Igår på kvällen så kom 3 utav våra lärare hit, nämligen Åsa, Birgitta och Kerstin och de hade planerat att vi idag skulle åka på en utflykt ut mot kusten och upp i bergen i Wicklow. Vi påbörjade dagen med att samlas på vandrarhemmet för att sedan gå upp till O'connell Street och kliva på bussen som först tog oss ut till kusten i Wicklow där vi tog en halvtimmes "fikapaus" (typiskt oss svenskar liksom 😉). Dock så var det så pass blåsigt och regnigt så jag ville knappt vara utomhus så jag tog bara lite kort på omgivningen.

Bergen som är i bakgrunden på de första bilderna är de berg som vi är i just nu.

Det där är en väldigt dålig bild tagen genom fönstret på väg därifrån, men, det det ska föreställa är Guiness Lake dock så heter den egentligen något annat men det är familjen Guiness (japp, familjen som brygger öl, off topic, det bryggs 3,1 miljoner pints om dagen, (en pint är ca en halvliter öl) varav hälften exporteras till över 120 andra länder och resten stannar här i Irland) som äger sjön. Sjön heter egentligen Lough Tay om jag inte minns helt fel och det är tekniskt sett direkt översatt till sjön av Thé för att vattnet ser ut som bryggt thé. I alla fall, när Guinessfamiljen köpte sjön så passade de även på att importera sand ifrån södra Frankrike och när den sanden sedan lades ut vid vattnet så fick det ett Guinessliknande utseende vilket även har bidragit till smeknamnet Guiness Lake.

Efter vi varit vid Lough Tay så åkte vi vidare till en by som heter Avoca och i den byn så spelades tydligen nån tv-serie vid namn Ballykissangel in mellan 96-01. Även fast jag aldrig ens hört talas om den serien så var det kul att faktiskt se inspelningsplatsen (som mestadels var den centrala puben som i serien hade namnet Fitzgerald's men i verkligheten så hette den The Fountain. Men eftersom puben blev känd som Fitzgerald's så valde de att behålla skylten och namnet även efter att serien lagts ner.

I Avoca så hade vi ett stopp på närmare 2 timmar så då valde vi att gå ner till deras "vävstuga" där vi även åt mat. Vi gick även in i en kyrka medan vi var där.

Efter Avoca så satte vi oss på bussen igen och begav oss tillbaka in till Dublin.

Om man ska börja ett blandat reseinlägg rätt så antar jag att man borde börja med resan dit. Flygresan var smidig, en liten försening på Arlanda men i övrigt felfri. Fram tills att vi skulle landa och det var så pass blåsigt så vi blev tvungna att cirkulera runt i luften i typ 5-10 minuter innan vi väl kunde landa. Samt att när landningsstället väl tog i marken så var det fortfarande väldigt blåsigt så det kändes lite läskigt... Samt att när planet väl stod still och vi skulle gå ut så vinglade nästan hela planet från sida till sida och jag har aldrig varit flygrädd innan, men efter den där landningen så har jag nog ändrat åsikt om landningar i alla fall.

Sedan så var det ju St Patricks Day och ja, det var väldigt kul, fast jag gjorde i och för sig inte så pass mycket den dagen. Vi gick och kollade på paraden sedan så gick vi ut på kvällen. Som antagligen alla andra invånare samt turister också gjorde.

Sedan så har vi (mestadels jag) även besökt en glassbar, som även serverar crêpes och belgiska våfflor, som heter Ginos och glassen där samt deras crepes är så galet goda så man får typ inte nog av de. Plus att inredningen är så himla cool så bara det är ju bra.

Jag, Jossan och Izza har även varit och kollat Fast and the Furious 7 där dessa bilar stod utanför biografen. Och alltså, salongen som vi såg filmen i var inte ens den största som de hade men ändå var den så galet stor att jag knappt kan beskriva hur pass stor den är. Alltså om ni tänker er typ den största salongen i Sundsvall och sedan tänker ni 3 gånger större än det så är ni ungefär i närheten utav storleken på den här salongen. Att gå på bio i Dublin var verkligen en upplevelse må jag säga. Sedan var ju även filmen riktigt riktigt bra så hela upplevelsen blev ju ännu bättre då.

Vi har även hunnit med att dricka Irish Coffee och ja, den på bilden var inte god för den smakade alldeles för mycket Jameson så några dagar senare gick vi till ett annat ställe och där var den mycket bättre!! 👍

Vi har även haft en ganska så cool utsikt över City Centre ifrån vårat rum. Och vi har även hunnit att byta rum en massa gånger.

Sedan så har vi även hunnit med en massa shopping, lite sightseeing och självklart det vi kom hit för; praktisera.
Och nu när det är ungefär halva tiden kvar så kan jag lugnt säga att detta är något som jag aldrig kommer glömma. Det kommer verkligen vara ett minne för livet och jag är så sjukt glad att jag fick möjligheten att få åka hit.

Och lite tips till er om ni någonsin kommer åka till Dublin:
Den italienska restaurangen Toto samt pizzerian Il Capo, och frisersalongen City Dolls (allt ligger i närheten utav Talbot Street) är riktigt bra.

Jossan och jag fick oss en liten promenad idag :) vi har fått en namn skylt också med våra namn :) vi gick till och hem från jobbet,på vägen hem gick vi en annan väg för att kolla oss runt lite så det inte blir den gamla tråkiga vägen :)

Tredje dagen och andra jobb dagen, fy vad mina fötter gör ont. Man står upp typ hela dagen från 9 till 3 :)
Efter vi slutade så tog vi en promenad hem så vi gick in i lite affärer å så :)