Jag har ändrats mycket de sista åren när det gäller förmiddagar. Jag gillar att komma upp i tid, får en start på dagen istället för att bara rusa upp och sen iväg. Detta är dock enklare sagt än gjort, speciellt nu, många är trötta, längtan efter ledighet och sommar är stark och vädret gör inte saken bättre. Så här delar jag med mig av 5 tankar för att få en lugnar och mindre stressig morgon.

Ladda kaffebryggaren på kvällen Detta är så skönt, jag måste dock bli bättre på att göra det själv. Men att bara komma upp i köket och starta bryggaren gör ju livet liite enklare.

Packa allt och lägg fram dagen innan Packa böcker, dator, pennor, lägg fram kläderna du ska ha, förbered de måltider du vill ha med dig dagen innan och bara plocka ut och packa ner på morgonen.

Flytta ditt alarm Nu när jag sover väldigt dåligt är det jobbigt att ta sig upp när klockan ringer då jag sover som djupast på morgonen. Så jag brukar flytta mitt alarm lite längre bort istället för att ha alarmet vid sängen. Jag måste då ta mig upp ur sängen bara för att stänga av alarmet, och då är jag ju ändå uppe!

Mikrogröt Detta tips gynnar kanske bara alla andra grötälskare men jag skriver det ändå. På vardagarna äter jag alltid gröt med massa frön och frukt då detta håller mig mätt längst, jag tycker gröt man kokar på spisen blir absolut godast, men det går ju så mycket snabbar i mikron, så jag bara blandar gryn och vatten, in i mikron 2,5 min och så fixar jag resten av frukosten under tiden. Klart på 3 min!

Peppa dig själv Nån gång under morgonen; precis när du vaknar och innan du stiger upp ur sängen, när du äter frukost, när du sminkar dig eller klär på dig, så lyssna, läs, se eller skriv något som gör dig glad och ger dig energi. Så istället för att scrolla instagram eller Facebook där vi ofta jämför oss med varandra, läs några rader ur din favorit bok, titta på bilder som ger dig någonting; ex några bilder från en semester, något från din barndom eller på din familj/kompisar/djur, lyssna på din favorit låt (obs ingen deppig låt) eller skriv några rader som vad som gör dig tacksam idag.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Klockan ringer 05:30 som alltid på måndagar, men jag hör den inte, jag sover tungt tungt. Regnet smattrar på rutan och april-kylan som borde vara mildare tränger sig in genom det öppna fönstret. Jag märker såklart fortfarande ingenting. Tiden går och snart står mamma och bankar, hör fortfarande ingeting. Tillslut vaknar jag, kollar på klockan och det är 30 min tills tåget går.

Det var ännu en natt med dålig sömn, oro och ångest hela natten, så fort jag vaknar är känslan av trycket på bröstet tillbaka igen. Jag orkar inte. Vill skrika, kasta kudden i väggen och bara be den här jävla nedstämdheten att dra åt helvete.

Jag landar tillslut i skolan, tar upp mitt block och börjar anteckna, skriver: "Tiden efter världskriget" - 24 April 2017

Jag skriver siffrorna jag inte vill se, känner trycket över bröstet blir starkare, får bita mig i läppen, trycker naglarna i armen. Blundar, blundar, blundar. Andas, andas, andas. 4 månader. 4 månader, det låter som en lång tid, men känns som igår. Som om det var igår jag höll din hand sista gången, som om det var igår du faktiskt mötte min blick. Fortsätter att trycka nageln i armen, tillslut går det hål på huden och jag får hejda mig själv. Tar på mig koftan. Tar min vidbehov-medicin och försöker förflytta fokus. Min historielärares föreläsning blir bara ett mummel i mitt huvud, bokstäverna flyter in i varandra och mina anteckningar bli plötsligt helt o-relevanta.

Jag tar mig ut i ett regnigt Göteborg, drar halsduken över huvudet, kylan blåser in i jackan och allt blir blött blött. Spårvagnen kommer samtidigt som jag går förbi, men vill inte gå på vagnen, jag måste röra på benen, måste gå, inte stanna, aldrig stanna, bara gå gå gå gå.

För det finns ingenting i världen som kan stanna eller återvända, man kan inte backa tiden, göra det ogjort, förändra något, uppleva det igen eller förbättra något. Så då ska inte jag heller backa, jag ska gå. Gå gå gå.


