Söndag aka sista heldagen. Gillade verkligen denna dag på något sätt, njöt verkligen av att vara där och då med tanke på att det var sista dagen.

Vi solade denna dag. Vart inte så mycket ligga-och-pressa-i-solen denna resa, som jag är väldigt van vid från mina familjesemestrar. Utan det var full rulle hela veckan, men på söndagen låg jag faktiskt och solade ett bra tag. Så najs att ligga i en solstol och se ut över havet och lyssna på musik. Älskart.

Jag, Ellen och Max hängde kvar på stranden tills typ klockan sex fastän solen gått i moln. Det var fett mys. Bland annat gjorde vi en ”SSN was here”-skylt i sanden. Statement deluxe. Annars låg vi bara och snackade, och skrattade. Skrattar så mycket i Ellens närvaro, kan knappt kolla på henne utan att börja garva haha.
När vi kände oss nöjda gick vi upp från stranden med motiv att fixa oss inför middagen, men på vägen stötte vi på ett gäng i poolen som vi bestämde oss för att joina. Det bjöds på mycket skratt när alla ställde sig upp på ett led och en person i taget skulle simma mellan allas ben. Kul var ordet.

På kvällen hade boardingen pratat ihop sig med hotellet så de hade fixat middag på stranden för hela internatet. Det var jättenajs. Sedan dansade vi en snabbis på dansgolvet, pratade och sedan började jag packa och la mig relativt tidigt. I jämförelse med resten av kvällarna i alla fall. Välbehövligt med tanke på att vi skulle till flygplatsen dagen efter.

Vardag, Tankar

Idag har hittills varit en riktig fixardag. Jag och Emilia har hållit på att fixa vårt rum jättelänge nu. Jag satte bland annat upp lite grejer på väggen. Så taggad på att fylla på den med fler saker, så skicka vykort/brev till mig vetja!!:

Vinona Westerfelt
Swedish School Association of Kenya
P.O. Box 21324
Nairobi 00505
Kenya

Så blir jag jätteglad + kan sätta upp dem på väggen!!

Sen har Emilia satt upp sin ljusslinga, jag har ju haft min uppe sen första veckan men det vart såå mycket mer mysigt nu när andra halvan av rummet också har en. Jag har dessutom städat typ hela rummet och dammtorkat alla ytor och moppat golvet. Fastän vi inte ens har städdag. Och juste, bytt sängkläder också. Det känns så fräscht nu!

Något som inte känns lika bra är att jag verkligen inte förstår vart min undervattenskameraladdare tagit vägen. Är helt hundra på att jag hade med den tillbaks till internatet från hotellet för vet att jag packade upp den igår - men nu har jag letat genom hela rummet flera gånger, gått och frågat de jag delade incheckat bagage med om de råkat få med sig den, kollat i upphittat-lådan utanför boardingen, kollat i min resväska om den mot förmodan låg kvar trots att jag packat upp allt och satt undan den. Men nope. Vet ju att den måste vara i mitt rum men förstååår inte vart. Hade verkligen velat ha den laddad imorgon när vi ska till Savage och bland annat riverrafta, då kan jag ju liksom inte ha min vanliga kamera... :( Är för att vara ärlig inte supertaggad på Savage för är fortfarande rätt trött efter Diani och mest sugen på att chilla, vet inte ens när vi ska upp/hur lång tid det tar dit osv, och så tappade jag bort min laddare nu... Aja, var supertaggad innan så vet det kommer bli superkul!

Resten av dagen ska jag nog inte göra något särskilt eftersom vi som sagt ska iväg imorgon och tälta och så vidare. Men ska nog dra en sväng till Juncan efter middagen för att ladda på mitt kontantkort, kanske köpa något ljus eller något till rummet (blev så taggad på att göra rummet mysigt nu!!), och så är jag fett sugen på vindruvor så kanske köper det också.

Vi hörs senare. Pussar och kramar, hoppas Sverige är skoj. <3

Resor och utflykter

Lördag förmiddag chillade vi bara, solade lite och det där vanliga. Vid halv 3 skulle vi nämligen iväg på snorkelutflykt så vi ville vara pigga då. Det började med att vi fick åka taxi till en annan strand där vi blev upphämtade med båt. Var fett taggad på att snorkla, brukar alltid göra det med pappa när vi är på semester och tycker det är så kul.

