Jag avslutade dykkursen på tisdagen, så på onsdagen tog jag bussen till Mirissa!!

Onsdagen spenderade vi på stranden, jag, Madde som jag lärde känna på surfcampet och Stephanie från Kanada!!

På kvällen tog vi en tuktuk till närmaste "systembolag" för att köpa lite dryck. På vägen fastnade vår driver för fortkörning vilket gav oss massor av tid att titta på solnedgången. Bra timing😊

Sedan stack vi till en kottu-restaurang och väntade på maten i en väldigt lång timme. Men det var gott!! Älskar vegetable kottu.

På kvällen var vi 5 personer som trängde in oss i en tuktuk och åkte till ett ställe i Midigama som bara är öppet på onsdagskvällarna. Det var typ ett trevåningshus med en chill uteplats längst ner, en bar med dansgolv i mitten och ett tak längst upp. Obehagligt nog var det ett tak utan staket/väggar, där alla satt på kanten och dinglade med benen... hur som helst spelades det riktigt bra musik och jag hade en sjukt rolig kväll!!!

Morgonen efter, på torsdagen, gick vi till ett hälsocafé-ish vid namn Coco Loco och jag åt ungefär mer än jag någonsin förut. Hade matkoma för länge efteråt. Värt det.

Dagen spenderandes halvsovandes på stranden. Tjejerna knäppte varsin öl vid lunchtid men jag var inte riktigt redo då...
Jag hade egentligen tänkt åka tillbaka till huvudstaden på torsdagen, för att vara nära flygplatsen inför mitt flyg på fredagen. Dock kände jag mest att jag ville utnyttja min sista tid så mycket som möjligt. Om jag hade möjligheten att spendera hela torsdagen på stranden och spendera kvällen ute med tjejerna, så ville jag ta den!!

Är väldigt glad att jag stannade! Hade en så jävla rolig kväll. Precis som i Hikka så är "festen" på ett specifikt ställe varje kväll, så att alla hamnar på samma och inte sprids ut. Träffade en del svenskar vilket var kul och drack "Arrack attack" och dansade hela natten lång. Vid halv 4 tog jag och Stephanie min sista promenad längs vattenbrynet tillbaka till hotellet och somnade på direkten.

Jag ställde klockan på 8 för att kunna njuta av sista halvdagen. Vi käkade frukost igen på Coco Loco, jag tryckte i mig precis lika mycket mat igen (eller mer förresten - åt upp Stephanies också) och hann sedan spendera en timme på stranden innan det var dags för mig att dra vidare.
Några tråkiga hejdå senare tog jag tuktuk till Matara, high way bus till Colombo och sen high way bus till flygplatsen. Var där i väldigt god tid vilket var skönt.

Såg en sista solnedgång från flygplatsen och ungefär där avslutades äventyret för den här gången. Vilken jäkla resa. Vad kul jag har haft!!!!! Är så glad att jag åkte. Är så glad att jag upptäckt ett nytt land och träffat de härligaste och roligaste vännerna. Är återigen, precis som förra året, himla glad att jag åkte själv också. Förstår att alla är olika men mig passar det så himla bra. Vet att jag blir alldeles för bekväm om jag reser med sällskap. Om jag hade haft en vän med mig hade jag definitivt åkt till Colombo en dag innan flyget. Och missat en av resans roligaste kvällar. En del som jag träffar som reser två och två säger "jag vill kunna komma hem och säga till min kompis: kommer du ihåg när du och jag gjorde det här och det där". Det är sant. Det är alltid väldigt roligt att dela minnen med sina gamla vänner. Dock känner jag att fördelarna med att resa själv väger högre för mig. Vågar man så borde man, för denna resan är något av det roligaste och bästa jag gjort i livet.

Här kommer massa blandade saker som jag har tänkt på sedan jag kom till Sri Lanka, men som jag nog glömt nämna!!!

Jag har inte bränt mig alls denna resan och bara använt spf 20 hela tiden (förutom på mina pigmentsfria fläckar där jag har 30). Solen är inte i närheten så stark här som till exempel Indonesien, där ozonlagret är tunnare och uv-strålarna går rakt igenom. Sedan tror jag att mitt pigment blev bättre under förra året också för såhär "tålig/mottaglig" har min hud aldrig varit i solen förut.

