Ett tag sen man var inne här och knapprade så att texten flödade. Jag vet inte hur det kommer bli med denna bloggen. Jag och Matilda kommer att äventyra på olika håll detta året ut samt början på nästa, vilket är väldigt ovant o lite skrämmande. Samtidigt som jag själv införskaffat mig en fotobok/dagbok som jag tycker är lite roligare att pyssla med än bloggen.

Jag är däremot kontaktbar lite här och var på alla dessa sociala medier, sök på ellebellemelle så hittar ni säkerligen mig någonstans.

Bloggar ikapp lite iallafall, utifall vi (jag) lyckas hålla denna bloggen vid liv får man ju inte missa något riktigt händelserikt. Sen sist har jag varit i Thailand i hemlighet. Jajemän, nästan 2 veckor ute på öarna koh samui, koh phangan och koh Thao. Det var helt fantastiskt, träffade en härlig tjej från England andra dagen och bestämde att vi skulle fortsätta resa tillsammans. Har tyvärr inga bilder på denna telefonen då jag kört över de på datorn och USB.

Varför i hemlighet då? Jo för att jag planerade att överraska familj och vänner genom att komma hem till Sverige därefter. Hade nämligen sagt till alla att jag skulle stanna i Australien tills oktober för att sedan åka direkt till Kanada.

Jag lyckades överraska alla, det var så roligt att se allas reaktioner! Är lycklig lottad med alla fina människor i mitt liv. Stannade hemma i Sverige i 6 veckor. Jobbade på pappas jobb och passade på att umgås med alla så mycket som möjligt. Har verkligen uppskattat denna tiden hemma i Sverige, speciellt att umgås med familjen. Sensommaren har varit helt fantastiskt, så vi har gått på blåbärspromenader, kantarellpromenader, fiskat och mycket mer. Mamma och pappa, ni är guldvärda.

MEN NU, NU SITTER JAG PÅ KASTRUPS FLYGPLATS IGEN. Denna gången själv som sagt, det är lite nervöst faktiskt. Min trogna partner i crime är hemma och jobbar för framtida äventyr. Sedan hösten 2014 har vi nästintill varit tillsammans varje dag. Vi har gjort allt tillsammans.

Flyget flyger iväg västerut denna gången, närmare bestämt Kanada. Så taggad. Ska spendera helgen i Vancouver, besöka lite gamla vänner. Sedan åker jag upp till Whistler. Planen är att göra en skidsäsong där. Boende är redan fixat, ska bo hos Stinas (min bror från Sydney, Rebel) kompis Louise. Hon har varit där i 4 år och hon har hjälpt mig jättemycket. Med det sagt håller jag tummarna att det går lättare och snabbare att skaffa jobb då hon har många kontakter, perfekt! Jag är så taggad, kan inte vänta tills säsongen drar igång och man börjar få vardags rutiner. Whistler ska vara ett av världens bästa skidresort, vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig, det är då det brukar bli som bäst.

Vill bara tacka alla familjemedlemmar och vänner igen för dessa 6 veckor hemma i Sverige, det har varit superduper mysigt att träffa er alla igen. Ta hand om varandra nu, så hörs och ses vi snart igen.

Tjoflöjt och piano.

Efter Gibbs River road fortsatte vi norrut mot Darwin. 100 km innan Katherine bestämde sig Yohanns bil för att strula, Cara fick bogsera deras troopie enda till Katherine. Det tog en dag för Yohann som är en mekaniker att byta vattenpumpen, tydligen ett stort projekt, men han gjorde det bra.

Lördagen den 30ende juli var vi framme i nationalparken Litchfield. Vi hade prickat in en helg.. Ingen vanlig helg utan långhelg, då måndagen var en public holiday.. Det var sjukt mycket folk överallt. Vi har nog varit alltför bortskämda den senaste tiden med ett vattenfall bara för oss själva. Nu däremot var vi "tvugna" att dela med oss av vattenfallet till 20 andra personer.

Nationalparken var däremot väldigt fint. Magnifika vattenfall! Vi behövde inte gå på en timmes lång hajk till vattenfallet, som vi t.ex. gjorde i Karijini och gibbs river road. Max 10 minuters promenad från parkeringen o så plaskade, hoppade vi i vattenfallen. Jag gillade det!!

Även sett lite Buch fires här och var på vägen, främst i Northern Territory. Däremot tror jag de är under kontroll, aboriginal people gör en Bush fire när de har kontroll på vind och andra faktorer för att förhindra Bush fire.

