Idag har jag topsat mig för att se om jag kan bli blodstamcells donator. Allt man behöver göra är att anmäla sig på www.tobiasregistret.se så får man hem ett topsingkit och sedan får man vänta ca 1 månad innan man får veta om man blivit registrerad eller inte. 😄

Mer info finns på HÄR! Ett enkelt sätt att rädda någon annans liv! 💖

Det har hänt en hel del sen förra inlägget för 1 månader sen! Skolan rullar på, vi håller fortfarande på med kursen 'Personcentrerad omvårdnad 1" som är en 15 poängs kurs. Vi hade 5 gruppuppgifter, en praktisk examination, en tenta och jag har klarat allt hittills! Sen 3 veckor tillbaka har vi VFU som är högskolans ord för "praktik". Blev placerad i värnamo på medicin D där jag trivs huuur bra som helst! Vi är flera stycken från klassen som är i värnamo så vi fick tillgång till lägenheter så vi kan sova över vilket är extra skönt när man jobbar kväll och slutar vid 21,30 och börjar 06,45 igen vilket man gör ganska ofta! Men tiden springer förbi så nu är de bara 2 veckor kvar av första VFU:n.

För ettpar veckor sen annordnade Cellskapet (hälsohögskolans sexmästeri) den årliga bröstgalan där det aktioneras ut massa saker och där pengarna går till bröstcancerfonden! Superkul va det och vi budade hem en försvarskurs för 4 värde 800 per person som vi fick för 350 per person. 😁

Insparken förtjänar ett helt eget inlägg då jag gissar på att alla inte vet hur en inspark går till! Det är alltså ett "välkomnande" för de nya studenterna för att de ska få chansen att lära känna sina nya klasskamrater och staden innan skolan drar igång på allvar. Första veckan är det aktiviteter oftast från kl 10 till ertermiddag och därefter sitter man i hälsoparken och förfestar om vädret tillåter och efter det går man till vår enda och bästa studentkubb Akademien!

Flr att göra det lite mer klart.. Jönköping Univercity består av 4 olika skolor(kallas fackhögskolor) Dessa är:
1. Högskolan för lärande kommunikation (aka HLK)
De som läser till pedagoger tex Sandra. Dessa har röda byxor.
2. Jönköpings tekniska högskola (aka JTH)
Tekniker med gula byxor.
3. Jönköping international bussines School. (JIBS)
Internatinella studenter med gröna byxor.
4. Hälsohögskolan (HÄLSO)
Vi som har med omvårdnad och hälsa att göra, här går alltså både jag och Emil!

Varje skola har ett eget sexmästeri förutom HLK som har två och ett extra där det är studenter från blandade skolor. Så alltså 6st sexmästeri där det i varje ingår ett 15 tal engagerade studenter som håller i sittningar under året. Men under insparken (som är gemensam för alla 4 skolor) så annordnar varje sexmästeri egna aktiviteter för sin skola. Vårat (HÄLSOS) sexmästeri heter Cellskapet och det är där Emil har varit med i 2 år.

I våras så fick man söka till att vara fadder som jag skrev om i förra inlägget. 1/3 av alla som sökte till att bli fadder på vår skola kom inte med så det var stort tryck iår. Jag och Thea kom iaf med och hamnade även i samma fadderlag.

Varje år har varje skola ett speciellt tema som ska bestämma hur lagen ska se ut. Vårat tema iår var årstider och utifrån det bildades 5 lag:
1. Jul = Team julskinka
2. Påsk = Holy chickens
3. Kräftskiva = Chreyfish
4. Midsommar = Små grodorna
5. Holloween = Team Devils (Mitt lag)

Alla insparkslag har 2 huvudfaddrar som har extra ansvar + ca 10 vanliga faddrar och dem i cellskapet var också med i lagen när de inte höll i någon aktivitet så ni kan förstå att det är många inblandade som planerar insparken. Detta var ju då bara för våran skola sen har ju alla andra skolor minst lika mycket folk dem med. Vi planerade allt från lekar och sånger till att måla flagga och dixa märken innan sommaren. När insparken väl drog igång den 22 Augusti så var vi redan som en liten familj med alla faddrar. Vi hade hand om halva klassen med de nya sjuksköterskorna som första dagen var ca 70st men som efter några dagar skönk till ca 30 vilket ändå är väldigt många om man tänker att de va så i varje lag x 5.

