Header

SELF CARE

I stolt samarbete med Bruzzoni ♥

Att hitta en bra rutin som passar just dig är viktigt för att hålla tänderna friska och fina.

Många av oss ser på tandborstning som ett nödvändigt ont och lägger helst inte särskilt mycket energi på aktiviteten utan borstar igenom tänderna medan vi plockar på oss det sista vi ska få med oss till jobbet. Vad många inte vet är att vi kan påverka andra saker som t.ex vår hud genom att ta hand om hela munnen. Jag tänkte att jag skulle dela med mig utav hur min personliga rutin ser ut. Hur lång tid jag lägger på detta beror på hur dagen ser ut men ge din mun några minuter extra om dagen, jag lovar att det kommer att ge utdelning.

Min arsenal av viktiga produkter, från vänster; Eltandborste från Bruzzoni, tungskrapa i metall, manuell tandborste från Humble Brush, tandblekningspulver från Warpaint och kokosolja från Neal´s Yard.

Steg 1 - det första jag gör när jag går upp på morgonen är att gå in på toaletten och sköljer igenom munnen ett par gånger med vatten. Därefter skrapar jag tungan, ibland går jag igenom tänderna med tandtråd och följer upp med borstning. Varför jag gör detta på en gång är för att under natten så har kroppen gjort sig av med slaggprodukter som samlas i vår mun i form av beläggningar, den vill vi inte svälja ner igen. Jag använder en eltandborste ifrån BRUZZONI och vanlig flourtandkräm. Min bruzzoni har jag fått i ett utskick och jag älskar den inte bara för dess funktion utan för designen, jag gillar verkligen företag som gör tråkiga saker lite roligare.

Steg 2 - För att hålla tänderna vita så har jag börjat använda en produkt som heter Warpaint, det är alltså ett tandblekningspulver som är 100% naturligt. Det polerar och ljusar upp tänderna samt fungerar som en liten detox för hela munnen. Jag doppar min fuktade manuella tandborste från Humble Brush i pulvret och borstar sen som vanligt. Därefter sköljer jag flera gånger för att få bort det svarta. Tycker du ändå att det sitter kvar lite här och där, följ upp med oil pulling.

Steg 3 - Oil pulling med kokosolja. Detta gör jag absolut inte varje dag men när jag har lite extra tid så tar jag en sked kokosolja som jag sedan swishar runt i munnen 5-10 minuter. Optimalt är att ge det upp emot 20 minuter. Kokosolja har så många bra egenskaper och rensar dels munnen på slagg, vårdar tandkött samt sägs ha en uppljusande effekt på tänderna. Spotta alltid ut oljan i soptunnan när du är klar.

En riktigt god kokosolja från Neal's Yard.

Jag hoppas att ni fann det här inlägget värdefullt, och kanske kommer ni att addera något av ovanstående i er egen rutin. Berätta gärna om ni har en särskild rutin eller kommentera om ni har några övriga frågor. I samarbete med Bruzzoni har jag fått möjligheten att ge mina läsare en rabattkod som ger er 15% rabatt på ett helt köp. Ange bara wholistically15 när du handlar på Bruzzonis hemsida. Rabatten gäller under mars och april. ♥

♥ PS. Läs gärna min POLICY om samarbeten.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

PREGNANCY

Imorgon (måndag) går jag in i vecka 21 (20+0) och nu är verkligen halva tiden gången. Andra trimestern har varit snäll emot mig, jag känner mig ungefär som vanligt men med en lite större mage och en liten kille som har börjat sparkas därinne. I det här inlägget tänkte jag att jag skulle prata lite mer ingående om kroppen och livet som gravid.

Hår hud och naglar - reagerar väldigt bra på graviditeten och den ökade ämnesomsättningen och mitt hår och mina naglar växer i dubbel takt och känns starkt/starka och friskt/friska. Huden håller sig i schack och ser ut som vanligt.

Kropp och fysik - Jag har en mycket mer balanserad viktuppgång den här gången än förra graviditeten. Jämfört med förra gången har jag gått upp hälften så mycket som i förra. Främst för att min livsstil ser annorlunda ut idag. Dels så är jag för det mesta på språng, mina kostvanor ser annorlunda ut och min 3-åring håller mig i form. Jag har helt enkelt inte tid att ligga på soffan och äta choklad och kolla på kardashians (Även om det är det enda jag tänker göra sista veckan innan förlossning ;)) Jag känner av ischias om jag rört mig för lite eller för mycket, där måste jag hitta balans varje dag. Annars känner jag mig stark och frisk i kroppen.

Humör och känslor - Min toleransnivå för stress är väldigt låg just nu. Förra veckan var en sån som egentligen inte får förekomma längre men vi hamnade där och shit happens. Både jag och min man hade upp över öronen att göra vilket resulterade i ett tråkigt humör, främst från min sida. Det bästa är att vi är ganska bra på att hantera varandra i dessa situationer. Han ger mig space att agera ut och ger mig en kram istället för att kasta skit. Så otroligt tacksam för det. I övrigt så känner jag mig som vanligt även om jag kräver lite mer av mitt eget space. Jag tror det kommer naturligt med graviditeten att vi vänder oss ännu mera inåt. Jag bearbetar också mycket från min barndom och känner mycket hela tiden, skrattar och gråter om vartannat. Jag är så glad för mitt kvinnliga nätverk som är så trygga och stöttande.

