Hallå! Long time no see! Inte så lång tid kvar här i San Diego, vilket känns både sorgligt men roligt eftersom jag och Alex ska ut på roadtrip efter att vi är klara med skolan och jag lääängtar!

Eftersom skolan snart är slut är det mycket o göra och därav har blogginläggen inte blivit särskilt frekventa... men jag ska i alla fall se till att blogga massa när vi ör på roadtrip!

Idag har jag och Alex pluggat i princip hela dagen förutom när vi tog en liten paus för att kolla på solnedgången. Vi har självklart också öppnat adventspresenter som vi fick sv min underbara familj när de var här och hälsade på i november.

De har också de sjukaste juldekorationerna hör i Amerika, många hus är pyntade från topp till tå!! Så lite julfeeling får man ändå trots att det inte är kallt och inte en snöflinga så långt ögat kan nå!

New day, new adventures... Vi vaknade tidigt för att bege oss mot nästa stad i Arizona, nämligen Page.

Där hade vi bokat tid för att få vandra i The lower antelope coves som ni kan se här ovan. Man måste boka tid för att få göra denna vandring då man måste ha en guide med sig och det kan jag verkligen rekommendera. Det var superspännande att få gå runt i dessa ganska trånga grottor under jorden. På många ställen släpptes ljus igenom som gav bergsväggarna vackert ljus.

Vi hade en jättebra guide som såg till att fota oss. Vid ett tillfälle bad han oss också banka på bergsväggen för att det skulle damma och ljuset fångas bättre på bild. Så här såg Alice och Lukas ut när de bankade på väggen!

Turen tog ca en timme och eftersom vi gjorde den redan vid 8.30 på morgonen hade vi många timmar kvar av dagen så vi bestämde oss för att åka och kolla in Horseshoe bend.

Då Horseshoe bend ligger väldigt lättillgängligt (nära vägen) var det mycket folk där men vi lyckades knäppa några bilder. Vi kände dock att vi hellre skulle vilja komma tillbaka till solnedgången så vi åkte därifrån för att komma tillbaka senare. För att vara effektiva åkte vi mot hotellet för att fråga om vi kunde checka in tidigare... vilket inte riktigt gick så smidigt som vi hade tänkt oss. Det hade blivit fel med bokningen och hotellet gjorde ingenting för att hjälpa oss. Så Alex stackarn fick sitta i telefon med sajten vi bokat genom i nästan 2 timmar innan vi äntligen lyckades se till att de bokade in oss på ett annat hotell då de vi bokat inte hade några rum lediga... slutet gott alting gott dock och vi åkte ifrån de första hotellet (som inte lär bokas igen!) för god lunch. Efter lunchen kunde vi checka in på vårt nya hotell och efter ett tag åkte vi tillbaka till Horseshoe bend.

Det var fortfarande ganska mycket folk men det gjorde inget för solnedgången var så himla fin! Det var riktigt mäktigt att få se den gå ner bakom Horseshoebend... ett minne för livet.

OJOJOJ!! Vilken helg jag har haft och utav rubriken kan ni säker förstå att den innehållit ett riktigt äventyr.

Det började tidigt på onsdag morgon då jag, Alex, Lukas och Alice började vår resa till Flagstaff Arizona. Det var en bilresa på ca 8 timmar och för att inte bara plöja hela vägen såg vi till att göra det intressant. Vi körde därför en del av vägen via den kända Route 66. Lite av en bucketlist-grej för mig faktiskt. Där stannade vi på ett riktigt Amerikanskt Diner, som spelade ABBA, och det var riktigt cool miljö och maten var toppen!

När vi var mätta och belåtna fortsatte vi färden mot Flagstaff där vi skulle spendera första natten på ett supermysigt hotel.

Vi vaknade sedan tidigt på torsdag morgonen för att äta av hotellets frukost innan det var dags att åka mot GRAND CANYON! Och WOW vilken dag vi hade. Vi hikeade South Kaibab trail vilket tog oss 2/3 ner i Grand Canyon vilket kändes ganska mäktigt när jag nu efteråt kollade upp att den är upp till 1,6 kilometer djup. Annan rolig fakta är att Grand Canyon är cirka 446 kilometer lång, 0,4–24 kilometer bred och innehåller många olika bergarter varav en är kalksten som är 250 miljoner år gammal.

Det var en slingrig väg med vackra vyer vilket håll man än kollade.

Efter att ha hikeat i Grand Canyon hela dagen åkte vi tillbaka till Flaggstaff, åt pizza på rummet och vilade upp oss för morgondagens äventyr... to be continued.

Har varit väldigt frånvarande de senaste 2 veckorna men det är för att jag haft min kära familj besök så all tid gick självklart till att hänga och hitta på massa roligt med dem.

De landade i San Diego den 3 november. Jag och Alex åkte och mötte dem på flygplatsen och det var så kul att se dem. Första veckan bodde de i ett hus nära där vi bor i Mission Beach så det var smidigt att bara gå emellan.

