Jag tänker att vi ska beta av en viktig punkt.

V Å R T      C H A K R A      S Y S T E M

Just ordet Chakra kommer ursprungligen från Sanskrit och betyder livsenergihjul "hjul av virvlande energi" Våra största chakran finner vi längst med kroppens ryggrad och även ett ovanför hjässan. Alla dessa har även olika färger. När ordet Chakra kommer upp i ett samtalsämne så kan det nog vara många som slutar lyssna och tänker "åh, ska det börjas med sånt hippie trams nu igen?" "Nej men detta behöver jag inte lyssna på,jag yogar ju inte." men faktum är att detta är relevant för alla, oavsett som du bär utsvängda jeans eller står på huvudet när solen går upp. Våra chakran påverkar nämligen olika kroppsfunktioner och de samspelar i högsta grad med vår personlighet där varje chakra har sin egen betydelse för vårt fysiska, emotionella, mentala och andliga välbefinnande. Så japp, this shit is for real. Men för att du ska få sluta behöva fantisera ihop en egen bild av vad det faktiskt är jag pratar om så kommer en bild här under.


Så nu när du fått titta lite på bilden och bilda dig en uppfattning så ska jag kort förklara de olika chakrans funktion och mening.

Rot chakra- Röd
Denna delen samverkar med det fysiska, vår kropp och den materiella omvärlden. När vi har en god kontakt med vårt rot chakra får detta oss att känna en grundtrygghet och samhörighet med andra. Vi känner oss trygga gällande det materiella, vår ekonomi och arbete i livet.

Rot chakrat står för mod, trygghet, säkerhet, grundstörning och gränser.
Vid en obalans här så kan tecken som problem med blodcirkulationen, i våra könsorgan samt smärta i nedre delen av ryggraden uppstå. Vi kan även uppleva en otrygghet och kan lätt utveckla ytliga egenskaper som fixering vid karriär och materiella saker. Känslor som ilska och utmattning kan också komma krypandes.

Navel chakra- Orange

Vårt navel chakra är kopplat till känslor som livsglädje, passion, kreativitet, spontanitet, sexuellt självförtroende men även ilska. Ett välfungerande navel chakra lämnar dig med en sund känsla.

Vid obalans kan visa sig genom att man känner att man förlorar kontrollen över sina känslor, utveckla ett överdrivet beroende till andra människor, men också slå om på andra hållet och göra en överdrivet oberoende/självständig. Rent fysiskt kan detta visa sig genom att det förekommer sjukdomar i fortplantningsorganen, urinvägarna, ischias och problem med bäckenbotten.

Solarplexus chakra- Gul

Detta chakra hjälper oss att våga och tro på oss själva. Detta leder i sin tur till att vi blir inspirerade, finner livsglädje, viljestyrka och framåtanda. Detta är ett chakra som gör oss utåtriktade och sökande efter kontakt, gemenskap och kommunikation med omvärlden.

Vid obalans här, kan visa på våra mest vanliga magsjukdomar, så som magsår, tarmbesvär, ätstörningar, diabetes, leverproblem och svullen mage. Magsjukdomar kan också visa på ouppklarade situationer som påverkat våra känslor och som sedan satt sig i magen och skapat en obalans

Hjärt chakra- Grön

Nu har vi kommit till själens mottagnings,- och känslocentrum. Denna delen har stor betydelse för vår hälsa och styrka. Det är detta chakra som lär oss leva med kärlek, medkänsla och i harmoni. Att älska sig själv och andra, inre trygghet, se sitt egenvärde och att känna innerlig glädje. Det är vårt centrum för känslor som tillit, glädje, acceptans och förlåtelse. Den starkaste kraften som vi alla människor besitter är ren kärlek.

Vid obalans kan man ha problem med relationer, depression, stöta ifrån sina känslor och ha svårt att se någon mening med livet. Fysiska bitar kan vara högt blodtryck, hjärt och lungsjukdomar, astma, allergier, bröstsjukdomar och problem med axlar och armar.

Hals chakra- Blå

Här sker vår sanna kommunikation, ljud och skapande uttryck via tanke, tal och skrift. Hur vi tar in och för ut våra värderingar och vår kunskap styrs härifrån. Även här samlas känslor för tillit, glädje, acceptans och förlåtande.

Vid obalans kan en stammande röst uppstå, andra röst,-tal problem, svårigheter med att kommunicera, problem med att uttrycka vad man tycker och egentligen känner och att sätta gränser mot andra personer. Fysiskt kan det visa på problem med struma, halsont, heshet, munsår skolios, nackvärk, stämbandsbesvär.

