Header

San Sebastian -17

Ja, jag tänker faktiskt börja detta blogginlägg med en hemmasnickrad överambitiös metafor. Det är så jag brukar stötta mig själv. När något känns svårt, så knåpar jag ihop metaforer som känns helt rimliga för stunden. Jag påminner mig själv om dem i stunder av tvivel, och då minns jag återigen att jag bara är mitt i ett kapitel om den här boken fylld med metaforer som är mitt liv.

Just nu handlar min metafor om växtvärk. Ni vet, när man var liten och inte kunde sova för kroppen växte och det gjorde så ont. Allt omkring mig är lite diffust just nu, ibland vet jag varken in eller ut. Jag är i början av allt, mitt emellan allt, helt ny på allt. Det är, utan att underdriva, så otroligt spännande och jag är så glad över alla dessa förändringar- men det tar också på krafterna. Jag längtar ibland till den stunden då allt bara faller på plats och jag känner har koll. Kontroll. Vet min roll (see what I did there?). Jag längtar efter detta samtidigt som jag är rädd för det. Rädd för att bli bekväm.

Det är ju när man känner sig obekväm och lite utanför sin trygghetszon som man växer. När man känner sig som mest malplacerad och ofta helt vilsen, då händer det magi. Jag tycker att det finns något betryggande i att tänka så. Det ger mig en känsla av att det är meningen att jag ska känna mig lite vilsen och obekväm. Hade jag inte gjort det, då hade jag varit på fel spår.

När man försätter sig själv i en ny situation, oavsett om det är nytt jobb, en flytt, ny hobby, ja ni fattar, så tror jag det underlättar väldigt mycket om man inte är för hård mot sig själv. Jag vet att det kommer kännas nytt och att jag kommer känna mig obekväm, och istället för att stressa upp mig över detta har jag börjat tänka att det är bra. Det vore nästan konstigt om jag inte kände så. Det viktigaste är att man i grunden har en god magkänsla och att man kommer ihåg varför man ville ta det där läskiga steget från början. Man måste hålla fokus på det och inte låta rädslan ta över- det är det som är farligt, inte att vara obekväm.

Antingen blir det success (hoppas att ni också läser ordet "success" som Samir Badran och Victor Frisk), eller så blir det pannkaka av allt. Oavsett vad så lär man sig alltid något, och det är väl ändå det vi måste sträva efter?

Nae, vet ni vad, jag vill faktiskt inte stå still. Det får göra ont att växa. Kanske måste det göra ont att växa. Det är inte farligt att vara obekväm. Det är heller inte farligt att misslyckas. Det är däremot farligt att stå still, utav rädsla av att vara obekväm eller att misslyckas.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Hipp hipp hurra för igår var det min födelsedag!

Jag tycker fortfarande att det är lika kul att fylla år som jag gjorde när jag var 5 år. Jag vet inte varför egentligen, men om en av 365 dagar på året är lite extra fyllda med magi- ja men då får man väl passa på att greppa tag i den magin. Jag menar, vi får ju bara si och så mycket i våra liv.

Den här födelsedagen fyller jag 20 år. Jag passerar en milstolpe och det är nu dags att lägga tonårsfasoner på hyllan. Jag vet att många våndas över att bli äldre, till och med i min ålder, men jag kan bara känna att det är så skönt att aldrig någonsin igen bli tonåring. Aldrig aldrig mer! Helskotta Petter vilken välsignelse.

Jag tycker om att bli äldre. En del av mig är väl redan 80 år, och det känns som om jag liksom växer mer och mer in i min personlighet med varje år som går. Jag förstår mig själv bättre och bättre och kan ge mig själv mer och mer av det jag behöver.

Ibland, när det slår mig att det var 10 år sedan Nassim Al Fakir (ni vet Salems brorsa) började som programledare för Bolibompa, eller att jag plötsligt behöver betala vuxenbiljett på bussen, så kan jag känna av den där åldersnojjan. Alla pratar om ungdomen som ens primetime i livet, och det är klart att det är stressande att se den passera. Det känns som om det är nu eller aldrig man kan skapa betydelsefulla minnen och sätta grunden till ens liv.

