Efter att förra helgen spenderades borta i Yosemite var det skönt att vara hemma i San Diego den här helgen. Den inleddes med middag tillsammans med Alice, Elin, Emil, Lukas och ALex på en Marockansk restaurang. De flesta av oss testade deras lamm som skulle vara deras en av deras specialitéer.

Här försöker Alex ta lite bilder på oss utan att vi posar vilket gick sådär!

Helgen fortsätta med Brunch tillsammans med Alice på Lördag förmiddagen. Det blev ett av mina favorit ställen The forum Coffee House. De har så goda mackor och deras Nitro Infused Matcha Latte är to die for! Efter lite brunch lyxade vi till det med manikyr och pedikyr på ett ställe som tur nog ligger precis bredvid fiket! Riktig pang dag!

Idag söndag vaknade jag och Alex vid 8 för att hinna fota och kolla på Lukas som skulle medverka i ett swimrunlopp.

Det gick riktigt bra och ni kommer nog kunna läsa mer om loppet på runtheworld.se inom snar framtid skulle jag tro.

Efter att vi spenderat en heldag i Yosemite Valley bestämde vi oss för att åka till Calaveras Big Trees State Park. En park med stora, och jag menar STORA träd!

Vi tyckte att räden i Yosemite var stora men de var långt ifrån lika stora som de i Calaveras. Vi gjorde en hike som hette South Grove trail som var 8 km lång och 279 m höjdstigning. Lite mildare än den vi gjorde dagen innan vilket var behövligt då benen var lite slitna. Det var en mysig vandring genom skogen med dessa stora träd som dök upp lite här och var och var fantastiskt vackra och enastående!

Vi hade med oss picnic så vi stannade vid en stubbe som vi använde som bord och käkade lunch. Det är svårt att ge träden rättvisa på bild man måste nästan vara där för att förstå hur enorma de är.

Efter en härlig hike bestämde vi oss för att börja åka tillbaka mot stugan som låg 2 timmar bort. Påvägen gjorde vi dock två stopp. Första var på ett litet mysigt hak som sålde äppel cider, de hade också munkar vilket vi självklart smakade och de fick till och med tummen upp av Emil (Emil kan sina munkar).

Andra stoppet blev en vingård där vi passade på att njuta av lite vinprovning (inte Emil som var chaufför förstås!)

Resan började tidigt torsdag morgon. Vi hade 8h framför oss innan vi skulle vara framme vid vår stuga som låg en bit utanför Yosemite. Lukas tog första kör-passet genom trafikerade LA.

10 timmar senare efter punka på ett av däcken (som vi smidigt kunde byta hos en bilverkstad läns vägen så ingen större skada) var vi äntligen framme vid stugan. Väl vid stugan råkade vi(läs Emil) parkera bilen på ett lite väl permanent ställe. Lyckligtvis hade vår värd en klassisk stor amerikansk truck lagom för tre hushåll så vi kom loss på nolltid. Stugan var supermysig och utsikten verkligen inte fy skam!

Efter några timmars sömn var det dags att gå upp för att hinna åka till Yosemite Valley för att se soluppgången.

Väl inne i Yosemite Valley parkerade vi bilen för att påbörja vår första hike, Four Mile Trail. Påväg till trailens början möttes vi av dessa nyfikna rådjur.

Four Mile Trail var en utmanande men väldigt vacker hike. Höjd skillnaden var 1200 meter då vi skulle hela vägen upp till Glacier Point för att få ta del av utsikten av Half Dome.

Ju högre upp vi kom desto häftigare blev vyerna och vi stannade självklart flera gånger om för att föreviga dessa.

Vi tog oss hela vägen upp till Glacier Point, där kryllade det av turister då man även kan köra dit för att njuta av utsikten om man inte vill gå 1200 höjdmeter, och visst var det fin utsikt men tyvärr gjorde allt folk att det kändes lite väl turistigt och vi var alla eniga om att utsikten från stigarna upp längs berget var snäppet vassare! Vi käkade lunch och bestämde oss sedan för att ta en annan hike för att komma tillbaka ner i Yosemite Valley, Panorama Hike.

Att vandra i en sådan häftig miljö är verkligen något man aldrig kommer glömma! Vyerna som jag redan nämnt men också kottar stora som huvuden, enorma träd, vattenfall och mycket mer!

Den sista biten nerför var tuff, det kändes i benen att man vandrat längre än vad kroppen var van vid men vi klarade det allihopa! Men vi var alla trötta i bilen tillbaka till stugan och jag kan meddela er att man sov riktigt gott den natten.

Idag har vi varit på ölbryggarkurs på Ballast Point Home Brew. Det var en nybörjarkurs som visade alla stegen för att kunna göra sin egna öl. Vi satt som i ett klassrum där en av Ballast Points ölbryggare visades oss steg för steg hur vi skulle kunna gå tillväga för att brygga vår egna öl. Han gick igenom vad som gav vilka smaker, vilken utrustning som man behöver, vad som är viktigt att tänka på och berättade anekdoter, bland annat en om hur han och en kollega var de som tagit fram receptet till deras kända öl Sculpin.

