Har hamnat i Unawatuna på ett av de sjukaste ställena jag varit på. Bokade en natt på "hostel Unawatuna" på Booking.com som vanligt. Tog bussen från Mirissa till Unawatuna, gick till ett dykcenter och bokade morgondagens dyk(!!!!:):):):)!!!!) och tog sedan en tuktuk till hostelet.

Hostelet ligger alltså ute i djungeln/skogen och är ett inhägnat grönt område med små sjöar och en å bredvid. Det finns hyddor, och ett litet hus med tre rum med tre sängar i varje, ett vardagsrum och en uteplats där man kan chilla vid ån. På gräsmattan samsades en häst med några hundar och massa 1,5meters leguaner........

En liten bit bort låg en restaurang så jag började traska dit. Möttes av två män som sa "the manager isnt here yet so just dit down in the restaurant and chill for a while". Jag kom runt 12-tiden så jag tänkte att jag ändå var rätt tidig till incheckningen. Väl i restaurangen träffade jag min vän Luke från hostelet i Hikkaduwa! Jag visste att han hade bott på detta stället när jag var i Mirissa men jag trodde att han hade åkt vidare. Det var en rolig överraskning!! Vi snackade lite och han berättade att detta stället var extremt chill, en ny nivå av chill. Fler och fler nya droppade in och jag träffade Caroline, en norsk tjej som också undrade vad som pågick och var managern var. Luke berättade att managern hade välkomnat honom ett par dagar tidigare med ett "sorry for being this late" och en joint. Vi väntade en stund till, käkade lunch och lekte med en liten tjej som sprang omkring bland oss backpackers. Hon är tydligen dotter till en rysk tjej som jobbar i köket. Efter ett tag gick en tjej runt och försökte organisera, så jag började prata med henne och frågade om hon jobbade där. Hon hade varit där i någon vecka tydligen och precis varit och käkat lunch med managern som i talandes stund var full på stranden. Så hon tog tag i situationen och gav mig och Caroline varsin säng.

Det finns inget system för in- och utcheckning, inget system för betalning eller någonting. Allt är så otroligt chill. Förstår inte hur något funkar. Men på något sätt går det runt och alla har jäkligt kul tillsammans. Så synd att jag bara ska spendera en natt här, hade gärna stannat längre eftersom detta är det sjukaste och konstigaste stället jag varit på...,.
Eftermiddagen spenderades på äventyr med Caroline, vi åkte till "japanese peace pagoda" och åt sedan middag på stranden, så himla mysigt. Härligt när man träffar folk som man kan prata med om allt mellan himmel och jord. Kvällen spenderade jag i restaurang-delen med Luke, han berättade att stället hade blivit överbokat och att det hade varit kaos med den fulla hotellmanagern under eftermiddagen. Hahaha. Jag förstår ingenting.
Nu har jag precis gått till sängs. Tidig morgon imorgon igen!!!

Har ätit frulle och spenderat morgonen här, mår mycket bättre idag. Jag har planerat lite för kommande destinationer också. Jag är lite för bra på att "ta saker som de kommer" har jag märkt. Det är i många tillfällen en bra egenskap när man reser själv men för att få ut så mycket som möjligt av tiden måste jag planera lite mer. speciellt saker som man måste boka i förväg, typ dykning.
Både Mirissa och Hikkaduwa har varit ganska lika tycker jag, en hel del turister och restauranger och solstolar längst med stränderna. Det är sjukt trevligt när man vill träffa mycket människor eller hitta på roligheter på kvällarna, men det är inte riktigt "paradis". Sanden på stranden är gulbrun och himlen är lite disig, inte kritvit sand och klarblå himmel som i Filippinerna eller på Bali. Men jag tror det finns paradis på Sri Lanka också, jag har bara inte hittat dit än :)

På Sri Lankas sydöstra del ligger en brutalt stor nationalpark. Dit åkte jag och de norska tjejerna imorse! 4:00 blev vi upphämtade av en minibuss. Vi hade en hel stolsrad var och jag sov gott hela vägen. Drygt två timmar senare var vi framme vid soluppgången.

Där bytte vi färdmedel till en jeep, fick en chaufför och köpte biljetter till inträdet.