Jag ser det såhär jag: Det värsta sättet att slösa bort sin ungdom måste väl ändå vara att gå och ha ångest över att man blir äldre. Det är ju oundvikligt. Tiden står inte still för att man pinas över saker man inte kan ändra, den går snarare snabbare. Livet är ju det som pågår just nu, och fan ta den som har inbillat oss att inget värt att minnas händer efter 30, 40, 50, 60 eller någon ålder där emellan.

Ja, att vara ung är fantastiskt- men vi får inte glömma att vi har så mycket framför oss. Inte bara de där stora händelserna, utan också de magiska stunderna som tränger sig in mellan stunder av stress, matlådeångest, oro, snålåka-på-bussendåligt-samvete, olycklig kärlek, bakfylla och tv-serier som laggar. Jag sätter mina sista slantar på att en höstkväll som denna kommer vara lika vacker varje år. Och sanna mina ord: jag kommer njuta minst lika mycket alla mina födelsedagar av just sådana ting, oavsett hur gammal jag är.

Likes

Comments

Köpenhamn. Bloggarnas stad. Det är ju sedan gammalt, men inte är väl det så konstigt? Vårt grannlands i söder har en huvudstad med är en uppsjö av bloggvänliga miljöer. Bakom varje hörn gömmer sig en snygg vägg- eller varför inte: en snygg dansk? Ja, Köpenhamn är minst sagt vackert, och som ni säkert har förstått vid detta laget är jag rätt snabb med att leta upp ett bra café när jag kommer till en ny stad. Köpenhamn var inget undantag.

Ett stenkast ifrån vårt hotel låg Atelier September. Ett café vi sprang på av en slump, men som jag senare förstått är ett riktigt it-café för alla som é något i Köpenhamn. Det visste vi dock inte när vi var där, och vi kände oss jättevälkomna trots våra reseutstyrslar.

Atelier September, Gothersgade 30, 1123 København K, Danmark

Ni ser ju vad mysigt. Helt i min smak med Matissemålningar och hårdkokta ägg till frukost. Meget dejlig!

Likes

Comments

Finns det något annat ressätt som är så frihetsbejakande som just tågluffande? Efter den här sommaren då jag rest runt i Europa i 2,5 månader känns det som att jag aldrig någonsin kommer vilja resa på något annat sätt igen. Om jag inte måste då såklart… Att se landskapen ändra form utanför fönstret och sitta där med sin lilla packning, de känns som om man är på rymmen och har hela världen framför fötterna. Och så är det ju också lite granna.

Om man vill göra en tågluff genom Europa är det en himla bra idé att köpa ett interrailkort (eller ett eurorail om man inte är europeisk medborgare). Det är som ett slags pass som låter dig åka gratis, eller till ett reducerat pris, genom nästan hela Europa till ett fast pris. Det finns lite olika typer av interrailkort som ger dig olika mycket frihet, och mer om det kan du läsa i detta inlägg. Här har jag även skrivit lite mer om hur det fungerar rent praktiskt att resa med interrailkort.

Ja, hela den här interrailgrejen är som ni hör väldigt bra och jag kan verkligen rekommendera alla som är sugna att se mer av Europa att resa med ett interrailkort. Vad jag däremot märkte under min resa är att det faktiskt inte är helt så smidigt, enkelt och billigt som det utger sig för. Det krävs lite övning, tricks och finess för att verkligen få det att fungera.