Trejde ögat chakra- Indigo

Här finner vi intuition, inre vägledning, energier, andligt medvetande fantasi och ljus. Tredje ögat hjälper oss att se oss själva som vi är och att vi hittar vårt inre lugn och harmoni. Detta kallas också visdomens chakra, då den har med vår logiska och intellektuella förmåga att göra. Den hjälper oss att lyssna på vår inre röst. Även att skilja på tankar som kommer från rädsla och de som faktiskt kommer från vår inre styrka.

Vid obalans visar detta att vi inte litar på vår inre vägledning och mediala förmågor. Fysiska problem kan visa på huvudvärk, öronproblem, bihåleproblem och även synfel

Kron chakra- Violett

Kronchakrat är centrumet för inspiration, andlighet, energi, healing och kontakt med Universum Det är den förenande länken till ditt högsta och bästa jag. Dess uppgift är att hjälpa oss att förstå den andliga sidan av livet, låta andligheten bli en del av oss samt att vi ska våga låta den vägleda oss. Kron-chakrat är ingången för livskraften som genomströmmar hela den fysiska kroppen och de sex nedre chakrana, kronchakrat har förbindelse med hypofysen.

Vid obalans kan vi känna oss splittrade, nervösa och otrygga. Vi kan även har svårt för att se framåt. Rent fysiskt kan det visa problem med hjärnan och nervystemet och kronisk trötthet.

Så! Nu hoppas jag du har fått ett litet hum om vad detta..typ..innebär eller tyder mot.

Vid obalanser finns det även sätt för att balansera sina chakran, men detta kommer i ett annat inlägg.


N A M A S T É








Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

Adho Mukha vadå?? Även känd som Nedåtgående Hund eller bara hunden. En Asana som man alltid kan återvända till under ett pass, då den kan ses som en vilande position när du väl fått lite häng på det hela.. Den används ofta under klasser runt om i världen och anses vara en av de mest populära positionerna. Men vad är det som gör den så himla populär och vad är den så bra för då?

Adho Mukha Savasana både stretchar och stärker din kropp och kan därför vara lite knivig för någon som precis tagit sig in i yoga världen. Men kom ihåg att det är okej, den behöver inte se perfekt ut, du får ha lite böjda ben om du känner att det stramar allt för mycket, det är okej att låta sig själv göra en variant av originalen.

Denna är speciellt bra för följande

- Du får stretchat händerna, baksidan av låren och vaderna samt dina axlar.

- Du kan få bättre energi men samtidigt så har den också en lugnande effekt för ditt sinne. Hur bra är inte det?!

-Ökar även blod tillförseln till hjärnan


Likes

Comments

Aummm Aummm Aummm…En flower power person i allt för batik färgade kläder, barfota i okammat hår under något stort lummigt träd en sommardag någonstans..Så kanske din bild också såg ut av någon som mediterar. Min gjorde om inte annat det. Men även här, oj så fel jag hade!

M E D I T A T I O N vad är det?
Man kanske lite snällt kan beskriva det som en form av kroppslig och mental avslappning som sker på samma gång.


Jag mediterar varje dag. Oavsett om det bara är ett par minuter eller om jag sitter i en halvtimme, det lägger jag ingen större vikt vid, utan det som är viktigt för mig- för att jag ska kunna fungera och ta rätt beslut under dagen, så är det viktigt för mig att det blir av. Jag sitter tills jag är klar och så får det vara med den saken.

Jag får ofta frågan om varför jag mediterar, hur man mediterar och vad meditation hjälper en med. Så jag tänkte försöka summera dessa tre frågor här i detta inlägget och börja med varför jag mediterar.


Anledningen till att jag mediterar är simpel. Den hjälper mig att fungera under resten av dagen. Som många i min omkrets vet så har jag ADHD, vilket gör att min koncentration inte alltid håller sig till en och samma linje, utan gärna vill rita fler linjer som korsar den första jag egentligen håller på att rita. Att ta impulsiva beslut och agera efter dessa är också en sak som kan sätta käppar i hjulet för en. Här hjälper meditationen mig väldigt mycket. Jag hinner stanna upp, fokusera på min andning och tänka ett steg längre eller finna fokus igen med hjälp av daglig meditation. Meditationen är också som en stund av terapi. Den hjälper mig att släppa taget om vissa känslor som jag kanske håller lite för hårt på. Att känslor kommer till ytan när man/jag mediterar är inte heller helt okänt. Det som kommer får komma och man tillåter sig själv att känna det som känns, men med en förståelse och acceptans att det är helt okej! Jag kan även ta hjälp av meditationen vid svåra beslut eller frågor, gå till mitt inre jag och känna vad det är jag faktiskt egentligen vill, för oftast finns svaret inom oss redan. Vi ska bara välja att lyssna efter tillräckligt noga.



