Hello! av en slump hamnade jag här på min egen blogg som jag inte har varit nå aktiv på. Jag märkte fort att utseendet har ändrats och när jag läste min beskrivning som jag inte har uppdaterat på länge märkte jag flera skillnader.

I det här inlägget tänkte jag visa upp skillnaden på beskrivningen jag hade och den jag har.


Jag heter Viola och är bosatt i en liten stad eller kanske mer en större by i Västmanland. Jag är 19 år och bor själv i min första lägenhet.


Jag har ett stort intresse för fotografering och inspirations inlägg där collage eller idéer kan göra allt så mycket roligare. Jag älskar DIYs och kan ägna mycket tid till det.

Jag har jobbat med barn det senaste halvåret, i förskola och skola, men det jag satsar mot nu är att komma in på högskola och få utbilda mig till något som jag känner intresse för.

Mitt mål är att dels börja plugga igen samt att ändra mina tränings och kost vanor.

Cheerleading är en stor del av mitt liv. Tillsammans med min bästa kompis är vi tränare för två lag samt att jag och fyra andra tjejer ingår i en nystartad stuntgroup.

Här är bloggen med många tankar , idéer som drivs av en ännu mer driven person!

Mitt namn är Viola och är bosatt i Västerås stad i Västmanland. Jag är 20 år och bor själv i min studentlägenhet

Jag studerar till sjuksköterska och är inne på min andra termin. På fritiden tränar jag på gym och pluggar som en dåre samtidigt som jag försöker vara social md min familj och mina vänner runt omkring.

Cheerleading har vart en stor del av mitt liv men har varit tvungen att sluta då pendlingen vart för lång och tiden inte finns längre.

Här är bloggen där tankar och idéer kommer upp när jag har tiden att tänka och göra annat än att gå till skolan och tillbaka!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

I veckan har jag hittills varit jätte glad för jag tror jag har löst mitt sötsugs problem!

Med när jag säger att jag har löst det menar jag att jag har hittat två saker som jag ätit och druckit när jag känt behov.

Det första är light saft ( med persika smak ), vilket jag inte uppskattat innan men gör det nu. Inget socker och ett lägre kaloriinnehåll. Jag har fått en bättre mättnadskänsla när jag druckit de tillsammans med måltiderna då jag märkt att ett sug efter sött kommer snabbt när man börjat äta mat.

Det andra jag gjort är "kakor". Mer som bollar där jag blandade i havregryn, kakao, proteinpulver, jordnätsmöt, banan, ägg och toppade med lite kokosflingor. Jag hade inga mått utan utgick ifrån att vätskan som blev av bananen och ägget, att det inte skulle bli för kletigt. Vilket kanske var ett misstag för de vart jätte torra. MEN är jätte mättande och dämpar sötsuget.


Har ni någon gång gjort egna proteinbars? Jag själv har gjort en gång men jag tyckte inte att de vart så goda. Vad är knepet för att kunna göra godare proteinbars än de man köper? För jag tycker personligen att hembakat alltid brukar vara godare än köpt, jag vill i alla fall kunna åstadkomma det. 

Likes

Comments

Matlådor för denna vecka vart, Lax, köttfärsbiffar, potatis, ris och tonfisksallad. Vad brukar ni laga för något om ni ska ha matlådor?

Likes

Comments

Nu har det gått en vecka, och det jag känna har varit jobbigas är suget efter sött. Jag skrev en text tredje dagen den här veckan men publicerade det inte, så jag gör det nu istället!


Jag är nu inne på min tredje dag på min utmaning, och jag kan redan säga att första dagen var en ren utmaning att försöka sig ta igenom. Jag har alltid gått och små ätit när jag varit sugen på något och det kan ha varit allt från mackor till oboy till godis. Men nu så är det meningen att jag inte ska äta sådant i veckorna. Just på grund av att se vad som händer.


Jag har nog aldrig fått försöka vara så mentalt stark någon gång i mitt liv. Sötsuget har gjort mig tokig. Hela tiden går det runt i huvudet "socker, socker socker" och jag måste ha något att tugga på hela tiden.


Sedan i morse har jag tuggat på ett tuggummi och det har väl gått bra, det har inte varit lika jobbigt bara för att jag har något att göra nu. Men tankarna att "åh vad gott med en glass nu" eller när jag gått förbi espresso house "åh vad gott med en chai latte" och sen kommit på " nä jag får ju inte".


Jag skulle kunna påstå att sockret är som en drog, jag vill bara ha mer och mer. Men jag vet att sockret inte är bra för mig. Jag vet att jag får sånna dippar, att först blir jag jätte pigg och sen så somnar jag. Att äta godis med mig på en lördag brukar sluta med att jag somnar för att jag fått en dipp på grund av allt socker.


Frågan är nu, vad ska jag äta istället? Eller ska jag inte äta eller dricka något utan bara härda ut?


Likes

Comments

Jag har inte den turen att jag bara kan gå till gymmet och satsa utan att jag får ont någon stans. Jag har problem med några av mina leder i kroppen och vid för tung belastning så får jag jätte ont. De största problemen sitter i min gångjärnsleder ( alltså knän och armbågar ).

