I våras tittade jag på det stora tårtslaget på TV4 och blev väldigt inspirerad till att avancera min bakning.

Mina tårtor innehåller oftast nån slags sylt, en vaniljkräm och sen grädde..

Men den här tårtan fick ett lager extra. Nämligen en citruscurd som Mattias Ljungberg tipsade om. Curden innehåller gelatin och blir därför fast och tårtan blir högre. Tillsammans med en tjock vaniljkräm, en Jordgubbskompott som även den innehåller gelatin, grädde på toppen och färska bär blev den här tårtan den godaste sommartårtan!! Verkligen att rekommendera! Som grädde på moset hade jag bakat en glutenfri tårtbotten, så även min brorson kunde äta den :)

I somras hade jag nöjet att delta på min systerson Douglas dop ❤

Några av männen i familjen
Tobbe, Pappa, Gurran och Martin

Här är alla mina syskonbarn! Tänk vilka fina skatter som förgyller min familj.
(Nej, han nere i hörnet är min storebror Tobbe och inte nåt syskonbarn ;)

Lilja Casper Ossian
Douglas Wilma Olivia Theo

Vi hade en kort cermoni och därefter åt vi smörgåstårta. Det var typ den ända dagen på min semester där det ösregnat!

Efter dopet åkte vi hem till Martina och det bjöds på hamburgare och lek :)

Min första semestervecka i Borgen var jag "själv". Pär var och fiskade i Höglekaredalen. Bea, hade några dagar ledigt, så även vi fick lite semester ihop. Att få vara hemma hos mamma är nåt av det bästa som finns. Man blir så ompysslad även fast man försöker att inte bli det!

Vi fiskade, bakade tunnbröd och övade på "Utan dina andetag" som vi sedan sjöng på Gurran o Marias bröllop.

Så roligt att få lite kvalitetstid. Det var länge sen jag prioriterade att "bara vara hemma". Allt ska ha ett syfte. Det ska göras hit och dit. Först hade jag tänkt ta en weekend utomlands. För jag ska minsann ha sol på min semester.. men när jag väl kollade upp olika resmål blev allt så himla krångligt! Och jag är så glad över den tiden jag fick där. Och konstigt nog, efter nästan två veckor hemma skulle jag behövt minst en vecka till för att ha känt mig nöjd. Jag hann inte alls göra allt som jag ville!

Min storasyster och hennes två barn Olivia(4år) och Douglas (5 mån) kom på besök. Vi badade, åkte båt, picknickade, fiskade och grillade. Så mysigt även där att få lite kvalitetstid :)

På fredagen kom mina tre storebröder på besök. Martin. Tobbe med sina tre barn Theo, Lilja och Ossian. Gurran med sin blivande fru Maria och deras två barn Wilma och Casper.

Vi bjöd mamma och hennes man på grillat. Barnen badade och alla sov över :)

Sen jag träffade Pär har vi fjällvandrat varje sommar. Korta turer som långa turer och tillsammans med andra. I år blev det en tur med Clara och Lina, Pärs systrar samt familjehunden Dimma.

Vi fick skjuts upp på svansjökläppen och vandrade därifrån mot Norska gränsen och Bolagen. Vi började vår vandring rätt sent på torsdagen och slog läger efter ca 3 timmars solskensvandring.

Natten mot fredag var iskall! Vi låg som små kukonger i våra sovsäckar och försökte sova. Efter några ynka timmar klev vi upp, åt frukost och packade sedan ihop för att sedan följa Norska gränsen ner mot Svansjön igen.

Även fredagen blev en solskensvandring. Det blåste även tillräckligt mycket för att hålla myggen borta. Efter en lunchpaus, och en fikapaus började regnet dra in och vi skulle börja leta ny plats för våra tält. Vi fick vada över till andra sidan, och lyckades hitta en plats bland alla sankmarker där två tält fick plats. Lite vattendroppar kom, men vi kunde utan problem äta middag, göra upp en eld och dricka lite vin. Solnedgången var magisk.

