Ja, jag lever, hurså?

Halloj igen kära peps, hur är det med er?

Jag är väl medveten om att jag totalt försvunnit ifrån jordens yta de senaste veckorna, och jag har egentligen ingen riktig ursäkt. Kort sagt skulle man kunna säga att jag har idétorka, jag har inte fått någon inspo whatsoever. Men nu kommer jag i alla fall dela med mig utav mina två favorit-tv serier i nuläget.

First up, Outlander. Outlander serien började som böcker, det finns just nu sju stycken böcker där den första släpptes 1991, skrivna av Diana Gabaldon. Jag har inte läst böckerna tidigare, men jag funderar på att göra det. Serien (där Caitriona Balfe och den dödligt snygga Sam Heughan spelar huvudrollerna) handlar om Claire Randall, som är en sjuksköterska under andra världskriget. Hon tillsammans med hennes man, Frank Randall, är på smekmånad i Skottland efter andra världskrigets slut. Där besöker hon stenarna Craigh Na Dun och plötsligt förs hon tillbaka i tiden, till år 1743. Hon stöter på skotten Jamie Fraser, och hennes äventyr i historien börjar.

Det finns nu två säsonger utav Outlander ute, den andra säsongen avslutades nyligen. Om ni verkligen inte kan hantera cliffhangers tycker jag att ni bör vänta med att se slutet utav säsong 2 tills säsong 3 börjar - om ni har tålamodet. Jag såg slutet och jag har beställt boken som börjar där den andra säsongen slutade, bara för att jag inte kan vänta. Jättevärd att se, helt otroligt gjord. Men keep in mind att de visar väldigt väldigt grova sexscener och annat så om du är lite känslig inom det området så kommer du möjligtvis att få spola fram en del under seriens gång.

Den andra serien jag tänkte ta upp är The Fosters. Den här serien har tre hela säsonger ute, och den fjärde säsongen har precis börjat - tror det finns tre avsnitt ute. Serien handlar om Callie och hennes bror Jude som är i "the foster-care system" och blivit placerade i flertal dåliga hem. Men tillslut hittas de av familjen The Fosters, som består av paret Stefanie och Lena Foster, Stefanies biologiska son Brandon och tvillingarna Jesus och Mariana som blivit adopterade av Stefanie och Lena. Därefter får man följa familjen i deras utveckling för att bygga upp ett band mellan allihop och hur de hanterar problem som uppstår.

Ja, serien är roligare än vad jag beskriver den som. Det är alltid något som händer och jag älskar alla karaktärerna som man lär känna. Serien har liksom en mix av allt känns det som, familjdrama, kärleksdrama, kompisdrama, lite kriminalitet etc. Den känns även verklig, man får en känsla av att de som gjort serien vet vad de snackar om.

puss och kram

Idag blir det sista inlägget från Grekland, det är nog inte värt att skriva om morgondagen då vi endast ska flyga hem. Och idag har vi inte gjort så mycket så det blir ett kort inlägg också.

Efter frukost så drog vi in till staden en sväng för att shoppa. Vi stannade även på ett café och tog en paus. Därefter har vi på riktigt bara legat vid poolen och solat de sista timmarna. På kvällen gick vi tillbaka till restaurangen där jag åt den goda ceasarsalladen och jag fick njuta av ögongodis.

När vi gick därifrån så passerade vi restaurangen bredvid, där jag och min syster spanat in en annan snygg grek. Och när vi går förbi så säger en av de som arbetar där typ "Paparazzi, paparazzi", och ler åt min kamera. Den snygga killen som jobbar där stod precis bredvid och var liksom 'med i samtalet'. Sen sa han typ "Take a selfie with us, come on". Så tillsammans med min syster ställde jag mig emellan den snygga greken och han som startat samtalet medan pappa fick ta fotot. (bilden vart dock jättemörk så kommer inte lägga upp den än, kanske om jag redigerar den någon gång)

Hur som helst, alla andra sitter nere och kollar på fotboll men jag gick upp på rummet för att jag planerar att gå ut och gå imorgonbitti innan vi ska äta frukost så vill sova ut ordentligt.

Hoppas någon i alla fall tyckt om dessa inlägg ifrån Grekland, jag kommer definitivt läsa igenom inläggen flera gånger för att återuppleva minnena.

Kalispéra!

Nu börjar sanden rinna ut för tiden på Karpathos. Imorgon är vår sista heldag på paradisön innan vi flyger hem på torsdag vid klockan 14.

