Dagen började ganska segt för vi sov länge. Nora kom till vårt hostel och vi åt frukost tillsammans. Vi tog det mest lugnt och gick runt i stan. Ingen av oss var så värst pigga. Emma kom vid 9 för att lämna våra grejer som vi hade lämnat hos henne när vi åkte till Melbourne så jag var upp och tog emot det. Så himla snällt av henne att komma förbi med det! Men på eftermiddagen gick vi till donken och tog en glass. Sen gick över gatan till bion för att kolla om det fanns några roliga filmer att se på tisdagen då det även är reducerat pris. Där träffade vi även Benjamin, Noras kompis som också bor här i Australien. Efter en stunds snicksnackade gick jag och Johanna till hostelet och tog en välbehövlig nap. Sedan mötte vi upp Nora och Benjamin igen vid Dominos och tog hänt pizza som vi åt på vårt hostel. Vi drack även lite vin innan vi försökte hitta en irländsk pub då det var St Patrick's day och det ville vi självklart fira. Men det var groteska köer till pubarna så vi tog en vanlig där det inte var lika mycket folk. Vi drack några öl och sen kom även lite fler svenskar. Det var mycket trevligt men det blev inte så sent. Självklart ösregnade det när vi skulle hem vid 12 tiden men men. Sen sussade vi gott.

Vaknade upp av att det spöregnade, japp tillbaka till Sydney. Vi käkade frukost och såg på medan Andreas och Rhiannon packade sina grejer och checkade ut. När alla var klara gick vi mot Paddy's Market i närheten av Chinatown. Köpte inget men det kändes som att vara tillbaka i Asien igen haha. Sen gick vi förbi Queen Victoria Building där det fanns en massa fancy affärer. Vi gick förbi Coles och köpte lite lunch innan vi gick mot Museum of Contemporary Art. Det ösregnade verkligen så det fanns inget annat att göra egentligen. Vi gick runt där och kollade på allt. Det var två videor som stack ut där de hela tiden sa "What do I do?" "What do I say" och den andra stod de och skrattade i en timme haha. Knasigt men kul. Sen satte vi oss på fiket och tog en kaffe typ. Men vi åt inget då det var dyrt så efter det gick vi till Hungry Jacks och tog en liten burgare. Sedan gick vi mot piercing studio för Johanna ville ta flera hål i sina öron så vi bokade bara tid.

Sedan knallade vi tillbaka till hostelet för de skulle åks mot flygplatsen och åks hem till Sverige, så sjukt. Vi stannade kvar på hostelet och tog det lugnt. Sen kom Nora och gjorde iordning sig med och för vi skulle ut och klubba på Ivy, en av Sydneys mest kända klubbar pga att de har pool. Vi sminkade oss, käkade nudlar och förade. En av killarna som checkade in oss hängde också med till klubben vilket var kul. På torsdagar så är det betydligt billigare att komma in på klubben 10$ så det var värt. Klubben hade flera olika våningar men vi gick ganska snabbt till poolområdet. Folk badade faktiskt men inte vi. Jag och Nora doppade dock fötterna. Vi dansade och pratade med folk, hade det tämligen kul. Vi tog en uber hem vid 3 tiden ungefär. En riktig rivstart på denna Sydney vistelse haha.

Gick upp som vanligt, packade alla våra grejer och gick sen ner och är våra sista gratis pannkakor. Efter det checkade vi ut och lämnade våra väskor. Vi sa hejdå till Vera sen som skulle ta bussen till sitt flyg mycket tidigare än oss. Det var jobbigt att säga hejdå. Jag Johanna och Nora fortsatte sen mot Federation Square och gick på museum. Först blev det art center för moving image. Vi kollade på nån utställning om Bollywood och indisk film. Sen fick vi en guidad tur om hur film och tv skapades, väldigt intressant faktiskt. Guiden tyckte mycket om svensk film. Sen gick vi till Ian Potter center där det var blandad konst, modern, klassiska tavlor och aboriginsk konst. Fint men lite svårt att förstå en del grejer. Efter det gick vi till Coles och köpte lunch som vi pt vid Yarra River. Mysigt även om en fiskmås blev väldigt aggressiv och nästan högg Johanna i foten haha.

