Vi sov till 9 ungefär innan vi åt lite frukost. Sen gick vi till Coles som låg bakom centrum för att handla. Det blev ganska mycket frukt och grönt men även pasta haha. Men det kändes bra att ha ordentligt med mat och snacks. Sen gick vi tillbaka till hostelet, tog det lite lugnt och lagade lunch. Vi planerade också nästa destination, bokade buss och hostel. I vårt rum träffade vi två tyska tjejer som vi snackade med och bestämde att gå till stranden med. Så efter att vi hade ätit upp och packat alla våra grejer så gick vi uppför backen till Main Beach. Vi lade oss på stranden. Det var fortfarande höga vågor och nu stod det varning för bluebottles, en typ av brännmaneter. Vi hoppade i vattnet för det var så varmt men självklart blev jag stungen. Gick upp och fick is från livvakterna. Det var en massa människor som hade ispåsar mot olika kroppsdelar för att det också hade blivit stungna.

Jag och Kim satte oss i skuggan medan Johanna och Frenzi låg och brassade i solen. Sen efter ett tag gick vi och köpte glass och strosade runt i Nossa heads. Alla var lite halv sega så vi gick tillbaka till hostelet och fräschade till oss. Jag tog en välbehövlig nap innan de andra väckte mig och vi gick tillbaka till Noosa Heads. Alltså Noosa är verkligen en typisk Australiensk liten semesterort där surfing och mat är det viktigaste, så himla mysigt att gå omkring. Barnen har suring efter skolan som att vi skulle ha fotboll som fritidsaktivitet haha. Vi gick till Bettys Burgers, för lata för att laga mat. Nej men det var verkligen mysigt att sitta där och gott var det. Vi gjorde inte så mycket mer utan gick tillbaka till hostelet, snodde wi-fi och läste innan vi gick och lade oss.

Ny dag och en ny destination. Vi packade, käkade frukost och sa hejdå till Louie katten. Alex såg vi inte men vi gick ändå. En riktigt trevlig vistelse hos honom och det är nog tack vare honom som vi hoppade fallskärm. Vi gick till busstationen och väntade ett tag innan vi åkte mot Noosa. Det var ingen lång bussresa 2,5h med ett stopp på vägen. Framme i Noosa var vi tvungna att gå en bit till vårt hostel Nomands. Det var många som skulle checka in så vi fick vänta ett tag. Men vi lämnade typ bara våra väskor på rummet innan vi gick för att äta. Brooke, en tjej som Johanna träffa på son ridning var också på vårt hostel så hon hängde med. Vi gick till KFC haha. Där träffade vi även Connor som Brooke kände sen tidigare. När vi hade ätit klart gick vi tillsammans till Noosa Heads och Main Beach för att sedan gå till National Park och Fariy Pools.

Det tog en stund att gå, typ 1,5h men vi stannade på vägen och kollade inte stränderna osv. Brooke skulle tydligen bara stanna en natt så hon ville självklart se allt. National Parken var fin, man kunde se koalor och delfiner, inte dock för att vi såg några men men. Utsikten var magnifik. Under denna helg var det en heat wave så det var grymt varmt 35 grader, glad att vi inte gick mitt på dagen. Men det var väldigt mycket vågor och blåsigt. När vi kom till Fariy Pools, klippor som var formade till pooler speciellt när det är låg tidvatten, så hoppade vi i. Dock var det ganska vågigt så en del vågor var väldigt kraftfulla och vi tumlade runt där i poolerna. Jag slog i mig för och skrapade upp ena skinkan men det gick bra. Vi pratade en en aussie och hon sa att hon aldrig sett så höga vågor där förut. Vi knallade sedan tillbaka till Main Beachen men det tog ett litet tag.

Väl framme var det frågan om middag. Brooke ville ha sea food, varken jag eller Johanna var jätte hungriga så vi delade på en hamburgare. Det var gott och trevligt. Sen var det bara att ta sig hemåt till hostelet men det var en låång backe som tog evigheter. På rummet tog jag en dusch och gjorde rent såren. Sen läste jag min stulna bok från Alex the girl on the train innan jag slocknade.