660 km lång grusväg, från Derby till El questro.
Den 21 juli 2016 lämnade vi broome för att fortsätta vår resa upp till the top end - Darwin.

Vi reste som sagt tillsammans med en annan bil, Yohann och Veronique från Frankrike. Gibbs river road är en enda lång bumpsig grusväg, kräver 4hjulsdriven bil, med fin natur, så som Gorges, vattenfall med mera. 4 nätter mitt ute i ingenstans, skönt med ingen täckning ibland. Blir att umgås, spela kort, laga mat, mysa framför lägerelden tillsammans. Efter denna resan kan jag allt om Italien främst om deras pasta, som egentligen inte är så märkvärdig. Människorna från Frankrike är också väldigt passionerade om deras mat, ost, vin med mera. Jag tror däremot jag saknar köttbullar med brunsås och lingonsås mer än någon annan. Lingonsås existerar inte ens i Australien, så tyck lite synd om mig tack.

Efter nationalparken började vår resa till Broome.
Stannade till i mine-staden Port Hedland för att fylla på vårt matförråd, innan vi fortsatte norrut.

Fredagen den 24 hade vi en heldag i Cape Kerauden, en av fiskemännen som vi träffade i början av redan i lucky bay tipsade om detta stället, och lokalbefolkningen ska man lita på. Det är ett natur reservat så vi var tvugna att betala 20 dollar i inträde. Det var så fint, stora vågor som slogs emot bergsväggarna, en strand fylld av snäckor och andra coola saker, t.ex. Levande snäckor, saltgurkor, Jelly fish med mera. Stannade även där för att beskåda solnedgången.

Lördagen den 16 juli åkte vi till eighty-mile beach. Fortfarande lika kul att köra på stranden, frihetskänsla på något sätt.
Jag kollade på Google Earth och insåg att jag ville åka och kolla på mer saker innan vi fortsatte till broome. Det såg så himla fint ut på kartan. När vi kom dit visade det sig vara Australiens största aboriginal community, vid namn bidyadanga. En öde liten stad, blev nästan lite rädd, naturen var däremot något extra.

Söndag den 26 juli fortsatte vi vår resa norrut till broome i hopp om att vi inte skulle få soppatorsk. Vi var medvetna om att vi hade gjort några långa omvägar för att se kusten och inte bara köra på motorvägen, med våra uträkningar trodde vi att vi skulle klara oss precis. Men det var tuff natur och bilen drog mer bensin än vad vi hade räknat ut i våra uträkningar. Innan vi begav oss ut på omvägarna sa vi även, äsch om det skulle hända har vi många kompisar i broome som kunde hjälpa oss. Så mamma, du behöver inte vara alltför orolig. Vårt omdöme är bra, ibland måste man chansa lite och det gav oss som sagt ett bra skratt. Jag gjorde en skylt "need petrol" två män som ägde marken med alla kossor stannade och frågade om vi var okej "njaaa, we are in need of some petrol" De var tillbaka efter 5 minuter med bensin till oss, så himla snälla, betalade dem 20 dollar innan vi fortsatte våra 11 km till bensinmacken.

På söndag eftermiddag kom vi fram till Broome. Älskade stället på en gång, vattnet var klart blått! Väldigt mys by med många gamla byggnader blandat med många lyxiga resort. Om Australierns ska på solsemester i Australien är Broome ett hett resemål.
På kvällen åkte vi hem till Matilda, en svensk tjej som jag träffat I Sydney några gånger under båda somrarna i Bondi. Gick ut med henne och hennes kompisar för att dricka öl himla trevligt.

Vi ville stanna i Broome enda till torsdag, då det var fullmåne. I Broome samt några andra ställen på västkusten kan man nämligen se fenomenet "staircase to the moon" Det inträffar då det är fullmåne och väldigt låg tidvatten. Månen speglar sig i havet, samt där det skiftar mellan strand och vatten, så det ser ut som en trappa till månen. Var hyfsat cool, men var nästan mer imponerad när den stora, orange månen plötsligt dök upp i horisonten. Den var så stor och orange innan den rörde sig högre upp i himlen.

Därmed spenderade vi hela 4 nätter, 5 dagar i Broome. Jag klagar inte, ett av mina favoritställen på västkusten, haha säger det till typ allt. Näää, men har faktiskt inte sett mer klarblått vatten. Riktigt häftigt när den röda smutsen mötte det klarblåa vattnet med.

Vi gjorde några utflykter söder samt norr om Broome. Hade en myskväll hos Matilda, lagade mat och drack rödvin. Käkade frukost på hennes café. Solade och badade. Läste böcker. Njöt av livet helt enkelt. Sov på stranden.