När vi ätit upp var vi tvungna att gå tillbaka till vårt hostel för att hämta väskorna och gå till flygbussen. Vi checkade in och allt sånt, smidigt. Deras inrikes regler är mycket annorlunda för här får man ta med vinflaskor utan att de reagerar, Nora tog med en som hon köpte på Yarra Valley. Vårt flyg var försenat så vi satt och bara väntade. Men när vi väl fick boarda gick det smidigt. I Sydney fick vi våra bagage snabbt. Vi tog tåget direkt in till stan vilket tog ca 20 min. Nora hoppade av vid central och vi vidare mot Museum. Vi checkade in på the Downing hostel strax före 22, så vi blev ganska mycket försenade men aja. Hostelet var inte speciellt märkvärdigt, ganska äckligt faktiskt. Andreas och Rhiannon bodde också där så det var kul att få träffa dem igen. Vi handlade lite frukostmat och så innan vi däckade i sängs.

Denna dag började relativt tidigt. Jag och Johanna gick upp fixade lite tvätt innan frukost. Sista gången vi behöver tvätta på denna resa, sjukt. Sen åt vi pannkakor till frukost som vanligt och sen gjorde vi oss klara för dagen. Först åkte vi tillbaka till Hoizer Lane för att kolla hur målningen blev om killen hade påbörjat förra gången vi var där. Som vi trodde så var det en figur fån star wars. Det var även lite andra nya fina målningar som hade kommit. Det är ganska kul att väggarna där ständigt förändras och det kommer nya målningar. Nåt vi dock undrade var om det fanns några regler för att måla, om man behövde anmäla sig eller så. Sedan åkte vi till Queen Victoria Market för jag ville köpa en till T-shirt. Vi fick även se marknadens ost, fisk, kött och deli avdelning som vi missade förra gången. Att hitta tillbaka till samma snubbe som sist var inte helt enkelt då de hade bytt plats. Men till slut hittade vi honom och han kände igen oss haha. Köpte även ett armband.

Sen tog vi spårvagnen mot St Kilda för att bara sola och bada. Det var en super fin dag. Vi tog med lite lunch från Macca's och åt på gräset vid vattnet innan vi solade. Tror vi alla somnade där i solen men det var så härligt. Vi låg nog där i 3-4 timmar. Sen blev det glass. Den smälte ju galet fort haha. Vi gick ut på piren och kollade folk som kitesurfade. Innan vi åkte tillbaka till stan och hostelet handlade vi middagsmat på Coles. Det blev gratis pasta från hostelet, tomatsås, parmesan och spenat. En riktig höjdarmiddag haha, Veras sista tyvärr. Jag Nora och Vera gick sedan till en rooftop bar, Johanna orkade inte så hon stannade hemma. Första baren som Nora hade kollat upp var inte en rooftop bar utan ganska dodgy bar haha så den skippade vi. Vi hamnade sedan på rooftop cinema och deras bar. Egentligen fick vi inte komma upp för att det var filmkväll ikväll men vi frågade snällt vakten och 10 min senare fick vi komma upp. Vi drack lite sangria och bara snackade. Väldigt mysigt och tror Vera uppskattade det eftersom det var hennes sista dag i Aussie. Gillar verkligen att sitta högt uppe bland alla skyskrapor och se alla glittrande lampor. Det blev inte så sent vi var tillbaka på hostelet igen vid 12.

Klockan halv sju kom Gry och Emelie in till värt rum och sade hejdå. De skulle flyga vidare till Jordanien och Israel. Så spännande och kul eftersom jag också varit i Jordanien. Tråkigt att säga hejdå till dem, två verkligen underbara tjejer som vi liksom träffade i Langkawi för 4 månader sedan. Tyckte dock synd om de för de hade 40 tim flyg och väntetid framför sig. Vi andra somnade sedan om och gick upp lagom till att hinna äta frukost. Hanna och Colette skulle åka senare samma dag så de hade checkat ut. Men vi 6 kvar åkte till Fitzroy och kollade lite i vintage butiker. Jag hittade faktiskt ett par snygga och billiga Levis shorts som jag köpte. Vi gick runt där ett tag innan vi åt lunch låter vegetariskt ställe. Jag tog en veg burgare, så mycket mat men gott var det. Hanna och Colette åkte sedan till St Kilda för de ville sola det sista innan de åkte till New Zeeland. Vi andra strosade där ett tag till.