Men hur kommer man igång med meditation då?

Jag vill börja med att säga att du ska inte pusha dig för hårt i början om du inte känner något, om du känner allt eller om du inte kan fokusera. Det är okej och det tar tid. Meditation är inget som man lär sig över en natt och det är något som kräver daglig träning med en väldig mjukstart. En person som inte mediterat förut, bör inte sitta mer än 3 minuter åt gången, då hjärnan helt enkelt inte kan bibehålla det fokuset längre än så i början. 3 minuter tänker du, är det lönt? Ja det är faktiskt lönt. Börja med 3 minuter varje dag tills du känner att det känns okej och att du kan vara i stunden utan att det kryper allt för mycket i benen på dig. När detta börjar kännas hanterbart, öka en eller två minuter åt gången och fortsätt såhär under en längre period. Annars finns risken att du tröttnar och kanske till och med sitter och retar upp dig istället medan tankarna vandrar omkring helt okontrollerat. Och då har vi tappat poängen.

Så börja lugnt och öka långsamt.



Okej, nu vet du hur man kommer igång…Men hur gör man då??

Ja, hur gör man egentligen? Är det bara blunda och tänka svart, eller fast nej..då tänker man ju någonting och tänka skulle man ju inte göra?
Precis.. Det finns väldigt många olika tekniker och knep. Man får helt enkelt prova sig fram tills man hittar den tekniken som man känner passar en själv bäst!

Och Meditation symboliserar och betyder olika för alla. Detta är en väldigt individuell och intim utövning som bör betraktas med respekt.

Men jag ska dela med mig av lite knep och tekniker här ändå.

Jag använder mig oftast utan två olika tekniker som jag personligen tycker funkar bäst.


Regel 1.a som jag är stenhård med när det kommer till min meditation är-
INGA STÖRMOMENT. Så som telefonen, blipp från datorn eller ljud från tvn. Dessa stängs av under tiden jag ska befinna mig under meditation.

Jag tänder ofta något ljus då jag gärna vill ha kvar det behagliga lite tonade ljuset. Då jag nästan alltid mediterar direkt på morgonen, så är det oftast mörkt ute och då är det mysigt med att bara ha lite ljus tända istället för en strålkastare till lampa när man ska försöka finna ro.

Jag sätter mig på min yoga matta i lotusposition (sittande ställning med benen i kors och händerna alternativt på knäna).

Jag rullar min axlar bakåt en gång tillsammans med en inandning som är till följd av en djupare utandning för att slappna av lite extra.
För att minska tankarna och behålla fokuset, så börjar jag följa min andning. In igenom näsan, ner förbi halsen till hjärtat, lungorna fylls och hela vägen ner till naveln där den sedan vänder och jag följer den på samma detaljerade resa upp och ut igen.

Teknik två är inte med någon jätte stor förändring, men jag tar hjälp av mantra. Antingen högt eller tyst i mina tankar. Ett mantra som du kan välja helt själv, det kan vara något positivt så som ”Jag är kärlek”, ”kärlek och värme” ”Jag är tacksam för…” osv. Så länge det är något positivt. Jag använder mig dock oftast av Mantran på Sanskrit som är gjort för just detta. Det kallas att man Chantar. Jag upprepar den valda meningen antingen högt ensam, högt till musik i följ efter att någon annan säger det först eller så chantar jag tyst i mitt huvud.
Detta gör jag dagar som jag vill bli lite extra glad, tillägnar min praktik någon annan, för god Karma eller om jag helt enkelt bara har väldigt mycket i huvudet och vill få tyst på det genom att uttala ord högt.

Vad är det meditation hjälper oss med då?

Det finns en rad mätbara förändringar man gjort på personer som mediterar, några lyder följnde-

-En stark ökning av blodflöde sker och den i sin tur sänker hjärtfrekvensen. Meditation faktiskt ökar nivån av motion toleransen hos hjärnpatienter.

-Minskar syreförbrukningen.

-Ökar produktionen av serotonin (vi blir på bättre humör och får bättre rutiner)

-Minskar muskelsmärta och huvudvärk

Listan fortsätter men jag stoppar..