Idag torsdag den 21 juli, lämnade vi Broome för att börja vår resa på Gibbs River road. Vet inte så mycket om det egentligen, mer än att den är lång, mitt ute i öknen typ som kräver att man har en 4hjulsdriven bil. Ja mamma och pappa våra reserv dunkar är fyllda med bensin nu. Reser med en annan bil nu, 1 fransk tjej och kille. Bra att resa med andra om något skulle hända.

Långt inlägg, byeeee

Wow säger jag bara. Hade så roligt i nationalparken. Klättrade och simmade i olika gorges/canyons. Det var så mäktigt! Letade vattenfall, klättrade på bergsväggarna som spindlar och mycket mycket mer. Väldigt stor park, behövs 4 till 5 dagar för att hinna med alla hajks, men så värt att se allt! Har till och med lite träningsvärk nu efteråt. Här kommer lite bilder.

I söndags, nästan en vecka sen, anlände vi till Exmouth. Exmouth är en liten men mysig liten stad på 3000 människor. Det är här man stannar för att snorkla, simma med whale sharks (världens största fisk), kolla på hump back Whales, manta rays, delfiner, Nemo, sköldpaddor, reef sharks och mycket mycket mer. Detta var vårt första stopp på västkusten då vi verkligen var beroende av fint väder, men såklart ösregnade, väldigt ovanligt i Exmouth. Vi bestämde att stanna i Exmouth tills det var solsken igen, eftersom att simma med whale sharks har varit på min lista sen lång tid tillbaka.
Som tur var fick vi sova hos två kompisar, Ken och Brad. Vårat tält att regnsäkert, men om det regnar konstant i 3 dagar finns det ingen tid till att torka det. Även fast vädret var kasst tog Ken med oss ut på en tur i nationalparken, så fint! Annars har vi mest varit inne, umgåtts, lagat mat, kollat på film etc.

I torsdags var det däremot finare väder. Vi åkte ut med Kens båt och spenderade en hel dag ute på havet, snorklade, solade och badade. Det var fantastiskt!
Igår (fredag) var det dags att simma med whale sharks. Det var så värt pengarna! Betalade 350 dollar och det var efter lite rabatt. Det var en av det bättre upplevelserna jag upplevt, så stora och mäktiga!!!!! Går inte att återberätta, men rekommenderar verkligen alla att göra det!

Det har även blivit två utgångar här i Exmouth, ganska många backpackers som jobbar här. Hade själv velat jobba här en säsong! I torsdag träffade jag en kanadensisk tjej som bodde på surf side, det första hostelet, jag och Matilda bodde på när vi kom till Bondi för två år sedan. Haha världen är så liten. Hade en riktigt trevlig kväll, så vi bestämde att vi skulle gå ut en till kväll innan vi lämnade Exmouth. Så igår, fredag, blev det en liten pubrunda (2 barer i denna lilla stad) samt en födelsedagsfest.

Nu sitter vi i bilen påväg till nationalparken Karajinji (osäker på stavning haha)

Nu har vi utforskat Monkey Mia! Såg delfiner på nära håll, så fint! Det är så fint här, går att jämföras med Whitsundays på östkusten. Vita stränder med turkost/klarblått vatten. De senaste dagarna har vi hängt med 4 killar från Sydamerika, sköna grabbar, det bästa är att de har en fotboll. I eftermiddag ska vi fortsätta köra norrut.

Det är svårt att uppdatera på bloggen, inte alltid vi har täckning. Det kommer även vara svårt att blogga om en hel vecka såhär efteråt, men sedan sist har vi kommit hela 900 km norrut.
Efter tre dager söder om Perth, området kring Margaret River körde vi tillbaka till Perth. Bodde hos Ellis kompis Andie. Tog en efterlängtad dusch, lagade middag, drack några öl, samt somnade i en efterlängtad säng. Dagen därpå började vi köra norrut, stannade till i pinnacles desert 200 km norr om Perth. Pinnacles är mellan 1-4 meter höga limestones i mitten av öknen. Tyvärr var information centret stängt så fick ingen förklaring till dessa underliga stenarna.

Dag 5: Vaknade upp i skogen utanför Cervantes. Körde till Jurien bay och tog en promenad på stranden. Till lunch åt vi shark and ships i Green Head. Första gången jag smakat haj (tror jag) riktigt gott. Slog läger jämte stranden söder om Geraldton.

