Idag så kommer jag utsätta mig själv för en frestelse (oh no!) Jag ska nämligen träffa en kompis jag inte sett på länge och vi ska gå ut och fika. Som jag skrivit i ett tidigare inlägg kan det kännas lite challenging att hålla sig borta från sötsaker när man går ut på det här sättet. Men så länge man håller en positiv attityd så brukar det gå ganska bra!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Till min stora lycka så gick det faktiskt hyfsat bra i alla fall. Höll mig borta från frestelsen av sötsaker och chai latte men föll för bröd. Antagligen för att jag inte hade ätit någonting över huvud taget innan jag åkte iväg. Så, det blev en ciabatta med rökt kalkon. Men det kunde i alla fall ha varit värre, eller hur? Försöker tänka positivt här också, har rört på mig mycket idag och jag kommer kompensera när det kommer till min middags mat. Ibland så handlar dieterande om att balansera genom att kompromissa med sig själv.

Dock måste jag bli bättre på träningsfronten, det är mitt nya mål. Men jag håller just nu på med att försöka leta fram det gym jag vill gå på. jämföra priser etc. Problemet som framkommit är att gymmet med bäst pris (där jag tränat tidigare) ligger ganska långt ifrån där jag bor. Är det värt det att åka långt för ett bra pris? Kommer jag att orka det? Det är många frågor som behöver svar och just nu så velar jag lite. men det kommer lösa sig, de är jag säker på.

Ha en fin eftermiddag!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Jag kände det där lilla pirret i magen redan igår kväll. Idag har jag upprop på universitetet. Idag ska jag träffa mina nya klass för första gången. Borde man inte vara jättetaggad då? Allt jag känner är nervositet. Men jag tror inte att jag är den enda som känner på det sättet. Det är nog någonting som vi alla har gemensamt. Men varför blir man så uppstressad över något så enkelt som ett upprop? För mig personligen är det nog faktumet att man inte riktigt vet vad som väntar. Sen när jag väll satt där och väntade på att höra mitt eget namn bli uppropat så oroade jag mig för att rösten skulle dö i halsen på mig när jag försökte prata — vilket den till viss del sedan gjorde till min förskräckelse. 

Men trots detta så gick det bra för mig, träffade en klasskompis som ja pluggat koreanska med innan som kommit in på samma linje så vi ska gå tillsammans nu. Det är skönt att ha någon man känner till viss del ( även om vi inte umgåtts så mycket ) plus att jag började prata med ngn ny. Det var ganska intressant. Plus en liten utmaning för mig som är så blyg av mig. Pushade mig själv att försöka prata men jag måste bli bättre på att ställa frågor. Det är fortfarande mitt största problem but I'm getting there. Det är inte det att jag är arrogant eller inte vill veta något om någon men så fort jag försöker ställa frågor så blir det helt tomt i huvudet på mig. Som att alla tankar bara flyr fältet. Social skills = 0 

Det blev inte mycket träning av men satsade på vardagsmotionen istället. Har känt mig lite krasslig den senaste veckan dessutom så vet inte riktigt var jag har mig själv just nu. Men jag fick ihop runt 10.000 steg så det är i alla fall bättre än ingenting. Dags att ta nya tag och kämpa på mer!

Ciao! 

Likes

Comments

​Igår blev det inte mycket skrivande av! Spenderade nämligen hela dagen med en av mina bästa vänner så det kändes inte riktigt schysst att sätta sig ner med bloggen och börja skriva. Så nu sitter jag har, med en en dag sent inlägg istället. 

Det jag tänkte ta upp nu (medan det dåna sirener utanför mitt fönster, what the hell is going on?) är frestelser. Igår var jag så himla nära att stoppa i mig saker som jag inte ska äta. Nämligen godis, min största fiende. Vad gjorde jag då för att dra mig undan begäret? Först och främst så sa jag åt mig själv på skarpen. Jag vet hur jag själv fungerar och om jag hade ätit den där chokladbiten jag så gärna ville ha hade jag varit asförbannad på mig själv i efterhand. Sedan så såg jag till att distrahera mig själv från tanken med någonting annat. Som en väldigt kreativ person så brukar jag finna lugn i att skriva men igår fick det bli att dötitta på serier på netflix. Och de tredje jag gjorde fick bli att ta en kopp tee och sedan dricka mycket vatten. Det brukar för min del lugna ner behovet ganska mycket. man kan även testa att borsta tänderna, det brukar också hjälpa lite. 

Att försöka hålla sig borta från det man inte "får" eller vill äta när man dieterar kan vara svårt. Speciellt om man har ett aktivt socialt liv och går ut mycket. Vad gör man när ens kompisar vill gå och fika? Hur undviker man den där urläckra biten kladdkaka som bara skriker ens namn? Hur beställer man inte en chai latte när det är det godaste man vet? Viljestyrka. Eller som min familj brukar kalla det, karaktär. Det är här du måste vissa upp hur mycket du vill nå dina mål och även om det är svårt so kommer det vara värt det. Du kommer känna dig stolt över dig själv för att du inte föll för frestelsen! 

Det jag också brukar göra är att dela med mig med mina kompisar när det kommer till dietregler och liknande så att de vet om vad jag håller på med ( och alla som känner mig vet att min största brist är min sweet tooth ) och då brukar det bli enklare att hålla sig borta från det. Speciellt eftersom vissa av dem till och med säger till mig att inte köpa vissa saker när "svåra" situationer väl inträffar. 

Men i slutändan så tror jag att det hela handlar om att känna sig själv. Vad triggar igång ditt behov att äta det du inte ska? vad ingår  det du inte ska äta? Vad kan du själv göra för att hålla dig borta från det? 

