Det var skönt att äntligen komma ut till öarna igen. Det är något med öar som vi verkligen älskar, det känns som man kommer bort från verkligheten. Gili Air tillhör Lombok och inte Bali men det tog ändå bara cirka 1,5 timme med båt från Bali. Det var en väldigt lugn och mysig ö där vi tog det lugnt i fyra dagar. Vi snorklade massa och vi fick äntligen se en sköldpadda som vi har längtat efter hela resan!! Och Gud vilket vackert djur det är. Vi simmade med den och tittade på den i säkert tjugo minuter. Simon gick på gym varje dag på ön och vi åt mycket bbq, tittade på solnedgång och tittade mycket på film. Helt underbart alltså!!

Efter att vi letat och letat hur länge som helst som kom vi äntligen fram till vår egna villa i Ubud. Vi hade hyrt ett eget hus på AirBnB där folk hyr ut sina privata hus. Vårt hus låg mitt ute i ingenstans, mitt bland all fin natur. Den hade två sovrum, två badrum, ett kök utomhus, matplats och en pool så klart. Det första vi gjorde var att åka till första bästa supermarket och handlade massa mat så att vi kunde laga mat själva. Varje dag där åt vi spaghetti carbonara och grön curry med kyckling. Riktigt gott. Vi hade en egen moppe och det tog bara tio minuter att åka in till stan så det var skönt. Tyvärr så ramlade vi med moppen redan andra dagen. Det var ingen jätteallvarlig olycka, vi trodde först bara att vi fick skrapsår men efter någon dag gick jag till läkaren och jag har ett ledband i knäet som är sönder.. Så just nu går jag på smärtstillande och har svårt för att gå. Men förhoppningsvis blir det bättre snart. Tråkigt att det skulle hända när vi är inne på de sista veckorna men det är sånt som händer tyvärr. Vi hade ändå jättemysiga dagar där och Simon tog hand om mig så mycket han kunde. Sista dagen kunde vi ändå njuta helt vid poolen hela dagen och sen på kvällen flyttade vi ut madrassen utomhus och sov under stjärnorna. Vi sov en natt inne i Ubud centrum också för att vi skulle hinna med allt som finns att se där. Så vi hyrde en egen chaufför en hel dag som körde runt oss. Först åkte vi till risfälten som var otroligt fina. Det är riktigt cool natur här överallt i Ubud. Efter det åkte vi till ett känt vattenfall där det var fullt med turister men det var ändå häftigt att se. Och jäklar vilken kraft där kan finnas i vatten. Det sista vi gjorde var att åka till Monkey Forest som är jättekänt här. Och det var det häftigaste av allt!! Det var en jättestor skog mitt inne i stan där det bodde 600 vilda apor. Det första som händer är att en apa hoppar upp på mig och hänger tag i min klänning och tar mitt vatten. Lite rädd blev jag haha. Naturen där inne var riktigt cool och där var verkligen apor överallt. En apa försökte attackera Simon och jag lyckades få det på bild som ni ser haha! Nu har vi åkt ut till Giliöarna och det är dags att bara sola och bada de sista veckorna!

• Bali

Vi åkte taxi till Canggu som tog lite mer än en timme för cirka 40 kronor haha. Vi älskar uber! Canggu hade vi hört är en chill surfstad och det var exakt vad det var. Bara massa surfare, mysiga restauranger mm. Stranden där var ingen fin strand utan det var svart sand och sjukt stora vågor. Men det var jäkligt coolt att se! Vi låg i solstolar och tittade på dem duktiga surfarna hela dagarna. Vi bodde på ett superfint hotell nära till allting med pool och jättebra frukost. Så vi hade verkligen fyra bra dagar där. Vi hyrde moppe och åkte en dagsutflykt till Seminyak där vi hängde på Potato Head Beach Club som var en härlig strandklubb men riktigt dyrt tyvärr. Efter det åt vi indiskt som har blivit vår nya favorit innan vi körde tillbaka och tittade på Malmö via livestream. Tyvärr så förlorade dem igen.. Vi har även blivit totalt förälskade av Johan Falk-filmerna och håller nu på att ta oss igenom alla 17. Simon testade att surfa en dag men det är inte så lätt utan en lärare så vi får nog testa det igen båda två snart och då ta hjälp av en lärare. Förresten så är vädret på Bali helt galet. Det regnar och åskar nästan varje dag, men inte så länge sån tur är. Och då är ändå regnsäsongen över här nu. Man kan ligga på stranden och njuta sen helt plötsligt fem minuter senare så springer folk runt och tar bort alla parasoller och skriker att det är storm på väg och sen börjar det hagla och blåsa. Och sen väntar man 20 minuter så kan man lägga sig och sola igen haha!

