Hej på er! Jag hoppas att ni mår bra och har haft en bra start på sommarlovet. Det har jag haft 😊

Ni undrar säkert vem det är som skriver detta inlägget. Det är inte Eva-Lena iallafall 😂 Jag heter Lovisa Olausson och jag är en av eleverna som går Vård och Omsorgs programmet här på Alströmer. Jag gick precis ut andra året och ska börja tredje året till hösten. Men varför har jag tagit över denna bloggen? Jo, det är såhär va, jag har fått i "uppgift" från båda mina mentorer Eva-Lena och Lena och även min historia lärare Roland att jag ska skriva och lägga upp bilder från en resa jag ska på. Ja, jag håller med. Det är en konstig anledning. Men det är så att jag ska representera Lions club här i Alingsås kommun i England i sommar och det är lite därför dom vill att jag ska blogga!

Jag kände att det skulle vara lite konstigt om jag bara skulle lägga upp bilder och så vidare helt plötsligt utan någon som helst förvarning. Men det jag kommer lägga upp, det är bilder kanske några dagar innan jag ska iväg och sedan en massa inlägg om England, de platser jag besköt och när jag kommit hem. Jag åker den 26 Juli, jag bor hos en värdfamilj i 2 veckor och sedan är jag på ett läger i 2 veckor och kommer hem den 14 Augusti. Sen börjar jag skolan den 16. Så roligt att fortfarande vara igång när man börjar skolan😜

Jag var på ett möte med min mamma och med Lions i Vårgårda i Lördags. Vi fick lite information, och en ryggsäck med lite grejer i. Det var lite kul faktiskt. Ryggsäcken är ganska snygg till och med.
Men det var det jag skulle skriva i detta inlägget, jag hoppas att det kommer vara kul och intressant för er att följa med.

Ha det bra //Lovisa elev Vo

Nu tar vi lärare sommarlov, eleverna gick redan förra veckan så nu syns vi pigga och utvilade till hösten. Vi syns igen den 16 augusti och önskar alla ett härligt sommarlov!

Igår var det dags för Alströmergymnasiets studentbal och här är nästa hela VO, det är bara Daniel som fattas. Hoppas att ni hade en underbar kväll tillsammans, nu är det inte många dagar kvar för er.

Efter frukosten går vi en promenad för att titta på slottet och vyerna. Helt fantastiskt men nu är det dags att åka vidare för nästa studiebesök som ligger i Ytterjärna.

Vi åkte till Vidarkliniken som är ett sjukhus som kompletterar skolmedicinen med antroposofisk medicin, konstnärliga och fysikaliska terapier och antroposofisk omvårdnad.

Det som man märker allra först när man kommer in på sjukhuset är den harmoniska miljön. Sjukhusets miljö skall uppmuntra den sjuka att bli frisk därför är arkitekturen, material som används och färger noggrant valda.

Ovan ser ni ett patientrum i mjuka färger.

På kliniken kan man få olika terapier som metallfärgljusterapi, massage, målning, medicinska badterapoer m.m.

Vi får tacka Ingeborg och Elisabeth för studiebesöket.

Nu har vi kommit fram till Rockelsta slott där vi skall övernatta. Det kan bli några spökhistorier när mörket kommer.....

Vi startade vår resa idag på morgonen för att besöka psykiatri museumet i Vadstena. Vi kom dit tidigare än beräknat så vi passade på att besöka Vadstena klosterkyrka.. Här hittar vi ett gravmonument av sonen till Gustav Wasa och hans hustru Margareta Leijonhufvud som kom från våra hemtrakter.

Vi klagar inte på vädret 😎

En guidad tur på museumet där vi får en inblick i hur livet var för psykiskt sjuka förr.

Till vänster är åderlåtningssetet som användes för att få dem fyra vätskorna i balans..

Ett besök på smultronstället i Söderköping är ju ett måste.

Att förflytta patienter på rätt sätt är viktigt för personalen men även för den som är i behov av hjälp. Lena är vår förflyttningsguru och idag visade hon eleverna hur man använder olika tekniker. Förra veckan var hon på utbildning i Göteborg på Durewall institutet och det är denna teknik som våra elever får lära sig.

Durewall tekniken har sina grunder i Ju-jutsun och grundar sig på att man skall arbeta på ett naturligt och mjukt sätt med minsta möjliga kraft.

Spilerdug var ett nytt hjälpmedel som kan användas på många olika sätt för att underlätta ex. vid påklädning, förflyttningar.

Idag har VO2 tränat självförsvar med ju-jutsu tränaren Tor-Björn Peterson. Detta ingår i kursen Människanssäkerhet och brukar vara uppskattat att testa. Som vårdpersonal kan man hamna i situationer där man behöver kunna ta sig ur grepp ex om någon tar tag i ens hår för att man är rädd. Då,är det viktigt att kunna ta sig ur utan att skada den som är rädd.

Till höger visar Tor-Björn hur man tar sig ur när man attackeras utav någon som tar stryptag om halsen. Alla greppen som eleverna fick testa idag behöver man repetera för att komma ihåg. Ja varför inte börja träna ju-jutsu, bra träning på alla sätt och vis. Vi fortsätter träningen i nästa vecka.

Vi lyssnade på flera olika föreläsare under dagen. Eva Olsson kommer ifrån Sverige och hon berättade om sin forskning om CLIL i Sverige.

Lunchen bestod av en tomatsoppa till förrätt och kyckling till huvudrätt.

Nu till våran presentation. Roland säger precis innan vi startar "bara det inte kommer in någon Clil expert". När vi precis startat öppnas dörren och in kommer författaren Phil Ball. Han har skrivit flera böcker om hur man integrerar språk i skolor. Allt gick bra, vi talade om hur vi försöker integrera engelska i vårdämnen.

Kvällen avslutas med en avskedsmiddag för nu är projektet klart. I morgon blir sista dagen tillsammans.

Vi landade i Wien i tisdags och tog oss med buss till Bratislava där vi sov första natten. Igår besökte vi Tekniska Universitetet i Trnava där ca 2.000 elever läser.

Här tittar vi på en 3:D scanner och vi fick även se vad man har scannat in.

Den här maskinen svetsar genom att skjuta en stråle av elektroner i ett vakuum, används inom flygplansindustrin.

I stan efter besöket fikade vi i en ombyggd Synagoga, här hålls även konserter med både lokala och internationella artister.

Vi åker sedan till staden Nitra och startat med ett besök på ett gammalt slott och dess museum. Imorgon börjar konferensen där jag och Roland skall berätta om vårat projekt för alla inbjudna, enligt ryktet skall det vara över 100 personer.