Det finns miljarder ekorrar och jag ser minst 15 varje dag, helt sjukt

Man får så jääääääävla mycket mat när man äter rice and curry, eller andra ris- och nudelrätter. Äter aldrig mer än hälften vilket är synd. Och jag är ändå väldigt glad i mat, så att säga. Hoppas någon/något äter upp resterna.

Jag har slutat bestämma ett pris med tuktuk driversen när jag sätter mig i tuktuken (och inte ska åka alltför långt). Ger alltid en hundring (6kr) när jag är framme, och 90% av gångerna är det alldeles utmärkt. Ibland säger dom 150 eller 200, då brukar jag säga att jag alltid får åka för 100 och då får jag svaret "oke oke". Ganska smidigt faktiskt.

Sri lanka är världens näst största tetillverkare efter Indien och teet här är väldigt gott. Har köpt med mig lite för mycket hem. Kaffet däremot... det smakar så dåligt. Det är som vatten blandat med jord. Vad gott det ska bli att dricka bra kaffe igen i helgen!!!!!!

Väldigt många lankeser skakar på huvudet när de säger "ja" och vissa nickar också när de säger "nej". Det är en indisk grej tydligen. Vart så otroligt förvirrad i början och det ledde till många stela situationer.

Det är rätt stor skillnad på människorna jag träffat här jämfört med till exempel i Thailand förra året. Många åker till Thailand och länderna omkring på sin första resa, medan Sri Lanka är lite mer "off the beaten track" och inte det klassiska valet av resemål. Generellt sett är de resande här lite äldre och har rest mycket tidigare. Jag gillar verkligen det, har fått mer reseinspiration än någonsin tidigare.

På onsdagsmorgonen tog jag mig till tsunami museumet lite utanför Hikkaduwa. Tog inga bilder där, men museumet var ett litet skjul med bilder från händelsen och några tidningsurklipp. Det var så otroligt hemskt. Och jag kan inte förstå att jag tidigare bara tänkt "tsunamin i Thailand" när 5000 människor dog i Thailand samtidigt som tio gånger så många dog i Sri Lanka och många många fler i Indonesien.

Efter det hoppade jag på bussen till Mirissa! Denna utsikten hela vägen. Så fint!! Det tog ganska lång tid och jag var framme runt 12. Jag var i Mirissa för typ två veckor sedan och gjorde whale watchingen bland annat, och nu hade jag en vän där från surfcampet. Tänkte spendera mina sista dagar där, chilla på stranden på dagarna och hinna med någon mer utekväll.

När jag kom fram checkade jag in på mitt hostel och gick till stranden och hittade min vän Madde direkt. Hon och jag och Stephanie från samma hostel hängde i solen hela eftermiddagen och jag slumrade lite på stranden. Så skönt. Framåt kvällen åkte vi till "systembolaget" och käkade lite kottu till middag. Himla gott!!!

Här var det lilla "gatuköket"-ish där han står och choppar upp kottun.

Sedan åkte vi 5 pers i en tuktuk till ett ställe i Midigama där det är fest på onsdagar. Det var jävligt bra stämning där och jag hade en väldigt rolig kväll. I Midigama är det bara surf som gäller och i princip inget annat, så det var nästan bara surfare där. Avslappnat och riktigt roligt. Träffade lite vänner jag träffat tidigare under resan, sjukt kul det där.
Idag är min sista dag i Mirissa. Sista dagen i solen. Imorgon kommer jag lämna tidigt och resa i typ 6 timmar till flygplatsen innan mitt flyg på kvällen. Känns så himla sad. Träffade en kille igår som skulle resa i tre år. Då kändes min månad väldigt fjuttig. Kommer åka iväg igen.