Idag så drog jag, syrran, pappa och mamma iväg till Lefkos stranden efter frukost. När vi berättade för mamma om stranden i söndags så sa hon att hon gärna ville åka dit och se hur det var. Det tog ungefär 50 minuter dit, vi var framme strax innan lunch så vi solade och badade lite innan vi åt på samma restaurang som jag, syrran och pappa åt på i söndags. Katterna var lika söta som då, men däremot så saknades en kattunge. Vi frågade aldrig vart den var, men under timmen vi satt där såg vi inte skymten av den, medan mamman och den andra kattungen busade runt.

Efter våran tur dit så doppade vi oss i poolen på hotellet för att sedan gå upp på rummet. Därefter hände inte alls mycket mer, jag och min syster satt mest vid våra datorer och kollade ikapp alla YouTube videos vi missat. Jag kollade även på första avsnittet på säsong 4 av The Fosters. Asså, den serien är så sjukt bra, jag rekommenderar den starkt!

Vid 19.30 gick vi in mot staden, valde en restaurang, åt - jag tog penne pasta med ostsås, så otroligt gott! - och gick igenom shoppinggatan hem. Jag har en liten tradition att jag köper nyckelringar på varje ställe jag är på utomlands. När vi var i London köpte jag en nyckelring med en röd telefonkiosk, är vi var i Grekland sist köpte jag en nyckelring där det stod Halkidiki på - staden där vi var. Nu hittade jag en jättefin nyckelring med lite olika berlocker på, samt bokstäver som stavar ut Karpathos.

Tjena!

Idag blir det ett kort inlägg med få bilder, då det inte har hänt mycket alls. Som vanligt startade vi dagen med frukost i en utav lägenheterna sedan har vi bara legat vid poolen fram till klockan 14 ungefär. Vid 12 någon gång klämde vi in en lunch på hotellet som för min del bestod av en ost och skink toast och pommes. För att vara lunch vid en poolbar på ett hotell så var det väldigt gott. Efter sol och bad så vilade vi lite på rummen för att sedan samlas i en av lägenheterna för att äta lite snacks - vattenmelon, fetaost, parma skinka etc. - innan middagen.

Vi åt middag bredvid restaurangen vi åt på igår. Det var en svensk kille som jobbade där som hade sjukt mycket energi. Det var en härlig stämning över hela restaurangen och servicen var grym. Jag åt något kyckling som var rullad med halloumi. Personligen tyckte jag inte det var jättegott, min syster däremot - som åt samma som mig - tyckte det var jättegott. Det är nog som de säger, smaken är som baken, delad.

Och nu, efter en promenad tillbaka ifrån staden, ligger vi återigen i sängen och ska väl bara ta det lugnt ett tag till innan det är lights out.

Temp. rekord för resan än så länge: 38°

puss och kram

γεια σας! (tacka google översätt)

Gud vilken härlig dag jag har haft. Helt otroligt. Nu börjar ångesten över att åka tillbaka till Sverige. Jag skulle lätt kunna tänka mig att åka ner och jobba här, antingen på något hotell eller i en restaurang eller kafé. Alla människor är så sjukt trevliga här på Karpathos, det är nästan overkligt.

Dagen startade tidigt, vid 7 för att vara exakt. Då gick jag upp, dränkte mig i solskydd, drog på mig träningskläderna och tog mig ut på en powerwalk tillsammans med min kära pappa. Vi var borta i ungefär fyrtio minuter och stannade på en supermarket på vägen tillbaka till hotellet där en god frukost väntade.

Därefter drog jag, pappa och syrran ut på äventyr för att checka läget inför eventuellt strandbesök på någon utav stränderna som vi fått rekommenderade. Vi hoppade in i bilen, i badkläder och bakluckan full med cyklop, simfötter och handdukar. Första stoppet var Kyra Panagia.

En sak som kan vara bra att veta är att vägarna ner till stränderna i Karpathos ofta är kringelkrokiga och smala. Vägen till Kyra Panagia var värre än vägen till Achata beach och jag och min syster satt och höll i oss för glatta livet när pappa körde. Men allt gick bra och bilturen var så värt det. Den här stranden var mycket finare än stranden vi var på igår, Achata beach, men även denna var stenstrand. Vattnet var helt magiskt och omgivningen var lika förtrollande. Vi var där och badade och snorklade lite och det var verkligen så skönt. Det var inte för varmt i luften heller så det blev precis lagom. Nästa stopp på vägen blev Apella beach.

