My birthday

Imorse blev jag uppvaktad av Emelie. Jag fick ett halsband och en ros, så himla gulligt!! Har också fått jättemånga grattishälsningar från många håll och kanter som gör mig jätteglad, så tack!!

Vi började dagen med att gå till Pavillon och tyvärr hade vi inga krafter för shopping. Både jag och Emelie var rätt less, så på vägen tillbaka stannade vi till på en restaurang för lite lunch.

Vi drog oss tillbaka till hotellet och slog oss ned i varsin solstol. Solen visade sig LITE emellanåt, annars var det mest moln på himlen. Sedan rullade vi upp mot rummet igen och gjorde oss iordning innan vi gick ut igen. Denna gången till Skybar.

33 våningar upp satte vi oss vid ett fönster med fantastisk utsikt, drinkar och lite tilltugg. Jag är fortfarande och kommer nog inte bli less på Twin Towers. Dom är SÅ mäktiga. Vet inte hur många bilder man har på just tornen men det kan inte bli för många.

8 DECEMBER 2016

Vi började dagen med hotellfrukost. För mig fick det bli några omeletter (favorit alla gånger) och frukt. När maten landat i magen tog vi oss en rundtur på hotellet för att kolla in poolen. Där kommer vi nog spendera en del tid imorgon, om vi för en gångs skull kan ha tur med vädret. Vädret har inte visat sin goda sida på nästan två veckor nu :-(

Runt 10:00 när galleriorna öppnade var vi på plats för shopping. Vi gick upp och ner, fram och tillbaka, tills klockan visade 17:30. Emelie fick med sig en hel hög påsar medan jag fick med mig en topp och ett par trasiga fötter. Tog mina Converse (sulan är snart helt borta) i hopp om att hitta nya skor så jag kunde byta under dagen .. men icke sa Nicke

På kvällen tog vi oss en promenad in mot fattigare områden. Vi hamnade på en restaurang med maträtter från Vietnam, och det smakade bra! På hemvägen hittade vi åt Pavillon. Det är ännu en stor galleria. Planen var att ta en snabbvisit och kolla in läget bara, men istället hamnade vi på en restaurang med en Strawberry Daquiry (ännu en drink som inte går att dricka, huvva) i handen. En kille från Sydafrika ville ha sällskap och tyckte väl att vi såg trevliga ut så han bjöd med oss.

En halvtimme innan gallerian stängde tog jag och Emelie varsin väg, jag uppåt och hon nedåt. Jag fyller år imorgon och Emelie fyller år på söndag så vi rusade åt varsitt håll för att hitta födelsedagspresenter åt varandra. Så imorgon vaknar man upp ett år äldre, men vi får se om man hinner bli klokare under natten. Godnatt

Thailand --> Kuala Lumpur

Jag är kär! Jag älskar den här staden! Vi har inte sett jättemycket ännu men av det vi hunnit se är jag helt såld. Byggnaderna är så mäktiga och det är bara så mysigt här!

Igår vid 13-tiden gick vårt flyg, och 90 minuter senare var vi framme här i Malaysia. Vi tog en taxi till vårt hotell. Gubben som skjutsade oss var hur trevlig som helst vilket gav oss direkt en positiv känsla av landet. När vi sen var framme tappade vi väl halvt hakorna. Vårt hotell var över förväntan. Det är fräscht, stort och fem minuters gångavstånd från Petronas Twin Towers.

På kvällen gick vi dit och spanade in all shopping. Min första känsla var att jag kommer åka härifrån många tusen fattigare haha. Igår köpte jag ett uv-filter till objektivet på kameran och en eyeliner.

Nu har vi laddat upp med hotellfrukost så nu är vi redo att shoppaaa! See yaa

Surat Thani Airport

Gårdagen spenderades OCKSÅ inne på rummet. Det regnade verkligen hela dagen. Vi fördröjde tiden med att kolla på one three hill, leta lite information om dykning, boende och annat smått och gott + att vi redigerade film från våra GoPros.

Just nu sitter vi bänkade på Surat Thani Airport. Vi har många timmar framför oss att bocka av här. Vårt flyg går imorgon, onsdag, klockan 13:00.

Corus Hotel Kuala Lumpur

Vädret idag har varit densamma som igår, typ. Vi har dock fått njuta av två omgångar solsken (korta).

Imorse efter frukosten tog vi på oss träningskläder och hade planerna att promenera in till Thongsala, Koh Phangans "huvudstad". Men från ingenstans öppnade himmelen sig som den gör här rätt så ofta och regnet öser ner!!

Vi vänder tillbaka mot vårt boende men när vi väl är framme så kommer solen fram, igen. Så vi fortsatte får lilla promenad. Men med svarta moln i hälarna på oss sprang vi hem och lyckade nästan hela vägen springa ifrån ovädret, men inte då haha.

Sedan dess har regnet legat på hela dagen. Vi har fördrivit tiden med kortspel, hämtat ut vår tvätt, ätit godis, ätit mat och kollat på julkalendern. Vi är faktiskt rätt så less på att vara här nu. Vi hade planerna att gå upp till ett berg för att besöka ett vattenfall, men då åskan ligger och lurar i luften hela tiden så har det inte känts så tryggt att söka sig upp mot höjden..

Men! Till något roligare och lite positivare. Vi åker härifrån på tisdag till Surat Thani Airport för att sova där till på onsdag då flyget till Kuala Lumpur går kl 13:00. Bilderna ovan är alltså där vi ska bo!! Det ser ut att vara hur fint som helst och hotellet har pool och spa som vi såklart ska utnyttja. Det ligger fem minuter från Petronas Twin Towers så det känns hur bra som helst!Dessutom har vi köpt till så vi i fem dagar får äta hotellfrukost, wiihooo!! Longing for it!!