Vi går istället över till psykologiska fördelar-

-Minskar ångest och depression

-Förbättrar vår inlärningsförmåga och minne

-ökar nivån av kreativitet

-ökar känslan av vitalitet och föryngring

Även här är listan oändlig.. Men tror det räcker här. Vill ni ha mer fakta, så är det bara att googla, allt finns där.


Det finns fullt av alternativ ute på nätet för olika tekniker, tips och trix och jag kommer att lägga upp mer om detta ämnet. Men som sagt, det finns även här väldigt mycket att säga, så det får ske i omgångar!


Ge dig själv 3 minuter nu!

N A M A S T É

Likes

Comments

Ja, varför ska du yoga? du springer ju redan på gymmet flera dagar i veckan, power walkar och dricker dina kosttillskott, räcker inte det?

Jo absolut, du är väldigt duktig som rör på dig och jag uppmanar inte dig till att sluta med detta, utan addera lite yoga eller kanske byta ut den där 1,5 timmes power walken en gång i veckan eller varför inte korta ner den med en kvart och lägga dem minuterna på lite yoga istället?

Men okej, vad är då yoga och varför är det så himla bra som alla säger?


Vi går tillbaka så långt som till för 5000år sedan, så långt tillbaka vet man att yogan har funnits. Ingen vet vart ifrån yogan faktiskt kommer. Det finns teorier och historier, men ingen vet exakt hur yogan uppstod eller vem som kom med den.

Men redan tillbaka på den tiden så användes yogan inom ayurveda som ett sätt att läka och hela. (Ayurveda och dess betydelse kommer jag att nämna lite lättare längre fram)


Ni vet det där riktigt bra städmedlet man har i ett av skåpen där hemma som verkligen funkar mot allt? Lite så skulle jag beskriva just yoga. För yoga funkar just så, och kan göra väldigt många saker lite och ibland även väldigt mycket bättre. Yogan jobbar inte bara på ett plan eller för just en person med ett sorts problem. Utan det funkar för allt och alla.


Allt från ömma ryggar till stressade kroppar. Läkare som städare eller dagisfröken. Ung eller gammal, stor eller liten. Vi alla har yogan till vår fördel.



Några konkreta saker yogan kan hjälpa dig med kommer här


*Ja, du blir flexiblare. Utövar du en mild och lugn form av yoga så är mitt svar nej, då kommer du inte kunna flexa med båda benen bakom öronen.

*Reducerar smärta och stelhet i dina leder, genom att andas och röra på sig på ett helt annat sätt än vad vi är vana vid så låter man blodet få strömma ut till delar av kroppen som annars kanske inte får så mycket kärlek.

*Stressen minskar. Och inte bara stressen kan försvinna utan yoga har bevistats fungera som en ypperlig medicin mot ångest, depression, hjärtsjukdomar och högt blodtryck också! Där blev det mycket och helt olika tillstånd tänker kanske ni men sambandet mellan dessa tillstånd tros handla om en obalans i nervsystemet som minskar kroppens nivåer av gamma-aminosmörsyra och Yoga kan hjälpa till att få balans på dessa nivåer! Fantastiskt eller hur!

*Du får mer energi och ett bättre sexliv!


*Det boostar ditt immunförsvar. Jo det är sant, såhär ligger det till nämligen-
När musklerna dras ihop och du stretchar dem så får också organen röra på sig. Så när du rör dig mellan olika Asanas, så ökas flödet till lymfkörtlarna. Detta hjälper då lymfsystemet att stå upp mot infektioner och även att göra sig av med slaggprodukter!

Det finns faktiskt också en norsk studie som visar på att yoga boostar immunförsvaret på cellnivå! Och det tar inte lång tid. Forskarna tror nämligen att ändringarna kom under tiden som deltagarna var på sina mattor och kolla här då…förändringarna var betydligt större än hos kontrollgruppen som promenerat i naturen och lyssnat på musik! Kanske läge trots allt att korta ner den där promenaden och lägga till lite yoga va..

Fördelarna är många och jag skulle kunna fortsätta i en evighet, men det ska jag inte göra, för då tröttnar du på mig!
Så istället kan vi väl tillsammans bara komma överens om att ja, yoga är fan bra alltså.


& vi har alltså förstått att yoga nog är lite mer än bara stretching vid detta läget nu va?



N A M A S T É

Likes

Comments

Ofta när man kommer till en yogaklass så hör man begreppet solhälsning. Är man då nyfunnen yogavän, så kan dessa begrepp ord och termer vara lite knepiga i början. Därför har jag bestämt mig för att suggestivt beta av några här och där under vissa inlägg.

