Ha en fin söndag i höstvädret!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Jag har träffat flera som inte tycker att stretching gör någon skillnad och nej, det finns inga studier eller forskning på att det gör någon skillnad. Men för mig fungerar det och jag känner mig inte lika stel. dessutom är det en skön avslutning på ett träningspass. Däremot står jag fast vid att rörlighetsövningar hjälper dig som vill bli starkare, lyfta tyngre och/eller minimera skador. Jag ska försöka att få till egna bilder men fram tills dess blir det bilder jag hittat. Här kommer två av mina favoritövningar för höft, bröstrygg och axlar. Tre stora muskler som många har besvär med.

Ställ dig i plankposition, sätt vänster fot utanför vänster hand och pressa ner höften. Fungerar lika bra att sätta ner knäet i golvet ifall övningar blir för tung. När du har balansen släpper du vänster hand och roterar upp mot taket, följ med handen med blicken. Vill du utmana balansen så släpper du istället höger hand och gör likadant. Byt ben och gör likadant.

Denna övning kräver käpp, soppskaft eller någon typ av pinne. Håll i pinnen med båda händerna, ju längre in du sätter händerna ju svårare blir övningen. Börja med något bredare än höftbrett, håll raka armar och försök komma så långt bak mot ryggen du kan. Stanna där det tar emot, alltså där det krävs att du böjer armarna för att komma hela vägen. Kom tillbaka till startposition. Tänk på att det är ENDAST är en rörelse i axelleden, resten av kroppen ska vara still.

Vad tycker ni om inlägg som dessa? Lycka till!

Likes

Comments

Det här tre inlägg varje vecka är nog något jag får ge upp just nu för tiden finns inte till det. Mitt liv och min vardag kanske kommer se annorlunda ut om ett tag som som det är nu går det inte. Jag försöker orka lägga så mycket tid på företaget som jag kan samtidigt som jag har en tjänst på 80% vid sidan av som nu är mer en heltidstjänst. MEN! Jag ska göra mitt bästa för att hålla bloggen uppdaterad i alla fall en gång i veckan. Kanske kan söndagar vara en bra dag för det?

Igår stod jag på höstmarknaden i Vissmålen tillsammans Salong Amelie och MB akupunktur, allt för att få företaget att synas. Trots riktigt dåligt väder så resulterade det i massagebokningar. Imorse blev det en runda till salongen för en massagekund och väl hemma väntade en kopp kaffe, lite fix med företaget och nu är äntligen lägenheten städad! Jag städar ju hos privatkunder varje vecka men när jag kommer hem och ser mitt egna hem så kan jag säga att det inte lockar att fortsätta städa mitt egna.

Jag sitter med inköpslistan för veckohandlingen av mat som jag tänkte göra senare och tror det behövs en kopp kaffe till för att piggna till. En promenad senare idag kanske det blir också! Men först skicka iväg en beställning till Bodystore.

Likes

Comments

Just nu sitter jag i soffan och väntar på att Wahlgrens värld ska börja och i ärlighetens namn har jag suttit i soffan större delen av eftermiddagen och kvällen. Jag åkte på en rejäl förkylning för drygt två veckor sedan och jag tror inte kroppen har hunnit återhämta sig från den då kroppen är orkeslös var och varannan dag. Jag har ännu inte kommit igång med träningen sen innan sommaren och varje träningspass känns som att bestiga berg just nu. Jag vet att jag kommer att hitta tillbaka till där jag var men jag längtar tills glädjen för träning kommer tillbaka igen.

Så för att komma till saken så lät jag kroppen vila idag och satsar på löpträning imorgon efter jobbet. Jag vill verkligen komma igång med löpningen igen då jag vet att jag har mått bra av den. Kanske ska jag satsa på att bygga upp konditionen mer än styrkan i höst? Styrkan vet jag att jag har och det är något jag har ganska lätt för att bygga upp igen men värre är det med konditionen. Ni som har träningsmål för i höst, vad satsar ni på? 

Och du, ja just DU! Glöm inte bort att ta hand om dig själv. Ingen tackar dig när du stupar och tar slut.

Likes

Comments

Nu på söndag kan ni hitta mig på Hälsomässan på Sägnernas hus. Jag kommer ha riktigt bra erbjudande på prova-på-massage, försäljning av presentkort och även möjlighet att prova på kinesiologitejpning. Jag provade tejpen för första gången i våras när vi gick en utbildning i det med skolan och har sedan dess pratat positivt om den. Själv har jag inte använt mig av tejpen så mycket på ett tag, däremot har jag tejpat min mammas knä ett par månader nu och hon tycker den fungerar riktigt bra. Kom förbi på söndag och få en tejpning för endast 20 kr! 