Vi hann med en hel del under tiden som de var här. Mamma och pappa var bland annat på ölbryggarkurs på BallastPoint. Under tiden åkte jag, Cornelia, Farmor och Alex till mitt favorit café och sedan tog vi en sväng till Balboa Park.

Medan jag var i skolan njöt de av stranden och badade i havet, de besökte Las Americas Outlet och lite annat smått och gått. Under helg två kom mammas värdfamilj som hon bodde hos när hon var 18/19 och gick i high school här i USA. Föräldrarna firade sin 50-åriga bröllopsdag och det var ca 11 år sedan vi alla sågs, så det var en otroligt rolig och minnesvärd helg.

Under helgen åkte vi bland annat med denna vackra båt i Mission Bay.

Vi besökte Belmont Park och spelade minigolf.

Och vi tog massa gruppbilder för att minnas denna otroligt trevliga helg!

Under familjens sista dagar i San Diego fick de bland annat prova på Stand Up Paddle board, en visit till Old Town och sist men verkligen inte minst så hikade jag, Cornelia, mamma och Alex till The potato Chip Rock!

En dag på stranden... ja idag har jag, Alex och Lukas spenderat dagen på Coronado Beach. Stranden är väldigt fin men den är främst känd för sitt hotell som ni kan se ovan. Hotellet byggdes 1888 och har länge ansetts vara ett av världens bästa resorter. Det är listat som ett nationellt historiskt landmärke och har varit värd för många anmärkningsvärda gäster, inklusive de amerikanska presidenterna George HW Bush, Jimmy Carter, Bill Clinton liksom Muhammad Ali och Charles Lindbergh.
Förutom att kika på hotellet chillade vi på stranden, läste böcker och njöt av att ha sommar i Oktober! Lukas försökte simträna men var så strömt att han fick nöja sig med att leka i vågorna.
Området kring Coronado beach var riktigt fint med många mysig hus.
Vi åt sen lunch/middag på en supermysig fisk/skaldjursrestaurang som hette Bluewater Boathouse precis vid vattnet. Jag åt svärdfisk som restaurangens egna fiskebåt fångade varje morgon. Den var jättegod och jag kan varmt rerkommendera denna restaurangen om man kommer till San Diego.
Alex beställda in deras mixade fish'N'chips med räkor och musslor den var också väldans god och Lukas beställde in en örtmarinerad kyckling, även den riktigt smarrig.
Mätta och belåtna traskade vi till baka mot bilen genom Coronados shopping gator. Vi hittade bland annat denna häftiga byggnaden.
Sedan bar det av hemåt till Mission Beach.

Under en av torsdagslektionerna tipsade en klasskamrat mig om att det anordnades en gratis resa till LA under lördagen. Man skulle få åka till två museum och frukost ingick, självklart var detta något jag nappade på och fick också med mig Alex.

Så på lördagen 07.00 åkte vi mot campus för att hoppa på bussen som skulle ta oss och alla andra ART-studenter (+ Alex) till LA. Snälla Lukas ställde upp och var chaufför!

Efter cirka 2 och en halv timme var vi framme vid det första museet. Dock var vi där en halvtimme innan de öppnade vilket gav oss tid att ta en kopp kaffe. Vi hittade ett supermysigt litet café som hette Espresso Profeta. Jag provade deras Coffee Nico, en kaffe med smak av apelsin zest och caramel om jag inte minns fel. MUMS!
Efter kaffe var det dags för vår första utställning på LA Hammer museum:

Radical Women: Latin American Art, 1960–1985
"This exhibition reappraises the contribution of Latin American women artists and those of Latino and Chicano heritage in the United States to contemporary art"

Det var en intressant utställning med Latin Amerikanska kvinnor som tidigare inte blivit speciellt uppmärksammade. Många av dem kämpade tidigt för feminism och uttryckte detta genom sin konst.
Hammer museum var också en väldigt häftig byggnad och det var bland annat inrett med dess roliga stolar som man kan snurra runt i, i evigheter.
Sedan åkte vi vidare till Museum of Contemporary Art. Där var det flera olika utställningar i flera olika byggnader. De var väldigt olika stilar, allt från Picasso till Japanska konst.
Runt om museet fanns också olika konstverk.

Idag vaknade vi runt 9, Vi tog lite sovmorgon för att ladda batterierna inför helgen. Efter frukost och kaffe begav sig jag, Lukas och Alex till campus. Jag och Lukas behövde jobba på våra projekt i Funiture & Wood och Alex passade på att gå till gymmet. När vi var klara åkte vi ner till Down Town för att käka lunch. Alex hittade en Italiensk som hette Biga.

De hade napolitanska pizzor som var fantastiskt goda! En av de bästa pizzorna jag ätit faktiskt.

Vi avslutade med självklart denna goda måltid med riktigt italienskt kaffe.

