Kämpar du ständigt med de där ***** kalorierna? Du får de aldrig i balans eftersom du alltid tar för stora portioner av din favorit mat eller för att den där blåbärsmuffinsen ser allt för god ut?

Då ska jag ge er mina bästa sätt för att både få äta gott och kalorisnålt!

Något som jag är riktigt svag för är bearnaisesås, det är något som är poppis till mycket. Speciellt grillad mat på sommaren! Denna sås gör det dock svårt för många att hålla ner kaloriintaget då såsen innehåller väldigt mycket kalorier! 100g bearnaisesås innehåller hela 660 kalorier! (Olika beroende på märke såklart!) Jag älskar bea och om jag äter det vill jag helst ha mycket, två matskedar är inte alls ovanligt och bara det är ca 400 kalorier.. det är sjukt mycket!

Vad ska man göra då om man verkligen ÄLSKAR bearnaisesås till middagarna?

Det ska jag berätta:

1. Minska mängden sås!
Behöver du verkligen TVÅ matskedar av såsen, eller kan du snåla lite och njuta en endast en matsked på tallriken? Det tror jag, prova! Det är ju ändå en hel 3km promenad vi pratar om här!

2. Gör din egen bea!
När du köper sås i butik kan du inte alls bestämma innehållet på bearnaisesåsen men om du gör din egen sås kommer du absolut kunna styra över kalorierna i såsen!

Här hittar du ett recept du kan prova som innehåller mycket färre kalorier! https://www.sporthalsa.se/recept/recept-bearnaisesas-pa-kvarg/

3. Byt ut kolhydraterna på tallriken!
Kolhydrater är bra, det är absolut inget man ska strunta i att äta men man behöver faktiskt inte äta så enorma mängder som vissa gör! Känner du att du inte är världens fan av potatis så byt ut hälften av potatisarna mot sparris eller varför inte broccoli? På så sätt minskar du även kalorierna i måltiden och kan lägga de på något som du gillar bättre än potatis, till exempel BEARNAISESÅS!

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229