Här ovan ser ni min resplan och hur under har jag även skrivit om hur reste mellan de olika destinationerna. Jag hade verkligen noll plan utlagd när jag började min resa. Det enda jag visste var att jag ville resa längs den södra kusten av Frankrike och Spanien både för att få så mycket sol som möjligt, men också för att såsmåning om komma till Portugal. Nu i efterhand vet jag att jag inte skulle rest den vägen om jag hade facit i hand. Större delen av södra Europa täcks nämligen inte av interrailkortet avtal och man måste istället köpa dyra biljetter till alternativa färdmedel som buss etc.

Det var även många tågrutter som man behövde boka plats på för en avgift trots att man hade interrailkortet. Avgiften varierade väldigt beroende på land, sträcka och tidpunkt (t.ex är nattåg ofta dyrare) men jag skulle säga att jag som oftast betalade runt 7-10 euro för en platsreservation. Det som är lite klurigt med detta är att om det är ett eller flera byten på rutten måste man oftast göra en platsreservation för alla tåg man ska åka med. Det betyder att om en platsreservation ligger på ca 7-10 euro och det är 3 byten- ja då kan priset sticka iväg ganska rejält. Tänk alltså på detta när ni läser igenom reseplanerna nedan. Reserverat tåg med flera byten = flera avgifter.

Jag köpte ett av de absolut dyraste interrailkortet. Det där man kan resa hur mycket man vill under 1 månad. Detta kostade 5 084 kr/mån. Jag köpte för 2 månader. Jag visste från början att jag antagligen inte skulle behöva så otroligt många resdagar, men jag gjorde det medvetna valet att den extra pengen var värd den extra friheten. Det är jag också glad att jag gjorde i och med att detta var min första tågluff, men gör jag detta igen kommer jag nog planera upp resan i alla fall liiiite innan och ha lite mer koll över hur många resdagar jag verkligen behöver och därmed också kunna välja ett billigare alternativ.

När det var dags för mig att resa från London och till Berlin hade mina 2 interrailkort löpt ut. Jag visste att jag kanske kanske skulle kunna köpa ett på en station, men när jag satte mig ned och räknade på vad resekostnaderna skulle gå på utan interrailkort för den tid jag hade kvar insåg jag att det inte skulle löna sig att köpa ett nytt.

Det är sånt man lär sig av, och också en anledning till att det är viktigt att åka iväg med en liten fuck up-marginal i budgeten. MEN jag tänkte att det är ju onödigt att ni ska göra samma "misstag" som jag- därför har jag även skrivit ihop en resplan med hur jag skulle rest om jag gjorde resan igen.

Min tågluff genom Europa (resrutt)


  1. Cinque Terre, Italien (22e -27e juni)

Tåg (ca 3-3,5 h oreserverat)

2. Florens, Italien (27e juni - 1e juli)

Tåg (ca 2 h med reserverad plats vs ca 5,5 h med 2 byten oreserverat)

3. Milano, Italien (1e - 4e juli)

Tåg (ca 5 h med reserverad plats vs 6-7 h oreserverat)

4. Nice (Monaco & Antibes) (4e - 9e juli)

Tåg (ca 2-3 h oreserverat)

5. Marseille, Frankrike (9e - 12e juli)

Tåg (ca 5,5 h med 2 byten med reserverad plats vs ca 10 h med 2 byten oreserverat)

6. Barcelona, Spanien (12e - 16e juli)

Tåg (ca 3,5 h med reserverade plats vs ca 5h oreserverat)

7. Valencia, Spanien (16e - 17e juli)

Tåg (ca 5 h med 2 byten med reserverad plats)

8. Malaga, Spanien (17e - 18e juli)

Buss (7,5 euro med Avanzabus)

9. Marbella, Spanien (18e juli - 21e juli)

Buss (22 euro med Avanzabus)

10. Sevilla, Spanien (21e - 23e juli)

Buss (ca 3 h för 28 euro med Euroline)

11. Faro, Portugal (23e - 25e juli)

Tåg (ca 2 h oreserverat)

12. Lagos, Portugal (25e juli - 28e juli)

Buss (Köpte biljett direkt på stationen. Minns inte exakt pris, men låt säga 7 euro. Tog kanske lite längre tid än 1 h)

