View tracker

Postad i: Kost

Om ni vill göra fynd på mer hälsosam mat så rekommenderar jag att ni håller koll på sidan matsmart.se De säljer ut "överbliven" mat kan man säga. De bekämpat matspill och köper då in för att sälja till bra priser.

Man kan hitta lite smått och gott där. Har handlat där några gånger när jag hittar något bra, som denna gången då jag fick tag på propud billigt, mix för att göra egna bars och det bästa smoothie i storförpackning. Smoothie i bag-in box..det ni!! Den slår alla andra bag-in box med hästlängder, mumma!!

Likes

Comments

Postad i: Träning, Yoga

Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det ibland svårt att få till det med pass då man måste passa tider, speciellt när man har två hundar ( som går före alla dagar i veckan). Men idag fick jag till det och fick äntligen gå på min hotyoga! Min kropp mår verkligen sååå bra av det, speciellt mina händer som värker en del under vinterhalvåret. Nu ska jag verkligen kämpa för att få in det i min planering, gärna båda gångerna men absolut minst en gång per vecka!

För ni som inte vet vad hotyoga är, så är det yoga i 40 graders värme. Och hon som håller det på mitt gym är otroligt duktig och kör rätt fysisk yoga. Gillar hennes pass väldigt mycket! Passet idag var på 90min.

Yoga och hotyoga är verkligen ett toppen sätt att varva ner på. Bra mot stress, ångest och oro. Du jobbar mycket med dig själv, inte bara fysiskt men även psykiskt!
Våga prova, om ni inte gjort det än och ge det minst 4ggr. Det tar lite tid att komma in i det.

Likes

Comments

Postad i: Kost

Verums hälsofil (den är sparsamt sockrad), Pauluns granola och hallon. Vill ni ha lite mer mat kan ni exempelvis äta ägg vid sidan om.

Likes

Comments

Postad i: Träning

Det blev gymmet lite senare idag, dock inte mer folk för det. Vi var bäl kanske 3 personer till en början men sen ramla det in fler och fler. Men får dock inte den jobbiga känslan på vårt nya gym. Det känns inte så stökigt och kaotiskt som det förra, det infinner sig fortfarande en lugn när jag är där! Verkligen bästa gymmet jag tränat på!

Idag var det fokus på hamstrings och mage. Jag körde bland annat Goodmornings,  marklyft och situps. Jag kör mellan 4-5 set och 12 till 25 reps. Det blev ett bra pass! Efter passet unnade jag mig idag en hälsosam proteinsmoothie, såå god!

Har funderingar på om jag ska testa konditionspasset de har, men jag är inte så mycket för att passa tider när det kommer till min träning. Tycker man gör det så mycket annars i vardagen, därför går jag inte så mycket pass. Det finns dock 1 pass jag gärna kämpar för att kunna gå på och det är hot yogan. Bästa för din kropp!

Likes

Comments

Postad i: Hälsa

Vi alla vet att vi behöver sömn, men ibland kan vi få perioder i våra liv där sömnen blir lidande. Det kan bero på att det hänt något specifikt, vi är stressade eller ibland kan vi till och med inte förklara varför vi sover dåligt. Jag själv får perioder då jag sover sämre, antingen kan jag inte somna eller så är jag fruktansvärt lätt väkt. Men jag kan inte riktigt alltid känna att jag vet varför.

Men hur påverkar egentligen sömnbrist vår kropp? Du kan exempelvis få sämre humör, minskad ork, förändringar och nedsatt immunförsvar. Och nyligen gjord forskning visar att sömnbrist även kan skapa förändringar i vårt DNA, och detta tros vara en orsak till en ökad risk för bland annat övervikt och diabetes.

En forskare vid Karolinska Sjukhuset och Uppsala Universitet har gjort en studie där han/hon har studerat vad som sker med vår kropp när vi sover mindre än vad vår kropp är i behov av, om vi sover på oregelbundna tider samt vid skiftarbete. I denna studie kan man ha fått förklaringen till den ökade risk för de förändringar i ämnesomsättningen som tidigare forskning visat kan uppstå.

Studien gick till på följande sätt; Det var 15 friska män som deltog, deltagarna fick vid två tillfällen besöka ett laboratorium för sömnforskning. Vid ett av tillfällena fick alla deltagare sova runt 8 timmar och vid det andra tillfället hölls de vakna men var sängliggande. Ett likadant aktivitets- och måltidsscheman användes vid båda dessa tillfällen för att i övrigt skapa samma förutsättningar. Man tog Blod- och vävnadsprover på deltagarna på morgonen efter dessa nätter som sedan jämfördes med varandra.

