Canggu

Dom sista timmarna i Canggu spenderade vi på vår favoritrestaurang. De har god mat och pool. När timmarna flutit förbi åkte vi ifrån kusten och istället längre in i landet, mot Ubud...

Ubud

Vi kom fram runt 16:30 till Ubud. Vi checkade in på vårt hostel, Wonderlust Hostel. Rummen är dorm rooms, men vi bor i "boxar" så man kan ändå stänga in sig och vara för sig själv. I like it, väldigt mysigt!

När våra magar började längta efter mat gick vi till en restaurang här i närheten. Sen hängde vi mest inne på rummet trötta som vi var. Jag somnade efter 21:00. Det märks att det tar på att resa.

Christmas Breakfast

Som vanligt var jag och Emelie uppe med tuppen, men idag vaknade vi med ett större leende på läpparna än vanligt. Vi lyxade på med god frukost. Vi tog varsin mango/lime smoothie bowl, sen tog jag en omelette och Emelie tog bananpannkakor. Mätta och belåtna blev vi på självaste julaftonsmorgon.

Beach, coconut & lunch

Efter frukosten traskade vi iväg mot stranden. Där låg vi 2-3 timmar i den stekheta solen med poddar i lurarna och med en kokosnöt i handen. Till lunch tog vi en smoothie, en väldigt god en.

Manikyr & pedikyr

Klockan 16:30 satte vi oss ner i dom bekväma fåtöljerna och blev ompysslade till tusen. Vi fick massage, peeling och fixade tå- och fingernaglar. Det var så lyxigt och jag kommer definitivt göra om detta.

Christmas dinner

I år blev det tyvärr inget julbord. Istället åt jag klyftpotatis & kyckling, banan/lime smoothie, fruktfat och en drink. Det var jättegott men jag måste erkänna att jag hellre hade ätit köttbullar, skinkmackor och julgodis. Men det kommer fler jular! Vi har iallafall haft en jättebra, härlig och mysig julafton. Massvis med god mat och ännu bättre sällskap<3

Kinabatangan River - Borneo

Den 21 november flög vi vidare. Först mellanlandning i Kuala Lumpur sen vidare till Denpasar, Bali. Vi kom fram 03.30 till vårt hostel. Vi sov i dorm room, och jag och Emelie sov för första gången på 5 veckor i olika rum för att det var fullt.

Canggu - Bali

Sista dagarna på Borneo spenderade vi mestadels på Kinabatangan River. Vi åkte ut på tre turer. Morgon, eftermiddag och kvällstur. Vi fick se massvis av long tail apor och näsapor, mini-krokodil, uggla, coola färgglada fåglar, vildkatt, angry birds och eldflugor. Det var faktiskt väldigt mysigt och vår guide var jättebra! Han såg allt!

Breakfast view

Igår innan frukosten bokade vi ett flyg till Bali som går idag! Efteråt gick vi till frukosten och där fick vi besök av en vild orangutang som också var hungrig. Hon snattade brödpaketet som låg framme vid buffén. Kan säga att det var bland det häftigaste jag varit med om, dom är så så fina och häftiga djur!

The Jungle Resort

Vårt hostel låg i djungeln, kändes det som iallafall ;-) Den var djur lite här och där och naturen runt omkring var riktigt härlig. Trivdes där väldigt bra!

Rehabilitation Center

Efter frukosten drog vi iväg till The Rehabilitation Center för orangutanger. Men eftersom vi fick se en orangutang vid frukosten på väldigt nära håll så var det inte så märkvärdigt hehe ;-)

Lunch view

När vi hade kommit tillbaka från rehabiliteringscentret så kom charmtrollet tillbaka, den här gången ännu närmare. Vi åt lunch sen blev vi upphämtade för att haka på en tour. Nämligen River Cruise.