Under 2 veckor var det alltså lekar och tävlingar som pågick hela dagen och natten. Med någon "större" aktivitet varje dag så gick dagarna ganska fort men var väldigt intensiva.

Här kommer lite bilder från cellskapets fb sida, vissa är även bilder från våran insparksgrupps fb!

Vi hade underbart väder så allt blev mer än lyckat och jag är såå glad att jag fick vara med om ännu en inspark men denna gången som fadder och inte som nolla 😈
(Det är vårat lag som har de röda självlysande hornen på bilderna)

Det har varit tomt på bloggen nu ett tag sen vi kom hem från Bali. Tanken var att jag bara skulle ha detta som en fotoblogg med bilder tagna med systemkameran men inser att bara kommer bli några inlägg i månaden då. Så jag får överge den idéen och köra på mobilbilder tills vi får ett ryck och använder systemkameran igen!

Vad har då hänt sen vi kom hem? Insparken drog igång bara ettpar dagar efter hemkomst och pga av den rådande bostadsbristen här i Jönköping så öppnade vi upp vårt hem för 3 nya studenter. De hade funnit boende från 1 september men inte något under insparken. Så under 2 veckor hade vi 3 till en början okända tjejer boendes i vardagasrummet, 2 som sov i soffan och 1 på luftmadrass. Allt gick förvånansvärt lätt och smidigt då alla 3 var väldigt lätta att ha att göra med och supertrevliga! 😄

Vi märkte dock inte av dem så mycket då både jag och Emil var väldigt engagerade i insparken själva. Jag som fadder (tog hand om halva klassen nya syrror) och Emil som medlem i cellskapet (Hälsohögskolans sexmästeri som annordnar insparken för vår skola). Eftersom vi båda var delaktiga i insparken var vi med på allt från morgon till sen natt och var därför hemma mindre än våra inneboende.

Andra veckan under insparken drog våra första kurser för denna terminen igång. Det innebär alltså termin 3 av 6 för mig och 5 av 7 för Emil! Kursen jag läser just nu heter personcenterad omvårdnad 1 och riktar in sig på 5 olika tema (hud, nutrition, elimination, andning, cirkulation) och efter dem skriver vi ett grupparbete och en dag då vi övar på praktiska moment som tex sätta sond och ta blodprov. Äntligen lite praktiskt efter 1år med enbart teori!!

Idag annordnade universitetet Colour Run till förmån för cancerfonden. Det går ut på att man själv får påsar med färg man ska kasta på varandra och sedan springa/gå tunt munksjön där det finns folk längst med vägen som kastar ännu mer färg. En färgfest helt enkelt!

Det var lite om vad jag har hunnit med denna månaden under denna dåliga uppdatering 😅

Hotellet för de sista två nätterna hade jag och Emil haft som en överraskning för resten av familjen. Vi hade bokat ett eget penthouse på 380kvm med 4 sovrumm och privat pool. Här bara njöt vi av de sista dagarna, beställde in all mat till huset förutom en morgon då vi åt frukost i deras resturang. Vi hade det så härligt man kan ha det sista dagarna! Emil och jag åkte in till kuta nästa sista dagen och tog en sista massage! I måndags började den långa resan hem som ändå gick bra! Vi kom hem igår vid 16 och däckade totalt vid 18 😂 Idag håller vi på att packa upp och tvätta alla kläder så är man snart tillbaka i vardagen igen!