Vi åkte mot hostelet och jag och Nora satte oss i Batman Park och bara pratade ett tag. Väldigt mysigt, kändes som en typisk svensk sommar att slå sig ner i en park men kompisar och bara snacka. Sedan kom även Johanna och Vera. Vi satt där ett tag tills det blev middagsdags. Vi åt pasta pesto och majs. Sedan blev det ganska jobbigt för vi var tvungna att säga hejdå till Hanna och Colette för de kände att de inte hade tid att hänga med till festivalen. Usch så tråkigt att säga hejdå men deras äventyr fortsätter mot NZ, Fiji och sedan LA. Sen åkte alltså jag Johanna Nora och Vera till festivalen och kollade runt mest. Det fanns en massa roliga karuseller men det kostade självklart. Dock så åkte vi rullskridskor för det var gratis. Det var som att åka skridskor haha, kändes nästan som att åka på Kungsträdgården. Lite vinglig var man allt i början men så kul det var! Sedan satte vi oss vid Yarra River för att kolla på fyrverkerier, mäktigt. Denna dag var sista dagen för festivalen och folk hade varit lediga idag, Labor day. Sen åkte vi hem och sov.

Idag var vi betydligt piggare och för vi åt frukost vid 9 och kom iväg vid 10 tiden. Jag Nora Johanna och Gry gick och mötte upp de andra vid café gata där de hade beställt frukost. Vi själva tog bara en kaffe. Min latte var så otroligt bränd att jag tvungen att be om en ny. Sen när alla hade ätit upp och var klara gick vi mot Hosier Lane där det fanns en massa gatukonst och grafitti. Alltså det var som att kliva in i en helt annan värld. De flesta målningar var så fina och skickliga gjorda. Blir dock lite irriterad på dem som förstör och kluddar med tags. Det var en kille som höll på med en stor målning, vi tror att det var nåt från star wars. Vi stannade dock inte så länge så att vi såg vad det blev men lite foton blev det allt. Sedan fortsatte vi inåt mot centrum och shopping gatorna. Vi kollade lite i affärer och letade efter musikanter som tydligen skulle vara där men vi såg inga.

Istället gick vi till en supermysigt café som Nora hade blivit tipsat om. Vi fick vänta ett tag efter som vi var 8 pers. Jag tog en bagel med schoritzo fetaost och nån grönsaksröra, mumsigt. Efter det gick alla förutom Hanna och Colette till en tatueringstudio för Emelie och Johanna var lite sugna men det blev inget. Sedan gick vi förbi lite musikanter som var duktiga. Vi gick sen till Queen Victoria Market. Vi kollade lite snabbt för det var så stort men vi hade inte så mycket tid. Jag köpte en T-shirt vilket var jag nöjd med. Sedan fick vi lite bråttom hem innan vi mötte upp de andra vid Woolies för att köpa middag för vi skulle picknicka. I Melbourne pågick det en festival, Moomba Festival vid Royal Botanic Gardens. Vi gick dit för vi skulle på utomhusbio där också, inte Hanna och Colette för de hade redan sett filmen Moonlight.

Vi satte oss under en stor ek, för vädret var inte det bästa. Men det var mysigt att sitta där, allihopa en sista gång. Sedan splittrade vi oss, de två gick till festivalen och vi mot utomhusbion. Vi knöade in oss i mitten och satte oss på våra saronger. Det var så mycket folk och de flesta hade stora filtar/stolar eller hyrde puffar att sitta på. Men vi fick väldigt bra platser ändå. Vädret blev också mycket bättre, vi fick se en magnifik solnedgång. Stämningen var så härlig, Australiens sensommar, fullmåne glada människor och en mycket intressant film. Den var ganska svår men verkligen sevärd. Mitt i filmen sköt de fyrverkerier från festivalen som vi också såg haha. Det var verkligen en sån lyckad kväll, super mysig avslutning, speciellt för Gry och Emelie som skulle åka morgonen efter. Vi gick hem sen när filmen var slut. De två packade sina grejer och vi gick och lade oss.