Vi åkte en bit från stranden, dock inte så jättelångt, och där fick vi hoppa i från båten eller åka ytterligare en liten bit till där man kunde stå i havet. Vi åkte dit istället för att simma dit och sen snorklade vi lite därifrån. Det blev dock inte som vi tänkt oss, för efter ett tag börjar Jojjo skrika då hon klivit på en sjöborre (hon hade badskor men taggarna gick rakt igenom). Så vi behöver hjälpa henne till båten, och någonstans mitt i det säger jag till Vera att jag kan ta min undervattenskamera hon precis lånat så hon slapp hålla i den. Då inser hon att hon mitt i paniken råkat släppa den, så Max får ta över Jojjo och jag och Vera börjar leta på havsbotten efter min kamera. Jag insåg efter bara några minuter att det var rätt kört och att vi aldrig skulle hitta den, men precis när jag tagit av mig cyklopet och var påväg upp till båten ser jag två andra turister som står och fotar med en gul kamera. Tycker den ser ut exakt som min så jag tar mig fram till dem och frågar om det är deras kamera, och icke sa nicke. De hade hittat den på bottnen, så jag berättade att det var min och fick tur nog tillbaks den. Tur i oturen. Sen simmade jag till båten och som tur var hade det gått bra med Jojjo, så jag tog och försökte hitta Vera för att säga att hon kunde sluta leta eftersom jag hittat kameran.

Sedan hittade vi lite sjöstjärnor som vi tog bild med. Aldrig sett sjöstjärnor innan så det var verkligen ballt! Den korta stunden vi snorklade såg jag typ 3 fiskar så sjöstjärnorna vägde upp för den misslyckade snorklingen... sedan åkte vi båt tillbaks, tog lite bilder och blev sen körda tillbaks till hotellet.

På kvällen hade vi bokat bord på en fin restaurang som hette Alibabas grotta. Vi hade dock inte fått någon tid när vi bokat så vi gick till receptionen och frågade och då sa de att bilarna redan stått och väntat på oss i en och en halv timme. Ytterst oklart. Vi fick fixa oss på 20 minuter och sedan springa till bilarna som skulle ta oss dit. Väl där satt jag vid samma bord som Ellen, Max, Ivar, Vera och Treasure. Jag och Ellen var så flummiga hela middagen och skrattade konstant, hade verkligen så kul för allt och inget.
Vid halv 10 behövde vi åka tillbaks till hotellet och väl tillbaka hängde vi hela natten lång och gjorde Gud vet vad. Somnade strax innan fem på natten om jag minns rätt, blev verkligen inte mycket sömn denna resa om jag säger så. Det var i alla fall en grym dag trots att det blev lite kaos under snorkelturen.

Resor och utflykter

På fredagen aka dag 3 beställde vi återigen en taxi som skulle ta oss till Diani Beach. Det huvudsakliga syftet med detta var att kolla på när våra kompisar hoppade fallskärm. Alltsååå hörni, jag är så avis. Hade lätt gjort det om det inte var så dyrt. Living on a budget, hehe. :/ Det var i alla fall riktigt häftigt att se dem komma närmre och närmre marken med hela kroppen fylld av adrenalin och endorfiner, och är så impad av att de faktiskt vågade slänga sig ut från ett flygplan (?!). Bästa dom!
Det bjöds även på en hel del bad och jag hamnade i en konversation med en kenyansk man. Det gjorde jag även dagen innan med flera stycken men det var inte lika långa eller djupa samtal. Mannen i fråga berättade om hans syn på valet, säkerhetsläget i Nairobi, visade intresse för Sveriges skolsystem samt hur arbetslösheten, ekonomin etc såg ut. Det är ju väldigt annorlunda mot Kenya på alla sätt och vis och man känner sig lite bortskämd när man säger att ”the education is free” och ”rough poverty barely exists”. Blir i vilket fall som alltid lika inspirerad och glad av att prata med kenyaner, deras liv är ju så skilda från våra. Många av dem, i alla fall.

