Hej alla fina!

Just nu sitter jag vid datorn i vardagsrummet och äter min frukost, tar det lugnt och njuter av att vara ledig mitt i veckan! Efter sommaren så har jag börjat arbeta 100% på mitt jobb som aktivitetsvärd på Balthazar Science Center i Skövde. Jag älskar verkligen att jobba där, trots att det har gått nästan 4 år sedan jag jobbade min första dag där som kursledare har jag inte tröttnat. Jag älskar alla kollegor, alla människor man får träffa varje dag och jobbet låter mig utvecklas som person mer och mer för varje dag som går! Jag får mer ansvar och mer tillit och det känns otroligt skönt!

Förra veckan började jag med att välja ut en frukost för varje vecka. Dessa frukostar ska vara extra goda, extra nyttiga och extra mättande för att jag ska må så bra som möjligt hela dagen! Förra veckan, som ni såg i mitt senaste inlägg, åt jag chia/havre pudding med hallon och denna vecka står en avokado och ägg smörgås på schemat! Jag måste säga att denna frukost slår förra veckans med hästlängder! Jag blir otroligt mätt och det är riktigt gott!

Det enda du behöver är:

- Ägg

- En halv avokado

-Surdegsbröd

Jag brukar alltid salta mitt ägg ganska mycket då jag gillar när det smakar mycket. Brödet ska helst rostas men då vi inte äger någon brödrost så får jag klara mig utan... Om du känner att du inte har tid eller ork till att ställa dig att steka ägg klockan 7 på morgonen precis som jag, så kan jag meddela att det smakar precis lika bra om man steker ägget kvällen innan, samtidigt som man lagar kvällens middag!

Puss och kram på er!


Gillar

Kommentarer

Hej på er alla fina!

Hur mår ni idag? Jag mår toppen! Idag är jag äntligen ledig efter 8 dagars jobb och jag ska njuta av mina kommande lediga dagar riktigt ordentligt! Jag startade dagen med denna underbara chia/havrepuddingen med hallon och kokos för att sedan träna lite grundläggande övningar med Charlie i vardagsrummet för att sedan ta en promenad på 3,5 km!

Mat och träning har länge varit ett intresse för mig, dock har det varit väldigt svårt att uppehålla båda delar då jag varit sjuk länge nu. Jag har äntligen fått tillbaka motivationen och jag hoppas att den stannar länge för det är så sjukt roligt och jag mår så otroligt bra av det!

För er som letar efter något hälsosamt och gott att äta till frukost kan jag tipsa er om denna goda chia/havrepuddingen med hallon och kokos!

Det enda du behöver göra är att blanda ihop alla ingredienserna kvällen innan, låta det gotta till sig under natten i ett glas och sedan toppa med hallon och kokos morgonen efter!

Du behöver: 1 port(halva mitt glas, orkade inte alls äta upp allt)

ca 300 kcal

1,5 dl havredryck

Havredrycken innehåller en viss fiber som hjälper till att hålla blodsockret under kontroll fram till lunchen. Havre är även lätt att odla i Sverige vilket gör att de flesta havredryckerna är närproducerade och bra för miljön!

2 tsk chiafrön

Chiafrön har på senare tid blivit väldigt populärt. Man han insett att fröna innehåller höga halter av Omega-3 och även mycket protein som är viktigt när man vill bygga muskler. Fröna är även völdigt fiberrika och innehåller mycket mineraler som kroppen mår bra av!

1 dl havregryn¨

Som många vet innehåller havregryn mycket kolhydrater. Detta tillför kroppen med mycket energi så att vi orkar hela dagen. Även havregryn innehåller mycket mineraler och vitaminer som våra kroppar blir glada för samt fiber, protein och viktiga fetter!

2 dl hallon

Förutom att hallon är en av mina favorit smaksättningar när det kommer till allt som går att äta är det också väldigt nyttigt! Hallon är fiberrika och innehåller mycket C-vitamin, folsyra, järn, kalcium och kalium. Dessutom är hallon slemlösande, avgiftande och kan lindra menstruationssmärtor!

Vill man ha något mer matigt till frukost tycker jag alltid det är gott med ett knäckebröd till! OBS: gillar du inte gröt (speciellt kall) eller om man aldrig testat chiapudding innan så skulle jag göra en liten portion till att börja med då konsistensen är väldigt speciell! Det blir verkligen en pudding!

Puss & Kram!

Gillar

Kommentarer

Kämpar du ständigt med de där ***** kalorierna? Du får de aldrig i balans eftersom du alltid tar för stora portioner av din favorit mat eller för att den där blåbärsmuffinsen ser allt för god ut?

Då ska jag ge er mina bästa sätt för att både få äta gott och kalorisnålt!

Något som jag är riktigt svag för är bearnaisesås, det är något som är poppis till mycket. Speciellt grillad mat på sommaren! Denna sås gör det dock svårt för många att hålla ner kaloriintaget då såsen innehåller väldigt mycket kalorier! 100g bearnaisesås innehåller hela 660 kalorier! (Olika beroende på märke såklart!) Jag älskar bea och om jag äter det vill jag helst ha mycket, två matskedar är inte alls ovanligt och bara det är ca 400 kalorier.. det är sjukt mycket!

Vad ska man göra då om man verkligen ÄLSKAR bearnaisesås till middagarna?

Det ska jag berätta:

1. Minska mängden sås!
Behöver du verkligen TVÅ matskedar av såsen, eller kan du snåla lite och njuta en endast en matsked på tallriken? Det tror jag, prova! Det är ju ändå en hel 3km promenad vi pratar om här!

2. Gör din egen bea!
När du köper sås i butik kan du inte alls bestämma innehållet på bearnaisesåsen men om du gör din egen sås kommer du absolut kunna styra över kalorierna i såsen!

Här hittar du ett recept du kan prova som innehåller mycket färre kalorier! https://www.sporthalsa.se/recept/recept-bearnaisesas-pa-kvarg/

3. Byt ut kolhydraterna på tallriken!
Kolhydrater är bra, det är absolut inget man ska strunta i att äta men man behöver faktiskt inte äta så enorma mängder som vissa gör! Känner du att du inte är världens fan av potatis så byt ut hälften av potatisarna mot sparris eller varför inte broccoli? På så sätt minskar du även kalorierna i måltiden och kan lägga de på något som du gillar bättre än potatis, till exempel BEARNAISESÅS!

Gillar

Kommentarer