Efter att vi var mätta och belåtna hade vi siktet inställt på Best Damn Beer shop som säljer massa olika öler!

Hittade även en öl med Ikea stil, deras font och allt vilket självklart var i mitt tycke!

Vi köpte på oss en del öler för att kunna ha lite ölprovning vilket ska bli superspännande.

Efter att förra helgen spenderades borta i Yosemite var det skönt att vara hemma i San Diego den här helgen. Den inleddes med middag tillsammans med Alice, Elin, Emil, Lukas och ALex på en Marockansk restaurang. De flesta av oss testade deras lamm som skulle vara deras en av deras specialitéer.

Här försöker Alex ta lite bilder på oss utan att vi posar vilket gick sådär!

Helgen fortsätta med Brunch tillsammans med Alice på Lördag förmiddagen. Det blev ett av mina favorit ställen The forum Coffee House. De har så goda mackor och deras Nitro Infused Matcha Latte är to die for! Efter lite brunch lyxade vi till det med manikyr och pedikyr på ett ställe som tur nog ligger precis bredvid fiket! Riktig pang dag!

Idag söndag vaknade jag och Alex vid 8 för att hinna fota och kolla på Lukas som skulle medverka i ett swimrunlopp.

Det gick riktigt bra och ni kommer nog kunna läsa mer om loppet på runtheworld.se inom snar framtid skulle jag tro.

Efter att vi spenderat en heldag i Yosemite Valley bestämde vi oss för att åka till Calaveras Big Trees State Park. En park med stora, och jag menar STORA träd!

Vi tyckte att räden i Yosemite var stora men de var långt ifrån lika stora som de i Calaveras. Vi gjorde en hike som hette South Grove trail som var 8 km lång och 279 m höjdstigning. Lite mildare än den vi gjorde dagen innan vilket var behövligt då benen var lite slitna. Det var en mysig vandring genom skogen med dessa stora träd som dök upp lite här och var och var fantastiskt vackra och enastående!

Vi hade med oss picnic så vi stannade vid en stubbe som vi använde som bord och käkade lunch. Det är svårt att ge träden rättvisa på bild man måste nästan vara där för att förstå hur enorma de är.

Efter en härlig hike bestämde vi oss för att börja åka tillbaka mot stugan som låg 2 timmar bort. Påvägen gjorde vi dock två stopp. Första var på ett litet mysigt hak som sålde äppel cider, de hade också munkar vilket vi självklart smakade och de fick till och med tummen upp av Emil (Emil kan sina munkar).

Andra stoppet blev en vingård där vi passade på att njuta av lite vinprovning (inte Emil som var chaufför förstås!)

Resan började tidigt torsdag morgon. Vi hade 8h framför oss innan vi skulle vara framme vid vår stuga som låg en bit utanför Yosemite. Lukas tog första kör-passet genom trafikerade LA.

10 timmar senare efter punka på ett av däcken (som vi smidigt kunde byta hos en bilverkstad läns vägen så ingen större skada) var vi äntligen framme vid stugan. Väl vid stugan råkade vi(läs Emil) parkera bilen på ett lite väl permanent ställe. Lyckligtvis hade vår värd en klassisk stor amerikansk truck lagom för tre hushåll så vi kom loss på nolltid. Stugan var supermysig och utsikten verkligen inte fy skam!

Efter några timmars sömn var det dags att gå upp för att hinna åka till Yosemite Valley för att se soluppgången.

Väl inne i Yosemite Valley parkerade vi bilen för att påbörja vår första hike, Four Mile Trail. Påväg till trailens början möttes vi av dessa nyfikna rådjur.

Four Mile Trail var en utmanande men väldigt vacker hike. Höjd skillnaden var 1200 meter då vi skulle hela vägen upp till Glacier Point för att få ta del av utsikten av Half Dome.

Ju högre upp vi kom desto häftigare blev vyerna och vi stannade självklart flera gånger om för att föreviga dessa.

Vi tog oss hela vägen upp till Glacier Point, där kryllade det av turister då man även kan köra dit för att njuta av utsikten om man inte vill gå 1200 höjdmeter, och visst var det fin utsikt men tyvärr gjorde allt folk att det kändes lite väl turistigt och vi var alla eniga om att utsikten från stigarna upp längs berget var snäppet vassare! Vi käkade lunch och bestämde oss sedan för att ta en annan hike för att komma tillbaka ner i Yosemite Valley, Panorama Hike.

Att vandra i en sådan häftig miljö är verkligen något man aldrig kommer glömma! Vyerna som jag redan nämnt men också kottar stora som huvuden, enorma träd, vattenfall och mycket mer!

Den sista biten nerför var tuff, det kändes i benen att man vandrat längre än vad kroppen var van vid men vi klarade det allihopa! Men vi var alla trötta i bilen tillbaka till stugan och jag kan meddela er att man sov riktigt gott den natten.