Efter kalla nätter i Yosemite bar det av söderut igen. Cykel till Fresno, därifrån tåg-buss-tåg till San Juan Capistrano (utanför LA) och cykel sista biten. På vägen mot Fresno, dagen vi lämnade Mariposa därhän så kom vi på villovägar. Landsvägen som tycktes börja så fint, men som blev allt smalare och till slut var det bara jord och lera vi cyklade på. Och backigt var det. Vi förstod framåt eftermiddagen att vi inte skulle nå dagens mål, då vi hade ett enormt berg att bestiga på lerväg och jag Linda kände mig lite sjuk. Detta var en av de tyngre dagarna och det kändes bitvis jobbigt då det började skymma. Som tur var dök det upp en pick-up som stannade, typ den andra bilen vi sett på hela dagen. De tre männen som satt där var jägare på väg hem. Vi fick hänga med! Jag satt i bilen och Marcus vak med utrustningen. En av dem, Sy, han var så vänlig att ta med oss hem och vi fick mat och sov över, han hjälpte oss även med kartan. I efterhand när man snackar om det så är de flesta skeptiker, att det var "risky" säger många. Men att vi fick hjälp av en så generös gammal man och vi hade en bra magkänsla, allt blev jättebra till slut. Jag vill tro gott om människor och jag vill efter det hjälpa någon annan. Tänk vad mycket man kan gå miste om, om man aldrig gör något "risky", gå miste om en upplevelse, vänlighet eller en ny vän

Väl framme i San Diego bodde vi hos en kompis till Marcus, Tony och hans lilla familj. Vi kopplade av kärrorna i 2-3 veckor och utforskade området på cykeln, själva eller med Tony, eller med någon av de många gruppträningarna längs kusten. En mer cykeltokig plats skulla bara vara Belgien. Alla cyklar, surfar, springer, ja you name it! Grymma veckor där vi fick lov att vara snygga på cykeln och steka i solen.

När vi lämnade San Francisco därhän så tog vi färja till Oakland med all packning och fortsatte österut därifrån. Nu väntade 5-6 dagar med mycket berg innan vi skulle nå Yosemite National Park. På vägen dit blev vi anfallna av ett regnoväder, såg otroliga landskap i Sierra Nevada trakterna, och cyklade i sjukt långa backar. Sista dagen då vi skulle nå Yosemite var mycket varm, vi cyklade i kort kort och svettades hela dagen. Väl inne i dalen började det synas snö på sina ställen. Ju längre upp vi kom, desto mer snö! Där blev vi kvar tre iskalla nätter och hann med en hike till Upper Falls och långa promenader i fantastik miljö. Yosemite borde alla besöka, otroligt vackert med branta granitberg, vattenfall och redwoodträd. Vi bodde på Camp 4, tältade, $6/natt, precis vår budget ;) Det var antingen det eller lyxhotell för $500/natt, valet var enkelt! Däremot gick vi på kvällen till hotellet och snyltade lite på wifi. Vi satt som två luffare i lobbyn, hade knappt duschat på en vecka, och runtomkring oss gick mest äldre par och familjer i lyxiga kläder och exklusiva väskor. Kontraster är kul. Till slut lyckades vi även hitta en myntdusch, det var skönt kan man säga!
På grund av annalkande snöstorm fick vi lämna Yosemite tidigare än vi önskat, men vi kommer definitivt tillbaka och stannar längre och gör större hiker!

Nu började resan på riktigt! I soligt väder körde vi ut ur LA och nådde strax kusten. Vi körde längs den legendariska Highway 1, och vår första natt blev en bit utanför Oxnard. Första dagen/natten var vi ganska oförberedda och missbedömde avstånd. Totalt den dagen körde vi drygt 90km med 30kg packning var i kärrorna. Det blev mörkt snabbt, strax efter 5, vi hade ingen mat, och vi letade efter bra campingplats, något som visade vara sig mycket krångligt. När vi trodde vi hittat en "camping" så var den helt igenbommad med kedjor och lås. Turen var på vår sida och i samma stund som vi började packa upp grejor kom det en pick-up från insidan av alla kedjor och vi blev insläppta. Campingen var väg gömd i bushen och var bara 8km från staden, men kändes som vi var långt bort. Väl inne såg vi två tre husbilar - bebodda! Hur kan man bo här, undrade vi, speciellt när det var bommar och kedjor vid ingången. Riktiga "hillbillies" tänkte jag, men en dam som vi mötte var väldigt trevlig. Vi slog upp tältet och somnade, vaknade och somnade igen.