Kost och cravings - Jag kan nog inte påstå att jag har dragit på mig några roliga cravings. När jag var gravid med Ronja så var jag hooked på citrusfrukter och havregrynsgröt, men den här gången har jag ännu inte hängt upp mig på något. Däremot så äter jag gärna stark thaimat eller sushi. Mycket smaker, gärna lite hetta, koriander och lime. På min kontroll hos barnmorskan i veckan blev jag rekommenderad att äta järntabletter, även om mitt järnvärde var okej. Jag väljer att börja med att få i mig järn via maten så ikväll ska jag handla hem en massa spenat, broccoli och annan järnrik mat samt citrusfrukter för att hjälpa kroppen med att ta upp järnet.

Jag tror att jag fått med allt som kan vara intressant att veta, har ni några frågor så får ni gärna ställa dem i kommentarsfältet :) Jag väljer att inte nämna några siffror på vågen då jag tycker att det är irrelevant, vi är alla olika och kroppen reagerar olika på en graviditet. Jag väger både mer och mindre än andra gravida. Det viktiga är inte vad vi väger utan att vi ger kroppen den respekt och kärlek den förtjänar, det bär liv. Jag vill bara poängtera det eftersom vi lever i en så viktfokuserad värld och jag vill inte späda på den ytterligare. Jag valde att nämna vikten för att visa på hur olika en graviditet kan te sig. Så jämför dig aldrig med någon annan. ♥

Likes

Comments

FOOD, SPOTS

Okej den här veckan blev plötsligt helt galen och tiden bara försvinner. Så är det ibland och då handlar det bara om att prioritera. Jag har prioriterat sömn och ordentliga mål mat och bloggen har fått bli lidande, tyvärr. Men snart är det helg och då ser det lite lugnare ut. På tal om ordentliga mål mat så åt jag och min praktikant frukost på Greasy Spoon i veckan, magi! Jag tog avokadotoasten och deras havregrynsgröt som de kokar på mandelmjölk, så otroligt gott! Imorgon utlovar jag lite mer action i bloggen :) Fint att se att ni fortsätter att titta in!

Likes

Comments

SELF CARE

När jag var yngre hade jag ofta svårt att somna, men efter att jag jag fick barn så pratar vi en helt annan trötthet. Dock har jag under stressigare perioder av mitt liv haft problem med att jag har sovit väldigt lätt. För mig har det varit viktigt att hitta en insomningsrutin som verkligen funkar och det utan att behöva ta till medicinska preparat. För att må bra och orka prestera så behöver vi alla en god natts sömn, hur många timmar är såklart individuellt men 7-8 timmar är bra. Här kommer några av mina knep för en bättre sömn.

1. Drick inte kaffe efter lunchtid. Om du är en kaffedrickare så bör du inte dricka efter klockan 12 ungefär. Det tar lång tid för koffeinet att gå ur kroppen så försök att hålla dig till förmiddagskopparna och drick vatten eller örtte resten av dagen.

2. Varva ner i god tid. Vid middagstid (ca 18.00) brukar vi se till att dämpa all belysning. Vi tänder ljus eller håller oss till en mjuk belysning. Häromkring brukar jag också se till att tvätta ansiktet eftersom jag lätt vaknar till av vatten i ansiktet och därför känns det dumt att göra det precis innan läggning.

3. Vädra ur sovrummet ordentligt. Ett svalt sovrum gör att du sover mycket bättre. Men tänk på att det inte ska vara kallt.

4. Skärmstopp ett par timmar innan läggdags. Jag vet! Det är svårt, vi gör ju allt med telefonen eller datorn idag. Men om du inte kan lägga bort telefonen så sätt åtminstone på night shift. Det blåa ljuset påverkar våra hjärnor att tro att det är dag. Experimentera med dig själv och ge dig några kvällars teknikdetox, jämför sedan om du märker någon skillnad i sömnkvalitén.

5. Örtteer och eteriska oljor. Jag har lite som rutin att ta en varm kopp lugnande örtte med mig till sängen, det känns som ett snällt avslut på dagen. Ibland droppar jag ett par droppar lavendelolja på min kudde, lavender verkar lugnande och avslappnande för både kropp och sinne.

6. Magnesium. De perioder då jag har haft väldigt svårt att slappna av och komma ned i varv så har det funkat bra för mig att ta en tablett med magnesium innan läggdags. Det har en lugnande effekt på nerverna. Man kan även få ut effekten av att spraya armhålorna med magnesiumspray eller ta salta bad.

Respektera din sömn och lägg lite extra kärlek på att ta hand om din sovplats. Byt sängkläder ofta, välj material som är snälla mot huden, inred sparsamt och skapa en harmonisk sömnmiljö med mjuk belysning och dova färger.

Hur ser din sömnrutin ut? Tycker du att det kan vara svårt att somna?

Likes

Comments