Mums på dagens lunch<33

Resten av den här soliga lördagen spenderade jag med mig själv. Jag tog mig in till stan för lite shopping och gick från Colosseum, längs hela Via del Corso, till Piazza del Popolo. Jag var på jakt efter en bikini. Efter att ha provat ca 10000 olika hittade jag en överdel jag gillade. Fick även med mig ett svart linne, användbart.

Veckans bästa:
All uppmärksamhet jag fick av att bara gå på gatan i måndags och tisdags. Var lite Napolikänsla över det. Folk tutade, vinkade och kastade slängkyssar. Haha, kan bero på att jag är blond och den enda som tycker att det är shortsväder när det är 20 grader och strålande sol men det får en ändå att känna sig snygg.

Veckans känsla:
Har haft både toppar och dalar den här veckan. Jag har varit väldigt trött onsdag och torsdag men träningen har varit som medicin. Efter att ha tränat på förmiddagen har jag känt mig som en ny människa. Den där underbara känslan efter ett löppass får ändå bli veckans känsla för den har jag känt av lite extra.

Veckans sämsta:
Har sovit dåligt 3 nätter i rad nu. Igår kunde jag inte somna även fast jag knappt orkat med dagen. Jag har även vaknat på nätterna och drömt mycket. Vet inte vad det kan bero på men hoppas det blir bättre till nästa vecka.

Veckans mat:
Bästa maten den här veckan var måndagens middag. Yvonne lagade färska laxkotletter med sallad. Har inte ätit laxkotlett tidigare men det var inte sista gången heller<33

Veckans nyhet:
Jag har inga breaking news att komma med den här veckan men jag har fått lite uppdatering om vad som händer i min lilla hemstad. Alltid kul!

Veckans träning:
Jag har lyssnat på kroppen och tränat det jag har känt för. Jag har inte varit så sugen på styrketräning men desto mer sugen på löpning. Det har blivit 5 km löpning måndag, 5 km löpning + benpass tisdag, intervaller 40 min + lätt överkroppspass onsdag, vila torsdag, 5 km löpning + tabata + mage idag.

Just nu:
Jag har landat i sängen framför 13 reasons why. Paltkoma efter middagen och ska mysa här resten av kvällen.

I helgen:
Min dansk har åkt en kort sväng till sitt hemland och Chandi är hos sin pappa. Jag har tre dagar ledigt dessutom men inte planerat något ännu. Vädret ser ut att bli riktigt fint och det är en gelato festival som skulle vara rolig att åka på.

Förra helgen spenderades med Linea. Startade lördagen på gymmet (hehe kom in gratis utan Lineas fribiljett så vi kan gymma en gång till innan jag åker hem). Efter 1,5 timma träning gick vi till spa-avdelningen och efter det åt vi lunch där. Dom hade en stor buffé med ca 90% grönsaker, lite tonfisk, någon kyckling och matvete. 10/10 toasts på den lunchen!

Jag satt barnvakt åt Emma och Dante på kvällen men åkte direkt där ifrån till Linea och sov där. Efter frukost på söndagen åkte vi på road trip. Vi åkte till en strand, Santa Severa, som ligger 1 timma norr om Rom. Vi hade picknick på stranden, solade och drack kaffe på ett café precis vid strandkanten. Underbar dag!

Måndag var Yvonne ledig så det var jag också. Jag mötte upp Linea på Eataly och efter det käkade vi lunch i en park vid Piramide. Bra avslut på en bra långhelg!

Mamma, pappa och Elvira kom hit för en vecka sedan. Dom bokade resan 2 veckor innan dom kom så en liten spontanare var det! Väldigt roligt att få träffa dom igen. Det var ju faktiskt 3 månader sedan jag såg pappa och Elvira.

Dom kom på söndagen och vi började med en gelato vid Circo Massimo. Mamma och Elvira satt kvar och solade vid Circo Massimo och jag visade pappa några nya ställen i Rom. Kvällen avslutade vi på bar Rosso med aperitivo.