Oh. My. God. Den här stranden alltså. Vägen till stranden var lika illa som de två tidigare, men likaså var destinationen såå värt det. Det var svårt att hitta parkering så vi var tvungna att parkera längre upp på den stupande vägen, för att sedan gå en bit ner. Stenstrand igen, men jag har aldrig sett så klart vatten, någonsin. Vi gick i och snorklade och det var såå fint. Det låg stora stenblock på havsbottnen där det simmade fiskar i mängder. Stranden var väldigt populär och det fanns huuuur mycket solstolar som helst. Tredje och sista stoppet blev Lefkos.

Lefkos stranden var liksom allt vi letade efter. En sandstrand med blått vatten, solstolar och restaurangen i närheten. Vi badade aldrig i Lefkos, men vi åt på en jättemysig taverna med jättetrevlig personal och ursöta katter. När vi satt där och åt - jag åt spagetti med kyckling parmesan - så kom en katt fram och satte sig bredvid oss bara. Så vi gullade lite med den, matade lite diskret. Sen kommer en av de anställda och ba "I see you've made a friend" och sen berättade han att katten typ bosatt sig på restaurangen och att hon hade fått två ungar. Helt oväntat går han fram till ett av borden på restaurangen och lyfter på duken, och på varsin stol ligger två dödssöta kattungar och sover. Han sa även att de brukar klättra upp på taket - som var av något mjukt material - så man kunde se små bollar ligga där uppe ibland.

Efter vårt äventyr runt ön så landade vi lugnt på hotellet och samlades sedan uppe i mamma och pappas lägenhet för att kolla på Formel 1 racet. Det tog ungefär två timmar och sedan var det i princip bara att göra sig i ordning inför middagen. Jag, pappa, mamma och syrran promenerade bort in till staden medan farmor och mormor tog en taxi. När vi hade samlat oss så satte vi oss på en restaurang med jättetrevlig personal och beställde. Jag tog en ceasar sallad som var otroligt god och vi fick även en till kattkompis där. Dessutom var det ett plus i kanten att en utav de som jobbade var en ung, snygg grek. Det gulliga var att medan de andra anställda var väldigt framåt och pratade på som fan så var han lite blygare.

Nu är jag och min käraste syster tillbaka i vår lägenhet och ska bara chilla nu.

Ni får ha det så sjukt bra så hörs vi när vi hörs,

Hejsan!

Jag ÄLSKAR Grekland. ÄLSKAR. Jag har, tillsammans med min familj, varit i Grekland flera gånger och jag tycker om det mer och mer för varje resa. Folket, vädret, kulturen, miljön, allt!

Imorse hade jag och min syster bestämt oss för att sova ut lite innan frukosten, istället gjorde jag ett spontant beslut att åka med min pappa på motorcykeln - jag säger moppe, men tydligen klassas den som en motorcykel - som han hyrt för att handla lite inför frukosten. De varma vindarna ifrån igår kväll var fortfarande kvar, men ännu varmare. Det är verkligen helt sinnessjukt.

Efter en god frukost drog vi iväg på nya äventyr. Pappa och jag på motorcykeln - moppen - och resten i en Nissan med min syster bakom ratten. Vi åkte upp på en lika slingrande, smal väg som vi hade åkt på när vi kom ifrån flygplatsen, upp i bergen. Därefter tog vi av ner på en ännu mindre väg - med endast en körfil - som tog oss nerför berget igen till en liten vik omringad av höga berg. Där nådde vi vårt mål - Ahata/Achata beach.

Ni förstår nog inte hur mäktigt det var. En jättefin strand med finslipade stenar och klarblått vatten. Min syster och jag drog på oss våra simfötter och cyklop för att utforska undervattensvärlden. Jag tror vi var i vattnet i en timme första gången, det var så otroligt fint, klart och behagligt vatten. Vi såg inte jättemycket färglada fiskar, men vi såg en del. Efter en lunch vid tavernan gick jag runt och fotade lite för att sedan avsluta äventyret med ett sista dopp i havet.

På moppen på väg tillbaka så hade jag faktiskt kameran runt halsen och fotade i farten. En del bilder blev bättre en andra, men jag är faktiskt rätt nöjd med resultatet. Vindarna började svalna på väg hem, vilket gjorde resan mer bekväm än när vi åkte ifrån hotellet då vindarna fortfarande var glödheta. Därefter tog vi det lugnt på hotellrummet ett tag, doppade oss i poolen, gick tillbaka till rummet. I vår familj kollar vi på Formel 1 - googla om ni inte vet vad det är - och idag körde de i Baku. Vi lyckades få in kanalen på pappas iPad och kollade på det ett tag. Sedan gick jag och syrran tillbaka till vårt rum och tog det lugnt.