Natten mot fredagen var den absolut bästa jag sovit i tält! Perfekt temperatur och perfekt underlag! Vi åt frukost i solen och började vår vandring ner mot Funäsdalen igen.
Vandringen ner var verkligen vacker! En massa grönska, krokiga björkar och vatten. Vi hade sett ut en bro vi skulle gå över för att komma till Hamrafjället. När vi väl kom till bron var den helt fallfärdig och ostabil. Men vi passerade en och en utan problem :)
Därefter mötte vi upp Dag, Pärs pappa som följde med oss upp på Hamrsfjället för lite lunch.

Vandringen avslutade vi med en natt i en stuga i Funäsdalen som Pärs familj brukar hyra. Vi firade med bubbel, pasta Limoné och bastu.

I år firade vi vår 5 års dag på Selma Spa i Sunne. Det ligger bara 5 mil från Pärs landställe så det blev helt perfekt med en liten avstickare en natt.

Vi hade med oss en Prosecco som jag köpte på Birka båten i höstas som bara legat hemma i kylen och väntat på rätt tillfälle. Sedan hade vi med lite räkor, aioli, vitlöksbröd och chips som vi startade upp med på rummet medan vi väntade på att det skulle bli barnfritt i spaet.

När vi kon ner till spaet var där full aktivitet! Spinning, aerobic och vattengympa, så en lugn stund var inte riktigt vad vi fick, men både bubbelpoolen, ångbastu och utomhuspoolen hann vi prova iaf innan middagen 21:00

Vi fick en servitris som hette Selma, haha! Trodde först det var ett skämt! Men personalen var bäldigt trevliga, dock hade de inte ett enda svar på nån av mina frågor kring mat, eller om lokalproducerade produkter. Lite dåligt kan jag tycka då det är ett av Sveriges bästa spa, få ska väl ändå restaurangens personal också vara lika bra?

Vi åt grillbuffé, dock smakade bearnaisesåsen bara vinäger, men flanksteken var riktigt god. Det bästa på hela middagen var äppelölen från Fryken och det Chilenska rödvinet "de Martino Reserva Legado 2014"

Vi tog med vinet till rummet och drack upp det medan vi tittade på Rocky 2 och spelade Chicago. Vi klev sen upp kl 8 för att hinna spaa innan vattengympan drog igång 8:30. Satt i utomhuspoolen och njöt till kl 9:00 då vi pausade, gick upp och åt frukost, för att sedan gå ner till spa igen för att njuta de sista timmarna innan utcheckningen 12:00

Sedan tog vi en tur inne i Sunne, handlade lite på systemet och åkte sedan till Campingen för att spela lite bangolf. Det var riktigt svåra banor, och Pär vann stort! Sen närmade sig regnet och vi åkte hem väldigt nöjda!

Dagarna på landet.. Alfred har fyllt 4år och vi hade kalas i måndags. Jordgubbstårta x 2 och grillade hamburgare till middag. Vi har badat och vi har rensat skogen på kantareller.. fick ihop till varsin kantarelltoast iaf! Men de var nog årets kantareller då skogen är snustorr..

Sommarens drink är vit sangria med fläder! Så otroligt gott! Även Mojito med fläder är att rekomendera!

Sen har vi varit på Liljenäs och spelat fotboll och ätit mjukglass. :)

Idag var vi i Edsvalla och plockade jordgubbar. Helt perfekt i tid då vi plockade 3 kg på ca 2 m!

Pärs bror Carl var med samt hans systerbarn Alfred och Matilda 🍓

Sista veckan innan semestern var det lite fix och trix. På onsdagen träffade jag min gamla kollega Aljona för lite middag och drinkar. Vi började på Fotografiska där vi åt en vegetarisk grillbricka och drack Gin&Tonic med rabarbersaft, så gott! Sen gick vi till sjöfartshotellets takterass och tog en drink.

I torsdags packade vi samtidigt som vi bakade lite kardemumma och vaniljbullar. Det var inte att rekomendera då det blev väldigt stressigt, och dessutom sent så jag var riktigt trött på fredagen när jag skulle öppna på jobbet.

Vi slutade båda tidigt i fredags så vi hade för en gångs skull tid att packa bilen samma dag som vi ska åka, annars brukar vi alltid göra det kvällen innan. Jag hann till och med förbi Wijnjias Ostkällare och inhandla lite gott.

