Visum - check

För en vecka sedan åkte jag ner till Stockholm. Jag bodde hos min faster, hennes man och min lilla kusin Einar. Jag hann också träffa min andra faster, hon kom över till oss och åt middag. Mysigt mysigt!

Anledningen varför jag åkte ner till Stockholm var för att jag skulle till den amerikanska ambassaden och fixa visum. Och nu är det klart! Äntligen! Jag åker nämligen om en månad (på måndag) och det känns så bra. Och för er som inte vet så ska jag jobba som au pair i Pennsylvania. Jag ska ta hand om två små pojkar i åldrarna 3 och 5. Jag längtar.

Det enda som känns stressigt nu är att jag har sån jävla problem med magen. Jag har gjort massvis med prover men inte fått svar ännu, provat utesluta och tillsätta saker, och ätit mediciner. Och jag MÅSTE bara veta vad felet är innan jag åker för mitt mående just nu är ju si så där... Men annars är jag svintaggad! :-)

Ubud

Sista dagarna av resan bestämde vi oss för att dra oss ifrån sol och bad. Eller solen är ju överallt. Men vi kände oss väldigt nöjda med att ligga och pressa på en strand. Vi tog därför oss tillbaka till Ubud. Vi bodde på samma boende som innan, Wanderlust Hostel.

Under vår tid där satt vi på restauranger, gick promenader, kikade runt på marknader och åkte på river rafting. Det var faktiskt väldigt roligt! Jag har en del bilder på gopron som kanske kommer upp här på bloggen i framtiden.

Den 10 januari åkte vi hemåt. Fem flyg senare landade vi i Gideå. Det roliga var att ingen visste om att vi skulle komma hem. Vi hade sagt att vi skulle komma hem 3 februari. När jag stod ute på gården hemma ringde jag mamma och pappa och sa att vi hade landat i Bangkok. Sen fortsatte vi prata lite sen sa jag att jag hörde dom väldigt dåligt och att dom skulle komma och öppna dörren så jag hörde dom bättre haha. I full fart kom sen en skällande liten hund och två chockade föräldrar och öppnade dörren. Så roligt!! Sen överraskade jag några nära vänner också<333

New Year's Eve

Nyår hade vi tänkt fira på Gili Meno. Vi planerade att hoppa runt mellan olika restauranger och bara mysa på. Men när klockan slog 22:00 kände vi oss lite partysugna så vi tog en båt över till Gili Trawangan. Gili Meno är honeymoon ön och på Trawangan är det mer fart och fläkt på. Vi tog en drink på första stället, sen andra och där hittade vi våra nyårskompisar, 3 killar från Sverige. Med dom förflyttade vi oss till tredje stället, fjärde och sen femte. På tolvslaget stod vi på stranden och raketerna for åt alla håll och kanter. Sen fortsatte vi och dansa tills båten kom och hämtade oss igen klockan 03:00. En väldi väldi rolig nyår!

Paradise Island

Båtturen ut till Gili Meno var så jäkla härlig! Vädret var fint, musiken var skön och som grädden på nosen fick vi se delfiner. Underbar stämning helt enkelt. Där stannade vi över en vecka. Det är en väldigt liten ö men åh så fin! Jag tror vi gick runt hela på 1-1,5 timme, och snacka om paradis ö. Vattnet var alldeles klarblått och stranden var så mjuk och drömmig lika så.

Det vi gjorde på dagarna var ju såklart att ligga i solen och sen svalka oss i havet. Wonderful!! - till en början iallafall. Efter några dagar hade solen tagit för mycket av vår energi så vi spenderande mycket tid till att bara sitta och prata och äta på restauranger. En dag satt vi sju timmar, dock regnade det då, men det var så mysigt!

Vi bodde i en bungalow som var helt okej, den var rätt så fräsch! Varje morgon fick vi god och mumsig frukost. Det värsta var ju att vi varje natt vaknade upp av böneutrop.. men trots det hade vi många fina dagar, dock några mindre bra som bjöd på magont och energi = 0.

Hit vill jag iallafall tillbaka för fy vilken underbar ö!! I efterhand är jag besviken på mig själv för att jag inte fotograferade så mycket.. men där och då kände jag bara att jag inte orkade.

Jag tappade suget till att blogga under resan så jag ska försöka ta igen det ni har missat. Jag kom hem för 1,5 vecka sedan efter en 2 månaders superhärlig resa! Att vara borta är ju så bra men att vara hemma är ju ändå bäst.

Waterfall

Dag två så fick vi rå om en härlig taxichaufför en heldag för en billig peng. Vi fick åka vart vi ville och vårt första stopp fick bli på ett vattenfall. Det var väldigt mäktigt faktiskt och det fick även bli ett dopp.

Rice field

Andra stoppet blev på risfälten. Men där blev vi lite besvikna. Dom hade nyss skördat och det var inte lika fint som vi hade trott, men det var ändå kul att ha varit där!

Temple

Tredje och sista stoppet blev på ett tempel. Templet var väl si så där men omgivningen var jättefin! Den där dagen var väldigt mysig och trevlig.

