Vaknade av att Johanna och Vivian, en tjej från Australien pratade utanför mitt lilla kryp in. Klockan var ändå frukost dags så det vara bara att kliva upp, göra iordning mig och äta. Vi tre hade pratat igår om att åka runt Krabi så det var dagens planer men det var inte så fint väder och regnet var inte långt borta så vi var lite osäkra. Vi väntade på Viviane kompis Alyssa som också skulle med men vi bestämde oss för att köra. Sen kom dock nästa problem. Tanken var först att hyra moppar för 200bath/dag men de ville ha pass i deposition och ingen av oss ville ge ut det så det sprack. Men då hyrde vi istället en tuktuk för hela dagen. Jag lyckades förhandla ner priset till 500bath per person så det var väl okej ändå. Så vi hoppade in och vi var på väg mot ett berg som Vivian hade kollat upp på datorn. Vid entrén sa de att det kulle ta 4h totalt, 2 upp och 2 ner men vi tänkte äh det klarar vi snabbare. Kan säga att det var betydligt jobbigare än väntat. Det blev inte bättre av att det började regna heller. Men jag och Johanna var väl förbereda med våra ponchos.

Väl uppe på toppen efter ett antal svåra och hala bitar så tog vi en massa foton. Utsikten var inte den bästa men det kändes väldigt mystiskt med dimman och molnen precis ovanför bergen. Det var fint och jag är både stolt och glad att vi gjorde det även om vi har vädret emot oss när vi bestiger berg haha. Vi var nere vid tuktuken 3h senare och då var vi blöta och hungriga. Då var jag riktigt glad att vi inte hade hyrt moppar utan bara kunde sitta och ta det lugnt. Vi åkte nu mot Krabi Town och det var en lång bit dit. Det första vi gjorde var att leta efter en lämplig restaurang. Jag beställde nån nudelrätt med kyckling och det var gott för hungrig var jag. Efter maten gick vi till ett tempel som hade coola draksmyckning men det var nån ceremoni där så vi kunde inte gå in.

Sen letade vi efter en night market som skulle finnas vid en flod i närheten. Men det regna och det var inte så stort så vi kände oss lite uppgivna. Dessutom var planen egentligen att åka till nån annan viewpoint men det regna för mycket. När vi började gå mot tuktuken så försökte vi verkligen hitta den där nattmacka den och tillslut gjorde vi det! Det var så kul att bara titta och gå runt där. Jag köpte en vattenmelon shake men den var inte alls god tyvärr. Men jag Johanna och Vivian köpte lite grejer som vi delade på bla friterade fiskkakor, thai matpannkakor och butterfly buns. Vi valde att ta det som vår middag. På marknaden träffade vi även en tjej från Österrike som var själv men hon var väldigt trevlig. Sen när vi var mätta och belåtna åkte vi hemåt med varsin sticky rice take away. Var så glad att vi tog en tuktuk alltså! Hemma igen åt vi vår efterrätt och jag gjorde iordning mig för sängen. Johanna blev lite hungrig igen så förhöjde med henne till 7 eleven innan jag somnade sött. Det var en riktigt kul dag även om det regnade.

• Thailand

Kvällen innan hade vi redan bestämt att vi skulle ta en lugn strand dag. Sagt och gjort, vi vaknade vid halv 10 för att hinna äta frukost innan den stängde. Vet ni hur gott yoghurt och müsli var? Så länge sen sist så det satt mycket bra i magen. Sen packade vi våra strandväskor och gick till stranden precis nedanför, Ao Nang Beach. Strandpromenaden var väldigt fin men själva stranden var inte den finaste jag har sett men det funkade. Vi lade oss i skuggan och badade det första vi gjorde. Det var faktiskt längesen vi solade och badade haha. Sen chillade vi bara, jag läste min bok och Johanna sov. Det kändes riktigt bra att bara ta det lugnt det behövde vi. Efter ett tag började vi bli hungriga så vi tog lite Fried rice och nudlar precis vid vårt hostel. Det var helt okej lunch.

