Wilma Freidenvall Nairobi

Adventures

Under resans gång åkte vi till Ruhengeri för att få se bergsgorillor. Vandringen upp i bergen var tuffare än jag hade förväntat mig. Men vi tog oss upp tillslut till nationalparkens ingång där vår guide Ferdinand förberedde oss på hur vi skulle göra om gorillorna kom fram till oss och att det var viktigt att visa "underkastelse" för Silverbacksen. (Kan erkänna att jag började bli lite nervös efter hans genomgång) Vägen till Gorillorna var tät djungel med massor av brännande nässlor och rötter som man lätt fastade i. Det tog ett tag innan vi kom fram eftersom gorillorna rörde sig högre upp i berget. Tillslut kom vi fram till familjen Pablo som består av 31 gorillor! I en hel timme fick vi vara bland dessa häftiga djur. Detta var nog bland de häftigaste upplevelserna i mitt liv. Att få vara så nära att jag skulle kunna röra vid dem, kändes nästan overkligt.

Nairobi

Hejsan! Landade i Nairobi vid fyra-tiden imorse efter att ha varit i Uganda och Rwanda med SSN och min pappa och syster. Innan vi åkte mot Uganda hade jag och familjen en dag i Nairobi. Vi började dagen med att åka till Elephant Orphanage i Karen för att hälsa på elefantbebisarna. Efter det visade jag dem W&P där vi åt lunch. Jag och pappa tog varsin Panini och Lovisa testade en sallad med bulgur och halloumi, väljer lätt den nästa gång. När vi käkat drog vi vidare till Downtown och promerade mot helikopterplattan där man får utsikt över hela Nairobi. Dagen avslutades med middag på Art Caffé med en pasta positano och ett glas rött <3

Adventures

/Photocred till vår lärare Herman./

Om någon frågat mig för ett år sedan om jag någonsin skulle bestiga ett berg, hade jag nog svarat aldrig i mitt liv. Men något år senare, den 9 februari stod vi där på toppen av Afrikas näst högsta berg, Mount Kenya, Kunde knappt fatta det. Vi hade varvat vandring med camping i 3 dagar, knappt sovit eller ätit. Ändå tog vi oss upp klockan 1 den där natten när vi skulle gå vårt sista pass upp mot toppen. Det var kallt, har nog aldrig frusit så mycket i hela mitt liv. Vi gick där på ett led med pannlampor som lyste upp i mörkret, man kunde inte se den långa vägen framför oss. Och det var nog tur det, för när vi sedan kollade ner var det svårt att fatta att vi faktiskt hade klarat det. Vi stod där uppe och såg solen gå upp över Kenya, riktigt mäktig känsla. Detta var nog den sjukaste upplevelsen i mitt liv hittills.

Nairobi

Nairobi har verkligen så mycket fina saker att kolla på, vare sig man är på ett café, i ett köpcentrum eller går längs gatan. Vill bara ha aaallt.