Äntligen kom vi till Bali!! Och här ska vi stanna sista månaden innan vi åker hem. Vi stannade bara i Kuta i två dagar. Det är mest som Australiens Magaluf och inte speciellt charmigt. Vi stannade där endast för att kunna åka till Waterbom som är Asiens bästa och världens tredje bästa vattenland. Och vi hade världens bästa dag där!! Tror vi åkte mest av alla där, vi sprang runt hela dagen och åkte allt minst tre gånger haha. Där fanns många rutschkanor som var jätteroliga sen fanns där tre stycken som bara var sjukt läskiga. Då blev man instängd i typ en låda och sen räkna man ner från tre och då öppnades hela bottnen på lådan och man stupade rakt ner. Riktigt obehagligt men grym adrenalinkick. Efter sex timmar där var vi helt slut så det blev en ganska lugn kväll.

Efter 9 timmars nattbuss som inte var nattbuss utan det var med vanliga sittsäten så kom vi fram till huvudstaden. Bussen var iskall också så när vi kom fram var vi riktigt trötta. Vi kunde betala för en halv natt på hotellet så vi kunde checka in redan sju på morgonen, tur det. Efter lite sömn åkte vi för att shoppa lite. Där är helt sjukt mycket shopping där (känns lite som NY fast billigare) med bara massa kända kedjor. Jag hittade älskade Forever 21 och Pull and Bear så jag fick med mig två små påsar hem och Simon handlade ett par Nikeskor. Nöjda efter shoppingen så var det dags att se Zootropia på bio. Det är den nya Disneyfilmen som har fått riktigt bra betyg och den var otroligt bra men efter att ha kämpat riktigt länge så klarade jag inte det längre när det var tjugo minuter kvar, så jag somnade igen.. Vi måste börja gå på bio på dagtid istället haha.. Dagen efter tog vi det först lugnt på vårt fina hotell och sen åt vi efterlängtad McDonalds. Efter att ha druckit några Carlbergs på en mysig uteservering ville Simon till ett internetcafé för att spela lite spel men internetet var så dåligt där så vi åkte hem istället. Innan vi åkte till flygplatsen dagen efter så åkte vi till IKEA för att äta köttbullar. Och det var sjukt gott!! Vi fick även med oss knäckebröd hem och LÖSGODIS. Sååå efterlängtat. Det är coolt att vara på IKEA utomlands för det syns verkligen överallt i butiken att det är svenskt. Svenska flaggor, namn mm överallt.