13. Sagres, Portugal (28 juli - 29 juli)

Buss (Först buss till Lagos där jag betalade kanske 7 euro direkt på bussen, och därifrån buss till Lissabon. Biljett köpte jag på stationen. Om jag inte minns fel kostade det 20 euro. Går att åka tåg med reserverad plast ca 4 h från Lagos)

14. Lissabon, Portugal (29e juli - 3e augusti)

Tåg (2,5 h med oreserverad plats ca 6 h med 3 byten oreserverat)

15. Porto, Portugal (3e - 6e augusti)

Tåg (ca 12 h med 1 byte med reserverade plats. Jag åkte nattåg)

16. San Sebastian, Spanien (7-11 augusti)

Tåg (ca 6h. Först lokaltåg till Hendaye. Köpte biljett på stationen för ca 3 euro. Sedan tåg med reserverad plats till Paris. Var tvungen att reservera platsen på tåget till Paris i Hendaye. De kunde ej göra det i San Sebastian pga annat land (?))

17. Paris, Frankrike (11-16 aug)

Buss till London (ca 7h för 25 euro med Ouibus). Sedan tåg från London till Edinburgh(4,5 h oreserverat). Totalt 11,5 h.

OBS! Det finns ett direkttåg mellan Paris och London som tar 3,5 h med reserverad plats. Jag skulle ta detta, men fick höra att det var fullbokat i en vecka framåt. Jag tyckte det var sjukt jobbigt att åka buss mellan Paris och London pga de otroligt omständiga och osmidiga gränskontrollerna, så jag rekommenderar er verkligen att boka direkttåget i tid.

18. Edinburgh, Storbritannien (17-21 aug)

Färja & tåg (ca 9 h för 48 euro)

19. Dublin, Irland (21-24)

Färja till Holyhead & oreserverat tåg till London (Bokade färja genom Irish Ferriesför 42 euro. Ca 17h totalt)

OBS! Du kan boka din färja med Stenaline eller Irish Ferries. Jag bokade med det sistnämnda där man får 30% rabatt med sitt interrailkort OM man mailar dem bokningsrefferens + interrailkortsnummer 5 dagar innan avresa. Detta missade jag.

20. London, Storbritannien (24-30 aug)

OBS! OBS! OBS!

Här tog mitt interrailkort slut och jag valde att ej köpa nytt pga det inte skulle löna sig.

Flyg (ca 2-3h för 25 pund med Ryan Air)

21. Berlin, Tyskland (31 aug -5 sep)

Buss (ca 7-8 h för 20 euro med Flixbus)

22. Köpenhamn, Danmark (5 sep-8 sep)

Buss (ca 6h för 230 kr med Nettbuss)

HEM till Borås 8 sep

Mina extrakostnader för transport (utöver interrailkortet)

Totalkostnad alternativ transport (t.ex bussbiljetter): ca 209,5 euro innan Berlin. ca 277 euro totalt.

Totalt antal reserverade platser (byten inräknade): 7 st = 70 euro (ca 10 euro/reservation)
Antal resedagar: 22

Totalt betalade jag alltså ca 279,5 euro utöver mitt interrailkort på 5 084 kr/mån (jag köpte 2 st) innan Berlin och 347 euro totalt.

Hur jag hade lagt upp resan nu med facit i hand:

Ja, nu med facit i hand hade jag som sagt ändrat några saker. Jag vill verkligen belysa att jag är supernöjd med hur min resa blev. Jag är inte alls ledsen över att jag hade kunnat spara lite pengar här och där. Jag hade ju räknat med att allt inte skulle gå fläckfritt och jag har lärt mig så så mycket på detta. Överlag tycker jag också att jag har klarat mig väldigt bra nu när jag räknar på det. Skillnaden mellan vad jag verkligen har lagt ut och vad jag hade kunnat spara hade kunnat vara betydligt större.