Sen tog vi en snabbsväng upp på hostelet innan vi gick till stranden igen för att köpa biljetter till en long tail boat till Railey Beach. Det tog kanske 10-15 min och stranden var så fin för den var omringad av berg. Solen stod inte lika högt uppe nu men det var härligt ändå. Vi badade lite och chillade på stranden ett tag innan vi åkte tillbaka till vår strand och hostel. Vi duschade och gjorde iordning oss innan vi gick och åt. De andra skulle till det andra hostelet men vi orkade inte. Det blev indiskt och gott? Ja! Vi tog nån set meal för 500bath för två personer. Det ingick nån friterad grönsaks grej till förrätt som var kul att prova. Sen fick vi chicken tikka masala och en grönsaks gryta tillsammans med två olika naan och saffransris plus varsin juice. Det var riktigt nice! Vi satt där ett tag och snackade innan vi gick till McDonalds och köpte glass till efterrätt. Sen hemma somnade vi mätta och belåtna.

• Thailand

Vid 11 var det dags att checka ut så innan dess packade vi och gick till 7 eleven för att köpa frukost och snacks att ha på färden. Johanna tog en tosti och jag en youghurt. Vi tog det lugnt fram till kvart i 1 då vi gick till busshållplatsen för att vänta på den lokala bussen. Vi behövde inte vänta alltför länge innan den kom. Det var typ en större tuk tuk som kostade 30 Bath för att komma till Phuket Town. Det tog kanske 45 min innan vi var framme och var tvungna att vänta på ytterligare en lokal buss för att komma till bussterminal 2. Det var en man som sa han också skulle dit så vi litade på honom att vi skulle med rätt buss. Sen kom det dock en buss som sa att den skulle till terminal 2 men mannen sa att det inte var rätt buss vilket gjorde oss förvirrade. Dock följde vi våra instinkter och tog den ändå och det var tur det. För när vi kom till terminal 2 så kom vi 10 min innan bussen skulle gå 14.30, kalla flax alltså. Ja det kändes mer som en normal buss fast ändå som en lokal buss för vi var de enda turisterna haha.

Det tog några timmar innan en kille sa att vi var framme i Krabi. Men de släppte av oss precis bredvid en stor motorväg! Vi visste inte var vi var eller hur långt det var till vårt hostel. Det fanns inga taxi eller annan lokalbuss. Det enda som fanns var ert moppeföretag och körde folk som taxi. Vi hade typ inge större val än att åka med dem så de hade de stora ryggsäckarna mellan benen medan vi satt bakpå. Herre jisses haha sjukaste transporten hittills. Det gick iaf bra och vi hade hjälm! Men tror ni inte att de släppte av oss vid fel hostel? Tydligen fanns det två hostel med samma namn i samma kedja och vårt var det närmast stranden, vilket vi inte var nu. Så hostelt fixar en tuk tuk så att vi kommer till rätt hostel, slumber party hostel on the beach haha. Vi hade bokat 14 bäddsrum men det kändes verkligen inte som det för alla hade varsin liten koja typ så man fick privacy vilket var såå skönt.

Vi landande och köpte sedan en tosti till Johanna (verkligen nöd mat som vi lever på haha). Sedan var det dags för BBQ vid hostelet där vi var tidigare den dagen. Gratis mat är ju aldrig fel och vi fick pasta med tomatsås, sallad, potatismos och kycklingspett. Helt ok. Sen skulle festande börja men vi var inte på festhumör så vi åt och sen gick haha. Det tog 20 min att komma till vårt hostel och på vägen köpte Johanna en glass och jag en Sprite. Vi vilade på hostelet ett tag innan min mage började säga att den var hungrig vid halv 11 haha. Johanna var också hungrig för vi fick inte så mycket på BBQ så vi gick till Family Mart. Där köpte vi varsin green curry som vi åt vid hostelet. Sen var vi mätta och belåtna och kunde sova gott.

Vid nio var jag klarvaken, Johanna var dessvärre tröttare men hon hängde med mig till shoppingcentret ändå. Vi stannade vid Burger King för lite pannkaksfrukost för centret öppnade inte förren vid 11. Sen var vi där i kanske tre timmar innan vi inte orkade mer utan till till hostelet igen. Där somnade vi om och sov i några timmar. Johanna vart hungrig sen så då gick vi till donken för vi orkade verkligen inte leta efter något annat. Frida och Josse solade på stranden så vi gick dit sen när vi ätit upp. De var helt inne i sina mobiler så vi passade på att skrämma dem vilket var väldigt kul haha. Sen satt vi där på stranden ett bra tag och bara snackade tills solen nästan gick ner. De skulle hem och fixa sig så då gick vi hem vi med och chillade.