Likes

Comments

Hej på er!

Jag mår inte så bra, så blir inget inlägg idag. Men det är ny dag imorgon, tillochmed ny vecka och massor händer. Så jag tänker att vi får ta nya tag imorgon.

Ta hand om er.

Likes

Comments

Hej på er!

Varit dålig uppdatering pga dagarna har flugit förbi och sen har energin bara varit slut. Inatt fick jag dock en såå bra sömn och bara tagit det lugnt idag, så hoppas jag kan samla lite ork inför nästa vecka.Det har inte hänt jättemycket idag, jag och mamma åkte till kicks, fick köpt lite hårprodukter som tagit slut, handlade även mat och lite annat. Väl hemma fick jag ta tag i plugget igen, jag har ett omprov på tisdag i historia som jag måste klara. Historia är verkligen inte mitt ämne och jag får leta överallt efter motivation, men jag har fått gjort en del idag iallafall, så nu har jag bara andra världskriget kvar att plugga in tills på tisdag... Tur jag har en storebror som kan hela världshistorien utantill! <33

Sen lagade jag middag! Idag åt vi köttfärsås (vegansk) och spaghetti, var sååå längesen jag åt det och fick så mycket barndomsminnen då vi ofta åt det på fredagar/helger, mamma eller pappa gjorde ett långkok och lät det bli mustigt och gott. Så idag gjorde jag en vegetarisk variant med sojafärs, brukar ofta ha linser eller bara grönsaker i men idag blev det lite extra "throwback" med sojafärs.

Efter middagen blev det den obligatoriska kaffen innan jag gav mig ut på en löprunda, det regnade under tiden vi drack kaffet och jag sa i mitt huvud "inget dåligt väder, bara dåliga kläder" om och om igen så jag inte skulle tappa motivationen hehe, MEN sen slutade det! Och solen kom fram! Så skyndade mig ut och det var helt perfekt, kroppen kändes lätt, det var helt vindstilla och minuterna bara försvann!

Sen stretchade jag, tog en lång dusch och har precis sett första avsnittet av 13 reasons why, tips tips!

Vill även dela denna text jag hittade på tumblr idag, känns viktigt och jag blev glad av den, då jag skrivit identiska till mig själv. Jag tror alla kan behöva läsa den, även om den kanske riktar sig till folk med ätstörningar så brottas nog alla med dessa tankar någon gång, speciellt nu när sommaren närmar sig och man läser mer och mer om "beach 2017", usch...

Just dessa punkter passar ju inte alla.. Så passar de inte dig; skriv din egna lista om saker som betyder mer än din vikt och påminn dig, om och om igen. För du ÄR mer än en siffra.

Nu blir det natten för mig, ska upp och yoga imorgon så ser fram emot det <3

Godnatt!

Likes

Comments

Nu när allt är så jädra jobbigt försöker jag ändå fokusar på det som ger mig något. Idag var ännu en jobbig dag, ångest hela tiden och nedstämdheten bara trycker, gråter och gråter. Jag hatar att låta så negativ, även om det kanske är verkligheten så vill jag gör någonting som bryter det. Så jag tänkte att jag tar fram min kamera; för att fota brukar lugna mig, och jag valde att fota något som jag uppskattar, som gör mig glad; i mitt hem, i min vardag.

Här har jag dock inte med det som är centrum för vad som får mig att må bättre; som min familj och vänner. Utan här är bara små, vardagliga saker, som vi alla ser/gör/använder. Som vi kanske inte tänker på betyder så mycket, men när vi tänker på det så kanske det slår oss hur mycket de egentligen betyder för oss.

10 saker som får mig att må bättre

Mina växter. Här är min två favoriter, de blivit som bebisar som jag försöker ta hand om, en aloe vera planta och ett elefantöra, de har blivit återupplivade en gång så det är lite trötta, men jag jobbar på mina gröna fingrar och nu växer de bättre än någonsin!

Min säng. Jag älskar min säng, jag kanske inte alltid sover så bra, men sängen längtar jag ändå alltid efter. Jag bäddar den alltid men den ser ju som mysigast ut när man precis gått upp.

Halsband. Kanske vilket halsband som helst tänker du. Men jag fick detta halsband av min farmor julen innan hon gick bort. De första åren bar jag det varje dag, så några stenar har lossnat och den börjar bli lite sliten, men denna är jag väldigt rädd om och jag känner alltid halsbandet runt halsen när jag har just denna på mig.