Efter några timmars avslappning avslutade vi dagen med en middag på samma restaurang som vi åt på första dagen. För min del blev det en pizza som var sjukt god, och ett stort glas vatten. Och nu sitter vi återigen på hotellrummet och ska snart släcka lamporna. Imorgon bitti funderar jag på om jag ska ta en promenad igen, pappa pratade om att han ville med.

Temp. rekord för resan än så länge: 33°

Ni får ha det så bra så hörs vi när vi hörs,

puss och kram

mysig, liten taverna med otroligt trevlig personal

karpathos stad/pigadia

Fredagen är officiellt över och det har varit en såå fin dag! Jag, min syster, mamma och mormor startade dagen med, vilket jag hoppats skulle vara en lite längre promenad, men som slutade i havet. På vägen tillbaka till hotellet köpte vi med oss nybakat bröd som vi tog med upp till ett utav de större lägenheterna där frukost var serverat utav min kära farmor. Eftersom min pappa fyller år idag hade vi lyxat till det med mängder utav valmöjligheter.

När vi kände oss klara med frukosten drog vi sakta men säkert ner oss till poolen. I början kändes det helt omöjligt att lägga sig i en solstol i 26°, vindstilla, klockan 9.30 på morgonen, men när man väl låg där var det helt otroligt. Med regelbunden växling mellan att steka i solen och bada i poolen så blev det väldigt skönt.

Vi åt lunch därefter på en restaurang vid poolen. Där påpekade vi att vi än så länge bara ätit på "snabbmats" ställen, så eftersom det var pappas födelsedag bestämde vi oss för att leta på en kvalitésrestaurang på kvällen. Efter en helt okej lunch som bestod av en kyckling macka - som visade sig vara hamburgebröd - så delade vi på oss. Jag, pappa och min syster drog till stranden och min mamma, mormor och farmor gick tillbaka till hotellet för att hänga vid poolen.

Både min syster och pappa lyckades somna i solstolarna medan jag satt och läste lite. Efter några timmar på stranden började vi alla tre känna oss trötta så vi drog oss tillbaka till hotellet och tog det lugnt på hotellrummen ett tag. Sedan var det dags för fördrinkar på ett utav de större lägenheterna för att sedan förflytta oss till en restaurang längre bort mot staden. Jag, pappa och syrran tog en promenad till medan resten tog en taxi.

Hela dagen har jag varit sugen på riktig pasta, så när jag såg pasta carbonara på menyn så ville jag gråta av lycka. Denna viljan blev ännu större när jag smakade på maten. Såsen var så krämig och pastan var perfekt kokad. Ett plus i kanten för den söta greken som jobbade där, eye-candy i vardagen är inte helt fel. Men även de godaste middagarna måste få ett slut och vi delade upp oss likadant som förut. Däremot tog jag, min syster och pappa en annan väg hem; strandpromenaden.

Jag kan inte uttrycka med ord hur varma vindarna var. Eftersom Karpathos är en ö så blåser det rätt så mycket periodvis. När solen gått ner så kom de starkare vindarna, och då tänker man väl kanske "Åh va skönt, nu svalkar vinden lite" men nej, vindarna var varmare än själva luften. Jag har aldrig varit med om något liknande så för mig kändes det rätt overkligt. Det var som att stå i en hårtork, utan att överdriva.

Och nu sitter jag här, saltig, sandig och svettig i min säng. Jag planerar att duscha innan jag lägger mig, annars ska jag bara sova.

Tjena!

Nu har vi äntligen landat i Grekland. Planet var beräknat att lyfta 06.35 ifrån Arlanda, men efter en försening kom vi iväg nästan exakt 08.00. Jag är som sagt en väldigt flygrädd person, som jag nämnde i tidigare inägg, men den här flygresan gick faktiskt väldigt bra. Vi fick turbulens några gånger, men inget för kraftigt.

Vi landade i Grekland runt 12.30 grekisk tid, vilket är 11.30 svensk tid. Därefter hämtade vi upp vårt bagage och sedan satte vi oss på en turistbuss som körde oss till hotellet. Själva ön består av mestadels berg, så för att ta oss till Karpathos stad, eller Pigadia, där vi bor så var vi tvungna att köra upp för ett utav bergen på en kringelkrokig väg. Jag tror alla på bussen fick svindel av att kolla ut igenom bussrutorna och se ett stup rätt ner mot havet.