Kvällen innan hade vi pratat med Alex om skydiving för han jobbade på en skydivingbyrå och ville självklart få oss att prova på. Jag och Johanna har pratat om att göra det men tänkte att vi skulle göra det i Byron Bay. Men Alex sa att det var ganska billigt hos honom och att ingen hade bokat denna dagen så det var fritt fram för oss om vi ville men att vi kunde bestämma det på morgonen. Så när vi vaknade var vi båda lite nervösa för vi ville ju. Vi åkte med Alex in till kontoret och så visste vi att vi skulle göra det, frågan var bara idag eller imorgon, allt berodde på vädret. Men vi fyllde i alla papper och betalade, sen var det bara att vänta in vädret. Johanna var riktigt nervös, jag hade nog ännu inte fattat att vi faktiskt skulle göra det. Lovisa och Julia som vi träffade i Airlie Beach hade hoppat i Byron Bay men Lovisa hade spytt efteråt så ingen av oss hade vågat äta nån frukost. Men ju längre tiden gick desto hungrigare blev vi, tur att vi hade varsin banan med oss. Efter ca 2h klarande vädret upp och vi kunde hoppa. Från den stunden när de sa det skedde allt väldigt snabbt.

Vi fick på oss selarna, gick ut till bilen och åkte till startbanan till flygplanet som vi skulle hoppa ut från. Instruktörerna Mark och Ben förklarade för oss hur vi skulle göra när vi hoppade ut. Planet var väldigt litet, bara vi fyra fick plats och piloten. Innan vi lyfte så filmade dem för vi hade köpt video av hoppet så de intervjuade och filmade allt. När vi väl var i planet och hade lyft kunde jag typ fortfarande inte förstå att inom en snar framtid ska jag kasta mig ut från 4000m höjd. Utsikten var verkligen så fin. Vädret hade vänt totalt från mulet och nästan regn till lätta moln och sol. Havet var kristallblått, vi såg hur stranden skiftade i färg och vi var bland molnen och kunde se både Fraser Island och Hervey Bay. Det tog kanske 20 min innan vi hade nått rätt höjd men ju högre vi kom desto mer nervös blev jag. Johanna skulle hoppa först och sen jag. Det är ju värst att hoppa som andra eftersom man ser den andra försvinna från planet. Mina ben började skaka när Johanna skulle hoppa ut.

Sen var det bara min tur. Allt gick så fort. Först ena benet utanför planet sedan det andra. 1,2,3 och så hoppade vi. Alltså det kändes inte alls som att vi föll. Eller jo det är klart men inte så fort. Först så tumlade vi runt i luften ett tag innan vi hamnade i rätt position. Ben och jag gjorde en massa roliga miner haha vilket man kan se i filmen. Jag njöt verkligen för det var så fin utsikt och en sån häftig känsla och upplevelse. Jag trodde att magen skulle pirra och åka upp till halsen men inte alls. Vi hade ett fritt fall på 1 min innan Ben fällde ut fallskärmen. Jag fick styra fallskärmen genom att dra i två snören. Jag såg sedan Johanna i sin fallskärm och det var så coolt! Johanna landade först och sen jag, på stranden. Snacka om att jag hade adrenalinpåslag haha. Det första jag sa var att jag ville göra det igen haha men faktiskt det var sjukt häftigt. En sista intervju gjordes innan vi åkte tillbaka till kontoret.

När vi kom tillbaka kunde jag typ inte sluta att le haha. Alex var där och jag tror att han var ganska imponerad över att vi faktiskt gjorde det. Jag är imponerad att vi gjorde det och inte bara pratade om det. Bra att Johanna tjatade så mycket haha. Sedan fick vi se våra filmer och det ser helt sjukt ut haha. Vi fick dock lite bråttom för Johanna skulle rida vid 14 tiden och vi var tvungna att äta så vi skyndade oss hemåt där vi tog våra termosar och gick till ridgrejen. Jag följde med trots att jag inte skulle rida eftersom jag är allergisk och inte kan rida haha. Men de skulle ner till stranden så jag följde bara efter och hängde där. Först åt jag min lunch i skuggan och läste ut min bok. Sen kollade jag in när de red på stranden och badade hästarna innan jag la mig och solade. Råkade somna haha efter att allt adrenalin och nya intryck lugnat ned sig. Sen träffade jag på Gry och Emelie på stranden som jag visste skulle hit till Rainbow. Hängde med dem ett tag men de skulle på informationsmöte till Fraser Island så då gick jag hem.