Foton. Denna del är relativt ny för mig då jag haft dessa foton i album i många år. Men är så glad att jag hängde upp dem. Så nu tittar jag på de varje dag, ibland ler jag, ibland får jag tårar, men jag känner alltid kärlek.

Katterna. Mina fina fina pissar. Couscous och Terttu, mor och dotter (kan man inte tro), vi tog en kull på couscous (till höger) vilket nog var det mysigaste vi har gjort. Jag fick hjälpa henne att förlösa ungarna och först kom Terttu. Japp, annorlunda namn på en katt, men hon är döpt efter en finsk tant jag träffade på ett äldreboende som jag gillade väldigt mycket. Jag är så mesig runt mina katter då jag bara vill visa kärlek hela tiden (och de är så fina). Men de ger ju faktiskt tillbaka ibland också!

Frukost. Är det bästa jag vet. Behöver jag ens säga så mycket mer? Vad kan vara bättre än varm gröt på morgonen? Eller yoghurt och granola? Eller allt annat gott man kan äta? Jag skulle kunna äta frukost till alla måltider på dagen.

Böcker. Jag har alltid läst och alltid älskat det, men sen jag blev sjuk har min koncentration dippat väldigt mycket och jag har i stunder haft svårt att orka och hålla fokus. Just nu orkar jag faktiskt, det har blivit ett lugn igen och läser jag väldigt mycket nu (<33), här ser ni vad som är aktuellt just nu.

Träning. Just nu; specifikt löpning. Den lättnaden att bara dra på sig ett par skor, ge sig ut och sen bara låta benen jobba. Släppa tankar, bara andas, svettas och låta benen bara föra mig fram.

Kaffe. Jag dricker mycket kaffe. När jag var som sjukast levde jag på det. Men nu är det bara lugn och värme i en kopp. Det finns något så fint i det, svart, värmande, lugnande och ett sätt att socialisera. Inget beroende eller tvång. Bara enkelt och gott. .

Laga mat. Jag har velat vara i köket sen jag var liten, min farmor uppmuntrade det och lät mig hålla på och vara med både henne men lät mig också vara själv i köket. Detta växte och idag är matlagning bland det bästa jag vet, det är som terapi för mig. Jag är en person som mår bra av att arbeta med händerna, och att då få göra det, skapa något och sen kanske till och med bjuda på det, det är kärlek för mig. Ångest hantering som gynnar alla!

Dessa är några av mina 10 saker i vardagen som jag uppskattar och får mig att må lite bättre utan att jag ens tänker på det. Vilka är dina saker?

Likes

Comments

Godmorgon!

Ingen jättegod morgon för mig, det är lika grått ute som det känns, men jag gör det bästa av det. Sov mer eller mindre ingenting inatt, fick ingen "riktig" sömn förrens 03:00. Så när klockan ringde vid 05:30 hörde jag den inte, och när jag sen väl kom upp värkte huvudet rejält och kroppen kändes som betong. Jag drog på mig kläder efter en stund, tänkte att jag försöker ändå. Men sömn är en fruktansvärd trigger för mig, så mamma och jag bestämde att jag blir hemma. Har lite att göra med skolan här hemma ändå.

Nu har jag tagit mig upp, väcker kroppen med citronvatten och har ätit frukost.


Nu blir det kaffe och kanske läsning om mitt huvud orkar med innan jag sätter igång dagen.

Hoppas ni får en fin torsdag!

Likes

Comments

Nu pratar jag gröt igen.. MEN alla som känner mig vet att jag är svag för den här måltiden, äter gröt varje dag, ibland 2-4 gånger om dagen... Det är så fint med gröt. Man blir varm, och magen fylls av en varm klump som gör en liiite gladare även om klockan är 06::00, och sen håller man sig mätt ända till 10-12 om man toppar och fyller den med rätt saker. Så gröt är; otroligt, och väldigt gott!

Gröten blev inte så vacker idag <//3 men väldigt god och passade perfekt efter min löprunda!

Idag tog jag bara 1 dl havregryn, 1 dl osötad mandelmjölk, vatten, lät koka upp med lite salt. Tillsatte sen 1 rivet päron, pumpafrön och russin. Låt koka till önskad konsistens och servera med vad du gillar. Mamma hade köpte äppelmos så ikväll blev det det!

