Hej nu är jag tillbaka för en ny spännande resa. I januari ska jag flytta till Barcelona för att plugga spanska vid Internationella Skolorna i Barcelona. Det är en svensk universitets kurs, Spanska i Spanien- allmänkurs, som hålls av Linnéuniversietet i Växjö och ger 30 högskolepoäng. All undervisning är självklart på spanska och ges av spansktalande lärare. Jag har alltid velat lära mig spanska, förstå, kunna tala och göra mig förstådd. Läste spanska i grundskolan och på gymnasiet och tyckte det var väldigt kul men kommer inte ihåg mycket så tänkte därför, varför inte flytta till Barcelona som alla säger är så underbart och ge det en chans? Men detta är även ett mindre mål i mitt stora mål, att en dag resa till Sydamerika, men för att åka dit och känna mig bekväm vill jag kunna kommunicera och behärska spanska. Jag kommer att flytta, plugga och bo tillsammans med min bästa vän Olivia. Här kommer jag alltså att skriva om vår vardag i Barcelona, för att sedan kunna blicka tillbaka på tiden där och komma ihåg allt.

Puss och Kram

Det är märkligt hur tiden går så fort och hur snabbt man kommer tillbaka till sina vanliga rutiner. Jag var hemma en vecka innan började jag jobba jobba och jobba. Men däremellan har jag även hunnit med en del kortare resor och gjort klart tekniskt basår. Nu är det nästan 9 månader sen jag kom hem och jag har kunnat reflekterat över resan en hel del. Precis när jag hade kommit hem kände jag mig ganska vilsen och visste intre riktigt vem jag var längre. Men jag har fått nya tankar och värderingar och jag skulle nog ändå säga att jag har vuxit en del. Nu när jag ser tillbaka på bilder och minns så skulle jag nog inte gjort något annorlunda. Jag är så glad över att ha fått träffat alla underbara människor, alla vackra platser jag har fått se och alla konstiga och sjuka saker vi var med om. Jag är så tacksam och glad att jag fullbordade resan som jag tänkt och jag kunde nog inte haft en bättre resekompanjon än Johanna. Det var en helt fantastisk resa! Men nu bär det av mot nya äventyr!

Här kommer lite highlights av resan!

Detta inlägg är skrivet hemma i Sverige med hjälp av bilder, allt är kanske inte i kronologisk ordning.

Första flyget till Doha gick bra, inga problem alls. Vi sov det mesta av resan, bra med nattflyg. I Doha hade bara npn timme att slå ihjäl innan det var dags för sista flyget den här resan. 6 timmar senare landade vi på Arlanda vilket var mycket märkligt, se alla skyltar på svenska haha. Mamma och Pappa mötte upp oss och dem körde oss hem. Vi var helt slut för vi landade kl 12 svensk tid men för oss var klockan 23, lägg dags. När vi kom hem duschade vi och försökte hålla oss vakna så länge som möjligt. Vi tog en promis i det kalla vädret usch haha. Johanna fick låna en jacka av mig för inte behövde hon ha det på vår resa. Vi lyckades vara vakna till 17-18 på eftermiddagen och sedan slockande vi och sov till nästa dag. Jetlagen försvann där vilket var bra gjort av oss! Sedan stannade Johanna över helgen, vi landade på torsdagen om jag inte kommer ihåg fel. Vi träffade bla mina kompisar och käkade med Oscar och Jocke. Att säga hejdå till Johanna på tågstationen var inte det lättaste. Vi har varit med varandra 24/7 i nästan 6 månader och sedan helt plötsligt inte se varandra igen på väldigt länge, mycket märklig känsla. Men oj vad den här resan har varit rolig! Tack snälla Johanna att jag har fått dela den med dig, du är världsbäst!! <3

Klockan stod på halv 9 och det var bara att kliva upp och packa alla grejer och äta frukost. Sista gången (på ett tag förhoppningvis) som vi behövde packa ihop alla grejer och checka ut. När allt var klart lämnade vi väskorna på förvar gick vi till Paddy's Market igen, denna gången var det öppet. Johanna köpte en boomerang till hennes mamma och jag köpte ett par byxor och glas underlägg. Sedan gick vi mot Darling Harbor och vilade oss i en mysig park innan vi gick mot Kings Cross och piercing stället. Dags för Johannas 5 nya hål. Nora kom även efter sin arbetsintervju. Jag hjälpte till och välja smycken och sen var det bara att köra. Hon som gjorde hålen var mycket proffsig och Johanna själv var riktigt cool som inte sa ett pip. Höll henne i handen och några hål gjorde nog mer ont än de andra. Men hon gjorde det! Så stolt haha för hon har pratat om det hela resan.

