Jag har kommit hem, landat lite och har smält alla intryck från de senaste månaderna. Alla platser jag besökt, alla underbara, roliga, snälla, konstiga eller obehagliga människor jag träffat, allt jag lärt mig, alla aktiviteter och äventyr jag har gett mig på. Jag har gjort så mycket. Trots det kändes det som att jag bara varit hemifrån ett par veckor, allt var sig så likt. det kändes så naturligt att dricka vatten från kranen, som att det inte ens var längesedan sist. Konstigt såntdär.
Hur som helst. Under resan har många jag träffat sagt till mig att jag är ute och gör livets resa, att jag ska passa på eftersom man bara gör en sån här resa en gång i livet. Fast nej, det känns inte så för mig. Detta var bara början på ett stort gäng äventyr jag ska åka på. Trots att det känns som att jag rest runt halva Asien så har jag sett så otroligt lite av världen. Det finns så mycket kvar som jag vill uppleva. Så mycket mer som världen erbjuder men som aldrig upplevs av de flesta. Snacka om att jag har fått mersmak för resandet. Är långt ifrån färdig. Speciellt inte med dykningen och surfingen.
Jag återupptar bloggen när det är dags för nästa äventyr! Kul att ni har hängt med och läst förresten, det har verkligen varit skönt att ha ett ställe att skriva av sig på under resan. Och kul med all feedback. Kram på er❤️

Älskar mitt rum! Var tvungen att posta några bilder. Sängen är den mjukaste jag sovit i sedan Vietnam (länge sedan) också. Kommer sova så gott där inatt. Nu har jag precis sett solnedgången från rummet och ska gå till MBK. Måste bara hitta något att ha på mig först. Längtar hem till mina kläder faktiskt. Nu tillexempel har jag ingen bh att ha på mig, en är blöt av dagens svett, en är smutsig och den tredje jag hade med mig försvann i tvätten i Filippinerna. Tar på mig en bikini. Nu ska jag shoppa vidare!

Bangkok igen! Tredje gången denna resan. Jag gillar det. Trivs väldigt bra här, oftast. Det kändes lite som att komma hem när jag kom hit imorse. Det kändes på något sätt naturligt att gå på den sletna local-bussen på flygplatsen och åka in till stan för typ 3 kronor. Sedan känns skytrain systemet totalt inpräntat också, och jag vet alltid hur jag ska åka. Skönt! Hur som helst är skillnaden på hur lokalbefolkningen behandlar unga ljusa tjejer som mig HELT extrem. Jag gillar det så mycket. Nu när jag har fyra andra länder i Asien att jämföra med.
Jag bor så bra. Tackar mamma och pappa för att de har bokat ett fantastiskt hotell till mig sista natten. Det ligger väldigt centralt precis vid MBK! Jag fick checka in direkt när jag kom imorse vid 10, tog en dusch och promenerade sedan runt i området lite. Fick äntligen dricka mangoshake igen! Åt och drack mango varje dag i Filippinerna men på Bali var det tydligen inte mangosäsong. Sedan tog jag skytrain vidare till Chatuchak marknaden.

Jag och mamma var på denna marknaden när vi var i Bangkok för några år sedan, men jag kom inte alls ihåg mycket eftersom den är så stor. Runt 5000 affärer/stånd, tror det är Sydostasiens största marknad. Där spenderade jag nästan 5 timmar, med en paus för Pad Thai och en paus för fotmassage. Sååå otroligt skönt. För övrigt gick jag typ runt i cirklar. FÖRSTÅR inte hur det kunde vara så svårt att hålla rätt kurs men helt plötsligt var jag på samma ställe som 10 minuter tidigare. Jag som ändå är duktig på orientering... Hur som helst fick jag köpt väldigt bra saker. En del saker som jag planerat, och en del som jag blev riktigt positivt överraskad över att hitta. Typ torkad mango utan tillsatt socker!! Drömmen. Nu är jag tillbaka på hotellet för att lasta av shoppingen och sedan gå vidare till MBK. Tänkte passa på och få så mycket "gjort" som möjligt idag, så att jag kan chilla imorgon. Min sista dag. Kan fortfarande inte fatta.