Mina Deep Water Scenarios i tisdags var så himla stressiga. Vi åkte ut till ett område med typ 5 meters djup, jag, Erin och assistenten. På båten var ett annat gäng också som gjorde övningar på sin divemaster-utbildning. Vi tog på all utrustning och assistenten hoppade i, Erin berättade att vi skulle göra en speciell övning under vattnet så jag "ställde in mig" på det. men helt plötsligt började assistenten sprattla och skrika på ytan, så det var alltså min uppgift att rädda honom. Det gick bra, och sedan fick jag uppgiften att söka efter en försvunnen dykare. Även det gick bra och snabbt. Därefter skulle vi tre dyka tillsammans och jag skulle hålla koll på deras beteenden och hjälpa dom när jag såg att något var fel. Exempelvis panicked diver, unresponsive diver, hjälpa dykare som fått slut på luft osv. Vart så stressad HELA tiden, på helspänn liksom. Till sist fick jag rädda non breathing diver på ytan, då man ska ge rescue breaths samtidigt som man plockar av utrustning samtidigt som man simmar mot båten. TILLSLUT var jag klar och var så himla glad, blev nerbrottad under vattnet av assistenten och all min stress övergick i glädje. Denna utbildningen var verkligen krävande men jag är otroligt glad att jag hade möjligheten att göra den. Certifikatet Rescue diver medför ett betydligt större ansvar vid en nödsituation men också mer trygghet både över och under ytan. EFR utbildningen kommer hjälpa mig hela livet.

Det är helt fantastiskt här på kvällarna. Hikkaduwa har verkligen bjudit på livets finaste solnedgångar.

Usch vad nervös jag var i morse. Kände mig jätteobekväm och ville bara få dagen överstökad. Nu är hälften avklarat och det har varit riktigt roligt!! Jag åt frulle på dykskolan och sedan tog jag, min instruktör Erin och en assistent fram utrustning och gick ner till stranden på bilden ovan. Där skulle vi öva och gå igenom hur man räddar dykare som drabbats av panik, non responsive Divers, dykare som drabbats av chock osv. Assistenten var alltid offret som jag fick öva på. Det blev som ett rollspel och det var riktigt utmanande faktiskt! Ganska mycket folk omkring så det var lite stelt att skrika "non breathing diver, call EMS!!". Också roligt att bära upp honom ur vattnet som på bilden nedan. Kände mig riktigt stark då haha.
Alla övningar gick bra och därefter gick vi tillbaka till skolan, och jag fick sätta mig med the final Rescue Diver test som jag varit så nervös inför. Det gick dock väldigt bra, jag fick 48/50 rätt!! Riktigt lycka! Nu har jag lunchrast och i eftermiddag ska vi göra de sista praktiska bitarna på djupt vatten.

(Skrev detta igår kväll)
Klarade första provet igår!!! Idag har jag gjort detta och inte så mycket mer. Druckit mango nectar och pluggat vidare inför imorgon. Har märkt hur stora koncentrationssvårigheter jag har. Minns inte att jag var sånhär när jag gick i skolan. Har så svårt att fokusera. När jag satt tyst och stilla upptäckte jag att min pöl i trädgården innehöll mer än bara sköldpaddor. 1,5 meters leguaner traskade förbi mig också. Obehag.
Jag startade dagen med typ 2h aktivt plugg och sen har det gått utför. Säkert bara för att wifiet var av så tidigt. Jag hängde lite med Tomine och Frida innan jag sa hejdå till de också när de skulle åka vidare. Ytterligare ett hejdå, så tråkigt efter två veckor ihop. De coola brudarna ska åka jorden runt. Halloj vad avundsjuk jag är.
Sedan käkade jag lunch på stranden med min vän Jack från England och vinkade även av honom eftersom han skulle bege sig hemåt till kylan. Träffar så himla många roliga människor när jag reser själv vilket är guld värt, men avsked efter avsked är ganska tufft. Är dock glad att jag har vänner utspridda över hela jordklotet.
Efter lunchen åkte jag till dykskolan och gick tillsammans med min instruktör igenom mina 50 instuderingsfrågor som jag svarat på. Det gick bra, men det är så mycket information. Hur ska man kunna lära sig att rädda liv på tre dagar?
När jag gick därifrån var det hällregn och jag tog en tuktuk hem, med stopp på affären för att köpa ost och kex. Har ätit det ganska mycket här faktiskt. Mums. Lite mysigt att sitta i sängen med långbyxor och höra regnet utanför. Tror att jag gillar det bara för att det känns som hemma.
För första gången på nästan tre veckor är jag nu själv och på ett sätt har jag längtat efter detta tillfället lite. Skönt att varva ner men det känns ju lätt lite ensamt. Det är dock bra nu när jag mest pluggar.
Klockan är 9 och jag är dödstrött efter att ha snittat 4 timmars sömn senaste dagarna. Ikväll blir det tidigt. Imorgon ska jag upp vid 7.. och få använda mina kunskaper i vattnet!!

