Matblogg

Godmorgon vänner! Idag var världen precis sådär grå som den blir när sommar slår om till höst. Usch. Så jag gjorde bananpannkakor med nektarin och hallonkvarg för att muntra upp mig själv.

4 små pannkakor

1 banan
1 ägg
1 skvätt vaniljextrakt
1 dl müsli (hett tips!)

Nu ska jag dricka kaffe och dåsa framför serier HELA DAGEN.

Puss

C'est la vie

Helt utan prestige, lovar, så lunchade jag idag gott med sugarsnaps och sallad ifrån trädgårdslandet och med hallon ifrån skogen. Och en massa saker ifrån affären. Sen satte jag mig på mormors gamla cykel utan växlar och cyklade in till Söderhamn stad ifrån Olsvik, hela 7,4 km. Har cyklat den sträckan förut och antingen har jag tappat all min kondis eller så har jag bara förträngt hur jobbig vägen är. Backe upp och backe ner o jävlar vad svettig jag blev. Men himla vackert var det och jag hade podcast i öronen där jag fick lyssna på två av männen jag kan tänka mig att ingå äktenskap med ("Nya låten" med Pontus de Wolfe gästad av Ulrik Munther) så det gick. Väl framme i Söderhamn så gick jag på Erikshjälpen och fyndade drinkshaker och cocktailbok men de får ni se imorgon när ljuset är bättre för att fotografera. Sen var det bara att trampa hem igen genom skärgårdsidyllen.

På vägen hem lyssnade jag på Harriet Anderssons sommarprat. För andra gången. Har kärat ner mig i henne totalt! Vilken himla pangbrud! Klart värt att lyssna på om ni inte redan gjort det.

Den här betyder att jag äntligen klarat av de 14km fram och tillbaka och är hemma igen. Det är min mormor, den avdankade konstnären som roar sig med sånt här. Var dock så trött att ni bara får en in motion-bild tagen utan att kliva av cykeln. No regrets. Väl hemma väntade bastubad, tacos, Allsång på skansen och vaniljglass med hallon, min mormor och morfar får mig att uppgå i någons slags svensk utopi av ett pensionärsliv. Inte mig emot egentligen.

Godnatt på er vänner.

C'est la vie

Med 10 dagar kvar till skolstart och med blandade känslor inför den tog jag min röda favoritjacka och en rejäl frukost-låda och satte mig på tåget upp till Söderhamn och mitt kära Olsvik. Tänkte bara stanna där några dagar för att få chans att andas, sova, läsa och tänka lite. Ladda upp batterierna inför vad som komma skall ungefär.

Matblogg

Jag har en nästan lite löjligt stor kärlek till frukost och har haft det sen jag kanske var tretton. Innan dess åt jag inte frukost, var sådär klassiskt illamående på morgonen och fick knappt i mig en halv macka och ett glas juice. Men någonstans i och med att jag började högstadiet så började jag anstränga mig och göra rejälare frukostar (kanske för att skolmaten var så äcklig och jag hade inte råd att gå ut och äta på lunchen som de andra) och nu är jag helt fast. Jag längtar efter att få äta frukost när jag går och lägger mig på kvällen. Frukost har blivit en hobby och (klyshigt nog) det viktigaste målet mat på hela min dag, utan en rejäl och god frukost fungerar jag knappt och hela min dag blir upp-och-ner-vänd. Så ni lär se en hel del frukostbilder här, förhoppningsvis kan det inspirera. (Vill ni se samma/fler så kan ni följa mitt mat-konto @mest.frukost på Instagram)

I morse testade jag något nytt och helt fantastiskt jag sett andra äta, frukost-tacos! Jäklar vad det passade mig bra. Ska testa alla möjliga kombinationer här framöver. Omnomnom!