Sitter och fryser på Kuala Lumpurs flygplats och laddar telefonen. Det är så kallt. Är så glad att jag släpat med vinterjackan jag köpte i Vietnam. Sitter och huttrar i den här i AC-kylan. Är så trött. Klockan är 4 på morgonen och det blev inte direkt många timmars sömn efter utgången igår. Mår sådär, som vanligt när jag reser. Sömnbrist och AC-stormvindar har verkligen extremt stor effekt på mig. Mina halsmandlar har flippat ur och det är där mina förkylningar har satt sig under hela resan (som när jag skrev att jag trodde att jag hade halsfluss i Filippinerna). Ont att svälja och det där vanliga. Men jag har varit frisk under hela min vistelse på Bali! Enda stället jag varit på och varit frisk hela vägen. Får verkligen vara tacksam för det. Det ska bli skönt att komma till Sverige om några dagar och styra upp sånt där, bli frisk och ta hand om kroppen lite. Gå på yoga och dricka smoothies och sånt där. Det gillar jag ju, och saknar framför allt.
Om 5 timmar är jag i Bangkok (förhoppningsvis) och är framme på hotellet som mamma och pappa bokat åt mig. Lyx! Ser verkligen fram emot det. Sista natten, natt 92 av 92. Det känns SÅ sjukt.

Jag lyckades knäppa ett gäng bilder under veckorna på Bali! Två veckor som gick ALLDELES för snabbt, precis som alla andra veckor på resan. Jag älskar Bali. Precis som alla andra platser också. Alla platser jag har besökt har haft sin egna charm och varit fantastiska på sitt sätt. Av den lilla delen av Bali jag fått se (Seminyak, Ubud ((öarna Gili T och Nusa Lembongan men de ligger ju inte på Bali)) och Uluwatu) så var mina favoritställen Ubud och Uluwatu. Ubud påminde mig mycket om Chiang Mai i Thailand och Hoi An i Vietnam. Bara väldigt mysigt. Uluwatu var nog den stora favoriten. Surfstämning överallt. Jag gillade typen av människor som hängde där. Inte stora turisthorder med kameran i högsta hugg liksom. Många locals överallt. Jag gillar att området är lite oklart, det märks att det inte är uppbyggt efter turismen på samma sätt som till exempel El Nido i Filippinerna var. Och jag ÄLSKADE utsikten från Uluwatu. Att havet sträckte sig enda till horisonten vart man än tittade. Dit ska jag definitivt tillbaka.
Något av det jag gillade mest med Bali är att surfing, dyk och snorkling är riktigt bra. Allt på samma ställe liksom. Sånna där sjukt roliga och utmanande aktiviteter som jag vill ägna mycket mer tid åt.
Sedan älskar jag ju maten. Indonesisk mat❤️❤️❤️. Trots att vi har blivit lite halvdåliga X antal gånger så har local fooden varit helt fantastisk. Mycket jordnötssås och goda smaker. Favoriten har tveklöst varit chicken sate. Bali har också mycket hälsomat vilket jag gillar!! Det blev några smoothie bowls, vilket är något av det godaste som finns.
Angående bemötandet av lokalbefolkningen också. Jag skrev ju av mig lite angående hur vi blir bemötta överallt. Skratt, busvisslingar, vidriga kommentarer, blickar av både personal på restauranger och locals på gatan. Vi har sagt många gånger varje dag att "dom tror verkligen att vi är dumma i huvudet". Det är så svårt att förklara i text hur det har varit. Det är en sån sak man måste ha varit med om för att förstå, för när jag försöker skriva ner det i text verkar jag bara bitter. Men det har känts värre på Bali än vad det har gjort någon annan stans och jag har hamnat i oändligt många diskussioner där jag behöver förklara gång på gång vad som är rimligt. Senast för någon timme sedan när en dam i hotellobbyn sa att jag ska åka 20:00 från hotellet om planet lyfter 21:20. Hon påpekade att det tar en timme i taxin så det blir bra att jag kommer fram vid 21. Jag talade om för henne att gaten redan är stängd vid den tiden, men hon höll fast vid att 20:00 var en kanonbra tid att åka. Ibland förstår jag inte. Men bemötandet har inte fått förstöra min upplevelse. Ok lite, men trots det vill jag definitivt tillbaka till Bali. Det ska jag.
Indonesien var resans 5e och sista land och helst hade jag stannat lite längre för att se andra delar av både Bali och Indonesien. Men, det finns ju kvar. Detta blev en väldigt lång text. Många tankar. Men som jag säkert skrivit i alla andra inlägg också, så har jag haft SJUKT roligt. Helt fantastiskt att fått uppleva detta ihop med Louise och Elin också! Så bra.