Jag skriver mest ut detta för att andra ska kunna ha det som hjälp och göra några smartare val än jag gjorde och uppmärksamma att man kommer få betala för transport längs vägen även fast man redan köpt interrailkort.

Resrutten nedan har jag utformat efter den resan jag gjorde i somras och de saker jag ville se. Jag är väldigt nöjd med rutten då jag fick ut det jag ville och hade en väldig variation på platser och landskap, men den tål lite förfining. Här har jag bara förbättrat den genom att ta bort platser jag personligen inte älskade. Jag har även utformat den så att det ska vara rimliga restider emellan de olika destinationerna och att det inte ska vara allt för många byten. Exempelvis har jag väl egentligen endast med Montpellier på listan för att avståndet till Barcelona annars skulle bli för långt.

Stoppet i San Sebastian är ju en liten avstickare, men oj så värt (tyckte jag). Man skulle kunna stanna till en natt eller så i Madrid istället för att sedan fortsätta mot Paris om man tycker det blir omständigt att åka upp till San Sebastian i norra Spanien.

Vill man spara in mer pengar är mitt tips att skippa Dublin. Jag tyckte det var väldigt roligt att se och jag är glad att jag gjorde det- men ni ser ju på priserna. Tänk lite på det.

  1. Cinque Terre, Italien

Tåg (ca 3-3,5 h oreserverat)

2. Florens, Italien

Tåg (ca 3,5 h med ett byte med reserverad plats vs ca 4-5 h med 3 byten med oreserverat)

3. Genova, Italien

Tåg (ca 3 h med 1 byte med reserverad plats vs ca 4 h med 1 byte oreserverat)

4. Nice (med dagsflykter till andra orter längs franska rivieran)

Tåg (ca 4,5 h med reserverad plats vs ca 6-7 h med 1-2 byte(n) oreserverat)

5. Montpellier, Frankrike

Tåg (ca 3 h med reserverad plats vs ca 6-7 h med 1-2 byte(n) oreserverat)

6. Barcelona, Spanien

Tåg (ca 2,5 h med reserverad plats)

7. Madrid, Spanien

Tåg (ca 3 h med reserverad plats)

8. Sevilla, Spanien

Buss (ca 4,5 h för 22 euro med Euroline)

9. Lagos, Portugal

Alternativ 1: Buss ca 3,5 h för 15-20 euro (detta skulle jag rekommendera och det är även det alternativet jag har räknat med i den lilla budgeten nedan)

Alternativ 2: Tåg ca 4h med 2 byten med reserverad plats

10. Lissabon, Portugal

Tåg (ca 13 h med reserverad plats)

11. San Sebastian, Spanien

Tåg (ca 6h. Först metro till Hendaye. Metron går väldigt ofta från San Sebastian, och det kostar ca 3 euro. Sedan tåg med reserverad plats till Paris. Reservera biljetten i Hendaye. De kan ej göra det i San Sebastian pga annat land (?))

12. Paris, Frankrike

Tåg (ca 3,5 h från Paris till London med reserverad plats sedan ca 4,5 h oreserverat tåg till Edinburgh)

OBS! Boka tåget till London i GOD tid.

13. Edinburgh, Storbritannien

OBS! Tåg till Holyhead. Ca 5-6 h oreserverat med 3 byten. Sedan färja till Dublin Port för ca 42 euro (eller ca 30 euro om man använder interrailkortet rätt, se instruktioner nedan).

Du kan boka din färja med Stenaline eller Irish Ferries. Jag bokade med det sistnämnda där man får 30% rabatt med sitt interrailkort OM man mailar dem bokningsrefferens + interrailkortsnummer 5 dagar innan avresa. Detta missade jag.

14. Dublin, Irland

Färja till Holyhead från Dublin Port (42 euro eller ca 30 euro om man använder interrailkortet rätt, se instruktioner ovan) och oreserverat tåg till London ca 4h.