Alla var nog ganska slitna denna dag. Vi kom nog inte upp förren klockan halv 11 eller nåt sånt. Vi hade missat pannkakorna så när vi hade gjort iordning oss gick vi till 7 eleven på hörnet och köpte frukost. Trekantsmacka och en Cola haha. Sen åkte vi spårvagn till St Kilda. Jag Emelie och Johanna stannade till vid Luna Park, en liten nöjespark som även finns i Sydney. Det var gratis att gå in men inte att åka så vi gick bara runt och kollade in attraktionerna. Trots att det var litet så fanns det mycket roligt att kolla på. Vi fastnade för speglar som gör en ful och konstig haha. Efter det gick vi till de andra som låg på stranden och pressade. Om bara någon dag kommer vi skiljas och folk kommer åka vidare/hem så vi passade på att ta vara på solen. Det var sol molnigt men sprack sedan upp och blev väldigt varmt.

Efter ett tag blev folk hungriga så då gick vi till en matmarknad med olika food trucks. Först gick vi ett varv för att kolla in vad det fanns för något men de flesta av oss fastnade för falafel burgare. Jag och Gry valde även att dela på en pommes men det hade vi verkligen inte behövt för burgarna var såå stora och mättande. Men det var så mysigt att sitta där på höbalar och äta med alla fina vänner. Kommer så sakna dem. Sen blev det lite sämre väder så då åkte vi hemåt och chillade en stund innan vi bytte om och gjorde oss redo för avslutningsmiddag. Jag hade bokat en italiensk restaurang 15 min bort. Det var en mysig restaurang och när vi kom fick vi en gratis välkomstdrink, mycket trevligt. Jag beställde en pizza med parmaskinka, gorgonzola och fikon, super gott. Tror alla var nöjda med både maten och restaurangen så det kändes extra bra för mig haha. Mysigt var det! När vi ätit upp gick vi tillbaka till hostelet och bara va.

Vi gick upp vid halv åtta, packade allt och gick ner till köket för att äta pankisar. Väldigt trevligt att få gratis frukost som dessutom är lagad haha. Det var samma kvinna som stod och stekte, tydligen gör hon det varje dag. När vi ätit upp blev det ganska bråttom för att hinna gå till bilen för att slippa betala för en ytterligare dyr timme i parkeringshus. Det kostade 57$ för knappt 12h, tur att vi är många som delar på kostaderna. Sen åkte vi mot The Pillars som låg ca 1h bort. Vi stannade på vägen och köpte lunch, bröd och lite olika dipsåser. Vädret var inte det bästa men det sprack upp när vi väl kom till klipporna. Vi parkerade bilen och gick en bit innan vi lade oss på klipporna. Så skönt att slippa sanden för en gångs skull. Det var flera där som redan hoppade från klipporna. Vi solade ett tag för att värma upp oss.

Sen hoppade vi, det var inte så högt typ lagom. Det läskigaste var sen att komma upp igen inte själva hoppet i sig för det var ganska vågigt, men det gick bra. Vi lunchade och pratade och hade det allmänt väldigt bra. Tyvärr kunde vi inte ligga där alltför länge för vi var tvungna att lämna tillbaka bilen innan klockan 15.30 för att slippa betala ännu en parkering i stan. Emelie körde och jag var karta haha. Vi tankade på vägen och sen lämnade vi bilen, allt gick prima. Sen gick vi till spårvägen, fyllde på våra myki kort och köpte glass. Vi åkte till Woolies och köpte middag, chili von carne. På hostelet igen chillade vi, fräschade till oss. Jag och Emelie lagade maten och det blev faktiskt väldigt bra. Alla tyckte det var gott så det var ju bra haha. Efter middagen fixade vi oss för utgång. Vi drack en av skumpa flaskorna vi köpte från vinprovningen innan vi gick till Casino Crown.

Det var kul och se casinot men kan tänka mig att inget slår Las Vegas haha. Vi tog varsin drink och glassade. Sen tillbaka på hostelet förade vi lite mer på vårt rum innan vi gick till klubben. Hanna hade fixat en promoter så det var gratis inträde och VIP bord så det var riktigt trevligt. Det var bra musik och alla dansade järnet. Innan vi gick hem svängde vi förbi subway innan vi somnade gott.

Tidig morgon blev det där vi packade ihop alla grejer och gick till frukosten. Mackor, mjölk och flingor mycket nice. Sen åkte vi tillbaka till hostelet vilket tog 3h. Vi hämtade våra väskor vid stationen, checkade in och åkte igen. Colette hängde på nu också och vi körde mot Yarra Valley, vinodlingar. Innan vi provade vin åt vi lite lunch som vi hade med oss, kokta ägg och mackor. Vi satt vid vägkanten och åt mysigt. Först hamnade vi på Helen's Hill. Vi hade ju inte bokat något utan chansade bara att vi kunde få prova lite vin. Det var en äldre dam som hjälpte oss. Vi började med ett mousserande och sedan vitt och slutligen rött. Nja rött vin är inte min grej men kul att prova iaf, kanske bättre om man socker tillsammans med mat. Vi köpte iaf en flaska mousserande för den var vinnaren bland oss som vi delade på.