Vi hade en sjukt rolig kväll igår. Sista kvällen på Bali och även sista "riktiga" kvällen på hela min resa. Känns helt sjukt att skriva det. 3 månader har aldrig tidigare gått såhär snabbt. Men tillbaka till kvällen - vi började med lite drinklekar på vårt rum med våra grannar, de två amerikanska killarna (som hjälpte mig med surfingen) och en till kille från Österrike. Det var så sjukt roligt och jag skrattgrät konstant. Därefter hade vi hört ett rykte om ett beachparty, så vi åkte dit. Rätt så folktomt men det blir ju vad man gör det till och vi hade kul! Vi dansade barfota i sanden. Något av det bästa som finns alltså, känslan är verkligen obeskrivlig. Senare åkte vi hem igen och efter några dopp i vår gröna äckliga nästintill giftiga pool (man kan inte ens skymta botten) och en påse nachochips tvättade vi lite nya sår innan kvällen var slut.
Imorse tog vi det väldigt lugnt, åt en dubbel frulle och packade ihop våra grejer för att checka ut. Vi vinkade hejdå till våra grannar och sedan skulle vi på utflykt!

Vi tog en taxi till Uluwatu Water Temple. Det var så mäktigt. Hav så långt ögat kunde nå och vågor som slog mot de höga bergen!

Sarongerna hade vi som kjolar eftersom man inte får visa så mycket hud inne på tempelområdet.

Jag älskar sånthär. Havet är så otroligt mäktigt! Så stort! Hur fint och klart som helst där.

Ville bosätta mig där uppe på toppen och aldrig lämna. Var så imponerad, detta var en av de finaste utsikterna jag sett på resan. Återigen hade vi sjukt tur med vädret!

Själva templet var också fint men man fick bara gå in där för att be. Det gjorde mig inte så mycket när jag fick se den utsikten.
Efter den lilla utflykten åkte vi vidare i taxin till Louise och Elins nya hotell. På vägen stannade vi och köpte pestopizza som vi åt i bilen:):)

Sedan kom vi fram till det här. Väldigt najs hotell som Louise och Elin treatade sig själva med! Vi låg vid poolen ett par timmar, jag njöt av solen (skuggan idag) lite extra såhär på slutet av resan. Älskar att halvsova i skuggan. Sedan var det dags att vinka adjö. Så tråkigt. Jag har fått ta så många tråkiga avsked under denna resan. Man blir så otroligt tighta med varandra när man bokstavligt talat bor på varandra under flera veckors tid. Det är så mysigt, och fantastiskt roligt under tiden, men tråkigt när det är dags att säga hejdå.
Nu har jag alltså tagit mina lilla packning och åkt till flygplatsen. Ryggsäcken är mindre nu än någonsin på resan. Slängde två böcker idag men annars förstår jag inte hur det går till?? Jag antar att jag har blivit bättre på att packa under resans gång. Och jag har gjort mig av med mer kläder än vad jag har köpt. Därför går ryggsäcken fortfarande som handbagage vilket är otroligt smidigt!
Jag flyger hela natten, först från Bali till Kuala Lumpur och sedan därifrån till Bangkok. Väl där ska jag verkligen njuta av sista värmen. Har blivit så van vid värmen att jag fryser ordentligt så fort ACn står på mindre än 25 grader. Jag vet inte hur jag ska klara av Sveriges kyla!!!

Jag har haft en SÅ rolig dag!!! Vi började dagen på första parkett över vågorna, och satt och kollade på alla surfare i vattnet. Så coolt att få se, många var så duktiga. Sedan spenderade vi förmiddagen på en jättefin strand. Vi var nästan helt ensamma!

Emellanåt sprang jag omkring och letade surfinstruktörer. Ville nämligen hinna testa på att surfa innan jag åker! Det var dock för höga vågor idag så jag var rätt besviken. Ville verkligen hinna. Efter lunch hängde vi vid hotellpoolen och träffade två amerikanska killar som direkt erbjöd sig att lära mig att surfa. Kul tänkte jag, och dom tyckte att vi skulle åka iväg direkt nu på eftermiddagen. Vi hoppade på deras moppar och dom körde oss till en strand med små vågor och jag hyrde en bräda! Louise och Elin stannade på land.

Såhär bär tydligen ett proffs sin bräda. I vattnet simmade killarna runt och hjälpte mig, visade när jag skulle ställa mig upp och hur jag skulle stå osv. Det var SÅ svårt. Det kändes omöjligt och självförtroendet var verkligen i botten. Men killarna var peppande och det var faktiskt riktigt riktigt roligt! Vill verkligen göra det igen och försöka bli bra.
Nu har vi precis kommit tillbaka, duschat och väntar på middagen. Ikväll är min sista kväll på Bali och vi ska ut och dansa!