Jag har sedan jag gick i högstadiet haft problem i mina knän och först trodde vi hemma att det var på grund av att jag växte. Men efter magnetröntgen och koll hos sjukgymnaster så har vi kommit fram till att muskulaturen runt mina knän är jätte svag. Samt att de är överrörliga, jag kan alltså pressa bak mina knän mer än vad jag kanske borde kunna. Jag har fått rehabiliteringstränat med låga vikter samt gjort många balansövningar för att de ska bli bättre men eftersom jag inte alltid har motivationen så slutar jag träna ibland och då skiter det sig och jag måste börja om från början. Vissa dagar går det bra men som nu har jag fått ont i en knät där känslan är som att knäskålen glider mot något hårt, typ som att det skaver emot något.

Sen har jag fått problem men mina armbågar, mest i den ena. I sommars överansträngde jag dem på sommarjobbet så att det strålade i dem. Så ibland kommer det tillbaka. Som tur har jag sluppit strålungarna på cheerleading träningarna där jag använder armbågarna och ryggmusklerna mest av allt.

Sen har jag fått oturen att jag fått problem med mina höfter vilket är en kulled. Säger säkert inte er något. Men där är troligtvis problemet bara att jag är lite stel och har svårt att sträcka ut dem.

Förhoppningsvis kommer dessa problem försvinna under den här perioden, jag kan i alla fall önska det.

Likes

Comments

Inspiration, Träning

Varför har jag tänkt börja just den första Maj? Varför inte tidigare?

Jag kan svara på frågorna så här: under en viss tid har jag inte mått så jätte bra. Det har inget med att jag varit sjuk eller så, inte att jag haft en förekylning i flera veckor utan mer psykiskt.

Det mesta har varit ostabilt och jag har inte haft någon plan och det har stressat mig och gjort mig till en annan person än vad jag varit. Efter att jag började studera på högskola så känner jag att jag har en mycket stabilare framtid och det stressar mig inte.

Sen känner jag ett sådant jäkla pepp just nu för att just ge mig en utmaning tränings och kostmässigt. Mina matvanor har inte varit de bästa då jag när jag varit stressad blivit jätte trött och inte orkat hålla mig vaken, och lösningen på problemet har varit att jag tryckt i mig godis och lagat lätt mat, som pasta och tomatsås. En varierad kost är det bästa med alla olika delar i kosten som man behöver jag.

Förhoppningsvis så resulterar träningen i att jag blir starkare och uthålligare, och kosten kanske ( förhoppningsvis ) får min hjärna att hålla orken uppe längre än vad den gör nu.

Jag gör inget av det här på grund av att få en "snygg" kropp till sommaren. Jag skriver "snygg" inom situationstecken för att snygg kan vara så mycket. Det jag tycker är snyggt tycker inte alla och jag vill inte sätta en bild i någons huvud att så som jag ser ut är så det ska vara. De målen har inte jag. Jag vill göra det här för min egen del, jag vill orka mer. Jag tycker redan om min kropp som den är men jag märker på mig själv att jag kanske inte får i mig alla vitaminer som jag egentligen borde få i mig.

Anledningen till att jag inte håller det för mig själv utan kommer blogga om det är för andras skull. Det kanske finns någon som tänker som jag och inte vet vart man ska börja och då kanske det jag skriver här kan ge tips. Jag kommer inte göra det här helt själv, och inte försöka verka som någon som kan allt om kosten. Jag kommer ha hjälp på vägen med just hur kosten kan se ut och få hjälp med övningar. För jag är ingen expert, jag har i ca ett halvår bara gått till gymmet och kört ben.... Så det här med varierad träning är kanske inte något jag kan än.

Men det blir spännande att se om det händer något.

Likes

Comments

Inspiration, Träning

Nu har jag fått extremt mycket motivation till att på riktigt ge mig en kost och träningsutmaning. Jag har ett tag haft idéen om att jag skulle vilja bygga mer muskler och uthållighet, plus att jag ska äta mycket mycket bättre än vad jag gör nu.

Så därför börjar jag den 1 MAJ med just den här utmaningen och varje dag fram tills dess kommer vi tiosamman störa en "countdown" tills starten.

Varje nedräkningsdag kommer jag lägga upp hur det ser ut före jag börjar. Jag har tänkt att göra max test och göra en veckas matdagbok så ni och jag får en inblick av hur det ser ut och varför det blev en förändring.

Så idag, första dagen på nedräkningen är det inte så mycket mer än att jag berättat om vad som kommer hända på bloggen framöver.

Vad tycker ni? är det en bra idé att ge sig själv en sådan här utmaning? Vad för test borde jag göra? Och är det något ni tycker att jag borde tänka på?


Likes

Comments

Inspiration

Påsken närmar sig och jag har fått syn på Indiskas härliga påskägg bland annat! Ett rosa glittrigt påskägg är väldigt svårt att stå emot, trotts att jag inte är så förtjust i rosa annars. Och hur söt är int äggfatet då? Det är nästan så att jag vill bjuda in till båsmiddag med denna uppdukning.

Har ni några påsk traditioner? Firar ni påsk?

Likes

Comments

Träning

Det är inte ofta jag bestämmer mig för att köpa energi dryck, och om jag gör det så är det på grund av koffein behovet. Efter att ha smakat den här känner jag att den kan gärna få byta ut alla mina läsk köp i framtiden.

Likes

Comments

Min vardag har inte bestått av smycken men efter att blivit tipsad om Mollys kollektion med Safira så är jag såld. Det första armbandet till vänster är sååå grymt fint. Vad tycker ni ? Har Molly lycktas med sin kollektion ?

Likes

Comments