För lite mer än en vecka sedan kom vi hem och livet började rulla på som vanligt med skolstart och grejer vilket har gjort att den här bloggen har hamnat lite långt ner på prio-listan.

Vi har ju helt missat att skriva något om Bad Gastein så det har jag tänkt ägna detta inlägg åt. På morgonen efter att vi kommit fram tänkte vi gå upp tidigt för att ta bussen in till turistbyrån. Planen var nämligen att vi skulle upp och vandra! Eftersom vi inte hade full koll på busstiderna råkade vi missa bussen preciiiis så då fick vi vänta en timma på nästa. Väl framme vid turistbyrån fick vi förslag på vart vi skulle kunna gå och vi gick till en linbana som skulle ta oss upp. Uppe på Stubnerkogel insåg vi att vi för första gången på resan var vi glada att vi tagit på oss våra koftor då det blåste lite men annars var vädret fint.

Vi gick över en hängbro som fanns uppe vid linbanestationen, tittade på utsikten och sen tyckte vi att det var dags för lunch, även att klockan bara var 10.45. På topprestaurangen åt vi Gulaschsoppa och sen skulle vi ta oss upp på toppen av ett intilliggande berg kom vi fram till. För mig som har obehag för höga höjder var det lite av en utmaning med klättrandet och vandrandet så högt upp på smala stigar, men Axelina och Linnéa beskrev strapatsen som "ungefär som att gå en dag i parken" eller nåt liknande. Efter lite över en timma var vi uppe på toppen, 2461 meter över havet. Där stämplade vi på armen att vi varit där och sen gick vi neråt igen. En glass slank sedan ner innan vi tog linbanan tillbaka ner till byn.

Efter denna strapats hade vi myskväll med High School Musical, chips, godis och saft när vi ätit middag.

Dag två var det upp tidigt som gällde igen. Frukost, packning av grejer och sen bar det iväg upp för alla backar mot busshållsplatsen vid Mozartplats. För Bad Gastein är en enda lång väg som slingrar sig upp och ner och hit och dit. Tur för oss var att bussen åkte förbi precis när vi var vid en hållplats så vi kunde åka med den upp.

Efter lite väntan kom bussen som skulle ta oss till Dorfgastein, där blev vi upphämtade av Jonas som är Canyoning-intruktör. Dagen bjöd sedan på hopp från små klippor, åkande på rumpan och gång i en ravin. Allt detta med våtdräkt såklart. Det var en kul upplevelse och Axelina och Linnéa vågade hoppa från den högsta klippkanten 9 meter ner i ravinen!

Vi åt sen lunch på en restaurang som inte tog kort (varför tar ingen kort nånstans??) och sen åkte vi hem igen för att packa ihop allt då vi skulle åka vidare nästa dag.

Lördag morgon åt vi brunch och sen betalade vi boendet. Vi fick då erbjudande om skjuts upp till stationen istället för att gå/ta bussen så det tackade vi ja till. 12.17 gick tåget mot München och vi hade en resa på 3,5 timmar framför oss utan lunch (bra planerat ja). Vi överlevde utan större problem och spenderade sen 6 timmar i München där allt var stängt p.g.a. någon speciell dag eller nåt sånt.

Nattåg till Hamburg där vi åt frukost och sen tåg till Köpenhamn. Där åt vi lunch, lekte med en liten kille som gillade mobiler och sen satte vi oss äntligen på sista tåget till Sverige. Helt plötsligt förstod alla runt oss vad vi sa och det kändes rätt skönt att veta att man skulle få komma hem, men ändå ganska tråkigt att vår långa resa var slut.

På stationen i Linköping väntade våra familjer på oss och efter en stor gruppkram gick vi skilda vägar för första gången på 30 dagar.

/Gänget genom Moa

Efter vår natt på Budapest gator i söndags så gick vi i måndags till ett av stadens alla badhus; Széchenyi. Där köpte vi VIP- inträde, vilket betydde fri tillgång till fruktfat, en mysig launch och massage. Dessutom kunde vi njuta av de 15 poolerna, bastubad och ångbastu.

Vi var alla tre rätt så trötta efter att ha kommit hem så sent kvällen innan, så det var en fröjd att bara ligga och dåsa i 35 gradigt vatten!
Vid fem kände vi oss rätt klara med vatten, så middag stod på schemat. En restaurang i "vår" park blev det och mycket mat fick vi i oss!
Hemma somnade jag och Linnéa i våra sängar så fort vi klev in, samtidigt som Moa höll sig vaken ett tag. Tandborstning och sen kunde vi sova tidigt för en gångs skull😅

Tisdagen ägnande vi åt shopping. De andra hade hittat ett varuhus med över 660 butiker, så där höll vi oss hela dagen. Lunch på Vapiano och middag på TGIF's.