Johanna var klar från sin ridning då så vi åt lite mellis och chillade. Jag fixade med bilder och försökte ladda över skydive videon till mobilen men lyckades inte. Varken jag eller Johanna orkade laga mat så vi gick till mataffären på jakt efter micromat haha. Vi fick skjuts av Gry och Emelie till affären och gick sedan hem. Det blev ytterligare en lugn kväll efter en minst sagt hektiskt och intensiv dag. Men jag är så nöjd och stolt att jag hoppade. Helt klart en av de riktigt stora höjdpunkterna på denna långa resa. Kan säga att vi sov gott den natten.

Oj oj den natten var riktigt varm, kändes som att vi sov i en bastu haha. Fläktarna var inte dem bästa men men. Vi läkande frukost med två svenska killar som bodde i vårt rum innan vi var tvungna att packa våra grejer och åka till busstationen. Allt gick väldigt smidigt, vi behövde inte vänta på bussen utan klev bara på den och sen åkte vi mot Rainbow Beach vilket tog ca 2h. Väl framme så letade vi upp huset vi skulle bo i som vi bokat med Airbnb, för alla hostel var fulla. Vi bodde hos Alex men han var inte hemma så vi bara klev in i huset och lämnade våra väskor i värt rum som han hade hänvisat på en lapp haha. Vi käkade lite lunch som vi hade med oss innan vi gick till stranden. Rainbow Beach var verkligen litet, en liten håla med inte mycket mer än en huvudgata och en strand haha. Men stranden var jättefin, men klippor och sand som skiftade i olika färger därav namnet kan jag tänka mig.

Efter det gick vi till huvudgatan och fönstershoppade innan vi handlade mat. Tillbaka hos Alex så tog vi det bara lugnt. Alex kom sedan själv efter jobbet och vi snicksnackade ett tag och lagade mat. Det blev ris, kikärtsbiffar och sallad vilket faktiskt blev helt okej. Sen satt vi utomhus och läste varsin bok och åt choklad vilket var mysigt. En lugn kväll helt enkelt vilket var skönt.

Vaknade strax innan busschauffören sa att vi var i Hervey Bay - Piabla. Egentligen skulle vi åka till Torque men chauffören sa att hostelena hämtade upp här i Piabla så det var bara att hoppa ur bussen, ta väskorna och sätta sig i minibussen. Killen som jobbade för hostelet visade sig vara från Sverige haha. Vi fick inte checka in när vi kom men vi fick gratis frukost så det var nice. Lite toast och flingor med mjölk. Vi satte oss i common Room och chillade. Jag satte mig med min IPad och började fila på Cv och personligt brev för att söka jobb. Det var riktigt nice att ha wi-fi haha. Vid 12 tiden checkade vi in i ett eget 8 bäddsrum igen. Vi tvättade vilket verkligen behövdes. Sen lagade vi lite lunch, pumpa med bönor, sallad, nektarin och tortilla så det blev typ som en wrap. Vi kokade lite ris för att göra klart lunchen till morgondagen. Vi bokade även Rainbow Beach med airbnb och buss.

När det var klart hyrde vi cyklar, eller vi slapp betala 20 dollar vilket var riktigt nice för svenskan i receptionen brydde sig inte riktigt haha och cyklarna var inte i bästa skick. Vi cyklade först till ett "köpcentrum" nej inget att hänga i julgranen. Så vi åkte istället på esplanaden längs stranden som var 14km lång. Vi hittade en lekpark och en skateboard park. Vi cyklade till andra sidan av Hervey Bay för att gå på en 1000 meter lång pir. Det blåste så mycket men det var riktigt fint. Långt borta kunde man se Fraser Island som vi ska till om några dagar. Sen letade vi efter Botanic Gardens men vi hittade den inte så vi åkte tillbaka längs esplanaden och stannade vi Dominos. Vi köpte varsin pizza och satte oss vid stranden i solnedgången, riktigt mysigt. Sen cyklade vi tillbaka till hostelet och fixade lite mer tvätt. Cyklandet var riktigt nice, friheten att kunna ta sig vart man vill. Det är en stor skillnad från Asien där man kunde ta sig överallt med tuktuk eller taxi eftersom det är billigt. Här är vi mer låsta eftersom vi inte har bil och det inte finns nån riktig lokaltrafik.