Denna vecka har jag dragit igång med min PT-kund i löpning och idag var andra passet. Det går riktigt bra och jag ser så mycket vilja i min kund, en vilja att bli bättre, utvecklas och se framåt. Och jag är övertygad att hon kommer lyckas också! 

Ikväll blir det nog tidigt i säng, jag känner att kroppen behöver sömn.

Likes

Comments

När jag tittar på denna bild så känns det som att det är flera år sedan den togs men så slår det mig att det inte är ens är ett år sedan vi stod där. Jag minns dagarna väldigt väl, vi hade nyligen lärt känna varandra och alla ville nog undermedvetet vara det bästa man kunde och försökte briljera med träningskunskaper som man inte riktigt behärskade egentligen. Inte kunde jag då tro att ett år med er skulle gå så himla fort! Nu sitter jag här och inser att det nästan på dagen är ett år sedan vi träffades för första gången.

Mycket har hänt sedan dess. Utseendemässigt men framförallt har jag förändrats som person. Jag var då en extremt osäker person som inte visste vem jag var, vad jag ville och vem jag ville att andra skulle se mig som. Jag kan fortfarande vara väldigt osäker och känna mig stressad över framtiden men till skillnad från då så vet jag nu vad jag vill karriärmässigt. Att jag nu ett år senare sitter med ett eget företag, hyr in mig på en salong som massör och får hjälpa människor att må lite bättre, det gör mig glad. Jag tror på ödet och att allt händer av en anledning! Jag har så mycket ideér på vad jag vill göra med företaget och det känns som jag satt bollen i rullning på många plan.

Jag har som mål att i höst få en bättre regelbundenhet med bloggen och satsar på uppdateringar 2-3 gånger i veckan men frågan är åter igen vad ni vill läsa om? Vad vill ni se? Hur jag lägger upp min träning, vad jag äter? Hur man får motivation eller ja vad som. Ös på med förslag!

Nu ska jag slänga på mig lite kläder och sticka iväg på en kvällspromenad. Idag behöver kroppen frisk luft!

Likes

Comments

Den här gången kan jag inte skylla på något speciellt, det har varit en kombination av brist på tid och en stor brist av inspiration. Jag har verkligen haft idétorka och har haft svårt att hitta något att skriva om. Vad vill ni läsa om? Min tanke med bloggen är ju att inspirera till att leva ett hållbart hälsosamt liv, friskvård och träning. Men med tanke på att jag själv är i en liten svacka med träning nu under sommarmånaderna så vet jag inte hur jag ska inspirera er där heller just nu.

Men det kommer! Jag ser fram emot hösten och vissa dagar ser jag otäckt ljust på framtiden. Hur mitt företag växer och går mot drömmen att bli min egen chef helt och hållet. Den dagen längtar jag till!

Imorgon åker jag till Polen för en långweekend och den kommer så lägligt nu. Denna vecka har energinivån varit på noll så jag känner att dessa dagar kan fylla på batterierna igen. Så med det sagt kanske det är hög tid att se över packningen. Innan vi åker måste jag iväg och förnya mitt körkort, helt sjukt att det gått tio år!

Likes

Comments

Under ungefär en månads tid har jag haft noll glädje eller inspiration till att träna, vilket har resulterat i att jag har tränat otroligt dåligt. Förra veckan tränade jag faktiskt inte en enda gång och det är inget som är likt mig. Jag har perioder då jag faktiskt tycker det är trist att träna, något som låter märkligt med tanke på mitt yrke men jag är inte mer än människa jag heller. Och vet ni vad som oftast brukar funka när jag har en downperiod? Då går jag på ett gruppträningspass! Helt perfekt när någon säger precis vad du ska göra och pushar dig när du egentligen bara vill gå därifrån.

Jag har haft en rörlig period i livet med att få ihop ekonomin, komma in i ett nytt jobb, lägga tid på företaget och allt däremellan. Men kvällens pass var ett riktigt håll-käften pass där allt var riktigt tungt och sådär som jag älskar när träning är, när allt är skitjobbigt rakt igenom. När man inte är vacker för fel öre, tar i med hela kroppen, svetten rinner och man känner att musklerna får jobba. DÅ älskar jag träning! När det inte behöver vara snyggt, perfekt utan bara jobbigt som träning ska vara.

