Hej!!

Det har varit ganska så dåligt med uppdateringar från min sida här och det beror helt och hållet på att livet här i Brisbane har börjat bli en vardag. (Helt sjukt jag vet) men jag stiger upp tidigt på morgonen av min väckarklocka, sminkar mig lite halvdant , halvsover hela bussresan till jobbet och sedan jobbar.

Jag har helt enkelt anpassat mig till livet här. Jag är helt ok med att det kan vara +30 i oktober. Jag har lärt mig att ingen fattar när jag mumlar något på svenska och jag har fattat att jag ska spendera denna jul utan snö, farmors köttbullar och utan Kalle Anka. (Har dock inte fattat att man inte äter skumtomtar här eller ser julfilmer) men livet rullar på som vanligt här med. Men lite uppdateringar har jag.

1. Jag har rört en koala, dock inte håller i en men det ska fixas
2. Jag har matat en känguru
3. Jag har börjat se Sex and the City och jag älskar det
4. Har bockat en resa till Byron Bay så beger mig dit i imorgon
5. Jag ska i slutet av oktober flytta in i ett Sharehouse

Men det är det som har hänt så lämnar er med några bilder

Hej!!

Då har man spenderat sin sista dag i Sydney men sina två tillfälliga reskamrater. Dagen började med att säga hejdå till våra rumskamrater, då en av dem gav oss en flaska koreansk sprit?? Sjukt äckligt var det men uppskattar verkligen hans omtanke. Han var fantastisk modig då har inte kunde ett ord engelska men ändå bestämde sig för att resa till Australien ensam.

Där efter åkte vi till Sea Life, ett akvarium i Sydney. Där såg vi sköldpaddor, fiskar (både Nemo, Marvin och Doris) samt pingviner, skökor och hajar. Det var sjukt coolt och där och då bestämde jag mig för att jag ska införskaffa mig en gopro samt att jag ska ta dykarcertifikatet.

Sedan gick vi och åt lite gelato vilket var underbart gott. Vi åt den utanför opera huset (det var även där vi smakade den koreanska spriten, inte varje dag man kan säga att man gjorde det utanför operahuset)

Vi såg även på en gatuartist, vilket det verkar finnas många av i Sydney. Han åt en balkong och jonglerade med svärd och eld. Vet inte riktigt vad jag tyckte om det eftersom jag fick typ panik av allt han gjorde..

Sedan åt vi middag/lunch. Eftersom det var vår sista dag i Sydney så bestämde vi oss för att lyxa till det och äta på resturang. Så vi åt på en väldigt mysig uteservering med utsikt över Harbour Bridge. Det var några coola/färgglada fåglar på den restaurangen (tyvärr glömde jag att ta kort) som bjöd på en riktig show då de smög bakom personalen för att ta socker från deras kaffebar.

Därefter blev vi tvinga att ta farväl då jag måste flyga hem till Brisbane (en resa som förhoppningsvis blir lugnare än den förra) och de ska fortsätta sin resa till Byron Bay. Så vill passa på att tacka Amanda och Lisa för några fantastiska dagar i Sydney. Det har varit så otroligt roligt

Hej!!

Idag tog vi färjan till Manly Beach. Det var otroligt fint. Vi alla tre älskade bara området där stranden låg! Det var sjukt fint.

Vi köpte en hamburgare av ett ställe med bullens pilsnerkorvs burkar som servett hållare. Det visade sig att en av dem som jobbade där hade en svensk fru. Så det var sjukt kul att prata svenska med en australiensare. Shoutout till The Hot Dog Man. Burgaren var sjukt god och personalen var som sagt på topp.

Vi tog med oss hamburgarna till stranden och åt där. Sedan slappade vi bara. Vi har upptäkt att många australiensare verkar ha stranden som hängställe. De samlas där och bara pratar eller spelar typ fotboll eller rugby.

Sedan när vi kom hem så hade vi fått nya rumskamrater, vilket var efterlängtat då vår tidigare rumskamrat var en hårig, 40-åring med ölmage som spenderade större dekan av tiden i rummet i kalsonger och sjöng sånger om oss. De nya var yngre och väldigt trevliga. Så vi åt middag tsm

Hej!!

Idag var vi gått nästan en mil här i Sydney. Det är en otroligt fin stad att gå omkring i. Den ändras hela tiden så det är alltid spännande att se vars man hamnar. Ena sekunden är mani Chinatown andra i en park full med blommor. Helt magiskt!

Så nu har vi checkat av operahuset, Harbour Bridge och en massa monument av olika slag. Det har även varor en del personer som har viljat fotografera oss (?) Vill även passa på att skryta om vår lunch. Vi hade en picknick framför Operahuset! Det är inte varje dag man gör det inte.

Till middag åt vi tacos, vilket var gott. Sedan bara chillat och tagit det lugnt.

Hej!!

Då har man besökt den legendariska stranden Bondi Beach. Den var exakt lika fin som alla säger. (Tyvärr gjorde det sig inte till rättvisa på mina bilder)

Sanden var sjukt len. Det kändes typ som att man gick på potatismjöl. Vattnet var dock i Sverige-temperatur..

På stranden såg vi valar, åt sjukt god pizza (både grattis och köpt) gick till ett par klippor samt åt friterad marsbar som tydligen är ett must have på bondi. Vilken vi förstod varför när vi åt dem. Det var sjukt gott!!

Sen åkte vi hem (utan några konstigheter) till hotellet. Amanda och Lisa gick för att köpa mat medan jag försökte möta upp taxichauffören från igår. Han hade ringt till de jag bor hos i Brisbane så vi bestämde oss för att möta upp varandra. Så efter att betala ca 450kr för att få tillbaka väskan så är det tillbaka. Lyckan var att ta på sig rena strumpor...