Sen satte vi oss och bokade lite hostel och buss ner till Noosa. Vi tänkte kolla film men internet var så dåligt. Tur som var var det film och pizzakväll på hostelet så vi såg 21 jumpstreet. Det var kul. Sen när filmen var klar satte jag mig vid en dator och skickade in en x antal jobbansökningar så det kändes riktigt bra. När jag kom in i rummet var det som en bastu, fläktarna var kassa och nu var vi betydligt fler i rummet. Svettades som en gris men var väl för trött för jag lyckades faktiskt somna.

Klockan 8 gick jag upp och fixade mig och sen packade. Vi gick ner och lagade frukost innan vi checkade ut. Vi gick till Woolies för Johanna behövde köpa lite grejer och sen köpte jag en magnet. Sen satte vi oss på donken och bloggade lite. Moa, Amanda och Paulina kom, de var nog lite slitna från gårdagarna haha men vi alla gick sedan till Airlie Lagoon och solade/badade. Jag och Johanna satte oss under en palm och läste men vi var lite oroliga för att få en kokosnöt i huvudet haha. Kaptenen på segelbåten sa att fler personer dör varje år av en kokosnöt än av en haj.. men det var lugnt. Efter ett tag gick vi tillbaka till hostelet och lagade lunch och middag. Paulina kom också och lagade. Det blev så mycket mat haha och det blev ändå gott. Det var trevligt att sitta där och vi kommer se Paulina i Noosa också vilket ska bli kul.

Sen visste vi inte riktigt vad vi skulle göra men vi tittade lite i affärer och jag köpte faktiskt en ny bikini och en enkel topp. Johanna också några tröjor. Sen gick vi längs stranden och kollade lite men det fanns inte så mycket att se. Så vi gick tillbaka till hostelet för det var dags att gå till bussen. Vi sa hejdå till tjejerna och gick. Det var tungt, inte bara med ryggsäckarna utan även maten. Aja men vi kom fram till busstationen i god tid och pratade lite med andra resenärer. Bussen skulle ta oss till Hervey Bay och det skulle ta 13h, natt buss. Men det var riktigt nice för tiden gick fort eftersom vi sov. Vi stannade på vägen och käkade vår middag och köpte lite snacks. Ja sen var det bara att sova. Dock var det lite jobbigt för det växlade mellan att vara väldigt varmt och väldigt kallt.

Denna dag var riktigt seg, vi gjorde inte alls mycket. Vi tog en lång sovmorgon innan vi åt frukost. Sen gick vi och handlade. Det blev mycket grönsaker vilket var nice. Vi satte oss vid donken sen när vi var klara, standard. Ingen av oss hade mycket energi och vädret var inte roligare det heller så det kändes bra att bara ta det lugnt. Tillbaka på hostelet sov vi ett tag, ja tiden bara gick. Men vid halv 18 mötte vi upp Amanda, Moa och Paulina för att handla taco grejer. Det skulle bli taco kväll och det blev så mysigt. Vi satte oss ute under parasoll och åt i solnedgången. Det var 4 månader sen jag åt tacos! Det smakade riktigt bra och billigt blev det eftersom vi var ganska många.

Efter maten fräschade vi till oss och gick till Magnums och tog en öl. Vi träffade på några riktigt dragna locals men de var såå roliga haha. Sen gick vi till Beaches där det var beer Pong turnering. Både jag och Paulina ville köra men det var försent att anmäla sig tyvärr så det blev lite biljard. Jag vann hihi men det satt långt inne. Vi träffade några svenska killar som vi snackade med. De andra ville senare dra vidare till Boom men jag och Johanna enade verkligen inte så vi gick tillbaka till hostelet, ett bra beslut för jag somnade bums.