Sen åkte vi vidare till Dominique Portet där vi provade lite mer rosé. Vi fick ett rosé mousserande som var väldigt gott så det köpte vi en flaska av också. Detta ställe kändes lite lyxigare än det andra. Men det var verkligen en helt ny värld med att prova vin, förstod inte så mycket när tjejen förklarade men hon sa att Australien var ett bra ställe att prova vin på för första gången då det bara var drop in och ingen bokning behövdes som ofta vid Medelhavet. Jag kände mig väldigt vuxen haha men det var riktigt roligt. När det var klart och Emelie och Gry hade hämtat Veras plånbok från det första stället, körde Emelie oss till en chokladfabrik. Hon skippade vinprovningen vilket var väldigt sjysst av henne så hon körde.

På chokladfabriken fick vi prova lite choklad men vi alla köpte glass. Kulorna vi fick var nog bland de största jag sett, västligt generöst. Jag och Gry delade på två kulor och det är jag tacksam att vi gjorde för annars skulle jag aldrig orkat äta upp. Sen åkte vi hem och checkade in. Det tog ett bra tag men vi hade blivit uppgraderade till två 4 bäddsrum vilket var riktigt nice. Vi gick en snabbis till Woolies och köpte lite middag, det blev en wrap orkade verkligen inte laga mat. Sen tog vi det bara lugnt och sov som stenar.

Klockan 7 var det dags att kliva upp, ta sina grejer och gå mer till köket för att ära lite pannkakor. Hostelet gjorde gratis pannkakor varje dag så det åt vi innan vi åkte till biluthyrningsaffären. Dock fick vi lite problem med våra väskor, vart vi kunde förvara dem då hostelet inte längre gav oss tillåtelse att ha dem över natten trots att de sa det dagen innan. Stämningen blev lite irriterad när detta hände och vi var tvungna att gå till Southern Cross station betala för väskförvar. Aja det blev inte så dyrt och vi kom iväg ändå hyfsat tidigt. Vi åkte mot St Kilda och gick till Jucy där vi skulle låna bilen. Först tänkte jag köra men efter jag inte hade nåt internationellt körkort eller translation så skippade jag det. Hanna Emelie och Gry fick köra istället. Det gick ganska bra att åka ut från stan och hitta till Great Ocean Road. Alla var ganska sega i bilen men det blev sedan bättre när vi väl kom till kusten.

Första stoppet blev Bells Beach där vi bara tog ett snabbt stopp för att fota. Sen fortsatte vi mot Lorne och köpte lite lunch, sushirullar och middagsmat. Vi satt precis vid stranden och hade det jättemysigt. Efter det åkte vi till Teddys Lookout där vi hade en liten photoshoot med oss alla. 7 toppen tjejer, alla utom Colette som varit där tidigare, på roadtrip på internationella kvinnodagen, det blir ju inte bättre. När vi varit där ett tag fortsatte vi till Port Campbell National Park som vi kom fram till vid kl 18. Innan det hade vi sett brandrök som gjorde hela himlen grå/gul. Ingen av oss förstod riktigt var det brann dock. Vi hade dessutom hunnit checka in på vårat hostel/lägenhet som vi hyrde vilket var nice. Sen fick vi dock lite stressigt för vi ville hinna se 12 apostels vid solnedgången men ändå hinna se mer längs vägen. Vi hann se London Bridge och Lock Arc Gorge också innan vi åkte mot apostlarna.

Vi hann precis se solen gå ner och alltså solnedgången var såå fin. Hela östkusten har varit fel sida att se en fin solnedgång men denna var otroligt fin. Vi tog lite foton och åkte sedan i mörkret till hostelet. Vi hade en egen liten lägenhet för oss själva vilket var riktigt nice. Lite middag blev det, pasta tomatsås bönor och ost typ. Inget speciellt men ändå. Efter maten var alla helt slutkörda och trötta så det blev en tidig kväll för oss alla. Åka bil och resa är jobbigt, även om man inte kör.