Förbjuder jag mig själv att äta vissa grejer då slutar det ofta att jag bara vill äta just det. Därför har aldrig nyårslöften om att sluta äta godis funkat för mig. Jag tycker också att det är så tråkigt att förbjuda sig att äta något man gillar, dock så kan man kanske äta det i mindre mängder (?). Eftersom kosten är A och O när man vill gå ner i vikt, så anser jag att visa kostförändringar kan vara bra att få till. Jag har successivt (sedan slutet på 2017) börjat minska på mindre bra kostvanor och ersätta dem med bättre. Exempelvis är jag som besatt av polarbröd och bregott, så besatt att jag säkert äter minst ett litet bregottpaket i veckan. Men äntligen har jag lyckats bryta polarbrödsförbannelsen (!!!) som hänger över mig, och byta ut detta mot Sport Wasa. Då är nästa problem att min IBS reagerar inte så snällt mot rågmjöl (som förövrigt finns i båda bröden) och därför har jag under lång tid försökt att välja bort bröd till frukost och mellanmål. Nu känner jag att jag faktiskt är här mentalt. Denna vecka ska jag fokusera på att välja mellan omelett eller havregrynsgröt till frukost, och till mellanmål kan jag äta banan och eventuellt jordnötssmör.

Träningsmässigt är mitt mål att gå runt Kungsholmen eller motsvarande i tid (2 timmars promenad) i den mån det fungerar. Jag har också anmält mig till två spinningspass som kan tas bort om det inte funkar med veckans planer. Däremot tänkte jag få in följande pass med vikter hemma (se bild nedan) – som ett sätt att komma igång med träning hemma - när jag inte hinner iväg till gymmet. Bilderna är tagna från AKTIVTRÄNING.SE där de har träningsprogram med hantlar.

Imorgon är invägning för kommande veckan och jag hoppas i alla fall jag ser nått resultat från förra veckan.

Likes

Comments

Egentligen så kanske jag inte skulle bry mig om min vikt, om det inte var så att när jag varit som mest tillfreds med min kropp var när jag var som mest vältränad. Vilket innebar att kroppen kändes pigg, stark och full av energi. Däremot med små barn kan man ju ifrågasätta om man någonsin kommer få känna hur det är att vara utvilad igen. Desto viktigare är det att hitta en hållbar livsstil där träning, mat och sömn balanseras. Min stora rädsla innan jag blev gravid var att jag inte skulle få tillbaka min kropp, vilket besannades. Efter att första barnet skrek sig igenom de första sex månaderna, och jag spenderade nätterna med att baka bröd, hade man kunnat hoppats att ungen skulle sovit på dagarna. Sådan tur hade jag inte, så det fanns aldrig någon tid att återhämta sig. Det var inte förrän efter två år som första barnet sov en hel natt för första gången (- vilket innebar att han alltså inte vaknat 5-10 gånger under natten som varit). Vilket halleluja-moment! Att sockerkicka sig med vispad äggvita blandat med strösocker var förbi. Under den här perioden hade min IBS förvärrats så pass att jag knappt kunde äta något.. Både vikt och mage var i kaos, och tröttheten överhängande. Vart börjar man när alla rutiner har slagits sönder för att man tryck i sig socker som en överlevnadsstrategi? Hur ändrar man rutiner så att de blir hållbara och långsiktiga, och även hälsosamma? Med andra barnet gick jag upp till 79 kilo. Jag ser denna föräldraledighet som en möjlighet att återfå kontrollen och glädjen att trivas i min kropp. Samtidigt som man bygger upp en stark kropp som orkar med det slitage som det innebär att ha småbarn. Tiden tickar då jag bara har några månader kvar av föräldraledigheten. Det bör även nämnas att träning är något jag brinner för och älskar, så denna resa görs med spänd förväntan över resultatet. Det är inte omöjligt att nå min vision om en stark och energifylld kropp!

Denna vecka (8/1-18) började jag med att väga in på 67,1 kilo (ca 15 kilo att bli av med), och med 84 cm i midjan. Mitt mål för veckan var att promenera ca två timmar varje dag. Vanligen brukar jag träna en del styrketräning men fokus för vecka 2 var enbart på längre promenader. Jag hann till och med få in ett spinningpass på 60 minuter. Veckan är inte slut än och därför planeras minst en till längre promenad. Söndagar kan gärna få vara vilodag om kroppen så önskar. För att få tillstånd en viktminskning som är hållbar är kosten det viktigaste att fokusera på. Därför kommer jag successivt börja genomföra små förändringar varje vecka som ska hjälpa mig att nå mitt slutmål.

Likes

Comments