Nu ska jag hänga upp lite tvätt och bädda ner mig i sängen, är så trött. 3 dagar kvar att jobba innan jag går på om en obetald men efterlängtad semester på några dagar.

Likes

Comments

- Jag har inte tid, möjlighet eller råd att träna. Hur många gånger har jag hört dem ursäkterna? Ingen aning då jag har slutat räkna antalet. Skämt och sido men det är faktiskt de vanligaste ursäkterna till att folk inte tränar. Det kan vara helt okej om man t.ex. är ensamstående och inte har möjlighet att få barnvakt för att komma iväg och träna. Men då har jag lösningen för er alla till ett kort pass där ni inte behöver några redskap och det bästa av allt, ni behöver inte lämna hemmet! Jag körde för en stund sedan ett kort pass på 15 minuter men på den korta tiden hann jag både bli svettig och trött. 

Varje övning gör du i 1 minut, vilar några sekunder och kör direkt på nästa. Totalt 5 övningar. När du kört ett varv vilar du 1-2 minuter och kör sedan 2 varv till. Dessa övningar körde jag:

Stående till armhävning - Klättra ut till plankposition och gör en armhävning (helt okej att göra dem på knä) klättra tillbaka till stående igen med så raka ben du kan. 

Utfallssteg - Ha koll på dina knän så de går så rakt fram som möjligt för att undvika felbelastning. Om man har några skador eller begränsningar av något slag kan man prova att göra utfallssteget bakåt istället för framåt. 

Planka med armlyft - Egentligen är jag lite allergisk mot plankan då det är en tuff bålövning för många men denna tycker jag är väldigt bra. Ställ dig i en hög planka dvs. att du står med raka armar och händerna i golvet istället för på armbågarna. Lyft sedan en arm i taget från golvet, alt ett ben. Försök att hålla höften still så mycket du kan. För att göra övningen något enklare så sätter du fötterna bredare isär. Blir det för tungt så gå ner och kör på knäna. 

Knäböj - Tänk nästan att du ska sätta dig på en stol, detta gör att du inte faller fram med överkroppen lika mycket. Försök ha knä och tå mot samma riktning. Sträva efter att komma ner i 90 grader, som att du sitter i jägarvila, plus om du har rörlighet att komma längre ner. Upp med bröstet och håll rak rygg. 

Höftlyft - Ligg på rygg och sätt fötterna ungefär höftbrett i golvet. Pressa upp med höft och rumpa, spänn till och håll någon sekund innan du går ner igen. Tänk att det INTE är benen som ska jobba! 

Lycka till!

Likes

Comments

Måndag och en ny vecka är igång. Jag har för en stund sedan fått i mig lite frukt som fick bli kvällsfika och innan dess var jag och syster ute och gick en runda i skogen.

Under helgen som var har jag tänkt väldigt mycket på framtiden med mitt företag. Jag är ju anställd på ett företag nu och har en månads provanställning innan jag fortsätter på en 80% tjänst. Och ju fler dagar som går ju mer känner jag mig färdig som anställd. Nej jag kommer inte sluta jobba och tro att allt ska lösa sig men jag känner mig så klar. I fredags hade jag ett möte vilket jag tror att jag nämnde i förra inlägget och jag kan avsluta så mycket som att jag var och kollade på ett rum i en lokal. Meningen är att jag skulle ha min massage där och allt känns så himla bra med det! Hon som hyr resten av lokalen som är en salong var otroligt trevlig, enkel och inspirerande. Hon fick mig att tänka till på många frågor om att ha företag och hur man vill göra för att det ska växa. Bland annat att sätta upp mål, tidsplaner osv. Det lutar åt att det blir denna lokal. Jag vet inte hur många jag har kollat på de senaste månaderna och vissa har varit bättre än andra.

Något som jag har haft svårt för under större delen av mitt liv är att vara nöjd och liksom nöja sig med livet. Jag har svårt att känna mig tillfreds och avslappnad. Jag har till och med svårt att antingen sitta i soffan och faktiskt kolla på tv eller att sitta ute i solen och verkligen njuta av lugnet. Tror det har att göra med att jag inte är nöjd med livet än. Snart kanske jag kommer kunna göra det.

Nu ska jag bädda ner mig i sängen och ladda om för morgondagen.

Likes

Comments