Om precis en vecka vid denna tiden har vi landat i Umeå, känns som att jag missat så mycket under tiden jag varit här, bland annat så har min moster hunnit få barn och min mamma är beräknad bara någon vecka efter att jag kommer hem. Så det känns lite halvkul att vara här samtidigt som detta händer hemma.

Dagarna här går så segt dessutom,, eftersom att vi knappt jobbar längre. I veckan var i lediga Måndag, jobbade housekeeping i Tisdags (ca 1h), 3h frukost igår och idag blev vi lediga igen. Tyvärr så har vi sett allt som går att se här och börjar bli riktigt less på trafiken och människorna som inte kan engelska, så mest ligger vi i lägenheten och kollar filmer/sover. askul

​17 dagar och vi är hemma. Aldrig varit såhär taggad på att komma hem. I morse vaknar vi av att en av servitriserna ringer på telefonen i rummet, hon berättade att jag skulle vara nere med henne på frukosten och att hon nu är ensam. Såklart förstår jag ingenting då vi inte hört något om det. Jag smsade våran handledare och frågade ifall hon glömt nämna att jag skulle vara i frukosten. Därefter fick jag till svar att hon fått för sig att vi hade kollat schemat med henne. Vilket vi inte gjort. Emma följde med mig ned till frukosten för att hjälpa Jeva. Där ser vi även vårt schema, och att vi ska jobba olika pass.

Eftersom att personalen varken kan engelska eller hyfs så kändes ju det halvkul. En av dom kan skrika ut saker som ''move motherfucker'' när man möts i dörröppningen, vi kanske skrattade i början, men lite less blir vi. När vi talade om det för handledaren skyllde hon på deras kultur och att det kan bero på att vi inte riktigt kommit in i gruppen(tydligen eftersom att vi pratar svenska med varandra). Sedan får vi höra om de andra praktikanterna som brukade gå ut och ta en öl osv med personalen, precis som att de var någonting hon tyckte vi bör göra. men enligt mig är det inte riktigt det jag är här för. fan konstigt

Vi har bara varit här i  6 dagar och räknar redan ned till hemgång. Kan bero på både längtan till Brännbollsyran och den dryga förkylningen vi har haft i några dagar nu som stör sömnen rejält. I morse hade vi frukosten igen och servitrisen som skulle ha frukosten kom ca 30 min sent (tror aldrig vi haft så mycket panik någonsin). Stressen fortsatte under nästan hela frukosten då det var något fel på diskmaskinen, det resulterade såklart i att disken inte blev klar i tid och gästerna fick vänta. Sedan tog maten slut och kockarna fick stressa ordentligt. Många av gästerna är såklart förstående i dessa situationer, men fick ta en del skit på både lettiska och ryska. Egentligen skulle vi ha hela helgen ledig, men får ta frukosten i morgon också av någon anledning. Senare i morgon ska vi åka ut med Helen till Jurmala för att slappna av lite. d life

Detta är alltså praktikdag 2. Livet rullar som på här, vår handledare är bäst och personalen är rätt skön. Vi började dagen med ett litet möte för att sedan ha ledigt fram till 17.00 då vi hade middagsbuffé och bar. Tyvärr så röker många i personalen och vi blev lämnade ensamma väldigt ofta, vilket resulterade i spontan-försök att tappa upp öl och försöka hjälpa gästerna med det lilla vi visste. Vi har även märkt att killarna här är så mycket trevligare och hjälpsammare än i Sverige. Här stannar de liksom för att vi ska få gå genom dörren först trots att vi är flera meter bort. Be bär allt och man har nästan tur om man ens får duka av buffén utan att killarna tar ifrån mig tunga fat. I Sverige blir man nästan bort knuffad för att killarna vill in i bussen liksom.

Igår spenderade vi dagen till att välja ut en vinnare till hotellets tävling på Facebook, och resterade timmar av den dagen gick åt för att skicka privatmeddelanden till de <900 som inte vann. Imorgon har vi frukosten vid 6 till 11 och sedan ska vi ut med Helen för lite Riga life.

Denna dag hade vi endast ett studiebesök att göra, det var Waxholms kastell. Så efter att vi packat ihop våra saker från vandrarhemmet på Skeppsholmen så tog vi både buss, tunnelbana och båt för att ta oss till fästningen. Där fick vi lära oss lite om historian bakom kastellet, kolla på konferenssalar och prova de olika aktivitetsrummen som kan jämföras med fångarna på fortet. Vi blev bjudna på lunch i en av de fina restaurangerna och när vi var tillbaka i Stockholm C laddade vi upp med mat och liknande inför tågresan hem, som det nu är ca 4h kvar av.

Näst sista dagen var rätt lugn med 2 hotellbesök och en VIP guidning på Arlanda. Hotellen var 2 designhotell från samma kedja. En av dom hade temat "Stockholm" och det andra tror jag var inspirerat av Detroit. Ett av hotellen har en så kallad "icebar" som är i samarbete med ishotellet i Jukkasjärvi.
På Arlanda fick vi först gå igenom säkerhetskontrollen, eftersom att säkerheten där verkligen tas på allvar. Sedan pratade vi med en av säkerhetsvakterna om hur saker går till och vi fick ställa lite frågor. Vi fick även se VIP loungen som var jättegosig.
Första bilden är receptionen på hotellet med Stockholmstema och tredje är korridoren i VIP loungen.

Har nog hunnit med mer än vad vi skulle idag, då vi tog flyget imorse, besökte friends arena och just då kom fotbollslandslaget och skulle träna där. Efter de drog de andra till fotbollsgalan medan jag, klara och Olivia åkte till kista för shopping och middag. Mitt liv tog nästan slut då vi blev godissugna och letade efter ett Ica. Efter ett antal fel hållplatser hamnade vi till slut på Stureplan, hittade ett Hemköp och tog tunnelbanan tillbaka.

Idag är det ungefär 3 veckor kvar till Stockholms resan som alla tvåor gör varje år på min utbildning. Då kommer jag att behöva dra igång bloggen på riktigt. Staay tuneed

Eftersom att jag kom hem från Italien för ungefär 3 veckor sen så passar det väl med 2 bilder från Milano