Det enklaste steget att börja med är att inte köpa hem det över huvud taget. Så började jag och det har funkat ganska väl för mig. Men jag ska skriva mer ingående om mina rutiner i slutet av denna vecka, så ska ni få se hur jag tänker och tränar. 

Ha det bäst!

Likes

Comments

So it's time! dag ett är äntligen här och tro mig, jag har försökt planera min diet och mitt träningsprogram till punkt och pricka. Men det har gått lite trögt för att vara helt ärlig. Men!! Försöker ändå att vara positiv och se allt från den ljusa sidan, tänka på hur bra jag kommer att må av denna förändring och hur mycket det kommer göra för mig och min självkänsla. Det är ju bättre än att tänka på hur jobbigt allting kommer bli, eller hur? Man ska alltid försöka se allting på den ljusa siden och inte måla fan på väggen innan man har börjat.

Så, det första jag gjorde idag var att väga mig! Jag har undvikt vågen ganska länge nu. Jag har varit lite rädd för siffran som kommer ploppa upp när jag har stått där i de där plågsamma tio sekunderna innan man vet. Till min egen lycka dock, så har jag redan lyckats gå ner lite innan min officiella start, wohoo!

Så, vecka 1: 67,9kg

Detta innebär att jag har ungefär tio kilo till högsta siffran av min målvikt. Det är inte jättemycket men med tanke på hur min kroppsbyggnad ser ut så kommer det ta mycket arbete och bra kostvanor för mig att komma dit. Jag kommer att börja dela mina träningstips och liknande snarast. måste bara komma på ett bra upplägg för att presentera dem först.

Men nu tänkte jag dela med mig av dagens kost!

Jag startade dagen med lite soyghurt från planti i kombination med min egen hemmagjorda (veganska) granola samt en knäckemacka med kaviar (inget smör.) Till detta tog jag mig en kopp te och ett glas citron vatten. Varje morgon pressar jag nämligen en half citron eftersom citronsaft hjälper till att boosta din förbränning! Så detta är väll mitt första tips. Jag kommer att dela receptet på min granola i ett separat inlägg senare, ifall någon är intresserad av att prova på den.

Jag försökte också mig på in första springrunda, men det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig. Låt oss bara säga att kramper och illamående tvingade mig att vända och nästan krypa hela vägen hem, hah! Men det är bara att försöka igen imorgon och hoppas på bättre resultat.

Till lunch gjorde jag mig en enkel sallad, utan salladsblad (what?) nejmen helt ärligt så är jag inte så förtjust i salladsblad, tycker det smakar som gräs. Vilket kanske är lite barnsligt men alla är vi olika! Men i alla fall så blev det en sallad bestående av tomat, morötter, svarta oliver, gurka och sedan lite fetaost. Kanske låter lite lite men även detta kommer i kombination med, surprise surprise, knäckebröd! Bröd i allmänhet är min största svaghet men försöker hålla mig borta från det vita brödet och har då vänt mig till knäcke. Min räddare i nöden.

Nu är det bara middagen kvar, vi får se om jag kommer på någonting kreativt haha!


Likes

Comments

Så nu sitter jag här för att skriva mitt första inlägg. För att vara ärlig så känns det lite... konstigt. Jag har bloggat en del förut men alltid haft lite problem med vad jag ska skriva om, vad som är värt att ta upp etc. men den här gången så har jag bestämt mig för att jag kommer dela alla detaljer om det jag gör och inte hålla undan någonting. Det är ju det som är poängen med den här bloggen i alla fall, eller hur?

Men jag tänkte börja med att förklara vad jag kommer använda bloggen till! precis som det står i beskrivningen så kommer jag dela tips och liknande när det kommer till träning och kost, samt skriva dagboksliknande inlägg om min egen viktnedgångsresa. Jag har hållit på med dieter och viktminskning tidigare med ganska mycket framgång (18kg i viktminskning, wohoo) men jag har bestämt mig för att jag inte är riktigt nöjd ännu. Så mitt nya mål är att gå ner till någonstans emellan 55-58kg.

För att hålla er uppdaterade och för att motivera mig själv så kommer jag att publicera min vikt en gång i veckan, varje måndag för att vara specifik.

Jag kommer också lägga upp mina träningsrutiner, mina tips för att komma igång och hålla sig motiverad etc. Men detta kommer publiceras i ett separat inlägg och allting kommer inte komma på en gång.

Jag hoppas att läsandet av min blogg kommer vara intressant och omväxlande, jag kommer göra mitt bästa för att skriva om intressanta ämnen och ge bra råd och tips. Vid frågor eller ämnen som ni vill att jag ska ta upp, var inte rädda för att lämna en liten kommentar så ska jag se vad jag kan göra!

En annan sak jag tänkte använda det här inlägget till är att presentera mig själv för er som inte känner mig. 

Jag heter Ami, är 21 år (snart 22 år ) och har precis kommit in på min drömlinje på Stockholms Universitet, kommer från och med denna vecka att studera Global Management med inriktning mot Koreanska. Så som ni kanske kan gissa, så är jag väldigt intresserad av koreansk kultur, mat etc. Jag är också väldigt musikintresserad och har bland annat studerat musik tidigare och sjungit i körer och liknande under halva mitt liv. Jag har också en liten Youtube kanal där jag publicerar covers av låtar som jag gillar. Jag planerar att rusta upp kanalen nu under hösten efter ett ganska långt uppehåll på grund av bristande tid och ambition haha! 

Men I alla fall, där har ni en liten introduktion till vem jag är! 

Nu tänkte jag avsluta detta inlägg och sedan gradvis släppa in er läsare i mitt liv, little by little. 

Ha det bäst!


Likes

Comments