Måndagen tog vi tåget ut till havet. Vi solade, hade picknick till lunch och åt gelato innan vi åkte tillbaka till stan och Eataly. Det blev inte så mycket till inköp men trevligt att bara vara där. På kvällen hade vi bokat bord på Buddah och det var väldigt uppskattat av alla.

Efter min löprunda med Dolly gick jag till familjens hotell och åt hotellfrukost med dom. Vi åkte in till stan och strosade. Vi åkte till spanska trappan, gick till Vittorio Emanuele, tog ett stopp på gubbens café och gick vidare till Piazza Navona. Elvira var trött på att gå vid det laget så hon och mamma pausade vid en restaurang. Jag och pappa utforskade gränderna omkring. Det var nya ställen även för mig. Mamma och pappa byttes av och jag och mamma kikade runt i små butiker och gränder. Efter en regnskur gick vi vidare till Trastevere. Vi yrade omkring en stund där innan vi åkte mot La Gatta Mangiona. Dom serverar napolitansk pizza och har fått pris för Roms bästa pizza. Den levde upp till förväntningarna. Ca överlycklig att jag har hittat napolitansk pizza här i Rom. Vi tog ytterligare ett stopp på Eataly innan vi åkte hemåt och sa hejdå! Så kul att ha dom här<33

Tidigt lördag morgon tog jag och Linea tåget till Napoli. Första intrycket var inte så positivt. Områdena kring centralstationen var ganska slitna och det kändes mest rörigt. Vi gick mot vårt B&B för att lämna väskorna men vi var lite väl tidiga så vi släpade runt på dom fram till eftermiddagen. Vi fick tips om en pizzeria som hette Oliva Ciro. Obeskrivligt bra pizza<33 Vet inte hur jag ska kunna gå vidare i livet utan napolitansk pizza!

Vi tog en sväng genom en marknad efter lunchen och köpte med lite jordgubbar. Vi satte oss på en piazza och njöt av det underbara vädret och jordgubbarna. Vi utforskade staden ytterligare innan vi gick tillbaka till vårt B&B, fixade oss för kvällen och gick ner för att se solnedgången. Vi hittade en mysig restaurang vid havet och delade på en pasta frutti di mare och en pizza. Blev även ett stopp för dessert på vägen tillbaka till vårt B&B.

Vaknade utvilade söndag morgon och gick ut på en morgonpromenad på marknaden. Vi köpte drömmigaste frukosten för ca inga pengar alls. Efter frukost tog vi vårt pick och pack och begav oss mot stranden. Det visade sig vara lite långt att gå till det finare stranden så vi stannade till vid en väldigt liten strand. Vi blev inte där så länge men hann med ett dopp i havet och lite solande. Lunchade vid havet och det blev pizza igen. Det är en skam att åka till Napoli utan att äta pizza. Vi strosade längs havet och började gå mot tåget hem.

Vi hade en kanonhelg verkligen! Människorna var väldigt trevliga, hjälpsamma och öppna. Dessutom kryllade det inte direkt av blonda och blåögda så tror vi var napolis största sevärdhet. Vi kände oss som kändisar och fick extremt många kommentarer och blickar.

I lördags mötte jag upp Linea vid 9 på ett gym som hon har blivit medlem på. Hon hade gratisbiljett till mig vilket betydde fritt inträde till både gym och spa. Vi gymmade i två timmar så jag hann köra igenom hela kroppen och stretcha. Har sagt till Chandi och Yvonne att jag ska vara nere i spagat innan jag åker hem och i lördags var det nära. Hade kanske 5 cm kvar. Vi utnyttjade även spat som var riktigt fräsch. Träningspasset, spat och sällskapet gjorde mig lycklig resten av dagen<3 En lördag i toppklass!