Efter en lång resa med först en övernattning i Hat Yai där jag kunde laga min telefon så kom vi äntligen fram till Perhentian Kecil. Och ord kan inte riktigt beskriva hur fin och underbar den ön är! Vi träffade även Adam och Hanna där som är våra vänner från Stockholm. Dem första dagarna valde vi att ta dykcertifikat och det var både ett helvete och roligt. Vi hade oturen att få en lärare som var en riktig idiot. Han antog att vi redan kunde allting fast vi aldrig någonsin har dykt och han suckade varje gång vi frågade någonting. Exakt så en lärare inte ska vara. Men vi har i alla fall fått reda på nu att dem andra lärarna där ska anmäla honom till PADI (dykföretaget) och försöka få honom sparkad, så det känns skönt så andra slipper vara med om samma sak. Vi fick i alla fall certifikatet efter tre dagar med fyra olika dyk och sjukt mycket teori och prov. Och att vara 12/18 meter under ytan och andas och titta på allt underbart som finns där under var underbart. Vi såg nemo och flera stringrockor bland annat och sen ska vi försöka göra några fler dyk under resan. Det var skönt när dykcertifikatet var klart så vi bara kunde ta det lugnt på dagarna. Vi åkte runt till många olika stränder där den finaste var P.I.R som låg på den andra ön. Där var hur många olika stränder som helst att åka runt till som tog max 10 minuter och dem flesta var nästan helt folktomma. En dag åkte vi till en strand som var helt tom och låg där hela dagen och snorklade och läste bok. Man kunde även promenera till några stränder och då gick man i tjugo minuter genom sjukt cool djungel med apor och varaner och lianer. Riktigt häftigt att se sånt i verkligheten. En dag tittade vi på utomhusbio och såg Gone Girl, riktigt mysigt. På varje restaurang på stranden har dem även bbq varje kväll för 40 kr inklusive kött, ris, potatis, sås, frukt, kaka och dricka. Så det åt vi flera dagar och jag testade även svärdfisk vilket var riktigt gott. Efter tio nätter var det sorgligt att lämna och vi känner verkligen att vi vill tillbaka någon gång i framtiden.

• Malaysia

Resan från Ao Nang till Koh Lipe var ganska jobbig faktiskt för att det var otroligt varmt på båten. Men till slut kom vi fram till vår mysiga bungalow som vi skulle bo i. Och ord kan inte riktigt beskriva hur mycket jag tycker om Koh Lipe!! Det är verkligen världens mysigaste ö. Den lilla gågatan med lite barer och affärer och de båda stränderna med mysiga restauranger. Det är ganska mycket folk där men ändå inte mycket fest utan bara mysiga små barer som stänger ganska tidigt. Det är lite dyrare där eftersom ön ligger i en nationalpark men det är så värt det ändå. Sunrise Beach som är den finaste stranden är helt fantastisk. Det är svårt att hitta en strand som både har kristallklart vatten och kritvit strand, men det stranden har verkligen det. Vi hängde mycket på en reagge bar och blev bra vän med thailändarna som jobbade där. Jag åt även indiskt för första gången där och blev lite förälskad direkt. En natt så åkte vi ut till Koh Adang som ligger 10 minuter bort med båt bara. Där var nästan tomt med folk och endast en liten restaurang som hade öppet några timmar om dagen och bara några få maträtter. Vi tältade där i ett tält som vi hyrde precis vid stranden. Vi var helt ensamma på stranden och där var fantastisk snorkling bara fem meter från strandkanten. Och det var jättemysigt att krypa in i sitt tält vid nio på kvällen och titta på film och sen somna. Vi skulle hitta ett vattenfall som skulle ligga på ön någonstans men på vägen fick vi massa skrapsår i fötterna och blev brända av brännmaneter. Det var en riktigt obehaglig känsla och vi fick lite panik eftersom vi var en liten bit ut i vattnet när dem brände oss och det gjorde ganska ont. Men det gick bra till slut, vi hittade inget vattenfall dock haha. Två gånger paddla vi kajak vilket har blivit något av vår favoritsyssla här på resan haha. Med några öl med i kajaken paddlade vi ut till en öde ö precis utanför Sunrise Beach. Vi hade helt magiska dagar på Koh Lipe och jag lovar att det inte är sista gången jag kommer åka dit. Dock så håller dem på att bygga hur mycket som helst på ön som överallt i Thailand så snart är det nog inte så mysigt längre utan bara fullt med turister överallt..