Somnade när jag skrev detta igårkväll, det skulle publicerats vid 16 svensk tid.

Idag käkade vi middag på OM Burgers lite utanför Uluwatu! Vi var tvungna att ta taxi både dit och hem, så vi fick öva prut-teknik igen. Vi har några favoritfraser som vi alltid drar. Vi fick i alla fall priset från 300 tusen till 50 tusen och åkte iväg. Väl där fick man välja sin egna kombination av bröd, burgare och dressing. Jag valde beetroot bun, vitlöksdressing och guacamole, och en vegetarisk burgare. Minns verkligen inte vad den var gjord av. Det fanns typ 6 olika veggie-burgare och jag fattade typ hälften av ingredienserna. Så jag valde en som hette Vinyasa. Hur som helst var det sjukt gott! Veg mat känns alltid så fräscht tycker jag. Vi drack "healthy shakes" till med valfria ingredienser, jag valde mango, mynta, ingefära och äpple. Också väldigt fräscht! Men på gränsen till för mycket ingefära. Det blir så sinnes starkt alltså!!! Men tröstade mig med att det ju är väldigt nyttigt:):):)

Helt enkelt ytterligare en lyxmiddag med mina fina tjejer. Näst sista middagen ihop! Snart åker jag. Helt sjukt. Men nu ska jag verkligen njuta av sista tiden!!!!

Jag gillar Uluwatu! Lite oklart dock, det finns inget centrum utan allt är utspritt i olika små områden. Men ändå! Det är verkligen surfstämning överallt, alla moppar har inbyggda hållare för surfbrädan. Älskar sånt. Idag käkade vi frulle på hotellet och letade alldeles för länge efter vår rumsnyckel innan vi kunde dra iväg. Vi ville gå och äta en smoothiebowl, men det var strömavbrott så dom hade stängt. Vi begav oss mot stopp nummer 2, en ATM. Jag var nämligen pank. Väl där strulade min bank och jag kunde inte ta ut. Tur att jag inte reste själv just då! Sedan satte prutandet igång igen. Vi ville till Green Bowl Beach och de första förarna ville ha 400 tusen för att köra dit (250kr) vilket vi dissade väldigt hårt. Det slutade med 250 tusen hos en annan förare så vi åkte direkt!

Vi hamnade här. Paradisstrand!!!!!! Kan ju tala om att alla bilder är oredigerade också. Till en början var det lite mulet, helt vindstilla och okrydd 45 grader varmt.

Då såg jag ut såhär. Allt det blanka är svett. Det bara rann och rann och jag hällde i mig vatten. Smetade på solkräm men det rann ju av lika snabbt, vilket resulterade i en lite småbränd kropp nu på kvällen. Har smörjat fyra lager med aloevera-after sun nu haha. Hur som helst - en helt sjukt nice dag och det var riktigt kul att få se en såhär fin strand! Vi pratade lite med en surfare också och fick hans nummer, jag och Louise funderar på att ringa och hyra honom och en bräda och få en privatlektion imorgon! Vore så kul att få testa på.
Jag och Elin lekte ju såklart lite med gopron också, vilket resulterade i ett gäng gapskratt efteråt. Varför ser man alltid lika panikslagen ut i vattnet??

Stod och borstade tänderna i vårt nya utebadrum precis. Inte direkt lika lyxigt som på förra stället. Vi har förflyttat oss från den lilla ön Lembongan tillbaka till den större ön Bali. Vi befinner oss just nu i området Uluwatu som ligger på den södraste spetsen av Bali. Resan hit var, liksom alla resor, one of a kind.