Sedan sist har det hänt mycket. Jag och Mette bestämde oss för att sticka till Ella direkt från Kandy i torsdags. Vi betalade dyrt för att en tuktuk driver skulle åka och köpa biljetter alldeles för tidigt på morgonen när biljettsläppet var. Vi bokade ett boende, vinkade hejdå till de norska tjejerna och sedan åkte vi till tågstationen vid 8 för att ta tåget till Ella 8:45. Väl där fick vi reda på att tåget skulle ta 7 timmar. Det är en extremt kort sträcka som max skulle ta 2 timmar i bil, och vi kände väl mest att vi inte riktigt pallade stå och svettas i 7 timmar. För att komma till ytterligare ett regnigt och kallt ställe.
Så vi sålde våra dyra biljetter till Ella till två andra backpackers och köpte nya till Colombo istället, med ett tåg 10:45. Vi tänkte att vi kunde åka vidare till kusten där ifrån. Då skulle vi även åka samma tåg som de norska tjejerna!! Det var kul att överraska dom när de så småningom kom på tåget. Tomine och Frida hade köpt biljetter hela vägen till Hikkaduwa, så jag och Mette sprang iväg och ändrade våra biljetter dit också. Ett jävla farande den morgonen på tågstationen.

4 långa timmar senare var vi i Colombo och bytte tåg, ochytterligare 3 timmar senare klev vi av tåget i Hikkaduwa, skrattandes åt att vi ändå spenderade 7 timmar på tåget.
Efter att ha letat länge efter ett boende hittade jag och Mette ett helt ok guesthouse för en liten peng, där vi crashade, duschade och gav oss ner till stranden.

Vi kom lagom till solnedgången vilken kan ha varit den finaste någonsin!!!! Där åt vi färsk fisk, drack öl och pratade om livet tillsammans. Så himla fin och härlig kväll.

Sedan mötte vi upp Tomine och Frida och en svensk kille som åkte samma tåg som oss på en bar på stranden där torsdagens fest hölls. Varje dag är den på ett nytt ställe på stranden i Hikkaduwa, så att alla samlas på samma fest. Träffade också en kille från hostelet jag bodde på i Unawatuna för typ två veckor sedan. Riktigt roligt!!

Dagen efter, fredagen, kramades jag hejdå med Mette som skulle åka vidare. Sorgligt att säga hejdå när man har haft sjukt roligt ihop. Vi skrattade rätt länge åt guesthouse-personalen som var en 70årig man som hade försökt ge sig på Mette när hon skulle hämta sin tvätt. Riktigt obehagligt dock. Sedan checkade jag ut, åt frulle på stranden i hellregnet som var just då, och checkade sedan in på samma guest house som Tomine och Frida bor på. Det ligger 1 minut från stranden, jag har ett eget riktigt najs hus med en vattenpöl(ish) med sköldpaddor i precis utanför dörren. Jag har varmdusch, egen uteplats och yogamatta där jag drömmer om att jag ska göra morgonyoga, vilket hittills inte har hänt. Här betalar jag 100kr per natt!!! Älskar Sri Lanka. (Bilden tog jag på lördagen när det var soligt. Fredagens väder var riktigt skruttigt).
Denna dagen och kvällen tog vi det sjukt lugnt, åt pizza på stranden till middag. Vaknade på lördagen av strålande sol för första gången på typ 4 dagar!!!

Så vi spenderade hela lördagsförmiddagen på stranden. Åt mat och drack smoothie och mådde riktigt bra. Efter lunch knatade jag bort till Poseidon diving center vilket jag tycker så mycket om. Jag sa att jag ville göra Rescue Diver kursen, och dom arrangerade så jag kunde börja på direkten. Under eftermiddagen och kvällen fick jag en 4 timmars privatlektion i EFR - emergency first response. Den utbildningen handlar om livräddning i vardagen och man måste ha den för att börja göra dykkursen.

På kvällen köpte vi fajitas takeaway som vi tog med till tjejernas uteplats. Där åt vi middag, drack öl och gick sedan ut och dansade. Hade åter igen en riktigt rolig kväll, Hikkaduwa är himla roligt alltså.

