Samtidigt som vi jobbar med gjutna produkter så övar vi att pressa former för serietillverkning. We are also learning the process of pressing jewellery.

After planning the shape I used plexi and metal to make the pressing form. Jag använde mässingsplåt att såga ut figuren. Formen görs även spegelvänd så att man kan få en dubbelsidig form. Bönan, som är min form, görs dubbelsidig för att den är lite ojämn - helt med avsikt:)

Jag gjorde en del tester i både mässing och silver i olika materialtjocklek och konstaterade att 0,5 mm plåt är för tunt, 1 mm plåt är för tjockt - nästa test blir således med 0,8 mm silverplåt. Det är meningen att jag ska göra åtminstone fem pressade delar - men jag har ännu lite planer för efterarbete med bönorna... återkommer;)

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Inspirerades av Japanska te-ceremonier och hur fantastiska detaljerna är - tex hurdana sockerbitar/godis man kan ha till. Estetiken och noggrannheten i hela processen fascinerar. Inspired by the Japanese Tea ceremony I started carving my model in wax.

I sent my wax model for casting and the next step is to make it ready for a casting form so that I can produce multiple peaces. Jag förde min vaxmodell till Raiskinen i Kyrkslätt för att göra en silvermodell av den. Det tog över tre timmar att fila, slipa, polera modellen så att det kan göras en så bra form som möjligt till min småskaliga produktion. Detta mellansteg är jätte viktigt, och jag är nöjd att jag gjorde detta mellansteg i tillverkningsprocessen. Min blom-modell hade många fler skavanker än jag kunde ana - tyckte att jag var ganska noggrann i att fixa till vaxformen:)

Jag måste också testa hur modellen såg ut med kedja - och jag är nog riktigt nöjd över hur det blev:)

Likes

Comments

This summer I will spend some time at our summer cottage in the Finnish archipelago. I am trying to build a portable studio - this model will do for now, but I hope that I will find time and inspiration to build something better. I am currently working on some square zircon earrings - so far the inner structure for the setting.

Likes

Comments

Making some bracelets for my self as well as for some friends. Trying out cold enameling that you harden in the oven, but I would love to try out "the real deal" - maby I will get a chance on that later this year.

Likes

Comments

Den sista dagen går till att fästa kedjan på låset med tapparna. Det blir ännu en hel del fixande innan jag är nöjd med resultatet. Det totala antalet timmar blir 32.5. Materialåtgången är 4g för låset, 11,5g för kistorna och fågeln med rördelen 12g. Totalt utgör materialet 27,5g (0,80cnt/g) + kedjan 32g (1,49e/g). Materialsvinnet efter att jag filade bort lite av fåglen samt polering och putsning är sammanlagt 2,5g. Restsilver är 16g - största delen sitter i gjutningsklumpen som blev över när jag gjutit fågeln. De flesta överloppsdelar användes till silver för den gjutna fågeln. Bergskristallen kostar 18e, rosenkvartsen 5e och den svarta fasettslipade stenen 0,80cnt. Asken för smycket gjorde jag själv.

Likes

Comments

Dags att fatta stenarna - men först måste alla delar poleras till högglans. Låset får en rörfattning, det går ganska bra, men jag får hålla på en god stund innan stenen sitter. Lite mer arbete med bergskristallen. Jag provade tidigare med olika bakgrund - högblank, matt och mönstrad. Jag kom till att jag ville ha det så enkelt som möjligt, men den matta dämpade stenen för mycket.

Problemet med den blanka är kanske att stenens egna missfärgningar och små fel syns om man tittar noga. Jag vänder stenen så att de värsta felen vänds uppåt och syns därför minst från denna vinkel. Jag måste använda poleringssten för kanten då jag inte vill ha poleringsvax in i kistan - allt syns med en klar sten...


Rosenkvartsen är lättare att fästa, men det dröjer ändå en god stund innan stenen är på plats.

Likes

Comments

Det blir en hel del fixande med olika detaljer. Jag märker att fågeln är lite tung för smycket och filar bort ett gram silver - nu väger "fågeldelen" 12g. jag gör också om de båda kistorna och använder 2mm silverplåt i stället för 1mm.

Bergskristallens kista får också sin gångjärnsdel och jag passar ihop den med delen på röret. Jag fixar också till låsdelens hål för tapparna och dessutom formar jag rörändorna. Jag har lött fast små brickor på den delen kedjan fästs i så att jag kan forma öppningen till just de måtten kedjan har - inget glapp här:)

Det blir en hel del filande, slipande och polerande av delarna - ska också fortsätta med detta senare, men jag ville fixa till det så att jag vet ungefär hur mycket tid jag måste lägga på det i slutändan.

Bottenplattan riggas upp för att inte flytta på sig under lödningen. Också gångjärnet stöds med järntråd för att inte röret ska "hoppa av" när jag löder fast det. Det blev lite fler verkstadstimmar med ändringarna, men det var värt besväret - 2,5h.

Nu börjar smycket få sin form och delarna är delvis polerade. Tidsanvändning för polering hittills är 3,5h

Likes

Comments

Fågelns fotdel filades så att den skulle passa rörets form. Först tänkte jag att jag skulle ha filat en liten tapp för hålet jag borrade tidigare. Jag kunde snabbt konstatera att det skulle ha blivit ganska fult då det är svårt att få en perfekt passform då. I stället filade jag så att fågelfoten passade.

Först lödde jag fast gångjärnet för steninfattningen som ska hänga under. Sedan lödde jag fast fågeln - upp och ned - hålet i röret under fågelns fot använde jag som kanal för lodet - jag lade lodbiten inne i röret i vinkel, och lödningen fungerade perfekt!

Fågeln blev ganska tung så det kan hända att jag filar bort en del av massan. Alternativt gör jag kistan för steninfattningen tyngre - eller så gör jag båda dera...


Tidsanvändning 1,5h.

Likes

Comments

Att fixa lås är en intressant och utmanande process som nog tar längre tid än man kan tänka sig - åtminstone det första låset - när man väl fixat ett går det säkert snabbare med följande.

Jag började med rördelarna. En kortare och en längre. Det är meningen att kedjan ska fästas i låset med nitar - därför är låset lite större - det går även att löda fast öglor i båda ändor, och då blir låset inte så brett. Nu är bredden den samma som hängdelen på smycket, vilket alltså är ett medvetet val:)

Tungdelen består av en bottenplatta .6 mm tjock och en övre del som är .5 mm tjock. På bilden till vänster är mekanismen upp och ned.

Tungan löds sedan fast i en skåra som är sågad i ändskivan på den kortare delen av låset.

Efter att tungan är på plats formas motstyckets hålrum.

I hålrummet löds även en kil av silvertråd som styr tungan till rätt plats inne i mekanismen.

Öppningsmekanismen löds fast på tungan. Här har jag använt mig av ett 4 mm rör då jag ska göra en steninfattning på ändan av den. Jag lödde fast en bit tråd inne i röret så att jag kunde göra en avsmalnande del inne i mekanismen.

Likes

Comments