Såg så mycket djur! Så kul! Krokodiler var kul att se (syns på avstånd på näst sista bilden), även påfåglar på så nära avstånd. Vi såg även fotspår från leoparder men de är väldigt väldigt sällsynta att se tyvärr... efteråt bytte vi till minibussen och jag sov liggandes i minibussen hela vägen tillbaka. Livsfarligt men det finns ju ändå inte bälte så det spelar nog ingen roll. Hur som helst var det en fantastiskt vacker nationalpark, det var så tyst och lugn stämning när jeepen stannade till. Så härligt.
Efter utflykten har vi varit på stranden och jag har mått lite halvbra, har haft ont i magen och varit slö (såklart jinxade jag det igår när jag skrev att jag mådde så bra-.-). Har nog druckit för lite vatten. Så jag stannade hemma när de andra gick och åt middag, jag har tvättat en maskin tvätt (välbehövligt! Har väldigt lite kläder med mig) och bokat nästa boende. Imorgon åker jag vidare! Ciao

Igår gick jag upp svintidigt för att checka ut från mitt konstiga lilla homestay/hotell. Personalen var lite förvirrad och skulle kramas hela tiden vilket jag verkligen inte tycker om. Jag tog mitt pick och pack till mitt nya boende, hostelet MY hostels vilket visade sig vara riktigt bra!! Därifrån åkte jag och Danilo iväg i en tuktuk till hamnen.

Det var typ 8 båtar som åkte ut till samma område, fullproppade med turister som vill se valar. Jag kan ju börja med att säga att jag är så sjukt skeptisk till turistaktiviteter som involverar djur. Det är fruktansvärt att djur får leva under sämre förhållanden för att människor vill se/klappa/rida/utnyttja. Elefantridning, valhajssnorkling och Tiger Kingdom ger mig magont. Men hur som helst - jag ville bilda mig en egen uppfattning och tänkte att valarna ändå befinner sig i sin naturliga miljö och ej i fångenskap.
Vi åkte runt med båtarna en stund, nästan i två timmar utan att se något. Eller jo, vi såg två stora sköldpaddor som guppade på ytan och parade sig. Direkt cirkulerade både vår båt och två till runt sköldpaddorna, ganska tätt inpå. Kunde dom inte bara fått para sig ifred.....
Personalen på båten ringde runt till dom andra båtarna, alla kommunicerade med varandra för att hålla koll på eventuella valar. Efter en stund såg vi att det sprutade upp luft från vattenytan vilket innebar att det var en val där!

Det var väldigt väldigt mäktigt måste jag säga. Dom var så otroligt stora!! Vi fick se blåval efter blåval, 7 stycken sammanlagt. "Lucky day" sa personalen. Jag frågade om whale watchingen påverkade djuren mycket. Personalen sa att dom hade strikta regler för hur nära man får köra med båten, och att man fick köra i sidled med valen men inte framför eller bakom. Detta märkte jag faktiskt under tiden att dom var väldigt noga med. Han berättade också vilka rutiner dom hade om valen simmade mot båten, i vilken hastighet man skulle backa undan osv. Det kändes bra, men å andra sidan säger personalen på Tiger Kingdom i Phuket att de neddrogade halvdöda tigrarna är friska och glada också.

Vi rörde oss tillbaka till Mirissa och fick se massa delfiner på väg tillbaka. De hoppade och simmade bredvid, under och efter båten länge vilket var riktigt kul att se, jag tycker det är så fina djur.

Ifall båtarna nu inte påverkar valarna så mycket, så påverkas i alla fall havet och miljön mycket. Inget miljövänligt utsläpp från båten på bilden direkt... Mår dåligt av att haven används som en soptipp och snart innehåller större mängd plast än mängden fiskar. Att det illegala granatfisket här gör att korallreven här är totalförstörda istället för levande och färgglada. Men vad gör man?

Hikka Train hostel Hikkaduwa

Indisk lyxmiddag igår med bland annat tjejerna från Norge

Har haft det så himla bra de senaste dagarna. Tyckte allt att det var jobbigt i början, att vara ensam och allt detdär. Kände igen känslorna från förra året, exakt samma. Skillnaden var att nu visste jag att det är tufft i början men det är SÅ värt det sen. Går ur min comfort zone varje dag och lär mig så mycket nytt, om människor och om världen. Att prata med lokalbefolkningen om livet här är så intressant och speciellt när de berättar om tsunamin 2004. Jag vågar inte fråga om det eftersom det säkert kan vara ett väldigt känsligt ämne men det jag har fått höra är så intressant och framförallt hemskt. Och svårt att ta in. Det är svårt att ta in. Tänker varje dag på hur otroligt lyckligt lottad jag är.