Nu ska jag läsa lite innan jag går och lägger mig. Upp tidigt imorgon :(( men man får tänka att det redan är torsdag! Godnatt!

Likes

Comments

Snart 20 april och våren tvekar ännu. Tidigt på morgonen visar temperaturen nästan minusgrader och kroppen är tung, tung, tung. Att larmet låter vill man helst ignorera, dra täcket över huvudet och vakna upp när det är varmare, när kroppen känns lättare och huvudet och tankarna ljusare. Men det funkar ju inte så. Man trycker av alarmet, tvingar sig upp, tar på sig och ger sig ut i kylan. Kylan som egentligen borde vara mildare.

Jag hann tåget imorse med 20 sekunder, hann sätta mig precis när tågot började rulla, småsprang till schillerska för att möta dagen som är blandad med hat-kärlek; kulturdagen. Bra tanke och idé men jag tror ärligt det är roligast för de som arrangerar det. Man har liksom gått på allt man vill gå på efter 1 h och att sen driva runt på skolan i ytterligare 6 timmar känns sådär.

Mötte dock upp min fina faster efteråt, tog en kaffe från henne automat på jobbet, fick två kramar och drömde mig bort i hennes lätt solbrända hy hon fått efter en vecka i Spanien. Även här slår mig tanken varför våren alltid måste tveka?

Nu har jag och mamma ätit middag, vi åt tidigare idag då vi båda ska träna snart, så nu laddar vi med kaffe, frukt och nötter. Denna stunden är nog en av de bästa på dagen, vi är båda hemma efter en hel dag, har ätit middag tillsammans och landar tillslut i soffan med varsin kopp. Ibland är vi tysta, inne i våra egna tankar men oftast så pratar vi om dagen, jag gnäller antligen över något i skolan, eller pratar entusiastiskt om någonting jag har läst. Mamma lyssnar mest, skrattar åt något på Facebook eller spelar hennes ordspel på mobilen som gör mig galen. Under denna stund är vi bara. En stund utan krav, som nog vi alla behöver lite oftare.

Nu ska jag byta om, dra på mig mina vita löparskor som nu nästan är svarta. Jag ska ge mig ut i den tvekande våren, trots kylan; för jag vet att om jag fortsätter springa så blir jag varm.

Likes

Comments

Det är jobbigt nu. Och det är ju inte konstigt. Jag försöker acceptera det men det blir svårt för jag är så trött, jag är så trött. På allt med psykisk ohälsa just nu, det är en stor del av mig och kommer alltid att vara. Men just nu vill jag bara lämna det. Lämna allt. Vill inte ha en ätstörning, en depression, lida av ångest. Jag är så trött. Därför blir det så svårt, för jag vill bara stänga av, lämna det. Men det går inte. Jag är utsatt för stress, sorg och ledsamhet, jag kan inte ändra det just nu. Jag kan jobba med att ändra saker så jag ska må lite bättre, vilket jag gör, som yoga, meditation, träning och att jag kommunicerar med folk. Men jag har börjat förstå att jag nu måste acceptera att jag faktiskt mår som jag mår och att jag inte bara kan stänga av. Jag måste gå igenom det för att komma över det.

Idag har varit väldigt jobbig, vill inte gå in på det men mycket hände och tillslut ska kroppen och knoppen ifrån. Jag grät lite, pratade med K och A men bestämde mig för att fortsätta dagen.

Ska jag vara ärlig vet jag inte hur jag ska ta mig härifrån. Så jag tänker en dag i taget. Ska fortsätta med mina småsteg men även försöka vara mer ärlig och öppen med mitt mående. Jag vet inte hur men på något sätt ska det väll gå.

Jag ska stäng av för ikväll nu, ångesten river men jag ska ta mina mediciner och försöka vila, en ny dag imorgon, det får bli som det blir.

Likes

Comments

Godmorgon! Känns som en måndag trots tisdag, fin vetskap att ha med sig!

Vaknade en timma innan larmet. Couscous var extra gosig, tror hon vet att något är på gång. Hon ska till veterinären idag för en lejonklippning då hon fått massa tovar vi inte lyckas få bort med borsten.

Annars står full dag på schemat så det är bara att sätta igång! Är lite pepp faktiskt, ny vecka och nya tag, de senaste har inte gått och varit så bra så ska försöka göra det bästa av det kommande.

Ha en fin tisdag!



Likes

Comments