Resultat
Forskarna kunde redan efter en natts sömnbrist se att deltagarnas DNA hade ändrats genom en förändring i en så kallad epigenetisk kod. Om det sker förändringar i vårt DNA så gör det att gener i vår kropp som hänger ihop med kroppens celler och vävnader påverkas, och det tycks innebära att genernas aktivitetsnivå minskar. Forskarna kunde se att blodsockernivån i stor grad förändrades, vilket påverkar ämnesomsättningen i vår kropp.

Forskarna kan dock ännu inte ge svar på hur länge dessa förändringar består. Det återstår alltså att se om det är så att en eller flera nätters sömn kan återställa dessa förändringar, eller om de finns kvar över en längre tid.

Men vad kan du då göra för att få bukt med sömnbristen? Kroppen är ju ofta uppstressad och behöver lugnas ner. Du behöver få in en bra rutin för nedvarvning innan sänggående.

När du sover arbetar din hjärna långsammare, kropp såväl som sinne får vila. Din kroppstemperatur, puls, stresshormoner och blodtrycket går ner. Samtidigt slappnar dina musklerna av och vårt immunförsvar triggas igång. Det är alltså under sömnen som din hjärna och kropp får återhämta sig och hinna bygga upp och läka sig själva från de påfrestningar och dagliga slitage du utsätts för. Under de sömncykler på en till två timmar styck som du genomgår under natten sover du olika djupt. Barn i tonåren behöver oftast mer sömn då det är när de sover som tillväxthormoner bildas.

Om du sovit dåligt under en lång period kan det tillslut i sig bli en stressfaktor. Varje gång du ligger där och ska sova men inte kan somna, får du ofta en panik inom dig. Du tänker hur du ska orka morgondagen osv.

Så det första du måste tänka på för att kunna bli av med sömnproblem är att avdramatisera det hela! Det är otroligt jobbigt att inte kunna somna eller vakna 20 gånger under en natt men det blir inte bättre av att du stressar upp dig. Du triggar istället igång kroppens skyddsmekanismer som gör dig ännu mer alerta och uppe i varv. Kroppen gör sig helt enkelt redo för att kunna skydda sig själv mot faror. Det tar tid att landa i att det är ok att sova lite dåligt ibland. Men genom acceptans kan du gå vidare och hitta de vägar som leder dig framåt istället.
Nedan får ni lite tips:

- ANDAS! Andningen är nyckeln till att lugna kropp och sinne. Med andningsfokus kan du trigga igång kroppens återhämtande funktioner som gör dig trött och avslappnad. Gör andnings- och avslappningsövningar dagligen. Det kan vara otroligt svårt att få in en rutin, men börja med sisådär tre gånger per vecka och öka sedan långsamt upp mängden. Det kan räcka med 5-15 minuter.

- Träna och rör på dig! Helst en stund dagligen och gärna inte för nära inpå sänggåendet. Läs mer om träning och rörelse här!

- Fundera på vad du mår bra av, vilka rutiner du behöver för att komma ner i varv på kvällen. Testa dig fram tills du hittar det som fungerar. Kanske behöver du lyssna på lugn musik, dricka en kopp lugnande kamomillté, läsa en bok eller bara ligga och andas innan du ska sova.

- Hitta energitjuvarna och stressfaktorerna i din vardag. För dagbok och försök hitta mönster. Vad kan ha triggat igång en natts dålig sömn? Vad gjorde att jag sov så bra den där natten?

- Prioritera dig själv! Lägg tid och fokus på rutiner och övningar. Det kommer i slutändan hjälpa dig orka med allt annat i livet på ett bättre sätt.

- Börja gå och lägg dig samma tid varje kväll, och gå upp samma tid varje morgon. Lär kroppen att det här är återhämtningstid.

- Undvik att se på tv, kolla mobilen, datorn eller paddan i sovrummet, eller precis innan läggdags. Dessa aktiviteter triggar igång hjärnan med informationsflödet. Låt hjärnan få vila. Låt tankarna bromsas in.

- Om du inte kan somna, gå upp efter sisådär en halvtimme. Bryt mönstret där stressen brukar kunna ta över. Gå upp och gör något annat. Sätt dig i soffan och läs eller gör några lugnande yogapositioner. Det är viktigt att vi inte börjar förknippa sängen med något negativt.