Sen med fem nya hål som blev så sjukt snygga blev jag också väldigt sugen men det får nog vänta tills jag kommer hem eller nåt haha. När allt var klart försökte vi hitta ett apotek som hade reningsgrejer till de nya piercingarna. Sen gick vi till Surry Hills och satte oss på ett café som vi ha velat gå till länge och äta deras Halloumiburgare. Vi fick vänta ett tag men det var det värt. Oj så goda och prisvärda och stället var väldigt mysigt. Sen kom även Benjamin som hade slutat sitt jobb. Vi alla gick sen tillsammans till Hyde Park och vi köpte varsin glass på Macca´s. Det var faktiskt fint väder denna dag så vi satt faktiskt i skuggan i gräset haha. Vi satt bara där och pratade vilket var mycket mysigt. Men slutligen började det sjävklart regna haha. Vi gick till Westfield för att söka skydd och passade även på att köpa en eyeliner.

Sen gick vi till Coles, köpte lite färdkost innan vi var tvungna att gå till hostelet. Jag tog en snabbdusch, bytte om och sen packade om. Sen tog vi alla tåget och Nora och Benjamin hoppade av vid central medan vi fortsatte mot flygplatsen. Usch det var jobbigt att lämna Nora. Nu är hon själv i Sydney men det känns bra att hon har Benjamin i alla fall. Det tog bara 20 min till flygplatsen och där checkade vi in, allt väldigt smidigt. Sen gick vi igenom immigration men självklart strular det för mig när jag ska igenom så jag måste fylla i nåt formulär osv. Blir så himla trött på det där alltså! Aja sen securityn gick bra och sen blev det donken till middag. Vi satte oss sen vid gaten och väntade att få boarda. Planet skulle gå 22.10 och det kom iväg i tid. Vi fick middag och sen försökte jag kolla lite film men slocknade ganska snabbt. Svårt att förstå att vi var på planet hem, kändes mer som att vi skulle fortsätta till nåt nytt ställe. Aja men 15h på planet skulle ta oss till Doha, Qatar.

Detta inlägg är skrivet 03-01-18 hemma i Sverige med hjälp av bilder, allt är kanske inte i kronologisk ordning.

Det här var vår näst sista dag i Sydney, Australien och på vår långa resa, dagen efter åkte vi hem. Vi hade bestämt oss för att åka till Manly, dels för att försöka bada men också för att hinna träffa Emma en sista gång. Vi tog båten över och satte oss på stranden. Tror ni vi hade varmt väder och sol? Nja det regnade i alla fall inte men så varmt var det inte. Jag och Nora bestämde oss att vi skulle bada, bara för att kunna säga att vi badade i Sydney. Johanna var inte så sugen på det haha. Det var uppfriskande och en kul grej men fick så mycket sand i bikinin haha. Sedan kom Emma efter en lite strulig morgon hemma men det var kul att hon kom ändå. Vi strosade runt lite där och köpte panerade potatisskivor som Emma älskade och det var tydligen typsikt för Australien. Sedan satte vi oss på det svenska cafét Fika även om vi snart skulle åka hem. Jag tog en kladdkaka som var såå god! Någon av sällskapet tog en toast skagen som verkade så god också. Nora kirrade nästan jobb där också! Sedan åkte Nora tillbaka med färjan medan jag och Johanna hängde med Emma som visade oss en jättefin utkiksplats över hela Sydney skyline. Sedan körde hon oss till färjan och vi åkte mot hostelet. Innan vi kom dit stannade vi till vid operahuset för jag ville ha en fin sista turist bild där haha.

Efter lite chill på hostelet så mötte vi upp Benjamin och Nora för att käka lite indiskt. Vi tänkte först möta upp vår australiensiska kompis Joel som vi träffade i Malaysia men det blev tyvärr inte av. Maten var god men servicen kanske inte den bästa haha. Sedan gick vi alla till biografen och mötte upp Emma. Vi tänkte se Lion som hade fått bra kritik. En var bra men jag var nog inte riktigt med på vad den skulle handla om, adoption så blev väldigt berörd. Men det var en lyckad kväll må jag säga. Sedan skiljdes vi åt och det var bara för mig och Johannas del hög tid att packa ihop alla våra grejer...

En sista turistbild!