Bussresan tog ungefär en halvtimme och hotellet var lika fint som vi föreställt oss. Vi tog ungefär fyrtiominuter av att bara packa upp och göra sig till rätta innan vi letade på en restaurang - som låg rätt över gatan - för att äta en lätt lunch.

Efter att vi ätit så gick vi till en mataffär och handlade lite för frukost och annat och bar upp det till rummet. Pappa och jag bestämde oss därefter för att gå och utforska lite, och ja, jag tog med mig kameran. Först gick vi igenom staden och kollade efter lite affärer och annat, sedan vände vi neråt mot havet och gick ner en gata eller två. Då kom vi ut på någon väg så att man såg ut över hela hamnen och ut över horisonten.

Vi bestämde oss för att leva lite on the edge så vi klättrade upp på ett par klippor för att få några bra bilder på en utav bergsuddarna. Efter det valde vi att gå tillbaka till hotellet och gick längst stranden hela vägen tillbaka, då var klockan runt 17.30 grekisk tid. Sedan har vi väl inte gjort så mycket. Tagit det lugnt på rummet och suttit lite nere vid poolen och så. Vi ska nog samlas på ett utav rummen snart och prata om morgondagen.

Dagens temp: 28°, klarblå himmel och lite ljummen vind.

Halloj!

Idag är det onsdag och jag är fortfarande kvar i Sverige. Vi har åkt upp till Stockholm till Good Morning hotell precis vid Arlanda. Inte jättemycket som har hänt under dagen, och det kommer säkert inte hända så mycket mer heller. En tidig middag och tidig kväll, då vi bör äta frukost vid 04.00 imorgonbitti. Enda gången det är okej att gå upp tidigt är när man ska utomlands, då känns det faktiskt bra att sätta larm tidigt på morgonen.

Än så länge har jag inte känt jättemycket flygrädsla - oftast får jag typ ångest dagen innan som håller i sig tills flygresan är över - men jag vet att jag kommer få panik när vi väl sitter där och ska lyfta. Är ni flygrädda? Har ni något som kan hålla er lugna inför en flygresa? Dela gärna med er!

Jag har inte tagit några bilder idag heller som jag kan lägga upp, men jag räknar med att ta bilder imorgon som jag kan dela med mig av.

Ta hand om er så hörs vi när vi hörs

puss och kram

(tänkte bara slänga in en bild på staden vi ska till. såå mysigt)

​Halloj!

Förlåt för brist på inlägg, men jag har taggat upp inför den kommande veckan. På torsdag drar jag nämligen till Grekland - finally! - och stannar i en vecka. Så, jag tänkte att jag tar med mig datorn och försöker skriva ett inlägg varje dag om vad vi har gjort och hur vädret är och yada yada. Jag åker hemifrån redan på onsdag, då vi ska spendera en natt på hotell vid Arlanda eftersom flyget går 06:30 på torsdag.

Nu såhär inför resan är det mycket som måste göras, så jag tänkte berätta lite hur jag har lagt upp det och när jag ska göra vad.

Den största frågan inför en resa är ju packningen. Jag började packa redan igår - måndag - lite smått med typ skor, bikinis, sladdar och typ olika mediciner. Idag så planerar jag att packa nästintill färdigt, förutom det allra sista som jag måste packa på onsdag.

Lite annat som jag gillar att göra inför en resa är t.ex. skrubba kroppen, klippa naglarna, måla naglarna, raka benen osv. När jag åker utomlands och solar mycket så har jag sååå otroligt lätt för att börja flagna och då försvinner ju brännan, men när jag har skrubbat kroppen innan jag drar så tar jag bort alla döda hudceller så att brännan sätter sig på ett helt nytt lager.

Något som också är kul att göra innan man drar för att bli lite extra taggad är att söka upp sevärdheter eller saker man kan göra på platsen man ska till. Jag ska åka till Karpathos som är en grekisk ö emellan Kreta och Rhodos. Karpathos är inte turistanpassad - förutom i huvudstaden dit vi ska där det finns lite små turistbutiker och så - vilket betyder att man får se väldigt mycket utav den grekiska kulturen.

En dagstur jag vill göra är att åka upp till en by i bergen som heter Olympos. Byn blev till när invånarna i en annan by var tvungna att fly ifrån pirater som nådde ön på 700-talet. Idag så har vissa invånare i byn bevarat gamla traditioner och folkdräkter vilket jag tycker är jävligt fascinerande.

Så det här var några saker jag gillar att göra inför en resa, som sagt så kommer jag försöka lägga ut ett inlägg varje dag, men jag vågar inte lova något. Jag tar med mig datorn i alla fall så att möjligheten finns.