Yvonne fyllde 50 år i onsdags så fredag kväll gick vi ut på restaurang. Hon hade bokat bord på ett ställe som serverade en hel italiensk måltid. Man betalar 25€ och får det som bjuds för kvällen. Det var väldigt god mat men förstår ej hur italienare får i sig så mycket mat. Vi lämnade för att inte äta oss för mätta på dom 2 första rätterna. Det var förrätt, prima piatti (pastarätt), secondo piatti (kött och grönsaker) och dessert. En mycket mysig kväll med min italienska familj<3

Överraskade mamma, Hanna och Gunilla när dom kom hit. Jag gick till deras hotell innan och väntade i badrummet. Så underbart att äntligen få krama dom<33 Visade dom Buddah första kvällen (restaurangen med sushi på löpande band) och den var lika uppskattad av dom. Buffén på kvällen var ännu bättre än på lunchen. Himmelriket asså!!

Fredagen turistade vi i Rom. Vi såg ca hela Rom på en dag eftersom EU firade 60 år på lördagen och det kändes inte så lämpligt att vara i stan då. På kvällen mötte vi upp Chandi och Yvonne och åt på en typisk italiensk restaurang. Mycket gott och mycket trevligt. Fick även somna bredvid mamma

Lördagen tog vi oss till havet. Var dock sjuk då men knarkade Ipren så överlevde dagen fint ändå. Vi gjorde ett besök på Eataly och avslutade sista kvällen på Buddah. Bästa gänget och bästa helgen<33

För en vecka sedan var jag på bio tillsammans med svenska gänget. Vi såg Beauty and the beast. Jag har inte sett det tecknade originalet men tyckte att den här var väldigt bra. Lite förutsägbar men ändå bra!

Spenderade helgen tillsammans med Linea. Vi möttes på Euroma2 och startade shoppingrundan med sushi på löpande band. Därefter shoppade vi ett gäng timmar innan vi begav oss hem till mig och lagade middag. Vi frös bananer och gjorde bananglass av det och toppade med jordgubbar. Älskar att det är jordgubbssäsong här nu. Linea sov här och vi tog en lång söndagmorgon. I brist på andra idéer tog vi en sväng till till Euroma2. Köpte 3 somriga toppar lördagen men hittade inget dag 2. Tråkigt tyckte jag, bra tyckte plånboken.

Träffade Linea idag på stan. Vi satt i solen och åt lunch. Dock var det ganska blåsigt så det var inte så nice som vi hade tänkt oss. Vi tog en kaffe på ett café i närheten efter. Mysig dag med min vän<33

I söndags packade vi för picknick och åkte ut till havet. Det var lite blåsigt men så underbart! Det var en väldigt fin strand och även fast säsongen inte har börjat än så var den inte skräpig. Även Dolly fick följa med.

Havet var klart och rent! Vi åt pasta som Yvonne hade fixat, spelade strandtennis, byggde sandslott, badade fötterna och låg i solen och lyssnade på vågorna. En kalasbra dag verkligen<33

Träffade Ingrid, en tjej som jag inte träffat tidigare, i lördags. Vi sågs på lunch i Monti på ett ställe med mycket vegansk mat. Har verkligen fått upp ögonen för vegansk/vegetarisk mat sen jag kom till Rom. Lördag kväll var inte mer spännande än att jag satt barnvakt åt Emma och Dante.

Lyckades inte somna igår av oklar anledning så fick knappt 5 timmars sömn. Kände mig förvånansvärt pigg när jag vaknade ändå och lyckades både springa och köra ett ordentligt benpass.

Vädret levererade idag också så nu känns det nästan som svensk sommar. Somnade en stund ute i solen på förmiddagen och hade en väldigt mysig promenad med Dolly i solnedgången.

