Header

FOOD, SPOTS

Okej den här veckan blev plötsligt helt galen och tiden bara försvinner. Så är det ibland och då handlar det bara om att prioritera. Jag har prioriterat sömn och ordentliga mål mat och bloggen har fått bli lidande, tyvärr. Men snart är det helg och då ser det lite lugnare ut. På tal om ordentliga mål mat så åt jag och min praktikant frukost på Greasy Spoon i veckan, magi! Jag tog avokadotoasten och deras havregrynsgröt som de kokar på mandelmjölk, så otroligt gott! Imorgon utlovar jag lite mer action i bloggen :) Fint att se att ni fortsätter att titta in!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

SELF CARE

När jag var yngre hade jag ofta svårt att somna, men efter att jag jag fick barn så pratar vi en helt annan trötthet. Dock har jag under stressigare perioder av mitt liv haft problem med att jag har sovit väldigt lätt. För mig har det varit viktigt att hitta en insomningsrutin som verkligen funkar och det utan att behöva ta till medicinska preparat. För att må bra och orka prestera så behöver vi alla en god natts sömn, hur många timmar är såklart individuellt men 7-8 timmar är bra. Här kommer några av mina knep för en bättre sömn.

1. Drick inte kaffe efter lunchtid. Om du är en kaffedrickare så bör du inte dricka efter klockan 12 ungefär. Det tar lång tid för koffeinet att gå ur kroppen så försök att hålla dig till förmiddagskopparna och drick vatten eller örtte resten av dagen.

2. Varva ner i god tid. Vid middagstid (ca 18.00) brukar vi se till att dämpa all belysning. Vi tänder ljus eller håller oss till en mjuk belysning. Häromkring brukar jag också se till att tvätta ansiktet eftersom jag lätt vaknar till av vatten i ansiktet och därför känns det dumt att göra det precis innan läggning.

3. Vädra ur sovrummet ordentligt. Ett svalt sovrum gör att du sover mycket bättre. Men tänk på att det inte ska vara kallt.

4. Skärmstopp ett par timmar innan läggdags. Jag vet! Det är svårt, vi gör ju allt med telefonen eller datorn idag. Men om du inte kan lägga bort telefonen så sätt åtminstone på night shift. Det blåa ljuset påverkar våra hjärnor att tro att det är dag. Experimentera med dig själv och ge dig några kvällars teknikdetox, jämför sedan om du märker någon skillnad i sömnkvalitén.

5. Örtteer och eteriska oljor. Jag har lite som rutin att ta en varm kopp lugnande örtte med mig till sängen, det känns som ett snällt avslut på dagen. Ibland droppar jag ett par droppar lavendelolja på min kudde, lavender verkar lugnande och avslappnande för både kropp och sinne.

6. Magnesium. De perioder då jag har haft väldigt svårt att slappna av och komma ned i varv så har det funkat bra för mig att ta en tablett med magnesium innan läggdags. Det har en lugnande effekt på nerverna. Man kan även få ut effekten av att spraya armhålorna med magnesiumspray eller ta salta bad.

Respektera din sömn och lägg lite extra kärlek på att ta hand om din sovplats. Byt sängkläder ofta, välj material som är snälla mot huden, inred sparsamt och skapa en harmonisk sömnmiljö med mjuk belysning och dova färger.

Hur ser din sömnrutin ut? Tycker du att det kan vara svårt att somna?

Likes

Comments

FOOD

Smoothiebowls (eller ja skålmat överhuvudtaget!) är ju urhett just nu och ett bra alternativ till godisskålen. Igår slängde jag ihop denna av det jag hade hemma, ett bra sätt att kontrollera sötsuget och mättar länge. Jag gjorde en smoothiebas med en banan, yoghurt, babyspenat och frysta hallon och toppade med nötter, nötsmör, banan, bipollen och chiafrön. Ett tips är att alltid ha basprodukter för en smoothiebowl hemma, det är så enkelt att slänga ihop och ett bra sätt att få i dig mycket näring på en och samma gång. Matlagning ska kännar roligt.

Vill ni att jag delar med mig av mina standardprodukter som alltid finns hemma?

Likes

Comments

SELF ♥ LOVE CLUB, WORK IT

Gick upp med solen imorse och unnade mig ett hatha yogapass med Beata på Little Peace Yoga. Så himla fint sätt att väcka kroppen på. Efter passet åkte jag in till jobbet och satte mig utanför i solen en stund. En kärleksfull morgon som smittar av sig på resten av dagen.

Vad har ni gjort för att ge er själva lite extra kärlek idag? ♥

Likes

Comments