Sedan hängde vi på samma ställe som dagen innan. Det var inte enbart ett matställe utan även ett ställe där man kunde hänga, dansa etc. Vi tog självklart tillfället i akt och gjorde just det.

På eftermiddagen blev tre killar påkomna med att ha druckit etc så de blev grounded och sugigt nog fick hela internatet kollektiv bestraffning i form av att vi inte fick åka till Diani Beach nå’ mer. Sög en aning och tyckte synd om dem som inte hunnit vara där än, men vi som varit där två gånger redan började ändå känna oss rätt nöjda så för oss var det inte världens grej.

Tankar

... är jag så jäkla trött. Det är verkligen galet. Har varit konstant trött sedan jag vaknade imorse. Somnade först någon gång vid lunchtid i säkert två timmar, sedan vid 3-tiden när vi skulle kolla på film i zebra som en skoluppgift gjorde jag det igen, och efter middagen somnade jag ännu en gång i mitt rum i typ 3 timmar. Haha, det är så sjukt. Minns inte senaste gången jag var såhär trött. Har inte varit inne i mitt rum såhär mycket en enda dag sedan jag kom hit, men det är faktiskt rätt skönt. Har inte varit ensam en enda minut den senaste veckan eftersom vi vart i Diani så det är nog rätt behövligt. Min rumskompis Emilia har varit lika seg som jag så vi har legat i varsin säng och antingen sovit eller vilat. Haha. Nu när jag vaknade lagom till kvällsfika gick vi och hämtade lite mat och tog med till vårt rum för att vara ännu lite mer osociala. Ja ni förstår ju nivån på min trötthet. Diani tog kål på mig. ;’)
Nu ska jag se på film själv för första gången sen jag kom hit, är fett taggad. Bara wifi’t är på min sida. Sen lär jag väl somna igen om man ska se på denna dagens mönster... sov gott alla fina i Sverige! Pussar från livets tröttaste människa

Resor och utflykter

Vi åkte iväg till Diani Beach som sägs vara finaste stranden i området, och ryktet var korrekt. Diani var hur fint som helst, sanden var kritvit och havet alldeles ljusblått. Finner verkligen ingenting mindre bra med den stranden. Vi badade galet mycket, hängde på ett matställe, solade lite. Var mindblown hela dagen över hur surrealistiskt fint det var och hur bra vi hade det.

På kvällen var det dags för att dra ut till klubben, alltså wow vad kul jag hade! I särklass den roligaste kvällen sen vi kom till Kenya. Vi dansade som om det inte fanns någon morgondag och var så lyckliga hela bunten. Massa kenyaner joinade och allt var så jäkla roligt. Trots det oavbrutna dansandet hade vi fortfarande energi när vi kom tillbaks till hotellet så vi drog ett nattdopp i poolen. Sen minns jag för att vara ärlig inte vad vi mer gjorde den natten, har blandat ihop dagarna lite hehe. Men jag vet att vi somnade vid halv 5 iallafall. Tecken på att man haft kul.

Resor och utflykter

Nu är jag hemkommen från Mombasa!! Wow säger jag bara, har verkligen haft det så bra. Är så taggad på att berätta allt för er!

Första dagen av världens bästa resa spenderades till stor del resandes. Tågresan resulterade i att bli riktigt rolig faktiskt, så restimmarna kände inte alls särskilt outhärdliga. Vi kom fram till hotellet någon gång innan fem och då skyndade vi oss att lämna väskorna på rummen och sedan gå ner och kolla in stranden. Oturligt nog stod en vakt där som sa att man inte kunde bada i havet om kvällarna pågrund av att huden börja klia då. En aning luddigt, men vi respekterade hans ord och begav oss därför till poolen istället. Sedan stod ett snabbt infomöte på schemat och därefter var det middagsdags. Maten på hotellet var verkligen helt fantastisk, har ätit så extremt mycket. Det var buffé alla måltider och jag har fan inte hittat något som inte smakat gott.

Efter middagen hängde vi och sen hängde jag ännu mer med resans rumskompisar; Jojjo och Vera. Och vips, så hade första dagen nått sitt slut.