Kl 20 hade vi bestämt att vi skulle äta middag med Frida och Josse. Erika och Lovisa mötte vi precis när vi skulle gå men de hade precis ätit så det blev middag utan dem. Vi åt lite nudlar allihopa och det var faktiskt ganska gott även om jag inte hade nån aptit för tillfället. Det var ett litet mysigt ställe på en bakgatan med restauranger typ, precis bredvid Harrys som vi åt på igår. Frida och Josse ville sen ta en drink men vi kände att vi verkligen inte hade nån ork eller lust så vi sa hejdå till varandra och knallade hemåt. Det var väldigt kul att berätta allt som vi har hunnit göra, vad man ska/inte ska göra för det var bara deras första vecka som de var i Asien. Jag kände mig väldigt rutinerad haha. Hemma på hostelet tog vi det lugnt och somnade snabbt.

• Thailand

Vi vaknade väl vid halv tio rycket och tänkte gå ner till 7 eleven för att köpa frukost då det inte ingick på hostelet. Men vi träffade Erika och Lovisa i receptionen så vi hängde på deras frukost planer som var Starbucks. Men de hade en liten annan budget än oss så det blev ändå 7 elevens toast haha men vi åt tillsammans med dem. Vädret var ingen höjdare, inget regn eller så men ändå inte kul att ligga på stranden. Så vi bestämde oss för att gå till shopping centret som låg bara 10 bort. Det fanns inga jätteroliga affärer men vi kollade runt där ett tag. Vi letade efter en biograf som tydligen skulle finnas där nånstans men då kom vi mitt ibland en danstävling för barn. Oj vad de var duktiga! Där stod vi och kollade ett bra tag. Jag blev så emotionell för jag började tänka på hur kul det var att dansa och uppträda haha.

Sen hittade vi bion och vi hade sån flax för vi kom 10 min innan Fantastic beasts & where you can find them började. Det kostade 50kr för en biljett! Lite popcorn och chips blev det såklart och en massa bio reklam. Innan filmen började kom det en minnes film av Thailands kung där alla var tvungna att ställa sig upp för att hedra honom. Det var det första som jag har märkt av hans bortgång. Filmen var så rörande för man såg hur hela befolkningen verkligen älskade honom. Och sen började filmen som handlade om historien om hur en författare skrev en lärobok som finns med i Harry Potter filmerna. Den var så bra! Den blev än bättre eftersom jag och Johanna har träffat en snubbe som klippte filmen i Penang. Det var riktigt mysigt att kolla bio och inte så konstigt med thai subtitle eftersom det var engelskt språk.

Sen efter bion splittrades vi fyra, jag och Johanna strosade runt ett tag innan vi gick tillbaka till hostelet och vilade gjorde iordning oss. Vi hängde med Erika och Lovisa på deras rum medan de gjorde sig klara innan vi gick och åt middag. En tjej på hostelet hade sagt att Harrys hade bra priser så dit gick vi. Jag visste inte att det var ett svenskt ställe men tydligen. Åt en jättegod thai gryta, mums. Där satt vi sen och snackade ett tag medan vi väntade på Frida och Josse, Johannas kompisar. Lovisa och Erika gick sen medan vi väntade medan de skulle äta. De hade precis kommit från Koh Tao, östkusten. Kul att träffa dem! Vi snackade ett tag innan vi gick mot Bangla Road och dem gick hem för att sova. Tur som var hittade vi Erika och Lovisa igen så vi hängde med dem på kvällen. Gick runt till olika barer och klubbar. Bla White Room som även finns i Stockholm och till Illusion. Det var riktigt kul! Kom hem vid 6 så det var minst sagt en galen kväll.