Jag hade några riktigt bra dagar i Hikkaduwa med dykning och häng på hostelet (första bilden), och har nu varit ett dygn i Mirissa. Fick ett sms igår från en gammal kollega från Göteborg som av en slump också är i Mirissa just nu!! Helt sjukt. Så vi hängde igår kväll på ett beach party med ett gäng från Göteborg. Idag ringde klockan 04:50 för jag och Danilo skulle på Whale Watching (skriver separat om det) och sedan har jag hängt på stranden med Lena som var min divebuddy i Hikkaduwa. Slumrade i eftermiddagssolen på sarongen i sanden, mätt efter lunchen och med vågbruset i öronen. Att ligga och sväva mellan vaket tillstånd och sömn på stranden är top 3 det bästa jag vet. Imorgon ringer klockan 3:30 för nya äventyr... orimligt tidigt, men det blir kul!
Är för övrigt så glad att jag är frisk. Har mått så bra sedan jag kom hit. Glad mage, ingen förkylning eller problem med halsen. Skadefri också!!! Helt otroligt. Hoppas för Guds skull att jag inte jinxar detta nu. Håll tummarna!

(((Skrev detta inlägget igår))))

Imorse vaknade jag vid 8 och märkte att Danilo i mitt rum packade ihop sina saker. Han skulle vidare till Mirissa, också en stad vid stranden fast några timmar söder ut, och frågade om jag ville hänga på. En timme senare satt vi båda på en extremt trång buss på väg dit! Han hade bokat ett bra hostel men det var fullt så jag bokade ett "guesthouse" en bit därifrån.

Så här bor jag inatt, ensam faktiskt men det är skönt att få lite space också efter 4 nätter på trånga hostel. Vi checkade alltså in på varsitt ställe och sedan gick vi en sväng på stranden!

Vi hittade ett litet "viewpoint"-ställe på stranden, väldigt fint! Mirissa är liksom Hikkaduwa ett surfställe och det är så himla härligt att titta på surfarna ute i vattnet. Vet att jag själv är kass men snart ska jag till ett surfcamp vilket jag ser fram emot otroligt mycket!!
Vi käkade lunch också och sedan promenerade jag runt till olika dykskolor för att hitta en seriös och bra skola att göra några dyk med. Det är svårt att veta vilka ställen som är bra och inte, men en skola jag var hos pratade om "1 hour is 4000 and 2 hours is 8000". Till och med jag vet att man inte mäter dyk i timmar utan i "tanks", vilket gjorde mig extremt skeptisk till just den skolan.
Nu är jag på mitt boende och pillar med lite smågrejer. Har länge om en stund ska jag ner och möta två norska tjejer från hostelet i Hikkaduwa och käka middag. Mys!!

Än så länge gillar jag Sri Lanka. Det är inte lika varmt som i andra delar av Sydostasien eftersom det blåser mycket här. Vinden är ganska sval på kvällarna. Kan inte minnas att jag önskade att jag hade en långärmad tröja på mig någon gång i Thailand, Kambodja, Filippinerna eller på Bali. Men detta klimatet gör att jag inte svettas floder och inte heller behöver dricka 5 liter vatten om dagen, vilket bara är skönt. Folket här är oftast trevliga och vänliga mot turister. De har en dille här på att lägga till alla som vänner på Facebook, vilket localsen inte gjorde förra året på min resa.... vet inte hur många vänförfrågningar jag har fått senaste veckan!! Och de få som jag accepterat skriver gärna varje dag och frågar hur jag mår trots att det inte får svar. Jaja. De som jobbar på hotellen är också väldigt måna om att man ska lägga in en bra review på trip advisor. Jag gör det gärna, men inte om de säger till mig 10 gånger att göra det. Jag har spenderat kanske 40 min totalt på mitt nuvarande boenden och har redan blivit tillsagd flera gånger "please write good review" av hotellmanagern. Riktigt onödigt. Nu ska jag duscha och klia vidare på mina myggbett. Haj!!

Har varit lite dålig på att uppdatera här. Det är något som händer konstant så jag har varit lite busy. Men jag har tagit mig till Hikkaduwa med tåg med helt fantastisk utsikt. Jag bor på ett ganska sunkigt men väldigt bra hostel för 6$ per natt. Där bor i princip bara "solo backpackers" vilket är otroligt roligt! På kvällarna dricker vi Lion lager och äter middag som "mama" lagar på hostelet.