Idag har jag spenderat förmiddagen på stranden och pluggat. Åt en riktigt god frulle med stekt äggmacka❤
Plugget och utbildningen är svår. Så himla mycket information är det. Om en timme har jag EFR-provet och sedan får jag börja med det praktiska i dykningen. Final test på dykkursen är att jag på egen hand ska hitta en försvunnen person långt under ytan, som fått slut på luft eller har en panikattack eller liknande, och livrädda den. Hur fan ska det gå till? Jag kan ju knappt hålla koll på mig själv under ytan. Är jättenervös faktiskt.

För några dagar sedan åkte gänget på äventyr igen!! Mette från Danmark, jag och Siri från Norge i en tuktuk med Suresh som chaufför och de andra två norska tjejerna i en annan tuktuk. Det regnade som bara den men vi tog oss ut, med fuktiga kläder från dagen innan..

Vi stannade till bland molnen och fick smaka röda bananer! Det smakade precis som gula tyckte vi, men det var väldigt stor skillnad enligt localsen.

På vägen stannade vi vid ett hindu tempel där det även låg en skola för 3-4 åringar. Vi fick gå in och ta en titt, barnen var så söta!!

Suresh såg att vi var jättetrötta och stannade till och köpte kuddar till oss. Sötaste jag varit med om, blev så glad och vi sov så gott.

Sedan kom vi fram till Sigiriya-området! Sigiriya är ett stort berg omringat av skog, helt fantastiskt fint. Vi valde att klättra upp för ett berg bredvid, som var lika högt men mycket billigare och därifrån såg man dessutom Sigiriya.

Så mäktig utsikt!!!!!!! Hiken dit upp var först massa trappor och sedan ganska tuff klättring. Är så glad att våra drivers hängde med upp och visade vägen, de hade gjort det massa gånger och visste exakt vart man skulle sätta fötterna och vilka träd man skulle undvika att nudda. När vi var där uppe var det uppehåll men i övrigt regnade det ganska mycket och sakerna blev aldrig torra....

Svettiga och blöta men glada efter hiken!!

Sedan stannade vi för lite lunch, tycker club sandwich är så himla gott på många ställen i Asien. Om den är veg. Extra gott med avokado!! Och salt.

Sedan stannade vi till vid en extremt stor Buddha på vägen tillbaka. Precis efter jag tog denna bilden gick två turister ner för trappan och den ena mannen halkade på den och flög ner för halva trappan. Det såg så jäkla roligt ut och jag höll på att skratta ihjäl mig. Sedan ställde han sig upp, men några sekunder senare halkade han och vurpade igen. Då sprutade mina skrattårar åt alla håll och vi alla vek oss av skratt. Mannen ställde sig upp, torkade av sig och började gå nedåt innan han vurpade en tredje gång(!!!!!!!!!!!), då kunde jag inte längre få luft och vi alla skrattade ihjäl oss.

Sedan sov vi i tre timmar bak i tuktuken medan Suresh körde oss så fint tillbaka till Kandy. Där körde han oss till ett massageställe, vi hade pratat hela dagen om att ta massager. Vi valde ett entimmespaket för hela kroppen och även en steam sauna som var som en extremt varm kista man fick lägga sig i. Massagen var ok, men jag måste säga att jag saknar thaimassage väldigt mycket. Gillar när de riktigt trycker till musklerna så att det känns efteråt, inte när de duttar omkring med alldeles för mycket olja.
Efter massagen ville vi bara åka hem men direkt sa Suresh "not home, we are going to the supermarket, you need snacks for your train tomorrow". Så himla söt, blev rörd av att han brydde sig så mycket. Var så tacksam.

Väl tillbaka på hostelet kom Marcus med en bricka med massa olika matbitar och mackor. Efter lite mat, lite chips och wifiande somnade jag otroligt gott trots dagens alla tupplurar i tuktuken.

Igår hade vi en fantastisk dag!! Marcus som jobbar på hoselet frågade om vi ville åka runt i en tuktuk och få en guidad tur runt Kandy. Lät bra tyckte vi, så vi tackade ja och det började med att han tog med oss till en local food market för frukost.