Onsdagen gick vi upp tidigt igen för att åka vidare mot Bad Gastein. En heldag på tåg, med stopp i Wien och Salzburg. I Wien åt vi wok och både jag och Moa fick oss ett gott skratt när Linnéa, inte en utan två gånger, råkade tugga i sig chili i tron av att det var paprika😂
I Salzburg åt vi middag och en timme senare gick tåget mot Bad Gastein.
Där tog vi en taxi till vårt boende och efter lite om och men kom vi äntligen fram. Efter lite snack med våra värdar fick vi äntligen gå och lägga oss i våra stora, sköna sängar.
/Axelina

Bilder och de senaste dagarna kommer i ett annat inlägg!

Hejhej! Nu var det ett par dagar sen sist så det är väl bäst att slänga in en liten uppdatering.

I fredags kväll bestämde vi oss för att gå ut vid tio-tiden bara för att uppleva en kväll på stan i Pula. Så vi gick runt ett tag, köpte glass och råkade hitta ett ställe där en DJ spelade i en gränd/trappa så vi stannade och lyssnade en stund innan vi vandrade vidare. Vi slogs av att stan är så mysig med affärer som har öppet till sent och en massa uteserveringar och olika sorters framträdanden här och där. När vi kände oss trötta gick vi hem och la oss efter att ha förberett det allra sista inför avfärden.

Lördag
Morgonen började med tidig frukost, alltså yoghurt och macka med en massa pålägg vid sju. Inga mera syltmackor här inte. Sen tog vi med kameror och vattenflaska och gick till Arenan som är lite som ett mindre Colosseum. Vi gick omkring och funderade på gamla tider och hur gladiatorspel egentligen gick till samt vad alla små gångar och "rum" varit till för. Sen var vi nere i källaren för att titta på en utställning om olivolja (vi tyckte väl att det hade varit intressantare med en utställning om det som hänt i själva arenan men jaja).

Efter det gick vi tillbaka till hostelet för utcheckning vid tio. Vi kunde som tur var lämna våra ryggor i receptionen så vi slapp släpa på dem hela dagen då vår buss inte gick förens vid sex. Vi åkte och badade hela förmiddagen, sen gick vi i lite affärer och åt en tidig middag på en pizzeria. Klockan gick snabbt, det blev dags att hämta ryggorna för att sedan gå till bussen. Vi åkte buss Pula-Rijeka och på de ca 2,5 timmarna såg vi fantastiska landskap svischa förbi utanför bussfönstret. Det var både skog och hav, berg och dalar. Framme i Rijeka hittade vi till tågstationen efter att ha frågat efter vägen och sen var det bara att vänta. Tåget skulle gå 23.10, vi var där 20.50. Vi passade på att köra lite UNO så tiden skulle gå lite fortare.

På tåget hade vi en egen kupé, det var hemskt varmt, vi var svettiga och längtade efter en god natts sömn. Men så värst mycket eller god sömn blev det inte. Vi kunde inte somna förens tolv- halv ett-tiden, vid kvart över fyra kom de oss kollade våra pass, lagom att vi hann lägga oss till rätta så kom de och kollade passen igen och trots att vi ställt klockan på halv nio så knackade konduktören på vid kvart över sju för att lämna tillbaka våra biljetter och ta med dig våra sängkläder så då blev det inte mycket mer sova av...

Söndag
När vi klev av här i Budapest var klockan ca tio och temperaturen låg på över 30°C redan då. Vi åt frukost på McDonalds och sen gick vi för att hitta där vi skulle bo. Tjugo minuter senare stod vi i receptionen på Baroque Hostel och där lämnade vi det mesta för att utforska staden innan incheckning vid 14. Vi tog metron in till stan där vi gick omkring en stund sen handlade vi på en mataffär och åkte hem igen. Vi checkade in, fick vårt rum och lagade lunch som bestod av pasta med köttfärssås. Eller ja, vi trodde det var köttfärssås men det var visst bara tomatsås...

Efter lite uppackning och vilande gav vi oss ut på jakt efter middag. Vi fick tipset att gå till ett ställe i närheten av personalen på vandrarhemmet och blev helt klart nöjda med att följa rådet. Kyckling åt vi och det var både gått och billigt. Valutan här i Ungern är lite lustig jämfört med våra svenska kronor så en tusenlapp här är värd 33kr. Vilket gör att det inte alls är farligt att en middag går på 2500. Dock är det lite smått förvirrande. På tal om pengar så kan jag också säga att det är rätt billigt här. En middag med en läsk till kan gå på ca 70kr och på vissa ställen kan man få soppa, dryck + efterrätt för bara 80kr! Det är lite annorlunda mot exempelvis Paris där allt kostade svinmycket.