The Jungle Resort

I förrgår kl 9:30 satte vi oss i en taxi mot Inanam, busstationen. Sen satte vi oss i bussen som skulle ta 6 timmar mot Sepilok. Vi passerade fin och mäktig natur. Höga berg och djup djungel. Efter ungefär fyra timmar smällde det till som bara den i bussen, och där började resan sakta men säkert bli mycket längre än väntat. Det var däcket som hade fått punka..

När däcket var bytt dröjde det inte mer än 20 minuter innan vi stod ute vid vägkanten igen. Den här gången fick vi vänta på en ny buss. Istället för 6 timmar tog det 9-10 timmar. Vi hade ätit dåligt så vår energi var i princip helt slut på..

När vi äntligen var framme i Sepilok blev vi avsläppta vid vägen. Kolsvart var det. Vi blev erbjuden av en såkallad "taxichaufför" att få skjuts till vårt boende. Han hade ingen taxibil men vi hade verkligen inget val för vi hade ingen aning vart vi skulle ta vägen, så vi hoppade in i bilen. Och tack och lov hamnade vi där vi hade tänkt. Hungriga och energilösa slängde vi i oss middag, nötter, frukt och varsin god lemonad.

Gaya Island

Den 18 december klockan 8:00 var vi på plats för att bege oss ut på havet. Nån timme senare var vi redo med dykutrustningen på och vi låg guppandes i vattnet. Jag vill bara få tacka mina öron för att dom för första gången inte ville bråka med mig, trots att jag är förkyld! Till en början gjorde det lite ont men jag kom fort ner. Första dyket bjöd tyvärr på dålig sikt men vi fick se en bläckfisk, nemofiskar och andra vackra varelser. Det var 29 grader i havet, vi var nere på 23 meters djup, dyket var 54 minuter långt och jag kom upp med 50 bar kvar. Ett väl utnyttjat dyk.

Andra dyket gick ännu bättre. Jag kom ner direkt utan några enstaka problem med öronen. Sikten var bättre och många korallrev var amazing! Vår dykinstruktör såg en sköldpadda men den missade vi tyvärr, men vi såg många andra mycket fina och färgglada fiskar. Jag känner mig nöjd med dyken och det är såå mycket roligare då det rullar på bra och inte ska strula med öron osv. Tog till pappas tips att dra in saltvatten i näsan innan nedstigning. Äckligt, men kanske det som avgjorde att det flöt på så bra som det gjorde. Thanks daddy<3

Efter de två dyken åt vi lunch på Gaya Island. Sedan hängde vi lite på stranden och på bryggan. Där på ön fick vi se förutom en fantastisk natur, stora ödlor, två gigantiska grisar och massvis av apor. Det kryllade av apor. Vi hade en superbra dag!

Förresten!! Jag filmade en del under dyken med min GoPro men jag kan inte ladda över dom till mobilen. Eventuellt kommer bilder och videos upp under resan, annars då jag är hemma i Sverige igen. Jag har inte bara material där från dykningen, jag har lite smått och gott från många delar av resan.

Vi har ännu en gång hunnit ändra våra resplaner och dom ser ut så här just nu:
• 18 dec - dykning
• 19 dec - buss till Sepilok
• 20 dec - besök på The Orangutans Rehabilitation Center ca 9:00-13:30, Kinabatangan River Cruise tour börjar vid 13:30
• 21 dec - Kinabatangan River Cruise tour slutar ca 10:00, flyg till Bali 15:15

Creamy nut smoothie

Helt seriöst det godaste jag druckit! Min absoluta favoritsmoothie i alla tiders.

Igår åkte vi tillbaka till Kota Kinabalu från The tip of Borneo. Det tog 4 timmar i buss. När vi kom fram checkade vi in på samma hostel som tidigare, Akinabalu Youth Hostel. Sedan bokade vi dykning (som vi har bockat av idag) och även kollat upp hur vi ska göra härnäst osv.

Det kommer ett annat inlägg inom snar framtid om dagens dykning och annat smått och gott!