15. London, Storbritannien

Tåg (ca 6h med 1 byte med reserverad plats)

16. Amsterdam, Nederländerna

Tåg (ca 6h med 1 byte oreserverat)

17.Berlin, Tyskland

Tåg (ca 7,5 h med 3 byten oreserverat)

18. Köpenhamn, Danmark

HEM till Sverige (oftast oreserverat).


Totala kostnader för transport (inklusive interrailkortet):

Totalkostnad alternativ transport (t.ex bussbiljetter): ca 105 euro (istället för 209,5 euro som jag betalade)

Totalt antal reserverade platser (byten inräknade): 5 st måsten = 50 euro (ca 10 euro/reservation.) (istället för 70 euro som jag betalade)

Antal resdagar: 18

Totalt skulle man alltså behöva lägga ut totalt 155 euro på transportkostnader utöver interrailkortet.

Låt säga att man göra denna resa under 2 månader och gör lika månad resdagar varje månad (dvs 9 resdagar/mån). Då kan man köpa 2 st interrailkortet som ger dig 10 valfria resdagar inom 1 mån för 3 209 kr /mån. Eller, om man vill ha lite marginal, det som ger dig 15 valfria resdagar inom 1 mån för 3 904 kr /mån. Detta istället för 5 084 kr/mån som jag betalade.


Med facit i hand kunde jag alltså sparat:

Kostnad alternativ transport (t.ex bussbiljetter): 104,5 euro

Reserverade platser (byten inräknade): 20 euro

Interrailkort: 2360 kr

Totalt: ca 3540

Likes

Comments

This calls for a cheesy Tumblr quote!

Mmmmh hemma. Min slutdestination. Mammas lax i ugn och mina nytvättade favoritlakan. Så himla himla skönt.

Efter Berlin tog jag en sväng förbi Köpenhamn med Amelie, och egentligen skulle jag nog kunna fortsätta den här resan hur länge som helst. Ja, om man tänker bort att det kostar pengar att resa då. Jag nog kunnat åka från stad till stad och sitta på café efter café och träffat människor efter människor i all oändlighet. Men jag har inte bråttom. För den här gången kände jag mig klar och det var dags att komma hem. Jag har saker att göra, liksom.

Vet ni vad? Jag har "fått" ett jobb. Mitt första "seriösa" jobb. Jag är så glad över detta, och ska såklart berätta mer om detta snart. Men för nu ska jag göra precis vad bilden säger: Dricka té ur min mugg i min plats i soffan.

Höres kamrater!

P.s. Jag tänkte göra lite inlägg om min resa, t.ex en hostelguide och hur jag fick ihop det med ekonomin. Är det någon som undrar något så fråga gärna!

Likes

Comments

Minns ni när jag var i Paris och var överlycklig över att jag hade checkat in på hotell för en natt? Om inte annat så minns jag detta- väldigt väl. Det var så fantastiskt underbart att krypa ned i en riktig säng, i ett eget rum, med fungerande ac och bara mmmmh efter ca 2 månader på hostel. Missförtså mig inte- jag gillar ju verkligen hostels, men det var skönt att lyxa till det lite. Speciellt då jag var i Paris- lite lyx tillhör ju nästan Parisupplevelsen.

Som ni vet har jag rest med en begränsad budget, och hotellnätter har verkligen inte varit en del av den ekonomiska planen- MEN jag har hittat världens bästa app som jag vill dela med mig av!

Hotel Tonight
Hotel Tonight. Jag kan verkligen inte rekommendera den nog. Det är en app som hjälper hotell att sälja slut sina sista rum till väldigt rabatterade priser så att de får full beläggning. Erbjudandena är platsbaserade, vilket betyder att man måste vara i den aktuella staden för att se de bästa erbjudandena. Även inne i staden varierar erbjudande- jag märkte att jag fick upp olika beroende på om jag var vid Eiffeltornet eller Notre Dame. Det är bara att åka runt och hålla utkik tills man ser något man gillar och då bokar man. Själva bokningen och betalningen är jättesmidigt och, ja, det är helt enkelt bara så himla bra.

