Puerto prinsessas största turistattraktion är nu avbockad. Efter 1.5 timmes bilresa i en ferrari-pimpad van kom vi fram. Åkte med båt 23 ut till ön. In i grottan kom vi men safety first!

Vi hann även med en liten detour till ett berg. Här kunde man gå och vandra upp i ett berg och sedan åka zipline ner om man ville! Detta erbjudande tog Signe och Nibbe medans vi andra gick ner. Nu är det (hög)tid för tvättning!

Idag blev det strandhäng efter en lite brunch! Vi gick till stranden som en på boendet rekommenderade för oss. Dock var det tydligen inte något för henne själv för hon brukade gå till en annan strand!

Färden dit blev med motocyckel med som en sidovagn. Och oroa er inte vi behövde inte betala för två. Alla fem får plats i en!

Puerto Princessa välkomnade oss varmt med en liten regnskur. Efter åkt taxi för 30kr kom vi fram till vårt kära hostel Fanta Lodge som också kostar oss 30 kr! Vi kan ju säga att vi iallafall vet vad vi får för 30 kr...
Nu sitter vi och torkar efter att trotsat monsunregnet för att gå och äta. Snart blir det sängen men först kort!

Idag blev det ingen sovmorgon!! Redan vid 9 blev vi upphämtade av Ma’am Edlyn och begav oss mot ERDAs lokaler. ERDA är en föreningen som har olika projekt i Smokey Mountain området. Projekten riktar sig framförallt till barn men även mammor. En del av syftet med besöket hos dem var att överlämna tandborstar, tandkräm, mobiltelefoner och brandvarnare från organisationen Help@hand som stöttar dem från Sverige. Tandborstarna och tandkrämen ska användas till ett projekt där barn får lunch om de sedan borstar tänderna efter. Mobiltelefonerna och brandvarnarna kommer ges ut till de som mest behöver dem. Efter en rundvisning av deras verksamhet och samtal med några av mammorna lite vi vidare till Smokey Mountain. Fastän soptippen officiellt stängdes för några år sedan lever familjer fortfarande här och livnär sig på sopsortering. Ett otroligt inspirerande besök som fått oss alla att tänka till. Aldrig känt mig så priviligerad och vit i hela mig liv! Otroligt långt inlägg men värt att komma ihåg.

Pga allmän konstig dygnsrytm och klantighet vaknade vi vid 12 igår ( morgonen dagen efter när jag skriver detta). Trotts att ha pratat om det så lyckades ingen av oss sätta alarm... men men dagen blev lyckad ändå! Vi åt lunch för ca 4 kr var för att sedan göra våra naglar för 70 kr Hahaha. Där blev vi lite kompisar med en av tjejerna. Hon tyckte vi var superlånga och Nibbe förtydligade med att säga att vi var jättar, även i Sverige. Igår hann vi även med besök på upside down museum,middag på en av Manilas finaste restauranger och lite FaceTime med Sverige.

Manila bjöd på lite allt möjligt idag. Kyrkor, murar och monument i massor. För övrigt uppskattar numera Nibbe att sitta i baksätet på übers och samtala med hästar. Dagens lärdom: smörj HELA kroppen i solskydd 50!

Efter över ett dygns resande med 9h på Heathrow är vi nu framme i Manila. Über till hotellet som faktiskt visade sig vara jättenice! Nu lite roomservice.

Hej mormor och ni andra som hittat hit. Snart börjar vår resa som ni kan följa lite här. Kommer vara mestadels bilder men också någon liten text. På återseende!