Vi fick soppa, bröd med jättegod chillisås och några olika friterade bollar. En av bollarna var fylld med kakao och kokos och var otroligt goda!! Åt 4 stycken. 20 rupiah = 1,25sek kostar dom ifall vi skulle betalat för dom. Men detta var alltså frukosten som var inkluderad i de 45 kronorna vi betalar för boendet.. På marknaden var det bara locals vilket jag älskar, över lag har jag sett väldigt få turister i Kandy.

Sedan gav vi oss ut i regnet, vi delade upp oss i två tuktuks och fick två fantastiska drivers som var med oss hela dagen.

Första stoppet var Kandy view point! Så coolt med molnen.

Därefter åkte vi till en stor vit Buddha högt uppe på ett berg. Där fick man lämna in sina skor i en garderob och ta en sarong runt benen. Det blåste riktigt mycket där uppe men buddhan var rolig att se!!

Efter ett tag stannade vi vid "Sri Lankas longest lake" och såg fladdermöss i samma storlek som rovfåglar.

Vi såg en jättefin kyrkogård från andra världskriget.

Sedan lite apor och en väldigt fin utsiktsplats över "bible mountain", det fyrkantiga bakom mitt huvud.

Efter det hamnade vi i en herb and spice garden där vi spenderade typ 3h. Vi fick en rundtur av en söt man, som berättade om massa olika kryddor och växter (peppar, aloe Vera och nejlika på bilderna ovan) och vilka helande krafter de hade. Mycket han sa var nog gojja men tror ändå att en del stämmer, till exempel hälsofördelarna med ingefära.

Vi fick testa en naturlig hårborttagningskräm som verkligen fungerade i alla fall!!!! Det hela slutade med att jag köpte en kräm med sandalwood som tydligen ska vara himla bra för huden :)

Sedan hoppade vi in i tuktuksen igen och killarna tog med oss upp i ett högt torn!! Det var stängt och igenbommat men dom letade upp ägarna som kom och öppnade. Hade aldrig hittat denna platsen på egen hand utan våra kära drivers. Utsikten där uppifrån var så cool! Att molnen går precis över och mellan bergen är så fräckt.

Trappan upp var kolsvart och supersmal, var väldigt glad att jag inte var överviktig för då hade jag inte kommit upp eller ner.

Vi var också i en tefabrik!! Sri lanka är världens näst största producent av te, efter Indien. En liten söt tjej visade och berättade om tillverkningen från växt till färdigt te. Sedan fick vi smaka också, och jag köpte med mig "spicy tea" därifrån. Spännande!!

Sedan kastade vi oss in i tuktuksen och skyndade iväg till en lokal där det var Sri Lankesisk folkdans klockan 17:30. Det var en upplevelse, verkligen. Dom var jätteduktiga och kunde göra sjuka rörelser och konster men musiken var fruktansvärd. Det var typ tre olika toner om och om igen, riktigt tjatigt och brutalt dålig. Men kul att ha sett det!!

Därefter funderade vi på om vi skulle äta middag eller se templet, "tooth temple". En plats där en tand från Buddha finns. Vi samlade kraft och kämpade oss dit, betalade biljetten och gick sedan in. Tomine betalade 5000 rupiah för mycket (300kr) i inträde, allt var blött och det var sjukt mycket folk. alla skulle förbi titthålet in till tanden, vilket gjorde att man bara blev förbiknuffad och inte såg någonting. Någonstans där tog energin totalt slut och vi tackade för oss. På väg från templet men inne på tempelområdet råkade vi gå vilse och springa på en stor elefant som stod fastkedjad vid ett galler. fan så hemskt det är att se på:(
Därefter åkte vi förbi ett ställe och slängde i oss lite middag innan vi åkte tillbaka till hostelet. Då hade vi varit ute och sightseeat i 13 timmar och var helt slut. Killarna skulle egentligen ha 2500 rupiah var men vi betalade det dubbla och de var så himla tacksamma, så fina. Blir så lycklig av att se att det är möjligt att göra någon så glad med så lite. Mängden pengar som inte betyder något för mig betyder världen för dom. Man kan hjälpa så mycket. Det är så fint. Betalningen var verkligen välförtjänt och de gjorde ett helt fantastiskt jobb med oss hela dagen. Hade aldrig sett alla dessa platser om de inte var med! De var genuint snälla och gjorde allt för att vi skulle ha det bra. Precis som de allra flesta locals jag träffat. Sri Lanka är verkligen ett härligt land att resa i.