Precis som man kan förstå utav namnet "Hotel Tonight" så är det alltså just hotellrum för inatt, vilket passade mig bra då jag bokade allt väldigt sista minuten på min resa. Däremot kan man alltså inte boka hotell för någon vecka, eller månad, framöver. It's last minute lodging, people!

Detta är verkligen definitionen av spontanitet och, om ni tillåter mig mynta ett nytt uttryck, "living on the edge-traveling". Alla har vi väl någon gång drömt om att bara åka till flygplatsen och boka en biljett till ett av de första planen? Tänk att verkligen göra det, och när man väl kommer dit kan man använda denna appen för att boka ett riktigt nice boende. Ja vetefasen om inte jag ska ta och göra det snart jag.

Likes

Comments

I samarbete med Carl Edmond

Minns ni Carl Edmond-boken? Som många av er har listat ut så finns det bara två meningar i boken! De två viktigaste meningarna. BE BOLD. och BE YOU. Och det är det enda som behövs! Vi kan själva skriva historien om våra liv och det är hög tid att leva det, fullt ut. To the FULLEST DELUXE! Vill du blir påmind om det och ha koll på tiden finns klockorna på www.carledmond.com eller i deras butik i Åhlens City, Stockholm den 22 september.

Likes

Comments

Picture from Tumblr

Shot Down - Khalid

Cool Girl - Tove Lo

1-800-273-8255 - Logic, Alessia Cara, Khalid

Attitudeproblem (P3 Remix) - Bendik, Christine, Izabell, Julia Bergan, Silvana Imam, Stella Mwangi

Jocelyn Flores - Xxxentacion

Molnen (Ni kan aldrig nå mig) Lorentz & Sackarias, Duvchi

One Mississippi - Zara Larsson

Not Too Young - Sabina Ddumba

Black Car - Miriam Bryant

Too Good - Drake & Rihanna

One Last Time - Ariana Grande

Do I Wanna Know? - Arctic Monkeys

Doing It Wrong - Drake

Desperado - Rihanna

The Long Way Round - Dixie Chicks

Don't Speak - No Doubt

Ultralight Beam - Kanye West

Latch (Acoustic) - Sam Smith

Antidote - Travis Scott

Svär På Min Mamma - Silvana Imam

One Last Time - Miriam Bryant

Tänd Alla Ljus - Silvana Imam

Bad Religion - Frank Ocean

Tårarna I Halsen - Tjuvjakt

Gråzon - Hov1

Closer - The Chainsmokers & Halsey

Location - Khalid

My Favourite Game - The Cardigans

Knäpper mina fingrar - Linda Pira & Stor

Likes

Comments

Välkomna till Montmartre. Den kanske mest klyschiga delen av hela Paris som, ironiskt nog, fick mig att sluta tycka att hela staden var en enda stor kliché och istället fick mig att börja älska staden.

Att Montmartre ungefär kan översättas till ”martyrernas berg”, och att diverse människor halshöggs här, är inte viktigt just nu. Inte heller är det viktigt att södra delen av Montmartre, eller martyrernas berg, är känt som Paris sexkvartér. Vad som är viktigt just nu är kullerstenen, porträttkonstnärerna och restaurangerna med fantastiska delikatesser. Att Parisborna själva anser att Montmartre inte längre är vad det brukar vara, det behöver vi inte heller bry oss om.

Nej, i Montmartre gäller det att inse att det är en turistfälla och anamma det med allt det innebär. Jag som i vanliga fall brukar tycka om att uppleva städer och nya platser ”lika a local” kan i denna stund se en viss charm i att vara en turist. Jag tror att man ibland måste göra det för att kunna njuta av saker på rätt sätt. Montmartre kanske var ett tillhåll för kämpande konstnärer en gång i tiden, men idag är det gjort för att turister som jag ska komma in i rätt Parisstämning. Och då kan man ju bara ta in det helt om man är just det- en turist.