Igår dök jag igen för första gången sedan mars. Det var helt otroligt. Oj vad jag har saknat det. Vi gjorde två vrakdyk på 20 respektive 18 meter. Jag var divebuddy med en norsk tjej från mitt hostel och vi dök med instruktören Sameera och två lite äldre män. Efter 35 min var männens luft slut så de fick göra sin uppstigning medan vi andra simmade vidare. Vi fick då simma in i vraket genom en otroligt liten öppning där jag rev upp ett sår på benet. Kan av det konstatera att hajar inte dyker upp på direkten om man badar med ett blodigt sår. Väl där inne gömde sig otroligt många stora fiskar och det var som att tiden stod still. Allt var så stilla. Skeppet har legat där sedan 1903 och sjönk för att det var en brand ombord. Efter detta var min divebuddys luft också slut så hon gjorde uppstigningen medan jag och Sameera kunde fortsätta en stund till. 61 minuter var vi nere vilket är lite av ett rekord!!

Andra dyket och andra vraket var på sandbotten vilket gjorde att vattnet var grumligare. Under det dyket var den stora utmaningen att hålla ihop, för 5 meter bort såg man knappt någonting. Ett tag var de två äldre männen borta i 10 minuter. Hade det varit jag som tappade bort gruppen hade jag varit så rädd, men de två hade 250 dyk var på nacken vilket gjorde att det inte var kris och panik när de försvann. Igen var det bara Sameera och jag kvar på slutet (jag är tydligen väldigt duktig på att andas lugnt under ytan) och vi dök länge tillsammans igen. Det var så häftigt.
Nu står jag i valet och kvalet mellan att stanna här och dyka mer vanliga dyk, stanna här och ta nästa PADI kurs eller åka vidare till nästa destination. Har bokat en natt till på hostelet så jag får sova på saken. Igår blev en sen kväll så dagen ska spenderas på stranden halvsovandes:))))

Klockan ringde innan 7 imorse för jag hade bestämt mig för att lämna Negombo tidigt och komma fram till Colombo på förmiddagen. Krishantha tackade mig så mycket för min vistelse på hans hostel och bad mig 10 gånger att skriva en trip advisor recension.
Tuktuk till busstationen gick smidigt. Väl där gick allt på ungefär tio sekunder. Min tuktukchaufför pekade på en buss, jag gick dit, sa "Colombo", och helt plötsligt satt jag bland 20 andra personer i en minibuss påväg till huvudstaden. Fick ett av dom sista sätena, ett sånt där som fälls ut i gången med ett ryggstöd som når halva ryggen. Helt ok på en kortresa ändå.

Ungefär en halvtimme senare var jag framme i Colombo. Sedan spenderades förmiddagen med att åka kors och tvärs över halva staden flera gånger. Missförstånd som vanligt. Men det gjorde mig inte så mycket, hade inte bråttom. Jag letade bara efter en Art Market som finns på söndagar vilken jag hittade tillslut!!!

Så himla fint. Blir glad av sånthär och det påminde mig väldigt mycket om Kambodja där liknande tavlor såldes på tempelområdena i Angkor Wat.
En av anledningarna till att jag behövde göra ett stop i Colombo var för att leta efter ett Gopro-handtag. Det hittade jag dock inte utan jag får klara mig utan.... klantigt att inte få med det från Sverige.

Ett annat av mina ärenden var att besöka ett internetcafé för att göra lite jobb för Delsjön. Jag åkte lite mer buss för det är ändå ett himla bra sätt att se mycket av stan!! Det är sjukt billigt också. 16 rupiah (1kr) för att åka så långt man vill, verkar det som. Ingen vet.

Colombo är en fin stad. Mycket grönt. Det fläktar mycket och vädret är varmt men inte kvavt. Därför svettas man inte floder och man behöver inte hälla i sig 6 liter vatten för att må ok. Det finns inte många sevärdheter här men jag gillar staden ändå, den är fin. En storstad men den är otroligt mycket lugnare än Bangkok, Phnom Penh och Ho Chi Minh. Trafiken är helt ok och det är aldrig problem att korsa gatan, tro det eller ej! Det Colombo saknar är streetfood, verkar inte vara en grej här. Staden är ganska tom på turister och det märks att folket är ovana vid att se ljusa tjejer. Frågorna "what country" och "are you married" ställs av varenda främling som korsar min väg. Vet aldrig vad jag ska svara men enligt lonely planet kan det vara bra att ha en fake-ring och säga att man är gift. Lonely planet brukar ju kunna sin grej så det kanske är en bra idé.
Nu ligger jag totaldäckad i min hostelsäng med matkoma från middagen och kommer nog somna om en stund. Imorgon bitti åker jag iväg igen - denna gången till en destination jag faktiskt vill till. Negombo och Colombo har varit kul att se men jag har inte haft något större intresse egentligen. Snart är jag nog under ytan med en tub på ryggen! Längtar!