Mmm älskar vädret just nu<33 Vi har fått svensk sommar här och jag har legat ute i bikini både igår och idag. Älskar att tänka på hur brun jag lär va innan sommaren börjar i Sverige. Vädret har varit bättre än mitt humör dom tre senaste dagarna men sånt är väl livet. Ska försöka matcha morgondagens humör med vädret. Det är ju helg!

Idag är det våran dag girls så grattis till oss! Har sett och läst så mycket bra idag och jag önskar det vore så alla dagar. Fick en bild skickad till mig av Freedom, en kille från svenska kyrkan i Rom, idag. Gillar när även killar förstår att girl power är viktigt även fast dom egentligen inte förstår hur det är att vara kvinna 2017. Dock är det skrämmande att vi fortfarande lever i ett samhälle där en sak som dinglar mellan benen på 50% av befolkningen, kan ha så stor makt och skapa orättvisor. Jag längtar till, och hoppas verkligen på att jag får uppleva, dagen då internationella kvinnodagen inte längre behövs.

Linea och jag var på vår andra matlagningskurs förra söndagen. Vi lagade ravioli fyllda med ricotta, parmesan och apelsin med lite smör och salvia på. Till efterrätt lagade vi gudomligt god chokladmousse. De andra 4 pratade på på italienska och jag satt mest och lyssnade. Jag förstår förvånansvärt mycket men jag är inte tillräckligt bra för att vara delaktig i en konversation.

Resten av veckan rullade på. Träffade Linea igen på fredagen och vi åt sushibuffé till lunch. Hej hopp vad mätt jag var men gott var det. Fredag kväll hade vi myskväll med raclette här hemma.

Även lördag kväll spenderades med Linea och den här gången åt vi pizza. Har ätit pizza på restaurang en gång sedan jag kom till Rom vilket är på tok för lite. Jag bor ju i självaste pizzalandet. Det ska bli ändring på det! Efter att ha suttit 3,5 timmar på restaurangen åkte vi hem till Linea och hade filmmys. Vi hade köpt med oss lösgodis från en godisaffär på Via del Corso. 20€/kg men det var värt.

Jag vaknade hos Linea på söndagen och vi fixade gofrulle och kollade på NM i konståkning innan vi körde ett styrkepass i deras hemmagym. Körde 4 löppass och 5 styrkepass förra veckan så det var en bra träningsvecka.

Dagens humör: Glad, stark och pigg.
Dagens borde: Prata med mina svenska vänner. Har varit dålig på det det senaste.
Dagens frisyr: Snedbena och låg tofs.
Dagens smink: Bara lite concealer och ifyllda ögonbryn.
Dagens klädsel: Väldigt simpel. En svart långärmad tröja, blåa Levisjeans och vita sneakers
Dagens planer: En vanlig måndag utan speciella planer. Promenera med Dolly och har även tänkt att fixa bloggen lite också.
Dagens materiella vill ha: Nya skor!! Behöver nya vita sneakers, svarta sneakers, ett par svarta boots och en större plånbok.

Dagens fundering: Hur ska jag klara av att bo hemma när jag kommer hem till Sverige?
Dagens tråkigaste: Har inga planer utöver det vanliga den här veckan än. Ska se till att planera in något så att vardagen inte bara rullar på.
Dagens längtan: Hanna, Gunilla och mamma kommer om 2,5 veckor!

I onsdags träffades svenska gänget plus två från Brasilien och en från Norge för att fira Emelie. Vi åt på en väldigt bra restaurang och med bra priser dessutom. Den låg precis vid Piazza Navona! Så magiskt fint är det torget<33 Maten var fantastiskt god och kvällen var mycket trevlig!

Lördagen spenderades på is. Jag var tränare för barnen i svenska skolan vilket var väldigt roligt. Det verkade vara uppskattat också!

Söndagen tog jag mig ut på landet och till Linea igen. Vi lagade mat av det som fanns henna hos dom vilket var en hel del. Vi satt åter igen i solväggen i 2 timmar och åt, pratade och solade. Bästa sättet att spendera en söndag på.