I hela Asien har jag stött på olika typer av beteenden från lokalbefolkningen, men här i Bali är bemötandet mot blonda backpackingtjejer som konstigast. Efter Elin skriks det "fucking Blondie"/Barbie/angel konstant. Utseenden ska alltid kommenteras. Det stirras så mycket. Pratas, skrattas och pekas. När vi satt på en restaurang igår och ska beställa lunch stirrar servitören så mycket på mina bröst att jag inte kan få ögonkontakt (kan tillägga att jag hade en helt vanlig byxdress på mig). Sedan går han omkring med sina kollegor och pratar och pekar. Mitt framför våra ansikten och efter att jag stirrat ut dom blir dom riktigt obekväma och skingrar sig direkt.
Samma sak på vårt gamla boende. Vi gillade stället, men personalen var faktiskt ganska obehaglig. Det var två unga killar och en dam som jobbade. Damen kunde inte engelska utan blängde bara på oss argt och pratade med killarna. Varenda gång vi försökte förklara något för dom skulle dom skratta och prata med varandra på Balinesiska. Jag hade så gärna velat kunna språket, för att förstå vad dom sa.
Och allt ska alltid bli en diskussion. Kan dra exemplet från mannen som stirrade så mycket på lunchen igår. Louise frågar om det är dressing på kycklingmackan. "No dressing". Hon frågar om man kan få dressing vid sidan. "Not possible". Nähä, kan vi få lite majonnäs i en skål vid sidan?, frågar jag. "Yes ok". När mackan kommer in har den självklart både dressing på och majjo bredvid. En liten obetydlig händelse, men när det händer 10e gången på en vecka så börjar man ju undra. Det är likadant varenda gång.
Sedan chauffören idag, som skulle köra oss mellan Sanur och Uluwatu. Vi går omkring och prutar hos olika chaufförer, är stenhårda och vet att vi kommer få ner det till priset vi ville ha, 50000 per skalle (30kr). Tillslut hittar vi en chaufför som går med på 150000 för transporten. I bilen börjar han då prata om att vi ska ge honom 10000 till så att han kan köpa vatten. Direkt säger vi att han bara får 150000 som överenskommelsen sa. När vi kommer till Uluwatu har han såklart ingen aning om vart vårt boende är, och säger att vi ska hoppa ur och promenera ner för gatan för att hitta det. Hallå eller, lättaste tricket i boken. Säger föraren så, så är man definitivt lurad. Vi sa att vi kommit överens om att han skulle köra oss hela vägen till hotellet, och han väljer att köra in på ett område där han måste betala 5000 i "tull/avgift" för att få komma in. Det var såklart fel och han körde tillbaka. När vi väl kom fram och betalade 50 var, blev han upprörd och ville ha 10 till pga avgiften. Varför ska vi betala för att du körde fel? Varför ska vi betala det dubbla av avgiften? Det kunde han ju fetglömma. Argt körde han iväg. Det ska alltid bli en diskussion.
Såhär har det varit under hela min resa, men det har varit på en extrem nivå här på Bali. På restauranger kan man inte säga "can I have some more...", det blir för komplicerat att lägga in "some". "MORE SAUSE PLEASE" blir det alltid i slutändan. Frågar jag "how much fruit is it on the fruit plate?" får jag höra priset på fruttallriken.
Jag vill verkligen inte vara respektlös. Jag förstår också att alla inte får gå i skola och lära sig engelska. Och man ska inte ha höga krav på engelskakunskaperna i den här delen av världen. Men vi behandlas ju så otroligt illa vart vi än hamnar. Människorna som arbetar inom serviceyrken blir ju upprörda på oss när vi ställer svåra frågor. De senaste veckorna har jag träffat en riktigt trevlig local. Det var Ali som sålde armbanden på stranden. Kommer aldrig glömma det. Annars har det varit ganska illa. Men människorna här vet (tror) att vi är de lättaste att lura, de enklaste bytena. Unga tjejer som backpackar. Trots det är det ändå alltid vi som lyckas pruta mest och stå på oss mest, när vi jämför med vänners upplevelser.
Detta blev ett jättelångt inlägg och jag känner att jag inte riktigt fått fram det jag ville förmedla. Jag känner mig mest bitter när jag skriver detta. Men jag är ju verkligen inte det egentligen utan försöker ge alla en ärlig chans. Det är bara så svårt när man ständigt blir skrattad upp i ansiktet, stirrad på, pekad på och pratad om. Det finns inte på världskartan för mig att gå förbi en annan människa och tisseltassla med en vän och peka på personen. Men det verkar ligga i kulturen i här och det är väl bara att acceptera. Jag är gästen och jag får anpassa mig efter kulturen på platsen dit jag kommer. Trots det känner jag mig så ofta illa behandlad, vilket förstör upplevelsen en hel del.

Här var förresten frukten. Beställde yoghurt with fruit salad. Notera mängden yoghurt.

Och såhär ser trottoarerna ut över allt i hela Asien, i princip. Vissa städer har faktiskt varit bättre, typ Ho Chi Minh. Annars är detta classic Bangkok och tydligen även Bali.