När vi ätit middag tänkte vi kolla in kvällslivet i Budapest då vi läst att det är något man inte får missa. Vi träffade på en massa trevliga människor att prata med och hade en toppenkväll men att hitta hem till sitt boende när det är mörkt och man glömt kartan är inte helt lätt. Vi frågade en massa olika människor och gick väl omkring runt halva Budapest innan vi slutligen hittade till Hjältarnas torg som ligger precis i närheten av gatan vi bor på (därifrån hittade vi lätt hem).

Idag har vi varit på termalbad, men det får ni läsa om i ett annat inlägg!

Hej så länge ,
/gänget genom Moa

Bild på maten Moa åt till middag första kvällen i Budapest

Fler vilde kommer förhoppningsvis i ett annat inlägg!

"Vi har koll på var vi ska bada", eh ja inte riktigt visade det sig... I onsdags skulle vi ut på bad-utflykt och med oss hade vi pannkakor som vi stekt i köket på vandrarhemmet. (Nice att äntligen kunna laga lite mat själva!) Men att laga pannkakor utan mått och utan visp är ju lite ovanligt. Linnea klarade det galant iallafall!
Vi packade badkläder, vatten och matsäck och sen gick vi iväg. Bara det att vi gick lite fel, så vi hamnade mitt ute i någonstans som inte var en badplats... Där hittade vi ett franskt par som sa åt oss att vi borde ta bussen istället så vi gick tillbaka mot centrum. Därifrån tog vi bussen och vips så var vi framme vid klart vatten och stenstrand, parasoll och en himla massa folk. Vattnet var skönt och vi badade, solade och åt matsäck innan vi tog bussen hem igen.

I torsdags var det upp tidigt för att än en gång åka till en strand. Denna gång tog vi buss med från början och vi hamnade på en annan strand med betongbrygga man kunde hoppa ifrån. Ännu mer sol och bad och vid 12-tiden tog vi oss hem för att byta om och sedan gå mot centrum. Där kollade vi i små godisbutiker och pryttelbutiker med allt från magneter till solglasögon och hattar. Jag köpte en hatt och vi köpte allt möjligt inne på en Müller-affär. Sen tog vi en liten fika och gick hem för att laga mat. Wok blev det och sen lite chillande.

Idag har vi varit ute på båttur som vi bokade igår och om ni någon gång kommer till Pula; då måste ni ut på båttur! Vi åkte vid 12 och så fick vi se en massa öar. Stannade till och åt lunch (som ingick i priset), åkte en bit till och sen var det dax för bad! Hoppa från båt och klippor och simma omkring i det varma vattnet. Underbart! Linnéa å Axelina vågade sig t.o.m upp på en ca 10m hög klippa och hoppa därifrån!!
När vi badat klart åkte vi en bit till innan vi stannade för att bada ännu en gång. Där kunde man gå i land så det gjorde vi. Man kunde också hoppa från en betongbrygga vilket vi passade på att göra men att hoppa från båten var nog nästan roligare. På tillbakavägen låg vi utsträckta på däcket längst fram och bara solade och njöt. Sen kom vi tillbaka till hamnen lagom till tio i sex och gick nöjda hem till vårt hostel. Nu har vi ätit middag, carbonara, och vi har börjat packa ihop alla grejer för imorn lämnar vi detta paradis för att åka mot Budapest. Det blir säkert spännande och kul det med, men vi kommer sakna Kroatien.

/Moa

Bilder från dagen finns här nedanför!👇

Dötid i Nice

Lunch i Venedig

Vi välkomnades ordentligt till Kroatien med en svensk hälsning

Underbart skönt i det kristallklara havet

​/Axelina

Tisdag 4 augusti

Vi har officiellt kastat sylten!! Imorse fick vi hotellfrukost 30 minuter innan den egentligen öppnade bara för att vi skulle hinna med vårt tåg. Så ett evigt tack till killen som fixade fram flingor, juice, croissanter och annat gott!

Igår lämnade vi Marseille 07.30 och tog oss via Nice till Genova. Nice bjöd på 34,5 grader och kinamat till lunch. Helt ok!

Efter nästan tre timmar i Nice tog vi tåget mot Genova. Framme runt sex och då gick vi till hotellet som låg bara ett stenkast från stationen. Lyx kallar vi det numera.
Lade ifrån oss packningen, tog varsin dusch, bytte om och sen ut på Genovas gator! Åt middag på en restaurang vid hamnen och sen hamnade vi på en mysig utomhusbar där vi njöt av solens sista strålar.

Imorse väcktes jag förvånansvärt snällt av Linnéa, för jag hade inte hört väckarklockan. Frukosten har jag ju redan berättat om, men åh vad härligt att äta något annat än macka med sylt i sängen!