Eftersom solhälsning är en stor del av ett flöde, så tänkte jag nu börja beta av just den.


En solhälsning är inte riktigt som det låter. Nej, det behöver inte vara på morgonen vid soluppgången. Nej, det behöver heller inte vara dagar som solen skiner på en blå himmel och nej solhälsning är inget som behöver göras i den riktning som solen är i just för tillfället.


En solhälsning är en grupp Asanas (Asana är Sanskrit för ställning) , som man gör i ett samlat flöde i takt till sin andning. Detta kan användas som en bra uppvärmning i början av en klass, mitt under en klass eller varför inte ställa dig på kontorsgolvet när du har fem minuter över och göra en serie solhälsningar för att kicka igång kroppen och sinnet med lite extra energi!


Det kan se ut på lite olika sätt. Men nu drar vi över en generell bild av hur det ofta kan se ut på en rätt neutral klass.




  1. Du börjar ståendes längst fram på mattan, med händer ihop framför hjärtat.
  2. Släpp ner armarna längst sidan och vänd handflatorna ut från kroppen samtidigt som du tar ett andetag in och höjer armarna rakt upp och sätter ihop handflatorna ovanför huvudet. På ett andetag ut för du händerna, ner till hjärtat igen och andas in.
  3. Andas ut och böj hela överkroppen ner mot golvet. Sätt händerna i marken om du kan annars luta den nätt mot dina ben.
  4. Andas in och kom halvvägs upp med rak rygg. Andas ut och fäll framåt hela vägen igen.
  5. På nästa andetag in så tar du ett kliv tillbaka på mattan och kommer ner till en position som liknar plankan.
  6. Andetag ut så häver du dig jämnt ner på mattan tills du ligger med magen i.
  7. Andas in och kom upp i kobra (handflatorna i mattan, intill sidan av ditt bröst, och tryck dig upp, så du får en nätt bakåtböj).
  8. Andas ut och kom till nedåtgående hund. Dvs att nu rullar du in tårna mot mattan och trycker höfterna upp i luften, så kroppen nästan tar form som ett upp och nervänt V.
  9. På nästa andetag in tar du ett kliv så du kommer längst fram på mattan igen.
  10. Andas ut och böjer dig fram igen.
  11. Andas in och känner hur energin från marken går igenom din kropp samtidigt som dina armar och handflator fortsätter när du kommit hela vägen upp och möts ovanför ditt huvud igen.
  12. Andas ut och för händerna ner till ditt hjärta igen.

Sen börjar det om och man gör så många man känner att man vill och orkar eller som läraren föreslår om man är i en klass.

Traditionellt sätt så gör man detta 108 gånger..



Är du ny till yoga och inte riktigt vet hur du ska komma igång, eller kanske inte är medlem på någon studio än. Då är detta en perfekt övning för att komma igång lite smått. Ta detta som rutin varje dag och kör några rundor. Börja med en eller två och utöka. Vem vet, till sist kanske du fastnar för det och gör 108 stycken!


N A M A S T É


Likes

Comments

Jag har valt att komplettera min instagram med en lite mer djupgående blogg om yoga och allt som hör därtill. Det ska bli väldigt kul att få dela med mig av min kunskap, tips och trix och massa mer om det som jag inte kan dela med mig av på instagram!

Jag började yoga sommaren 2013. Det vart min mamma som släpade iväg mig och jag vart inte ett dugg intresserad av denna hippie aktivitet som jag snart skulle få uppleva. ” Skulle yoga hjälpa mig? tror knappast det va.” vart min inställning till det hela. Men ack så fel jag hade..för här sitter jag nu 2,5 år senare, själv utbildad till yogalärare och har inte bara unnat mig själv en stund på mattan varje dag, utan lever yoga som en livsstil.
Att mitt liv skulle bli så förändrat av yogan hade jag aldrig kunnat tänka mig, men så är det. Och nu vill jag dela med mig av detta till er, för vem vet..kanske sitter det någon här ute som känner att det är något som fattas i vardagen för att kunna må sådär bra, bra på riktigt ni vet.

Jag kommer försöka skriva om olika tips att tänka på, Ayurveda, Mantra, Meditation och mycket mer, för att inspirera er till att få in detta lite mer i era liv.

Visste ni att om ni så bara ska utöva någon form av yoga aktiv eller lugn i16 minuter varje dag..så har ni unnat att må bra 1% av livet, varje dag. 1% av våra annars fulla 100%, har alla tid till.

Alla har tid till att må bra.

& Jag hoppas att jag kan hjälpa er på vägen!

Likes

Comments