Rolig morgon!! Gick upp tidigt och åkte med Krishantha till den lokala fiskmarknaden. Väldigt turistfritt. Vi köpte två fiskar, som han står och väljer ut på andra bilden. Till frukost lagade han "Sri Lankan breakfast" till mig på en av fiskarna. Det var kokos och curry och grejer, mycket gott och jag var mätt i cirka 8 timmar. Fick sällskap under måltiden av två pratglada danskar som hade valt det lite mindre roliga alternativet "international breakfast". Vitt bröd och frukt typ. Hade nog varit mätt i 8 minuter på den.

Sedan hyrde jag en cykel på hostelet! Cyklade längst "main road" ett tag men den är ganska händelselös och tråkig om jag ska vara helt ärlig. Det slutade med att jag satte mig i skuggan på stranden och började planera kommande dagar lite. Det gick ganska dåligt, för ganska direkt fick jag sällskap av två roliga killar. Dom tyckte att vi skulle "celebrate new friendship" med en öl! Rimligt! Vi snackade om Sverige och Sri Lanka ett tag, dom berättade om sina jobb och sin lön. Knappt 2500 svenska kronor tjänade dom i månadslön, vilket enligt dom är en ganska bra lön. Dessa grabbarna kunde tydligen leva life en del eftersom dom bodde hemma hos föräldrarna fortfarande. Jag frågade varför dom inte ville spara pengar och åka iväg eller liknande. "No this life is the best life!" fick jag som svar. Sötisarna.

Kvällen spenderades på balkongen med Emmy i lurarna framför solnedgången. Mysigt!! Sedan lagade jag och Krishantha den andra fisken till middag. "Sri Lankan breakfast"-receptet verkar vara favoriten för det blev precis samma maträtt som imorse. Väldigt gott så jag klagar inte! Nu försöker jag återgå till reseplaneringen. Vill (och ska) lämna Negombo imorgon men har inte bestämt vart jag ska! Men varför vara ute i god tid när man kan bestämma i sista sekund:):):):)

För övrigt, människorna är så himla snälla här. Alla alla alla är glada och vänliga. Det imponerar, jag har fått ett så gott intryck än så länge.

10 timmar på Istanbuls flygplats tog tid alltså. Speciellt när man bara kunde använda wi-fi i 2 timmar... Men helt plötsligt var det dags för långflygningen, fick ett dubbelt säte själv så jag hade en fantastiskt bekväm natt. Älskar att flyga. Så lugnande för själen. Planet mellanlandade sedan på Maldiverna innan Sri Lanka. Vi var inte många meter över ytan vid landningen alltså.... men det såg otroligt fint ut!! Hade gärna hoppat av planet där alltså.

Köpte Hanna och Amandas första bok på Landvetter och läste ut den innan jag var framme!! Ångesten att jag inte köpte med mig del 2 också..

Allt med visum osv på flygplatsen gick som en dans och helt plötsligt hade jag prutat ner en taxi och var på väg till första stoppet, Negombo!! En lite mindre stad utanför huvudstaden Colombo. Här har jag bokat två nätter på ett hostel precis vid stranden. Solen gick ner precis när jag kom fram, och efter lite prat och tips fixade receptionisten Krishantha en tuktuk till mig som körde mig till en seafoodrestaurang vid namn Mr Crab.

Oj vad jag ska unna maj mycket god mat denna resan!!! Detta var drömmen. Med lite hetta från chilin i munnen och en kall öl i handen. Mr Crab levererade. Sedan hämtade min snälla chaufför upp mig igen och vi stannade på väg hem så att jag kunde köpa sårtvätt. Enligt tidigare erfarenheter kommer jag nämligen behöva det inom närmaste dygnet.
Bilden bredvid är mitt rum. Ett 4-bäddsrum men hostelet är i princip tomt så jag bor själv. Klagar icke. Förresten trodde jag det skulle vara dyrare att backpacka i Sri Lanka än i de länderna jag var i våras. Men detta rummet betalar jag 78kr/natt för!! Med AC! Vietnam-priser ju.
I övrigt är det extremt skönt att vara framme. Äntligen semester efter ett rättså hektiskt år. Men det har också gått sjukt snabbt. Det känns som 2 veckor sedan jag härjade runt i Asien med svett rinnandes överallt. Allt känns så naturligt än så länge. Vilket är skönt!