Dag 6: Stannade till i Geraldton för att fylla på matskafferiet både för Cara och passagerarna. Hade även en dusch innan vi fortsatte norrut. Detta var dagen då vi lämnade Australien några timmar för att besöka Principality of Hutt River. Landet hutt river blev självständigt 1970, förstod inte riktigt hur, då prins Leonard var väldigt gammal, pratade oklart och osammanhängande, om ni är intresserade googla. Hur som helst, det är endast en familj som bor i landet hutt river, det är 75 kvadratmeter stort, har sin egen valuta, eget pass, man köper ett visum för 4 dollar när man besöker landet. Stannade cirkus en timme i hutt River innan vi återvände till Australien. Körde längs kusten för att leta camping, plötsligt blev vägen sand och vi körde endast 2 meter från havet. Stannade till på stranden, träffade fyra trevliga fiskare (Daniel, Shane, Logan och Blake, typiska australienska namn) som erbjöd öl och brasa, taget! Det blev fisk till middag och vi hade en riktigt trevlig kväll.

Dag 7: Vaknade runt 8 av att det luktade bacon och ägg, bästa frukosten på länge! Chillade samt fiskade på förmiddagen. Daniel hade en sån där flygande grej man kan fästa gopron i, satte i mitt minneskort och fick världens coolaste film! Vi fortsatte norrut mot National parken Kalbarri, det var strålande solsken hela dagen så alla fantastiska vyer blev ännu finare. De skiftande färgerna på bergsväggarna var helt otroligt, häftigare än Grand Canyon! Vi letade upp en camping i nationalparken, första gången vi betalt för en camping. Bodde på en bondgård och umgicks både med getter, hönor, hundar, hästar, så mysigt!

Nu är det dag 8, jag sitter och bloggar på vägen upp till SHARK bay och MONKEY Mia! Tror det eller, där är det möjligt att bada med DELFINER. Ha det

Igår den 22/6 påbörjades våran roadtrip. Vill även passa på att gratulera min farmor Märta som fyllde år. Började att köra ut från Perth för att bunkra upp med lite mat. Därefter körde vi söderut mot Margaret river, det tog oss 4 timmar, lagom framme när det var mörkt. Började dugga lite när vi skulle sätta upp tältet, men när det väl var uppe (tar 3 minuter, hur smidigt som helst) hade vi tak under huvudet. Vi lagade nudlar till kvällsmat, sedan gick vi och la oss. Finns inte så mycket att göra när det både är mörkt och kallt ute..

Natten var ganska kall, sov både med kläder, filt och sovsäck. Annars gick allt bra! Idag 23/6 vaknade vi tidigt, runt 7.30. Blev ägg, banan och te till frukost. Därefter körde vi mot Augusta, tog en morgonpromenad och en take away kaffe längs floden i hopp om att se delfiner, men icke sa Nicke. Sedan körde vi till den mest syd västliga delen av Australien och kollade på light houset (kommer inte på det svenska ordet för tillfället).

Klockan 12.30 stod en guidad tur i the jewel cave på schemat. Så mäktigt, med stora kammare. För 50 år sedan, och längre tillbaka var det vatten i den, men det har torkat ut. Men vattnet hade formaterat riktigt coola figurer. Materialet i caven var gjort av kristall, så himla fint. Man kunde även se rötterna från träden gå ner i grottan, även fast caven är 12 meter under marken. Den guidade turen var lätt värt 22 dollar.

På eftermiddagen åkte vi och kollade på massa fina stränder, även fast det var grått och molnigt samt för kallt att bada. Vi stannade till på en chokladfabrik och åt jordgubbar och marshmallows med deras hemmagjorda smälta choklad, SÅ GOOOOTT!

Stannade i nationalparken Yallingup, världens finaste väg längs med havet, kollade solnedgången och lagade pasta, Elli imponerade med hennes italienska pasta. När det blev mörkt körde vi hit (kolla bilden på kartan, den blåa punkten) för att parkera mitt i skogen och campa där över natten. Elli har en mapp på hennes telefon där hon hittar gratis camping platser, så smidigt!
Här kommer lite bilder från gårdagen och dagen.

Idag har jag och Elli cyklat runt Rottnest island, the island of quokkas (en stor, men gulligare råtta typ). Var en heldags utflykt, cyklade runt hela ön som är ungefär 2 mil. Är bra trött nu. Ön var så himla vacker, påminde mig om Grekland. Kan inte räkna hur många wow-moment vi har haft idag. Här kommer lite bilder.

Imorgon checkar jag från hostelet och säger hejdå till Perth. Vi börjar vår västkustresa genom att åka söderut Mot Margaret River. Sedan vänder vi norrut framåt helgen.