Canggu

Dom sista timmarna i Canggu spenderade vi på vår favoritrestaurang. De har god mat och pool. När timmarna flutit förbi åkte vi ifrån kusten och istället längre in i landet, mot Ubud...

Ubud

Vi kom fram runt 16:30 till Ubud. Vi checkade in på vårt hostel, Wonderlust Hostel. Rummen är dorm rooms, men vi bor i "boxar" så man kan ändå stänga in sig och vara för sig själv. I like it, väldigt mysigt!

När våra magar började längta efter mat gick vi till en restaurang här i närheten. Sen hängde vi mest inne på rummet trötta som vi var. Jag somnade efter 21:00. Det märks att det tar på att resa.

• Asien

Christmas Breakfast

Som vanligt var jag och Emelie uppe med tuppen, men idag vaknade vi med ett större leende på läpparna än vanligt. Vi lyxade på med god frukost. Vi tog varsin mango/lime smoothie bowl, sen tog jag en omelette och Emelie tog bananpannkakor. Mätta och belåtna blev vi på självaste julaftonsmorgon.

Beach, coconut & lunch

Efter frukosten traskade vi iväg mot stranden. Där låg vi 2-3 timmar i den stekheta solen med poddar i lurarna och med en kokosnöt i handen. Till lunch tog vi en smoothie, en väldigt god en.

Manikyr & pedikyr

Klockan 16:30 satte vi oss ner i dom bekväma fåtöljerna och blev ompysslade till tusen. Vi fick massage, peeling och fixade tå- och fingernaglar. Det var så lyxigt och jag kommer definitivt göra om detta.

Christmas dinner

I år blev det tyvärr inget julbord. Istället åt jag klyftpotatis & kyckling, banan/lime smoothie, fruktfat och en drink. Det var jättegott men jag måste erkänna att jag hellre hade ätit köttbullar, skinkmackor och julgodis. Men det kommer fler jular! Vi har iallafall haft en jättebra, härlig och mysig julafton. Massvis med god mat och ännu bättre sällskap<3

Kinabatangan River - Borneo

Den 21 november flög vi vidare. Först mellanlandning i Kuala Lumpur sen vidare till Denpasar, Bali. Vi kom fram 03.30 till vårt hostel. Vi sov i dorm room, och jag och Emelie sov för första gången på 5 veckor i olika rum för att det var fullt.

Canggu - Bali

Sista dagarna på Borneo spenderade vi mestadels på Kinabatangan River. Vi åkte ut på tre turer. Morgon, eftermiddag och kvällstur. Vi fick se massvis av long tail apor och näsapor, mini-krokodil, uggla, coola färgglada fåglar, vildkatt, angry birds och eldflugor. Det var faktiskt väldigt mysigt och vår guide var jättebra! Han såg allt!

Breakfast view

Igår innan frukosten bokade vi ett flyg till Bali som går idag! Efteråt gick vi till frukosten och där fick vi besök av en vild orangutang som också var hungrig. Hon snattade brödpaketet som låg framme vid buffén. Kan säga att det var bland det häftigaste jag varit med om, dom är så så fina och häftiga djur!

The Jungle Resort

Vårt hostel låg i djungeln, kändes det som iallafall ;-) Den var djur lite här och där och naturen runt omkring var riktigt härlig. Trivdes där väldigt bra!

Rehabilitation Center

Efter frukosten drog vi iväg till The Rehabilitation Center för orangutanger. Men eftersom vi fick se en orangutang vid frukosten på väldigt nära håll så var det inte så märkvärdigt hehe ;-)

Lunch view

När vi hade kommit tillbaka från rehabiliteringscentret så kom charmtrollet tillbaka, den här gången ännu närmare. Vi åt lunch sen blev vi upphämtade för att haka på en tour. Nämligen River Cruise.

The Jungle Resort

I förrgår kl 9:30 satte vi oss i en taxi mot Inanam, busstationen. Sen satte vi oss i bussen som skulle ta 6 timmar mot Sepilok. Vi passerade fin och mäktig natur. Höga berg och djup djungel. Efter ungefär fyra timmar smällde det till som bara den i bussen, och där började resan sakta men säkert bli mycket längre än väntat. Det var däcket som hade fått punka..

När däcket var bytt dröjde det inte mer än 20 minuter innan vi stod ute vid vägkanten igen. Den här gången fick vi vänta på en ny buss. Istället för 6 timmar tog det 9-10 timmar. Vi hade ätit dåligt så vår energi var i princip helt slut på..

När vi äntligen var framme i Sepilok blev vi avsläppta vid vägen. Kolsvart var det. Vi blev erbjuden av en såkallad "taxichaufför" att få skjuts till vårt boende. Han hade ingen taxibil men vi hade verkligen inget val för vi hade ingen aning vart vi skulle ta vägen, så vi hoppade in i bilen. Och tack och lov hamnade vi där vi hade tänkt. Hungriga och energilösa slängde vi i oss middag, nötter, frukt och varsin god lemonad.