Tåget mot Milano gick som det skulle 07.21, men problem uppstod när vi kom dit. Redan innan hade vi lite ont om tid i Milano, 35 minuter mellan tågen. Men den anslutningen som vi skulle åka med var inställd. Härligt. Efter att vi (Moa..) fått lite panik insåg vi att vårt ersättningståg skulle gå om två minuter ett par perronger bort. Tidigare har jag aldrig sprungit med packningen men i nödfall funkar till och med det!

2,5 timme senare var vi i Venedig och där var lunch prio ett. Lite wraps inhandlades och avnjöts vid en av alla små kanaler.

Sista tåget för dagen gick mot Trieste och där handlade vi middag x2. Först yoghurt att äta innan bussresan till Pula och så tagliatelle att laga när vi kommit fram hit. Bussen var kall (skönt) och inte proppfull med folk (också skönt), så 2 timmar och 20 minuter gick fort.

Med hjälp av fritt wi-fi i närheten av där vi gick av bussen kunde vi hitta till hotellet. Lätt som en plätt! Det visade sig att vi bor ungefär fem minuter från centrum och nu har vi koll på vart man ska bada haha.
Middagen har ätits upp och nu är det dags att sova, för imorgon ska vi utforska Kroatien!!

/Axelina
(Bilder kommer senare!)

Marseille, en stad med varierande skönhet.

I torsdags, vår fösta dag här, ville vi till stranden. Det var lättare sagt än gjort. Först tog vi metron, sen en mysig båttur och sen en promenad på en timme. Vi hade fått förslag från hotellet att ta oss dit för tydligen skulle det finnas fina stränder där. Men när vi kom dit var det bara berg och klippor. Vi hittade tillslut en liten vik men den var full av folk, så vi fick ligga och sola på berget bredvid. Visst var det fint där men inte riktigt vad vi tänkt oss. ol och bad fick vi iallafall även om vattnet var svinit kallt så det bara blev att snabbt svalka av sig.

I fredags väcktes jag av sång och tårta. Nu är jag också arton!! Dagen spenderades först på ett shoppingcenter och sen var det ut och äta på kvällen.

I går tog vi oss en chilldag då Axelina hade ont i magen. Vi tog oss dock upp till Marseilles Notre Dame som ligger på stadens högsta punkt. Så efter att ha vandrat upp för backar och trappor i 28graders värme fick vi vår belöning i form att en underbar utsikt över hela staden!

Idag var det sol och bad dag igen😍 Men denna gång på stränderna som ligger i staden. Så det krävdes bara att först åka tunnelbana och sen att gå i en kvart för att komma dit.

/Linnéa

Idag fyller Linnéa 18 år och vi har åkt till ett köpcenter för att spendera dagen här innan vi åker in till centrum för att gå ut och äta gott (förhoppningsvis)!
När vi hittade ett IKEA här i Marseille var vi ju bara tvugna att åka dit för att äta lunch såklart. Så vi har gått omkring lite och känt oss som hemma bland EKERÖ, BILLY och PAX. Sen tänkte vi att det var dags för lunch så vi gick mot restaurangen och här finns de vanliga köttbullarna, kräftor och gravad lax. Men nåt som inte är så värst svenskt är att man måste köpa minst 10 köttbullar (15 är andra storleken), man kan inte få vanlig potatis till köttbullarna utan bara mos eller pommes OCH MAN FÅR INGEN LINGONSYLT?! Sen var drycken inte kall och kassörskan försökte prata på franska till oss fast Axelina stod där och vänligt men bestämt förslösade att "We. Don't. Understand." Så nu sitter vi proppmätta här med varsin chokladkaka, som man tydligen fick gratis (det var det vi inte förstod när kassörskan försökte förklara).
Sen ska vi väl hitta lite affärer att gå i, när vi vilat lite här.
På återseende!

• Mat

Började dagen med att packa ihop våra väskor som under de senaste dagarna har legat utspridda i hela rummet. Än så länge får allt vi köpt plats i väskorna. Vi får väl se hur det är med den saken när vi börjar närma oss slutet på denna resa.

Matmarknad var planen för denna dag. Med tunnelbanan skulle vi ta oss dit. Moa visade vägen men vi hamnade helt fel så vi fick gå runt i underjorden och svettas ett bra tag! Men tillslut kom vi fram och där mötes vi utav frukt av alla de slag! Och jag som älskar frukt 😍 Ångrade mig rätt så rejält att jag precis innan hade köpt en burk med frukt på gågatan La Rambla. Men där inne fanns även godis och mindre trevliga saker som flådda fårhuvuden.

Just nu sitter jag och Axelina vid ett bord medan Moa springer runt i eufori i den två våningar stora mataffären.

I eftermiddag drar vi vidare till Marseille men innan det ska vi hinna med lunch och lite mer shopping kanske...