Detta inlägg är skrivet 03-01-18 i hemma Sverige med hjälp av bilder, allt är kanske inte i kronologisk ordning.

Det är inte lätt att skriva ett inlägg när man bara har en bild att gå på och minnet sviktar men ska försöka. Bilden ni ser är från Benjamins café som vi besökte då vi inte hade mycket bättre för oss. Cafét låg i mysiga Surry Hills, jättenära vintage affärerna vi kollade i förra gången vi var här med Gry o Emelie & co. Nora kom hon också efter ett tag, hon fick prova på att göra latte för hon skulle på arbetsintervju dagen efter men kände sig lite ringrostig på den fronten. Sen skulle jag tro att vi strosade runt i området och gick neråt shopping gatorna. Vi gick in i en fin lyx galleria/saluhall. Benjamin slutade jobbet och vi satte oss i Hyde Park med varsin glass innan det började regna. Sedan kommer jag faktiskt inte ihåg mer vad vi gjorde tyvärr. Borde verkligen ha skrivit och avslutat denna resa för längesen men tiden och orken har inte funnits.

Emma hade tipsat oss om att åka till Blue Mountains, speciellt på en söndag då all tågtrafik bara kostar 2,95$ oavsett hur mycket eller hur långt man åker. Självklart gjorde vi det och gick upp tidigt i ottan för att hinna med ett tidigt tåg. Nora ville också hänga på men tyckte verkligen så synd om henne för hon bor redan 1,5 h utanför Sydney så hon var tvungen att åka supertidigt för att kunna möta oss på centralstationen vid 9, som vi för övrigt kunde gå till på 15 min. Tågresan tog ungefär 2h så vi sov lite för att samla kraft. När vi väl kom fram visste vi inte alls hur vi skulle ta oss till de berömda Three Sisters. Efter att ha försökt få hjälp så lyckas vi hitta rätt buss då vi verkligen inte kunde gå för det regnade, det tämligen öste ner. Ja vi hade inge vidare väder men vi hade bestämt oss och var fullt beslutsamma att åka så då gjorde vi det. Vi kom fram till utkikspunkten men såg inte mycket alls då det var dimma och moln i ett. Trots vädret så var vi inte ensamma. Vi försökte ta lite kort då dimman lättade emellanåt men insåg ganska snabbt att det inte skulle bli några bra bilder. Då tänkte vi att vi kunde gå till en annan utkikspunkt medan vi väntade. Stigen var helt lerig och det var inte lätt att gå utan att bli blöt om fötterna. Inte såg vi mycket mer därborta men det kändes i alla fall bra att ha försökt se något annat också.

På väg tillbaka mot Three Sisters så mötte vi en kurskamrat till mig på gymnasiet och hennes pojkvän haha. Så oväntat att träffa dem där, på andra sidan jorden men kul. Tillbaka vis den stora utkikspunkten så hade läget inte förändrats så mycket men vi väntade tålmodigt och satte och åt vår medhavda lunch. Och skam den som ger sig, molnen och dimman lättade och vi kunde äntligen den spektakulära utsikten och de berömda sten formationerna. Efter lite foton så gick vi till en annan stig och såg ännu lite mer utsikt och en häftig stenformation. Jag fick nästan svindel för räcket var så lågt. Efter det vandrade vi tillbaka mot tågstationen efter att ha köpt glass. Nu var det riktigt varmt, snacka om snabba väderförhållanden. Alla tre däckade på tåget hem. Vi lämnade bara våra prylar på rummet och gick sen ut för att äta på ett mexikanskt matställe som Rhiannon och Andreas hade gillat. Vi åt lite nachos mumsigt. Sen gjorde vi inte mycket mer utan chillade på hostelet.

Vi hade sedan länge bestämt att vi skulle åka till Bondi Beach tillsammans med Emma oavsett hur vädret var. Hon är ju bara ledig på helger så då körde vi på det. Jag och Johanna startade dagen vid 9 och Emma kom och hämtade oss sedan i sin bil. Vi åkte till Bondi men det svåraste var att hitta en parkeringsplats haha. Inga biljettautomater fungerade heller så vi fick skriva en lapp. Vädret var inte det bästa men solen tittade fram emellanåt. Vi gick längs stranden och tog lite kort med den fina gatukonsten. Så glad att vi åkte tillbaka till Sydney så att vi fick träffa Emma lite mer. Sedan gick vi till Macca´s och tog en glass haha. Efter det tog vi bilen och körde längs costal walk, ingen av oss orkade gå så bilen blev utmärkt. Emma stannade på alla ställen så att vi fick se, egen personlig guide liksom.