Precis innan Pärs landställe finns en äggbod där vi alltid köper några paket när vi är här. Det är lite dyrt, men äggen är så goda!

Första dagen på semestern var helt perfekt! Vi åt en lång frukost, tränade, gick en skogspromenad och letade efter kantareller, badade, drack bubbel på terassen och åt en väldigt god skaldjurspasta som jag och Pär lagade. Solen dök upp lagom till solnedgången.

Midsommar firades uppe i Östersund hos äldsta brorsan tillsammans med nästan hela familjen!

Jag kom upp redan på torsdag eftermiddag så jag och min brorsbarn Wilma oj Casper började direkt med midsommartårtan. Toradagen var den bästa dagen vädermässigt och vi fick iaf tid att njuta lite på terassen mitt i alla förberedelser. Martin anlände sent på kvällen och började hjälpa mig med min telefon. Som är överfull av nånting. Han visade mig hur ITunes och ICloud fubgerar😂 Teknisk som man är!

Fredagen började med en liten promenad i regnet! Vi lyckades hitta lite Lupiner och Syrener som dekoration till bordet! 🌸🌸

När sedan Tobbe och Martina med familjer kom var det dags för sillunch. Vi åt sill, sallad, gubbröra, pajer och hemgjord Rabarbersnaps. Så gott!

Vädret var inte det bästa, me vi kunde sitta ute på terassen både lunch och middag så regnet höll sig borta. Kusinerna lekte runt, och lille Douglas 3 månader fick mysa runt i allas famnar :) Vi spelade kubb, blind-boul och dart.

På kvällen kom lillasyster och vi körde lite lekar och satt sedan och lyssnade igenom låtar från vår barndom:)

På lördagen var det rätt dåligt väder. Vi tog en promenad för att plocka blommor till midsommarlransen. Sedan mös inne hela dagen, för att sedan laga pizza på kvällen! Under småtimmarna blev det även lite bugg och foxstot.

Känslan.

Igår var jag ute och åt middag med min absolut bästa vän! Varje år veckan innan semestern tar vi en aw, och igår hamnade vi på Aqui tapas bar på Kammakargatan. Vilket fantastiskt ställe! Maten, servicen och drinkarna var alla 10 poängare👌🏻

Efter middagen fick vi till Jacobs Café på Sveavägen och drack Corona och tittade på alla vrålåk som åkte fram och tillbaka för att sedan dra vidare till Cliffk&Barns. Fullt med folk och riktigt bra drag! Kvällen slutade tidigt och jag var hemma redan 01:30 ☺️

Och känslan idag är toppen! Kroppen mår bra, trots all Sangria, Daquries och Cava! Och efter frukosten gick jag till gymmet för att känna lite på kroppen.

När jag körde mina utfall var det ett par som körde marklyft bredvid mig som verkligen imponerade på mig. Killen lyfte 180kg och tjejen lyfte 100kg! Helt galet! När det sedan var min tur att lyfta var jag tvungen att berätta hur imponerad jag var och det är verkligen inget jag brukar göra! Och tjejen blev så glad! Och vilken pepp jag fick tillbaka! Hon frågade direkt hur mycket jag lyfter och gav mig tips som verkligen peppade mig!

Mitt maxlyft i marklyft är 60kg och mitt mål har länge varit min kroppsvikt som idag är 61,5kg. Stången väger 20kg, och när jag kommer upp i 60kg slipper jag använda stepbräda eftersom viktplattan är så liten. Och då fick jag tips om att använda stången som är 15kg istället, och lägga på de stora vikterna (20kg) och bra slippa brädan.

Så idag, på grund av all pepp, och på grund av en kropp som idag kändes sjukt stark gjorde jag två reps på 60kg och en repetition på 62,5kg!

Så nu ligger jag här i soffan efter en lång dusch och njuter. Idag gjorde jag personbästa i Marklyft! Det som dessutom gör mig ännu gladare är att jag gjorde det trots att jag inte tränat så hårt sista tiden. Som jag skrev tidigare tränade jag inför blodomloppet som inte blev av, och där försvann min träningsmotivation.

Nu är motivationen tillbaka och det känns så bra inför semestern 💪🏻💪🏻💪🏻