Till middag lagade bi quesadillas (vilket vi fick beröm av några andra som bor på vårt hostel) sen spelade vi kort

Hej!!

Nu ska jag berätta en historia för er som handlar om hur jag tog mig till Sydney. Allt började med en trött Wilma som köpte en flygbiljett till Sydney för att möta upp hennes vänner Amanda och Lisa...

Flyget skulle gå 6pm, eller det var det jag trodde. Jag hade kollar fel på am och pm så jag hade alltså missat flyget.. Vilket resulterade med att jag blev tvungen att köpa en ny biljett. Det flyget skulle lyfta först klockan åtta så blev tvungen att vänta en lång stund på flygplatsen.. Sedan när det flyget skulle flyga så började det åska. På grund av säkerhetsskäl så vi blev tvungen att vänta på att åskovädret skulle lugna ner sig. Vilket tog en timme innan vi kunde boarda.

När vi väl var på flyget så stod vi bara still ett tag tills vi sedan fick besked att flyget blev inställt pga vädret... men de bad oss att stanna i några minuter på planet för att invänta ytligare besked. Så vi väntade i typ 5mim och fick sedan beskedet att vi skulle flyga igenom åskovädret. Så vi flög samtidigt som vi såg åskan. Det var sjukt läskigt.

Sen var klockan så sent när jag väl var framme i Sydney så bussarna hade slutat gå så blev tvungen att ta taxi. Vilket var dyrt.. Sedan i all hast så glömde jag mitt bagage i taxin och vet inte vilket taxibolag jag åkte med för det står ej på kvittot. Men har anmält med hjälp av hostelets receptionist att det är borta till de två stora taxibolagen men har inte hört något mer. Deras lost and found är bara öppet på vardagar så jag verkar vara bagagelös nu i helgen

Men allt kommer att lösa sig på nått sätt och varesig om jag har bagage eller inte så lär jag ha sjukt kul de kommande dagarna..

Hej!!

I söndag så var det à pride marsh i Brisbane så jag kollade på den ett tag. De ska snart rösta här i Australien om homosexuella äktenskap ska bli lagligt. Så de är påväg att ta ett steg i rätt riktning.

Brisbane Citizens' Concert Band hade även ett uppträdande mitt i stan så jag lyssnade på dem samtidigt som jag drack mitt kaffe.

Igår (tisdag) så var jag helt ledig på förmiddagen, så jag tog en sovmorgon. (Trodde aldrig att jag skulle säga att stiga upp halv 8 var en sovmorgon men nu förtiden är det det)

Därefter begav jag mig till Brisbane Street Beach. Det är en strand spm australiernarna har gjort mitt i centrum. Så där solade jag, läste, badade och brände mig rejält... Men det var mysigt.

Sedan klockan 15 så hade jag en kaffe-utbildning med jobbet. Så jag lärde mig att göra Latte, Flat white och long black mm. Det var både kul och lärorikt. När jag kom hem så städade jag och sedan gick jag och la mig

Hej!!

Min vardag har mestadels bestått av jobb, ärenden och sova. Man blir så otroligt trött av att prata och höra engelska hela tiden. Så det har ej hänt så värst mycket. Men eftersom jag har gjort många ärenden så har jag spenderat mycket tid på stan så jag har hunnit förbi Starbucks några gånger.

Min mobil lagade sönder, av någon okänd anledning, för ett tag sen så gick och lagade den. De på Apple så att de fixade den men problemet var att de ej gjorde det.. så blev tvungen att springa förbi Apple dagen efter och då fick jag en helt ny mobil!!! (Lycka)

Idag var jag på museum, Museum of Brisbane. Det var inte så värst bra för fattade inte riktigt temat på museet. Så det lutade med att jag slutade istället. Men känner att jag måste börja turista mer nu när jag har gjort klart de flesta måsten..

Hej!!

Då var det äntligen dags för en ledig dag!! Så jag och min tremening Johanna bestämde oss för att bege oss till Gold Coast och bara ha det bra. Stranden hade lite Miami-stil över den och det bestod av flera kilometer vit strand. Så den är absolut på min topplista av bästa stränder. Rekommenderar starkt!!

Där gick vi en promenad lägst stranden, kastade boll till Lula (hunden) samt solade och lunchade. Så vi hade det mycket bra där

Efter det så gick vi en promenad på Mount Coot-Tha. Det var jobbigt men kul. Mount Coot-Tha är ett naturreservat mitt i Brisbane där många bofast väljer att ta sina promenader. Vi gick där i en timme och kollade på naturen. Vi såg sånna löv som koalor äter. Det luktade typ som citronmeliss... På kvällen åt jag Leona och Hasse hamburgare och pratade samt tittade lite på tv

Hej!!

Detta blir ett kort inlägg för är för trött för att skriva ett långt och detaljerat. Men är framme nu i Brisbane efter många om och men.. (Mitt plan från Qatar blev försenat med en timme så missade mitt plan till Brisbane. De sa att det var pågrund av någon medicin men vet inte riktigt.. men dock en ny biljett och träffade ett par där som hjälpte mig att hitta samt köpte en drink åt mig.

Idag har jag jobbat (så att jag ej ska sova hela dagen och förvärra jetlagen) var kanske inte den bästa anställa för var ganska trött men det gick ändå rätt hyfsat med tanken på omständigheterna.

Hans och Leona är ute och äter på en resturang med några vänner nu men jag är för trött för att följa. Därför stannar jag hemma och sover istället. Lämnar er med en bild på mig när jag jobbar samt min frukostutsikt