Dag 11 (till 13) vaknade både jag och Eric upp med matförgiftning lagom till vi skulle byta hotell. Vi fick förlänga vår tid till utcheckning med 2 timmar och begav oss sedan till vårt nya boende i Nusa Dua. Här hade Emil och jag bokat ett 5-stjärnigt superhotell vi skulle njuta på och resten av familjen bodde på Ibis style en bit från vårat. Första dagen gick mest åt att sova för min del, andra dagen mådde jag inte heller så bra så den blev lugn den med. Vi träffades allihopa på bali collection vilket är ett shoppingställe i Nusa Dua och åt lunch tilsammans. 3e och sista dagen åkte jag och Emil till ett shoppingcenter vid kuta och sedan vidare till bali collection där vi träffade mamma och pappa för att äta middag, Eric mådde fortfarande inte bra.

10e dagen gjorde jag och Emil det enda jag faktiskt hade tänkt i förväg att jag verkligen ville göra nämligen canyoning; att klättra ner och hoppa ner för vattenfall.

Från ubud tog det 2h med buss då det låg nästa längst norrut. Vi fick en lätt frukost och prova ut vår klätterutrustning. Vi övade lite basic klätterteknik och tecken innan vi begav oss 15min med bil upp i bergen.

Efter ytterligare en bits vandring var vi framme vid vattenfallen, där började vår färd ner tillbaka till base camp. Vi fick hoppa, åka slide och klättra ner under 4h tid. Efter halva tiden började man frysa lite men då stannade vi vid varma källor där man kunde sitta och värma sig, vila lite och fylla på med energi.

Naturen som vi fick se under dagen var helt fantastisk och kändes verkligen som tagen ur en film😍 Vi är så glada att vi gjorde detta trots att det var den dyraste aktiviteten på hela resa så var det såå värt det! Jättebra guider och man kände sig verkligen säker hela tiden! Kan verkligen rekommendera att göra detta om ni åker till Bali! 👌

Dag 9 hyrde vi en bil med chaufför som körde runt oss till 6 olika ställer under dagen. Vi började med att se Tegalalang risterrass, vidare mot mot tre olika tempel bla elefant cave och holy spring. Efter det stannade vi på en kryddodling och provade på olika sorters te och kaffe. Sist men inte minst tog vi ett dopp i Tegenungan waterfall.

Dag 8

Vi hade ställt kl på 01:00 för att en timme senare bli hämtade på hotellet för avfärd mot vulkanen Mt Batur. Vi fick en lätt frukost och varsin ficklampa och började vandra mot foten av vulkanen. Efter ca 20min lätt vandring började den branta stigningen upp till toppen. Det var mycket folk som ville upp till toppen, speciellt på söndagar som detta var eftersom alla locals var lediga. Ett par timmar senare nådde vi toppen och började vänta på soluppgången som skulle komma vid 06:30. Tyvärr var det för mycket både moln och dimma så vi fick inte se de där första strålarna utan de tog en bra stund innan den tittade fram. Men utsikten var helt klart värd även utan soluppgång!

Efter att vi var nöjda med att titta på utsikten kollade vi lite runt lite på kratern som hade sitt senaste utbrottet var år 2000.  Det fanns massa nyfikna apor som var snabba med att se om man hade något ätbart och inte var speciellt rädda att hoppa upp på en.

Vägen ner var lite svårare då lavastenarna är väldigt lätta och väldigt lätta att få i rullning men allt gick bra och vi var tillbaka på hotellet igen lagom till frukost. Resten av dagen var vi lagom slöa och tog de mest lungt vid poolen 😴

Dag 7 så lämnade vi Gili Air och tog färjan mot Bali och vidare med taxi till den lilla staden Ubud som ligger mitt i Bali. Här hade vi bokat 4 nätter på The Grand Sunti.

Vi åt en sen lunch, kollade runt lite i stan, och tog 1h massage. Gick och la oss väldigt tidigt då vi bokat en trekking upp för Mt Batur dagen därpå!

(Bilderna är från Gili Air)