• Thailand

Idag var det dags att packa väskan igen, checka ut och åka mot ny destination, Phuket. Men innan dess lämnade vi våra väskor vid receptionen och köpte pannkakor med ost ägg och skinka som frukost. Vi åt dem medan vi gick mot viewpointen. Gissa om det inte var en massa trappor upp haha. Tur att det var skugga. Det fanns två viewing points men den andra högre upp var mycket finare. När vi väl var uppe rann svetten som aldrig förr men om det var fint? Jo väldigt! Efter några selfies gick vi ner och Johanna inhandlade dyrt schampo. Jag köpte en jordgubbshake innan vi slappade på stranden i skuggan. Försökte blogga men Johanna är mycket bättre än mig på det haha. Sen gick vi och åt lite, inte för att vi var hungriga men för att vi skulle bli om vi inte gjorde det haha. Sen knallade vi bort mot hamnen där båten skulle ta oss till Phuket. Det var inga knussel, vi lämnade vårt bagage och kollade på zootopia som visades på tv.

Resan tog ca 2h, en ganska lugn resa. På båtarna är det alltid folk som säljer andra vidare båtbiljetter eller anordnar med transport till ens hostel/hotel. Här var det inget undantag så vi fixade transport till vårt hostel. Väldigt smidigt för då följer man bara med och de visar en vart man ska osv. Vi var ett gäng som skulle till Patong Beach men vi fick vänta länge innan vi kom iväg. På bussen var det två svenska tjejer som också skulle till samma hostel som oss så vi blev avsläppta samtidigt i regnet. Det visade sig att dem också var 97:or och kom från Örebro. Dock fick vi gå en ganska lång bit i regnet innan vi hittade hostelet och det låg verkligen i skymundan men det var helt ok. Tydligen var det nåt strul med rummen men vi fick 6 bäddsrum för samma pris som 10 vilket var bra. När vi checkat in och lämnat väskorna på rummet gick vi ut och åt alla fyra.

Vi letade ett bra tag för allt var så dyrt men tillslut blev det ett pizza ställe. Alltså det var nog en av de absolut bästa pizzorna jag har smakat! Så gott! Efter det var vi proppmätta och var typ i matkoma. Men vi gick förbi Bangla Road som tydligen är känd här i Phuket bla för strippklubbar. Det var väldigt märkligt att gå där, kände mig väldigt obekväm. Vi orkade inte göra mer den kvällen så vi gick tillbaka till hostelet. På rummet var det givetvis någon som sov kl 21 så vi kunde inte tända lampan. Ja då var det bara att ta fram pannlampan haha. Det var stora sköna sängar så sov väldigt gott sen.

Klockan stod på kvart i 9 för jag och Johanna hade bokat en day tour ut till öarna och i det ingick bla snorkling. Vi väckte Ines och Veera innan vi gick för de skulle åka vidare idag till Krabi. Så här slutar vår tre underbara veckor tillsammans. Förhoppningsvis ses vi igen snart antingen i Finland eller Sverige. Det kommer bli tomt utan dem för vi klickade verkligen så bra tillsammans. Aja sen gick jag och Johanna dit vi hade bokat touren för att sedan gå och äta frukost buffé som ingick. Det var en bra bit dit och på andra sidan ön men kul att se det med. Men det var verkligen som att komma till en helt annan ö, där det bara var resorts och familjer tillskillnad vart vi bodde. Frukostbuffén bestod av lite grönsaker, ris och sweet and sour kyckling samt toast haha. Men gratis mat är alltid gratis mat. Eller gratis och gratis, hela touren kostade 450 Bath vilket ändå var helt ok.

Efter det var det dags att åka båt. I vår båt var det bara par och vi haha. Första stoppet var monkey Beach och ni vet ju hur mycket vi gillar apor så vi stannade kvar på båten. De små aporna var söta, på avstånd haha. En kille på vår båt blev biten av en så han måste ta en massa sprutor mot rabies, inte kul för honom eller plånboken. Sedan fortsatte vi till Shark Point där man tydligen kunde se små hajar men inte gjorde vi det. Lite fiskar var det vi såg när vi snorklade i 20 min. Båten satte sen av mot Bambo Island och det var verkligen så fint! Sanden var såå vit och vattnet var såå kristall klart. Det kändes som att bada i en salt pool typ haha. Där på ön var vi i ca 1.5h, vi solade lite och vilade i skuggan. Själva ön tillhörde naturreservat så vi var tvungna att betala 400 Bath men det var det typ värt.