Vid 7 tiden var frukosten serverad som åts uppe på däck. Det var inte lika bra väder idag men solen sken fortfarande. Jag gick till fören av båten där de andra tjejerna sov och det var verkligen som en frys. Så glad att vi inte sov där. Efter att vi gjorts oss iordning fick vi snorkla en sista gång. Jag, Amanda, Lovisa och Julia hoppade i. Nja vi såg inge speciellt men man får ju passa på när man har chansen. Sen var det bara att byta om, packa ihop och göra sig klar för segling tillbaka till Airlie Beach. Kaptenen Ben hade förutspått stark vind men inte riktigt så blev det, utan en riktigt behaglig resa tillbaka. Det var så avslappnade att ligga där, somnade halvt haha. Ben berättade senare om den lilla lilla sannolikheten att bli biten av en haj, minimal. Sen när vi var framme gav vi reviews till besättningen och resan. Alltså hela upplevelsen var riktigt lyckad! Vädret, gruppen, maten, snorklingen och besättningen. Så glad att vi gjorde det.

Sen gick vi till hostelet men fick inte checka in så vi tänkte handla men vi var så trötta att våra hjärnor inte fungerade. Så vi skippade det och satte oss på donken ett tag innan vi checkade in och duschade. Den duschen var riktigt riktigt behövlig. Nappen efteråt likaså. Sen gick vi till woolies och köpte bröd och hommus och satte oss med Amanda och Moa vid donken. När vi satt där, tittade jag upp av en slump och såg Gry och Emelie som vi träffade i Langkawi. Det stämde verkligen inte varken för mig eller Johanna eller för dem. Senast vi hörde av varandra var vi alla i Asien och vi visste inte alls att de skulle till Australien så det var en riktigt trevlig överraskning. Tydligen skulle de också åka neråt mot Sydney så dem kommer vi säkert träffa igen på vägen.

Sen gick vi tillbaka till hostelet och chillade. Vi bytte om och gjorde oss redo för en utekväll haha. Middag blev nere på beaches, tog en vegetarisk tallrik med rotgrönsaker, riktigt mumsig. De andra tjejerna kom sen men de skulle till Magnums. Tanken var att vi skulle dit men vi blev kvar på beaches för Maud från segelbåten joinade oss vilket var riktigt trevligt. Sen satte sig en man och en kvinna som visade sig vara ägarinnan av hostelet vid vårt bord. Vi pratade litegrann och sen erbjöd hon oss båda jobb, väldigt random. Om vi hade haft working holiday visa hade vi nog tackat ja för jag tyckte det var ett roligt nice ställe, men nu kunde vi inte eftersom vi bara har turist visa. Tänk om vi skulle stanna i Australien och jobba! En annan gång kanske.

Sen kom de andra tjejerna till oss och vi alla drog vidare till Africa en klubb och dansade loss haha. Vi var där nån timme innan vi gick till Boom men där var det inget Boom alls, inget drag för fem öre. Jag tappade sugen så vi alla drog till donken innan vi gick till hostelet. Det blev en bra random kväll. Lovisa och Julia skulle åka vidare dagen efter. Somnade så fort jag la huvudet på kudden haha.

Tidig purning, halv 7 var det dags för frukost. Fruktsallad och toast blev det uppe på däck där solen värmde skönt. British Defender, vår båt var den enda som hade aircon men tydligen hade det varit för kallt för många hade frusit på natten, inte jag dock. Jag sov asbra. Borsta tänderna fick man göra på däck och spotta i havet haha. Tyvärr så missade jag delfiner som hoppade i vattnet när jag var på toa men aja en annan gång hoppas jag. Sen seglade vi vidare till Whiteheaven Beach på Whitsunday Island som är den största ön i denna ögrupp. Vi åkte gummibåt till stranden dör vi väntade in alla. Erin följde med oss och visade oss lookout pointen. Alltså det var såå fruktansvärt fint, har aldrig sett vitare sand eller blåare vatten. Precis som bilderna på Google fast ännu bättre. Vi hade dessutom perfekta förhållanden, strålande sol med enstaka moln. Rena rama drömmen!