Nedan följer en liten lista på var vi sov mellan de stora städerna;

Dag 1: Utanför Oxnard
Dag 2: Carpinteria
Dag 3: Gaviota State Park
Dag 4: Santa Maria
Dag 5: San Simeon State Park
Dag 6: Kirk's Creek
Dag 7: Big Sur
Dag 8: New Brighton
Dag 9: Sunset Beach State Park
Dag 10: San Francisco

När man pratar i efterhand om resan på jobbet eller med vänner låter allt så extremt och svårt, men bu vet jag att det är enkelt, eller kan vara väldigt enkelt. Det tog 2-3 dagar att komma in i det hela med att gå upp, packa ihop grejor, cykla, slå läger, laga mat och lägga sig. Att cykla är verkligen den perfekta farten att kunna insupa all fin natur och ställen man körde förbi. Har man ett öppet sinne, och accepterar det spartanska livet så är denna typ av resa fantastisk! Även känslan att ha löst ett oväntat problem eller cyklat i tuff terräng eller dåligt väder för att sen få upp tältet och brassa käk är underbart. Man är så skönt trött och bara känner sig fri.
De flesta människor man möter, oavsett ålder eller ursprung har så mycket att erbjuda. Och efter denna resa vet jag definitivt vilken typ av människa jag vill vara; en som är öppen och vill hjälpa andra. Jag tycker det skulle vara så roligt att hjälpa någon, bjuda någon på middag, lyssna på deras äventyr så som jag och Marcus har blivit bemötta under hela USA-resan. Det blir ett löfte.

Höjdpunkterna under denna första "etapp" var Carpinteria och Big Sur. I Carpinteria bodde vi på stranden och vi badade och njöt av en varm sommarkväll. Pasta, tonfisk och tomatsås samt någon grönsak blev en återkommande middag. Kan låta tråkigt hemma i Sverige, men gud så gott det var efter en dag på cykeln. Varje dag samma känsla.
Big Sur var en fantastisk nationalpark, skulle stannat längre. Med höga Redwoods, dramatiska vandringsleder och trevliga människor. Big Sur var mitten på den bästa och mest dramatiska sträckan på kusten. Där träffade vi på en killa som tillsammans med sin pappa reste på samma sätt som vi, fast på motsatt håll. Vi lagade middag ihop och drack öl, en trevlig kväll :-)

Några dagar senare nådde vi San Francisco, så glada vi var då! Då kändes det som vi hade klarat vårt första delmål. Vi stannade där i tre nätter på det sunkigaste hotellet i det sämsta området. Det sjuka var att om vi lämnade cyklarna bara för att öppna dörren stod någon redo att kasta sig på våra grejor, och det låg pundare och uteliggare överallt, jag menar överallt, sjukt! Och det som var ännu mer chokerande var att två gator upp var Market street med Gucci, Armani och all annan lyx. Så nära men sjuka skillnader. San Francisco (förutom där vi bodde) var en fin stad, böljande landskap, vatten och lagom stor. Vill gärna åka dit igen. Under vår vistelse hann vi med Alcatraz, foodtrucks, långa promenader, Lombard street, bio och Golden Gate!
Snart skulle resan fortsätta mot naturen igen.

Vår första resa blev 3 månaders touringcyklande m.m. i Kalifornien, Nevada och Florida.
Vi landade i Los Angeles runt den 20e oktober 2015, och satte genast igång med att sätta ihop cyklarna på flygplatsen. Vi blev nog de första som cyklade ut ur LAX med all packning. Efter bara några kilometers trampande kom vi fram till hotellet som vi skulle bo på i 3 nätter innan vi började vår resa längs Kaliforniens kust.
Cykling till Hollywood-skylten, Venice Beach, Sunset blvd, Santa Monica m.m. bestod dagarna av.
Dag 4 i USA började vi cykla på highway 1 mot San Francisco.

Jag heter Linda och är från Södra Sandby, men bor o jobbar nu i Göteborgstrakten. Jag är även tävlingscyklist, tävlar för Sandbys lokala klubb FK Trampen. Marcus, min pojkvän, tävlar också och det var genom cyklingen vi träffades.

Det senaste året har vi varit på två stora resor, med mycket olika innehåll, men alltid med cykel som gemensam nämnare. Första resan touringcyklade vi i USA och andra var en tävlingsresa i Belgien, hjärtat av tävlingscykling. Hade ingen blogg då, så kommer skriva om resorna i efterhand!

De två resorna har gett mersmak, och vi kommer åka på fler äventyr och upptäcka fler platser.