Omelette & banana shake
Movie time

Igår runt 13:00 efter en vågig båtresa kom vi fram till Koh Phangan. Vi visste inte vart vi skulle ta vägen så vi chansade på ett boende vi hade sett på Hostelworld. Taxin tog oss till ett ställe som heter Hacienda Beach Resort.

Vi funderade på att checka in i en liten bungalow med bara fläkt, men då hade myggnätet fått åka fram eftersom att det var hål i väggarna. Det skulle kosta 150 bath per natt. Sen blev vi visade en annan bungalow med ac. Det var mycket fräschare och stabilare boende, så vi tog det. Priset blev istället 620 bath per natt.

Vårt intryck av Koh Phangan har inte varit särskilt bra. Kan såklart bero på vädret då det regnat, och inatt åskande och blixtrade det så man trodde jorden var påväg att gå under. Ovädret låg alldeles ovanför huvudet på oss.

Igår gick vi mest runt och kikade i området och käkade mat på olika hak. Området där vi bor har inte heller något attraktivt i sig så vi är lite besvikna. På kvällen kollade vi på julkalendern och på one three hill.

Idag har vi lämnat in lite tvätt, varit iväg på affären och bunkrat upp godsaker (pågrund av det pissiga vädret) och nu ligger vi fastlimmad framför one three hill. Vi har gjort ett försök att kolla på Svartsjön också men wifi här är inget att hurra för..

Nu funderar vi på om vi ska åka härifrån en dag tidigare så vi kan vara helt säkra på att vi inte missar vårt flyg till Kuala Lumpur.

The beach
Lunch break

Dagen idag:
• legat på stranden & lyssnat på poddar
• fotograferat
• ätit mat & druckit smoothies
• varit på massage

En lugn dag som alla de andra dagarna. Men imorgon som sagt går taxin kl 9:00 från hotellet till hamnen där en färja ska ta oss till Koh Phangan. Vi kommer att vara där i 5 dagar, till och med den 7 december sen åker vi vidare. På Koh Phangan ska vi försöka satsa på att ta oss till ett vattenfall vi hört talas om och även kanske festa litegrann.

Breakfast

Good morning! Morgonen idag har varit jättebra. Humöret och orken känns så mycket bättre idag i jämförelse med igår.

Vi åt frukost på vårt favoritställe, Big Bite. Idag tog jag "flourless pancakes with banana, honey and cinnamon" och dom var så så goda! Jag tog också en smoothie på banan och jordgubb. En väldans bra start på dagen fick vi!

Vårt humör har nog undermedvetet blivit bättre idag då vi sagt till varandra att vi inte ska behöva snåla. Vi tog nämligen ut för lite pengar sista gången vi tog ut, och då sa vi att vi får klara oss på dom pengarna tills vi flyger vidare till nästa land. Igår insåg vi att vi inte hade så mycket pengar kvar av kontanterna och vi bestämde oss för att börja snåla in. Men vi trivs inte som backpackers, vi trivs bättre som flashpackers haha. Lite bättre, lite lyxigare ;-)

Förresten!! Imorse bokade vi flyg till Kuala Lumpur den 7 december + 5 nätter på ett jättefint hotell. Hotellet ligger 5 minuter från Petronas Twin Towers. Det blir en perfekt födelsedagspresent till mig och Emelie. Jag fyller år den 9 december och Emelie fyller år den 11 december. Så det blir perfekt!

Big Bite
Noodles

Imorse vaknade vi med planerna att köra intervallträning, sen äta god frukost och sedan åka iväg och snorkla. Men! Allt förutom frukosten blev inställt idag. Vi har varit så himla sega. Antagligen pågrund av värmen och att vi båda är värdelösa på att dricka tillräckligt med vatten. Därför har det blivit ännu en lugn dag.

När solen kikade fram efter lunch, tog vi våra handdukar och la oss raklånga på stranden. Jag lyssnade på några poddar och läste lite ur min bok. Annars har vi bara ätit mat och godis. Precis som en lugn dag ska vara! Nu ikväll har jag hunnit med att prata på FaceTime med Elina och Linn, Kristen (min värdmamma) och Sandra!

Jag tror det är lika bra att vi har fyra-fem lugna dagar här och vilar upp oss ordentligt. Koh Phangan, som vi ska till på fredag har nog lite mer party i sig.

Smoothie bowl
Red curry thai & smoothie

Klockan halv 9 steg vi utanför dörren med träningskläderna på och gick en liten sväng här i området. Efter det har vi chillat, ätit, chillat och ätit lite mer.

Till frukost åt vi smoothie bowls på ett väldigt mysigt litet ställe. Jag tog mango och Emelie tog mixed berries. Gott, men godare hemma, faktiskt!

Vädret idag har växlat sig en hel del. Det har regnat och det har varit strålande sol. När vädret har visat sin fina sida (och när tidvattnet sjunkit undan) har vi legat på stranden med antingen en bok i handen eller med en podd i lurarna.

När det närmade sig middagstid gick vi tillbaka till samma ställe som igår, Koppees. Jag tog "red curry thai with rice" och en "banana/ strawberry/ mango smoothie". Det var så så så gottt!! Nu ligger vi på rummet och letar hotell i Kuala Lumpur och snart ska vi börja rulla mot seven-eleven och köpa lite snacks.