Vi gick ner till stranden där vi hade 2h att göra vad vi ville. Först blev det lite photoshot vid vattnet. Sen badade vi lite och letade efter stingrayes, små stingrockor. Det skulle även finnas Lemon sharks men vi såg inga. Vi var tvungna att ha våra helkroppsdräckter för att inte bli stungna av jellyfish. Efter dem två timmarna i direkt sol var man ganska mör kan jag säga. Tillbaka på båten blev det lunch, korv och potatis sallad, precis vad vi behövde. När vi satt och åt såg vi en massa sköldpaddor som simmade upp till ytan, häftigt! Sen seglade vi vidare till en ny snorkling plats. Alla var väldigt sega så vi låg på däck och halvslumrade. Lite fika fick vi också. Sen mitt i allt var vi tvungna att kryssa, så vi slog ett antal gånger tills vi kom fram till vår annorlunda plats. Det såg ganska komplicerat ut och mycket kunde gå fel berättade Ben, vår kapten. När vi hade lagt ankare så var det bara att snorkla igen, alla utom två som dök. Såg tyvärr inget fantastiskt men det var fint ändå.

Tillbaka på båten fräschade vi till oss i 1 minsta dusch för att ransonera på vattnet. Vi fick kex, ost och grönsaker med dipp som snacks, väldigt gott. Den stunden var perfekt för solen gick ner, musiken var på topp och satt där med härliga människor med en öl i handen, det kunde inte bli bättre. Till middag blev det spagetti och köttfärssås och sen chokladkaka till efterrätt. Efter att alla hade diskat sitt gjorde besättningen fotband som var typiskt för seglare. Självklart skaffade jag ett. Det var så mysigt att sitta nere i kabyssen och prata med alla och få fotband. Sen började partyt haha. Nja det var inget jättedrag men det var kul ändå. Fest på båt har annars blivit min och Johannas nya grej haha. Vid tolv gick vi och lade oss, jag ytterst denna gång.

Klockan stod på 8 för att hinna packa, fixa och äta frukost innan check ut vid 10. Dessutom gick vi till Explore Whitsundays kontor för att checka in oss där för seglingen så vi fick våra boarding pass. Sen lämnade vi in våra stora väskor för förvaring och köpte den lite dricka som vi skulle ha med på båten. Vi hade gott om tid så vi chillade på donken och snodde wi-fi och åt lunch. Tjugo i 13 började vi traska ner till hamnen och väntade på båten. Alltså det var magiskt att gå ner dit, solen sken, små vita moln och ett glittrande kristall blått hav och segelbåtar som guppar. Dröm! Där vi sedan vänta ytterligare ett tag för att invänta alla. Det visade sen vara 10 svenskar på båten av 28, helt galet. Så småningom klev vi på båten och tog våra sängar. Jag och Johanna delade en dubbel. Båten var riktigt stor och väldigt fin. Vi fick instruktioner och info och sen var det bara byta om och börja segla. 6 pers, bara killar hjälpte till att hissa seglet. Vinden var ganska kraftig så vi lutade ganska rejält och vi var tvungna att sitta på den höga sidan för att jämna ut.

Där satt vi kanske en timme och seglade och lärde känna varandra. Vi lade ankar och sen var det dags för snorkling. Vi blev skjutsade ut med minibåten till revet. Gissa vad, vi fick äntligen se sköldpaddor! Så himla coolt! Johanna tvekade om hon skulle ta med sin gopro men tur att hon gjorde det för annars hade vi inte fått det på kort. Det var fyra andra tjejer i vår ålder, alla från Stockholm men alla hade typ hus i Halmstad haha vilket sammanträffande. Men de hängde vi ganska mycket med. Tillbaka på båten fick vi nachos som snack, mycket mumsigt. Där satt vi och njöt av solnedgången, levde livet helt enkelt. Sen blev det middag, curry och sallad. Så gott med lagad mat haha, redan trött på att behöva laga mat. Vi satt uppe på däck och snackade tills det blev mörkt. Vid 23 tiden orkade jag inte mycket mer, solen tar så mycket energi så jag och Johanna gick och la oss. Jag innerst och Johanna ytterst.