Det fanns alltså en tid då jag inte var helt såld på Paris. Jag tyckte ungefär samma sak om staden av ljus som jag gör om Håkan Hellström- inget fel på personen/staden i sig, men hypen gör att jag inte kan känna någon personlig koppling. Hypen gör det hela till ett koncept, en produkt, och jag har svårt att njuta av kommersiella saker.

Paris är inte tumblr-vackert överallt. Det är mycket tråkiga betongbyggnader och gråa fasader, och om man har otur- även en grå himmel. Så var fallet för mig min första morgon här, och det gav mig vatten på min kran om att Paris inte var en stad för mig. Det var senare denna dagen som jag tog tunnelbanan till Montmartre, och där fick jag äta upp mina egna ord.

När jag hamnade mitt i folkmyllret av gubbar som gestikulerade och skrek på franska åt varandra, doften av nybakt bröd och människor som satt på uteserveringar med ett glas vin och bara iakttog kaoset förstod jag äntligen charmen med Paris, och när jag gjorde det kunde jag även göra staden till mitt eget.

Efter detta kunde jag tycka att jag hade min egen Eiffeltorneupplevelse, att Paris gator var mina gator för en stund och att ljuset som gör Ljusets stad var mitt eget. Det är det resande handlar om för mig- att göra städer till mina. Jag upptäckte att med Paris så gäller det att skrapa på ytan lite. Man får inte den personliga kopplingen serverad på ett fat som man får i vissa andra städer. Men det gäller att inte skrapa för mycket om man vill kunna njuta av sin lilla semesteridyll.
Utsikten från Sacre Coeur

Likes

Comments

Bild från Dublin. Det ska jag skriva lite om snart!

Hej på er!

Gissa vart jag är? Jag förstår att det kan vara lite svårt att hänga med i svängarna, de flesta morgnar vet jag inte själv vart jag är när jag vaknar. Nej, seriöst, jag har ingen aning. Det är lite roligt faktiskt, jag fnissar lite åt min egen förvirring varje morgon. Det är ju verkligen ett kvitto på att jag har haft en fartfylld sommar.

Jag skriver "haft" eftersom sommaren, liksom mitt äventyr, snart har kommit till sitt slut. Inte riktigt ännu, men snart. Snart ska jag hem till min familj, mina vänner, mitt hem och mitt liv. Fortsätta där jag slutade när jag åkte. Spelplanen är densamma, men jag känner att jag kommer hem med helt andra spelregler och spelpjäser- funkar den metaforen för er?

Jaja, en sak i taget. Även om jag tycker att det är dags att komma hem nu har jag fortfarande några saker kvar att upptäcka och njuta av den här sista veckan. För att uppdatera er lite på hur min resrutt har sett ut/ser ut så kan jag berätta att jag efter Skottland åkte direkt till Dublin, trots att jag egentligen hade som plan att stanna en stund till i Skottland och upptäcka The Highlands. Efter Dublin åkte jag till London och gjorde ett av mina längre stopp på resan. Här bodde jag med min älskade vän Ida som flyttade hit i vintras, och hade det så mysigt. Just nu är jag i Berlin och lever som ein Berliner som John F Kennedy hade sagt. Om några dagar åker jag till Köbenhavn dit även min saknade vän Amelie kommer. Ett perfekt att ta farväl av denna sommaren innan vi åker hem till Borås.

Jag har så mycket att berätta för er som jag inte fått tillfälle att få ned i skrift ännu. Att ha fått skriva så mycket som jag har gjort denna resa har verkligen varit ännu utav de absolut bästa upplevelserna. Jag ska se till att ta tillvara på mina sista dagar på caféer i främmande städer innan det är dags att byta ut den skrivmiljön mot mer bekanta.

Kram så länge!

Likes

Comments