@Tommy's place
Beautiful sunset

Jag ligger efter hela tiden nu med alla inlägg. Men överallt här är wifi segt och dåligt, that's why.

Men, iförrgår på förmiddagen la vi oss på stranden som ligger utanför vårt hostel. Och äntligen fick vi känna på lite paradis! Vi hade stranden för oss själva, vattnet var hur härligt som helst, solen stekte på perfekt och i bakgrunden rullade poddar.

Efter lunch fick vi lov att byta rum och runt 14:30 hängde vi med ut på en snorkeltur. Kan säga att det är den SÄMSTA snorklingen jag varit med om! ALLT var dött och vi såg i princip inte en firre. När båtföraren hade "på känsla" bestämt vart vi skulle få hoppa i så kastade han i ankaret rakt ner på korallerna. Och inte nog om det kastade han i bete, alltså död fisk för att locka andra fiskar att komma. Sen kastade han ner en krok för att fiska också hahah :-) skrattretande! Vi vägrade iallafall att betala.

På kvällen gick vi ut till "the tip of Borneo" och kollade på solnedgången. Sen gick vi och käkade middag. När vi skulle gå hem kom vi inte långt innan vi vände tillbaka. Det var kolsvart, hundar som skällde och allmänt läskigt. Så vi raggade upp ett par från Finland som såg trevliga ut och dom var snälla och skjutsade hem oss. I efterhand kände vi att vi blev lite för blåögda, and we will keep that in mind.

The tip of Borneo

Igår den 15 december, klockan 8:00 var vi på plats vid bussen som skulle ta oss till Kudat. Vägen dit var beräknad tre timmar men det tog oss fyra timmar. Det var guppigt och gnekigt men resan gick bra ändå! När vi kom fram hade vi inte riktigt kommit fram. Vi hade 40 minuter kvar i taxi innan vi kom fram till the tip of Borneo.

Vårt första hostel vi kom fram till såg rätt fint ut men det kändes ändå inte helt hundra. Så vi käkade lunch där med sen tog vi vårt pick och pack och vandrade vidare. Vi checkade in på Tommy's Place. Rummet är fräscht och vi har en strand utanför helt för oss själva. Eller rättare sagt, vi har hela the tip of Borneo för oss själva. Knappt en kotte här haha!

Igår solade vi en stund och när solen gått ner började vi vårt planerande igen. Vi ska försöka få ihop en plan för resten av resan så vi slipper tänka på vad vi ska göra härnäst hela tiden. Vi ska kolla upp vart vi ska, vad man kan göra och hur vi kan bo.

Have a nice day, see yaa

Sapi Island

Den 14 december ringde väckaren och vi steg upp ur våra sängar inne på vårt dorm room. Vi har fått steppa ner vårt lyxlirande här så vi kommer hem med någorlunda bra siffra på bankkontot!

Nog om det, vi vandrade vidare mot hamnen och tog därifrån en båt ut till vår första ö, Sapi Island. Vädret var härligt men stranden och vattnet var sisådär. Det var rätt skitigt men det funkade. Vi käkade lunch vid ett litet hak där men en kille från USA innan vi drog vidare till ö nummer två...

Manukan Island

När vi kom fram till Manukan Island la vi oss i mitten av sandstranden. Men tyvärr varade det inte länge innan vi kände oss tvungna att byta plats. Folk verkligen glodde ut en, tog kort och skrattade för att vi låg och solade i bikini??? Vi la oss istället lääängst bort på stranden där knappt en människa såg oss.

Det var en fin ö men tyvärr fick vi inte njuta och slappna av till max så det var väldigt tråkigt. Så tråkigt att man ska behöva känna sig obekväm!

Smoothie

På kvällen tog vi en sväng runt på en julmarknad innan vi slog oss ner för middag och till efterrätt... den godaste smoothie jag smakat tror jag!! Kommer definitivt försöka mig på att göra den hemma sen!!