Likes

Comments

Postad i: Träning

Det var en ovanligt skön start för en måndag, denna veckan! Var riktigt seg när alarmet gick av men det var bara att ge sig iväg och jobba. Efter jobbet blev det en sväng till gymmet, nu var det lite föer folk än det brukar vara. Ska se om det håller i sig.

Idag var det fokus på biceps och rygg, kunde öka vikterna lite grann på vissa övningar. Kul att se hur kroppen utvecklar sig. Våga puscha er själva, ni klarar mer än ni tror! Håll inte kvar vid en vikt av vana, våga höja!Det är bättre att öka och köra mindre reps tills du orkar så många reps som du hade på den lägre vikten.

Efter gymmet var det hem och hämta grabbarna och gå ut på en dryga 4km lång powerwalk.

Nu är det häng på soffan innan det är dags för kvällspromenad.

Likes

Comments

Postad i: Kost, Träning

Denna helgen har verkligen rullat på snabbt, har visserligen haft fullt upp med att fixa hemma, där får man för att man sitter och följer massa inredningssidor, dock inte köpt något utan fixat med det jag har.. Men när lönen kommer ska det allt köpas lite smått, så sugen på att fixa ordentligt här hemma. Sen har det varit hundarna så klart som fått extra motion denna helgen med 2 långpromenader om dagen. Och lite gym på det. Men jag gillar när det händer saker, inget jätte fan av att bara ta det lugnt, lite motsatt till min sambo hehe.

Idag var det gymmet med fokus på ben, vader och rumpa. Körde bland annat utfall, squats och boxjumps, känns gött i benen nu vill jag lova. Men kroppen mår bra!

Sedan var det hem och prova vår julklapp från svärföräldrarna, slowcooker. Ska bli väldigt spännande hur det kommer att smaka. Prova ett recept som fanns med i receptboken som kom med apparaten. Kycklinglår och sedan krossade tomater med jordnötssmör, lök, vitlök och kryddor.

Likes

Comments

Postad i: Träning

Då var snön tillbaka igen, den var inte borta särskilt många dagar. Men som jag skrivit tidigare så föredrar jag detta väder framför regn och rusk. Ska det vara vinter, så ska det vara riktig vinter!

Och idag är det riktigt härligt vinterväder med strålande sol! Och det är så vackert när man är ute och går i naturen. Vilka vackra vinterlandskap! Ni som inte gillar snö, ni kan väl inte på allvar hellre ha regn än detta??

Det blev samma runda idag på 4km, känns så härligt och man mår så bra! Extra dos av d-vitamin idag också, det är ju något vi vet behöver!

Hoppas även ni får en bra start på denna lördag!

Likes

Comments

Jag är den som normalt sätt gärna tränar själv, jag vill focusera 100% på min träning och inte på massa annat. Men så finns det personer som det faktiskt fungerar att träna med, som är mer lik en själv och passet blir ordentligt gjort. Dessa två personer som jag mer än gärna tränar med är min sambo som alltid peppar mig och ger mig bra tips och sen min nyfunna vän, som det verkligen har klickat med till 100%. Vi skrattar mycket när vi tränar ihop, men vi kör också på bra när vi väl kör seten. Det är även henne jag tränat med idag. Det gäller att hitta personer man funkar med, som gillar att träna på liknande sätt och som peppar dig på ett bra sätt.

Idag var det fokus på glutes, vi körde 4 övningar och 5set på varje övning. Vi körde bland annat Hiptruster och benpress med bredd ställning på fötterna.

Efter en promenad med hundarna blir det slapp framför tvn.

Likes

Comments

Postad i: Träning

Vilket härligt väder det är idag! Solen är framme och det får ju en alltid att må bra! Och då är det extra härligt att starta dagen ute i spåret!

Idag blev det faktiskt en löparrunda istället för powerwalk med mina grabbar. Första löparrundan för oss tre tillsammans och det gick faktiskt över förväntan bra! Det blev en runda på dryga 4km.

Känns så härligt att vara tillbaka efter man varit sjuk, det känns att kroppen inte är helt återställd än. Man är lite sådär seg i kroppen ni vet.. Ofta märker jag av det mer vid konditionsträning än vid styrketräning. Men det kan nog ha att göra med att styrketräni g är min starka sida.

Hoppas ni har en fin fredag!
Senare blir det gymmet med min finaste vän!

Likes

Comments