När vi kom på båten igen fick vi lunch, Fried rice och vatten melon. Inte den mest mättande lunchen men ok ändå. Sen fick vi snorkla på ytterligare ett ställe där vi såg lite coola fiskstim. Denna gång hade vi inte flytvästar som vi hade i Koh Lipe men det behövdes inte för vattnet var så salt så vi flöt tack vare det. Dessutom kändes man sig mycket smidigare i vattnet. Efter det åkte vi mot Maya Bay som är känt från Leo DiCaprios film The Beach från år 2000. Men innan dess fick vi se Viking Cave. Där hade vi möjligheten att snorkla igen men himmelen var så grå och till slut öppnade den sig och det hällregna. Det var inte så kul men men. Vid Maya Bay så var det fint, även det här tillhörde naturreservat men det var en väldigt mystiskt känsla pga vädret. Det regnade men det var väldigt grått, lite kusligt faktiskt. Vi gick runt där ett tag men stannade vi kiosken för vi var så hungriga. Det blev snabbnudlar vilket hjälpte! Sen gick vi tillbaka till vår båt och vi åkte hemåt.

Vi chillade på hostelet ett tag innan vi gick ut för att äta. Det blev indiskt men inte det bästa jag ätit men helt ok ändå. Johanna ville ha en trådfläta i sitt hår så efter maten fixade vi en sådan till henne. Det blev fanatiskt väldigt fint. Sen köpte hon en glass och jag nutella pannkaka och gick ner mot stranden. Vi kollade på alla eldshower, hoppade hopprep och dansade lite innan vi gick hemåt igen. Det var lite konstigt att vara där bara vi två men ändå skönt. Sängarna vibrerade som tusan sen när vi skulle sova men med allt snorklade och sena kvällar så var det inga problem. Somna som en stock.

• Thailand

Vaknade ett antal gånger denna kort natt för folk kom hem senare än mig och det var svinkallt i vårat rum. Min och Johannas våningssäng var precis vid acn. Vid 11 var vi nog alla uppe ändå så vi gick till ett mer europeiskt ställe där de andra tog avokado och kyckling macka medan jag tog Pad Thai. Ja det blev ju som brunch. Där satt vi ett tag och gick igenom vad som hade hänt kvällen innan haha och hur det hade gått för oss med våra missions. Jag och Johanna bokade en dags tour, snorkling och rundtur med båt till dagen efter. Ines och Veera hängde inte på för de skulle åka vidare till Krabi. Men det kändes både kul och bra att göra det. Sen lade vi oss på stranden och bara chillade. Det var så skönt i skuggan men i solen alldeles för varmt. Vattnet var inte mycket mer svalkande för det var lågvatten och så grunt.

Vid fyra tiden kände vi att vi behöver lite mat så det blev samma ställe igen som dagen innan, lite Fried rice. Veera och Ines gick sedan till stranden igen medan vi två gick tillbaka till hostelet. På rummet hade det kommit lite nya personer och de frågade om vi villa hänga med och käka. Så vi gjorde iordning oss lite snabbt och följde med. Det var två britter, två från Vanadis och en aussie. Jag och Johanna delade på en pizza eftersom vi nyligen hade ätit. Men det var trevligt och vi hängde med dem resten av kvällen och natten typ. Vi satte oss sen vi vår barstrand och drack lite öl. Finskorna kom sedan också och joinade oss. Det var kul. Tja vi gjorde väl samma sak för gårdagen, eldshower och beer Pong. Förstår inte hur de som jobbar där orkar göra samma sak varje dag. Men även denna kväll blev en bra kväll. Dock ena britten som vi var med hade nog gått in lite väl hårt för hans kväll slutade tidigt. Lite sorgligt för det var vår sista dag med Veera och Ines, våra kompanjoner sedan Borneo, tre veckor tillbaka.