Sedan åkte vi till New Town, Nora hade sagt att det skulle vara någon marknad så vi kollade in det. Men vädret var verkligen växlande och när vi väl kom till rätt ställe så visades det sig att marknaden var inställd pga vädret, tyspiskt. Aja vi köpte lite lunch på IGA innan Emma visade oss Sydneys Universitet som hon ska börja på i sommar. Det var super fina byggnader, antingen gamla eller uber nya. Sen körde hon hem oss och vi chillade ett tag. Vi gick till Coles och köpte middag, tortilini med tomatsås. Emma kom senare och vi gjorde iordning oss för utgång. Sminkade och bytte om. Sedan tog vi en taxi till klubben Home. Jag hade kollat upp klubben och fixat oss på lista för att slippa inträde. Musiken var rikigt bra i början men sedan kom det någon dålig dj så då blev det ganska segt. Emma drog ganska tidigt, även vi. Vi var nog hemma vid 2 tiden ändå.

Så fint i Bondi även om vädret inte var på topp...

Emmas ev blivande Universitet

Love u!

Dagen började ganska segt för vi sov länge. Nora kom till vårt hostel och vi åt frukost tillsammans. Vi tog det mest lugnt och gick runt i stan. Ingen av oss var så värst pigga. Emma kom vid 9 för att lämna våra grejer som vi hade lämnat hos henne när vi åkte till Melbourne så jag var upp och tog emot det. Så himla snällt av henne att komma förbi med det! Men på eftermiddagen gick vi till donken och tog en glass. Sen gick över gatan till bion för att kolla om det fanns några roliga filmer att se på tisdagen då det även är reducerat pris. Där träffade vi även Benjamin, Noras kompis som också bor här i Australien. Efter en stunds snicksnackade gick jag och Johanna till hostelet och tog en välbehövlig nap. Sedan mötte vi upp Nora och Benjamin igen vid Dominos och tog hänt pizza som vi åt på vårt hostel. Vi drack även lite vin innan vi försökte hitta en irländsk pub då det var St Patrick's day och det ville vi självklart fira. Men det var groteska köer till pubarna så vi tog en vanlig där det inte var lika mycket folk. Vi drack några öl och sen kom även lite fler svenskar. Det var mycket trevligt men det blev inte så sent. Självklart ösregnade det när vi skulle hem vid 12 tiden men men. Sen sussade vi gott.

Vaknade upp av att det spöregnade, japp tillbaka till Sydney. Vi käkade frukost och såg på medan Andreas och Rhiannon packade sina grejer och checkade ut. När alla var klara gick vi mot Paddy's Market i närheten av Chinatown. Köpte inget men det kändes som att vara tillbaka i Asien igen haha. Sen gick vi förbi Queen Victoria Building där det fanns en massa fancy affärer. Vi gick förbi Coles och köpte lite lunch innan vi gick mot Museum of Contemporary Art. Det ösregnade verkligen så det fanns inget annat att göra egentligen. Vi gick runt där och kollade på allt. Det var två videor som stack ut där de hela tiden sa "What do I do?" "What do I say" och den andra stod de och skrattade i en timme haha. Knasigt men kul. Sen satte vi oss på fiket och tog en kaffe typ. Men vi åt inget då det var dyrt så efter det gick vi till Hungry Jacks och tog en liten burgare. Sedan gick vi mot piercing studio för Johanna ville ta flera hål i sina öron så vi bokade bara tid.

Sedan knallade vi tillbaka till hostelet för de skulle åks mot flygplatsen och åks hem till Sverige, så sjukt. Vi stannade kvar på hostelet och tog det lugnt. Sen kom Nora och gjorde iordning sig med och för vi skulle ut och klubba på Ivy, en av Sydneys mest kända klubbar pga att de har pool. Vi sminkade oss, käkade nudlar och förade. En av killarna som checkade in oss hängde också med till klubben vilket var kul. På torsdagar så är det betydligt billigare att komma in på klubben 10$ så det var värt. Klubben hade flera olika våningar men vi gick ganska snabbt till poolområdet. Folk badade faktiskt men inte vi. Jag och Nora doppade dock fötterna. Vi dansade och pratade med folk, hade det tämligen kul. Vi tog en uber hem vid 3 tiden ungefär. En riktig rivstart på denna Sydney vistelse haha.