Lokalen som vi var i var den lokal där Ballast Point startades och alltså där de första Ballast point öl bryggdes. Det var också en affär där man kunde köpa allt som behövs för att kunna brygga öl. Man blev väldigt sugen på att investera i utrustning men det får nog bli när vi kommer tillbaka till Sverige i sånna fall, lite svårt att få med hem i resväskan.

De hade väldigt många smaker, ja ni ser u tapparna på väggen! Under kursen fick vi rast ibland då vi kunde prova olika öler från Ballast Points sortiment. På bilden nedan kan ni se Alex som provar en öl med inslag av Curry. Låter kanske inte så gott men den var faktiskt inte så tokig. Annorlunda helt klart, men verkligen inte äcklig.

Väldigt roligt och intressant att gå på en ölbryggarkurs, kan jag starkt rekommendera om någon kommer till San Diego och är intresserad av öl!

I går kväll var jag och Alex på date night. Vi åkte till Hillcrest som är en mysig stadsdel här i San Diego med många bra restauranger, secondhand affärer och mycket kultur. Vi strosade runt lite innan det var dags för vår reservation på den italienska restaurangen Parma. Vi hamnade i en secondhand affär där jag fyndade en jättefin virkad kjol. Fanns massa snygga klöder så dit lär vi återvända.

Alex åt saffransrisotto och jag något som liknade ravioli med tryffelsås och OJ vad gott det var! Restaurangen var också supermysig då lokalen var ganska liten vilket jag föredrar.

Äntligen fredag! Vilket för oss innebär ledig dag från universitet. Jag och Alex vaknande ganska tidigt och gick upp och gjorde go frukost: Trader Joe's kokos pannkakor. De är fantastiska!

Sedan tog vi bilen till en camping/hiking-affär då vi ville kolla på hiking boots inför att vi ska till Yosemite nästa vecka. Yosemite är en nationalpark som ligger runt 8h från San Diego med massa vacker natur så vi är alla taggade på att åka dit! Jag och Alex hittade varsitt par hiking boots som vi beställde hem och kommer få på söndag!

Idag fick Alex också hem sin nya kamera som han beställt. Vi var självklart tvungna att testa den och tog vår picknickfilt och satte oss på stranden och kollade på solnedgången medan Alex fick leka loss med sin nya kamera.

Vi avslutade dagen med kvällsmat och film. Jag och Alex lagade gorgonzola pasta, Emil pannkakor och Lukas stekta ägg en sedvanlig kvällsmat i hushållet.

Dagen påbörjas med en bilresa från Mission Beach till universitet.

Sedan är det träning eller lektioner som står på schemat för oss alla. På campus finns ett stort gym som heter AZTEC Recreation Center som vi får träna gratis på. Då ingår också tillträde till pooler som finns på Campus vilket inte är fy skam!

Här kan ni se vart jag och Lukas hänger 2 gånger i veckan på våran Furniture & Wood Class. Just nu är vi i full gång med att tillverka varsin bricka i Red Oak.

Efter att alla är klara åker vi hemåt igen och möts ofta av vyer som den nedan, helt okej ändå.

Idag har vi tagit det ganska lugnt i alla fall jag och Alex. Vi tog lite sovmorgon åt frukost och sen blev det lite plugg.

Vid lunch lagade vi vegetarisk Pad Thai, så gott enkelt och snabbt. Vi marinerade tofu i soja, vitlök, ingefära, honung och lime. Sedan stektes den och grönsaker och blandades sedan ner i nudlar. Allt detta täcktes sedan med samma marinad som användes till tofun och med hackade jordnötter och koriander, mums!

På eftermiddagen tog jag en promenad längs Mission Bay och Mission Beach. Så otroligt att detta just nu är mitt hem, ska ta vara på varenda minut!

Igår kväll var jag, Alex, Emil och Lukas på utomhusbio i Civita park. Riktigt fin park och mysig atmosfär. Vi kom dit runt 18 för att få en bra plats och kunna köpa mat från food trucks innan bion började vid 20.

Filmen som visades var 500 Days Of Summer. Den var uppskattad av oss alla fyra och att kolla på bio utomhus under bar himmel är verkligen något jag vill göra igen!

Idag har vi varit och vandrat till Potato Chip Rock om ni kollar på bilderna förstår ni nog varför den är döpt till detta!

Vandringen var runt 12 km och det var ganska brant i vissa partier så det var en rolig och lagom utmanande vandring. Vi hade med oss vatten och banan för att hålla energin uppe. Det var ett häftigt landskap och vi såg bland annat några rovfåglar som seglade i luften och små ödlor som sprang över stigarna. Kommer bli fler vandringar kan jag lova!