Kl 11 var vi tvungna att checka ut så innan det åt vi frukost som vanligt och sen packade alla grejer. Ines och Veera gick och åt frukost på restaurang. När vi var klara med packningen gick vi ner och satte oss i common area. Jag och Johanna planerade lite vart vi ska åka sen efter Phi Phi öarna och det blev Phuket och Krabi och dessutom bokade hostel dit. Kl 11.30 kom vår transport till färjan och vi var många som skulle dit. Dock gick inte färjan förren kl 1 så vi åt lite lunch även om jag inte var så hungrig men en tonfiskbaguette slank ner. Det började regna lagom tills att färjan skulle gå och det tog bara 1h. En av killarna hade varit på Phi Phi förut så han visste vägen till vårat hostel för det låg precis bredvid deras på stranden. Vi lämnade bara våra grejer på rummet och gick sedan till den närmaste restaurangen för lite mat.

När vi hade ätit klart gick vi en runda på byn för att kolla om vi kunde hitta nåt och ha på oss till kvällen. Jag köpte ett elefantlinne och Veera köpte ett par shorts. Vi köpte de på samma ställe och försökte pruta ner dem och det blev 50bath billigare. Jag vart nöjd iaf. Johanna köpte en fin byxdress. Innan vi gick till hostelet delade jag och Ines på en glass som de gjorde på en kall platta med typ mjölk. Annorlunda men gott. Sen på hostelet tog jag en nap, var så trött. Dock när jag vaknade igen var jag så otaggad på att gå ut men det var bara att byta om och köra. Middagen blev på samma ställe och jag tog en Penang curry vilket mycket gott. Sen gick vi runt, kollade in vart allt folk var. Vi stötte på gänget från färjan och hängde med dem. Vi gick till en bar där de hade thaiboxning. Tyckte nog att det var en liten underlig grej att ha på en bar men aja. Nere på stranden sen precis nedanför oss var det eldshower, beer Pong och hopprep. Där spenderade vi kvällen lång och det var så kul! Det fanns flera barer på stranden som man gick emellan och det var så mycket folk. En mycket lyckad första kväll på Phi Phi.

Det blev frukost som vanligt innan kl 10. Vi hyrde moppar en dag till och Johanna provade att skjutsa mig denna gång och det gick bra. Hon körde ner till vår strand men vi hann bara ligga där en halvtimme innan det började ösregna. Vi tog skydd på en liten bambuplatå med tak. Det var mysigt att sitta där alla fem medan regnet öste ner. När det hade lättat satte vi oss och åt lunch vid den närliggande restaurangen. Jag tog en nudelsoppa som var väldigt god faktiskt. Sen tog jag en sticky rice med mango kokosmjölk på sidan och cashewnötter, mycket gott. Matkoman sen var total så vi la oss på stranden igen. Jag tror att alla somnande, det gjorde iaf jag. Men när jag vaknade igen var klockan redan 3 så jag kände att vi behövde göra något så vi åkte till Old Town. Johanna körde och det var ganska skönt att åka med även om man känner sig maktlös därbak haha.

Innan Old Town så kom vi till en view point som tekniskt sett var en restaurang. Men vi stannade där och tog en Cola var innan vi fortsatte. Old Town hade lite fina affärer med krimskrams men det var kul att bara strosa där. Jag tänkte köpa en klänning och jag försökte pruta ner den men det gick inte så bra så jag sket i det. Regnet hängde i luften så vi bestämde oss för att åka hemåt innan det blev alltför mörkt. Jag körde denna gång för Johanna ville inte köra i mörkret. På vägen såg vi hur himmelen blev alldeles rosa så vi körde snabbt ner till stranden och satte och och kollade solnedgången. Det var verkligen så fint.

Ines körde sen först hemåt och jag följde bara henne för det var svårt att se alla hål i vägen men det gick bra. Tillbaka på hostelet fräschade vi till oss. Veera och Ines valde att träna igen och de ville att jag skulle hänga med men jag orkade verkligen inte. Men när de kom tillbaka gick vi mot stranden och en restaurang som Veera hade sett. Vi satt i en liten bambuhydda igen utan stolar och bara på golvet med ett bord. Tog en hamburgare och det var nog en av de bästa burgarna jag ätit på länge. Sen satte vi oss på samma strandbar som vi var vid igår och vi alla tig en strawberry daiquiri för vi firade Tams sista dag för hon skulle åka hem imorogn. Där satt vi och pratade om allt mellan himmel och jord, från politik till universums oändlighet haha, djupt. Sen orkade vi inte göra så mycket mer än att bara gå och lägga oss.