Vi åkte från Siem Reap till Bangkok på kvällen och sov på Bangkoks flygplats i några timmar innan flyget till Krabi gick klockan 7 på morgonen. När vi väl kom fram till Ao Nang så var det dags att överraska mamma och pappa på deras hotell. Jag hade pratat med Marie och Ola som dem reser med sedan innan så vi visste exakt var dem var när vi kom dit. Det var jätteroligt att överraska dem och dem hade pratat om hemma att dem kanske trodde att vi skulle komma men när dem väl var där så hade dem släppt den tanken. Fyra dagar fick vi spendera med dem och vi hade verkligen jätteroligt. Skönt att få umgås med mamma och pappa lite efter två månader utomlands. Vi hade två pooldagar på deras fina hotell och två dagar åkte vi ut till Poda Island som var en liten ö med jättefint vatten. Ao Nang gillade vi inte supermycket men det spelade ingen större roll. En kväll så åt jag plankstek på en svensk restaurang, helt sjukt gott. Vi var även ute två dagar på en rockbar där Simon fick spela trummor båda dagarna. Vi lärde även dem "vuxna" att äta gatumat och toast från 7 eleven och dem fastnade också för det. Så dem fick lära sig att leva lite mer som backpackers haha. Det var lite sorgligt att säga hejdå till dem men vi har inte särskilt jobbiga månader framför oss så det var ändå helt okej. Vi stannade en natt till i Ao Nang efter dem hade åkt vidare och då träffade vi Sara på kvällen, en kompis från mitt jobb i Stockholm. Så vi hängde lite på det hostelet där hon jobbar och hade en mysig kväll.

• Thailand

Vi åkte först dit på eftermiddagen och köpte biljett och tittade på solnedgången. Vi passade även på att gå in lite till Angkor Wat, det största templet. 04:45 morgonen efter satt vi i en tuktuk på väg dit igen. Det var helt mörkt ute och när vi kom dit började hundratals människor gå mot templet med ficklampor. När vi kom fram var det fortfarande mörkt så vi satte oss med alla andra och åt frukost. Så småningom börjar ljuset komma fram lite och vi fick se det magiska som så många har pratat om. Det är verkligen helt obeskrivligt och måste upplevas själv för att kunna förstå. Det ser ut som man står helt själv där vid soluppgången och tar bilder men det var ganska roligt när jag tog en bild bakåt där det stod hundratals människor haha. Sen åkte vi runt i sex timmar mellan de olika templen, det är omöjligt att hinna se allting på en dag men vi kände oss ändå nöjda vid slutet av dagen. Tempelområdet är helt sjukt stort och det tar ungefär en kvart att åka mellan varje tempel. Och även om där var tusentals människor totalt kunde vi ändå vara helt ensamma vid vissa tempel. Det är svårt att avgöra vilken ens favorit är men soluppgången över Angkor Wat eller ansiktena vid Bayon ligger nog i topp. Innan vi åkte därifrån hann vi med att köpa en stor tavla över Angkor Thom som vi blev riktigt nöjda med efter mycket prutande. Den är dock riktigt stor så vi vet inte riktigt hur den ska få plats i vår lilla lägenhet där hemma. Vi åkte tillbaka till hotellet vid 11 för efter det var det nästan omöjligt att vara där på grund av värmen. Så att vu åkte så tidigt på morgonen/narren var ett bra beslut. Och just det, där var massa vilda apor som sprang runt i området och dem är verkligen helt galna. De tar folks mat och attackerade ett litet barn. Men Simon fick mata en med en banan så han var nöjd haha!

• Kambodja

Jag hade ingen telefon på tre veckor och vi har haft riktigt dåligt wifi på sistone så därför har bloggen fått lida tyvärr. Men jag vill gärna skriva lite om varje ställe ändå för att det är kul att läsa tillbaka sen. Siem Reap var en helt underbar stad. Tyvärr mådde vi fortfarande dåligt de första dagarna där och kunde inte göra så mycket.. Det blev mest dagar vid poolen sen myskvällar med pizzadelivery och liknande. Vi tog fotmassage vilket vi båda hatade för att det kittlade och gjorde ont haha. Men kul att testa! Jag fick shoppat lite "vanliga" kläder i ett köpcentrum och dem hade även en jättebra nattmarknad där vi köpte en ny klocka. Sju nätter stannade vi där på ett jättefint hotell med pool och bra frukost. 150 kronor per natt för två personer så vi klagar inte. Vi har börjat äta nästan bara mat från gatustånden eftersom det dels är mycket billigare men även för att vi tycker det är mycket godare. De sista dagarna mådde vi mycket bättre så då var vi så klart tvungna att åka till Kambodjas stolthet, Angkor Wat.