Ursäkta min frånvaro, haft en hel del att göra om man säger så. Kommer faktiskt börja med att bara blogga en gång varannan vecka, hinner inte riktigt med annars. Men nu till en annan sak, idag är andra dagen på mitt schema jag fått av min PT Julia. Man äter konstigt nog väldigt mycket, iaf under styrketräningsdagarna (5dagar/v). Lägger ut gårdagens träningsschema så kan ni se och kanske också testa, den var ganska jobbig. Konstigt nog ingen överdriven träningsvärk idag :) Detta kommer bli bra! På mornarna är min vikt nere på 88kg, känner mig på G. Har sånt enormt sikte inställt på att vara i form till sommaren, ska verkligen njuta av denna sommaren och klä mig som jag vill och trivas i det!! Dessutom 14:e dagen utan sötsaker, känns naturlig nu att vara utan det, är så fokuserad så jag glömmer bort de! Superbra. Hoppas nån mer också är lika motiverad som jag och får resultat.


Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Efter gårdagens besvikelse har jag bestämt mig att ta hjälp av en PT online, Julia heter hon. Ska imorgon få mitt vikt och träningsschema, ska bli spännande att se. Jag behöver detta för att bli inspirerad och peppad på nytt! Vägde mig imorse och vikten visade då 89 kg så det kändes helt okej. Jag SKA nå mitt mål!

Kort inlägg igen.. Men måste verkligen sova nu. Skriver mer imorgon och berättar om mitt schema jag får av Julia.

Godnatt

Likes

Comments

Tänkte skrivit ett jätteglatt meddelande idag och så visa dej sig vara galet fel..! Otroligt besviken.

Va nämligen så att jag vägde mig tidigare idag och då visade vågen 88 kg!! vilket betyder -3 kg och en ny första siffra, blev så glad! De gjorde min dag om man säger så. Sen vägde jag mig nu ikväll för att se siffran igen, då står det 87,8 kg! Blev ju ännu gladare och gick för att hämta kameran så jag kunde ta en bild för att lägga upp här! Flyttade ut vågen till mitt på golvet, och då visar fanskapet att jag väger 90kg! Ställer mig flera gånger på vågen och samma siffra igen, startar om den och samma siffra igen. Måste varit att vågen stått konstigt innan eller så har den fått spratt, så otroligt besviken, blev tydligen inte av med den förbannade 9:an... Ska väga mig imon bitti och se vad det står då. Tråkigt när man ställt in sig på nåt och sen bara skiter det sig..

Kom nyss hem från en föreställning jag och mamma varit på, hon fick de av mig i julklapp. Kul och komma iväg lite. Stolt över mig iaf att jag klarade av att stå emot att inte äta något godis, varenda kotte åt i princip godis eller nån annan sötsak, mamma också, var lite frestande ett tag. Men då tänkte jag att jag ska banne mig stå emot detta, vinna över frestelsen, det är ändå inte värt de! 1 kg har jag iaf gått ner på 9 dagar tack vara att sluta med sötsakerna, dålig siffra men bättre än inget!


Godnatt

Likes

Comments

Nu har jag till 90% bestämt mig för att ta hjälp av en PT online, en som hjälper mig med kost och träningsprogram. Jag har noll inspiration just nu och håller mig inte till min plan, känner mig lite misslyckad. Tänker inte dölja nåt här, vi är inte perfekta och en vikt ned gång har inte en perfekt kurva.. Har fortfarande hållit mig till att inte äta sötsaker och de är jag stolt över, dock överäter jag andra varor istället, som frukt och popcorn. I stora mängder är det inte så nyttigt.. Det är när jag blir sittandes framför tv på kvällen som jag har fått för mig att man ska äta, ett inbyggt beteende helt enkelt, ett dåligt sådant, men det har jag gjort sen jag var liten.. Nåt jag måste lära mig att sluta med men inte så lätt,, bara sluta att se på tv men inte så lätt de heller, suck. Var nån specialist som på tv sa en väldigt klok grej - När man äter så äter man, man gör inte fler saker undertiden, varje sak görs för sig så de inte blir ihopkopplade. Vettigt!

Ska fundera nån dag till ang. det med PT/rådgivare, hittade en som verka vettig och inte allt för dyr, hon hade vägt 90 kg alltså nästan som jag, det gör att det känns lite bättre att hon varit i samma sitts, fick ett förtroende för henne i mailen. Jag behöver nån som ger förslag och schema, känns som det blir "lättare" att man håller sig till de, dålig fantasi själv..

Ha en trevlig helg allesammans!😊

Likes

Comments

Igår blev det visst inget skrivande.. Hade en vän här överdagen som jag inte träffat på länge, så hann helt enkelt inte med att blogga. Men vilken träningsvärk jag hade igår efter träningen, avslutade passet med en rumpövning, det är främst den som känns dan efter, haha.

Idag har jag haft en hel del på jobbet att göra så jag har inte hunnit med så mycket utöver det. Kom nyss hem och känns som jag kan somna på soffan vilken sekund som helst. Har ingen planer för idag. Suttit och letat lite pepp och inspiration på nätet, funderar på att anlita nån slags pt som lägger upp ett kost och träningsschema, men vet inte, har en väldigt strikt budget i år, då jag ska ut och göra en helt del rätt kostsamma saker så får hålla hårt i pengarna i övrigt. Så det är något som jag kommer se över och fundera på. I alla fall så är min nya plan att jag ska börja räkna kalorier, lättast att börja på måndag tycker jag, då hinner jag planera resten av veckan inför kommande vecka. Känner att jag hade kunna göra så mycket mer nu denna fösta veckan, jag har inte vägt mig än, men tror vikten står still eller är ganska säker. Har inte motionerar så mycket som jag önskat och maten kan man dra åt mer. Jag är i alla fall nöjd med sockerintaget, för det har varit väldigt lite, inga sötsaker har jag käkat överhuvudtaget och absolut ingen sug efter det heller, vilket är en stor vinst för mig denna veckan i alla fall 😃 Man får hitta något positivt i det hela!

Likes

Comments

Tänkte tipsa om ett program jag nyss såg på sjuans kanal ( http://www.tv4play.se/program/doktor-mikael?video_id=3236953 ) Så blir du av med onödiga kilon, jag lärde mig en hel del och fick några tankeställare om saker som jag faktiskt trodde på som visade sig var bluff. Så tips, se på det avsnittet, verkar bli fler, spännande! Blir peppad av sånt och jag vill definitivt lära mig mer om kost och allt där till. Få nog börja fundera över min kostplan lite och att ev lägga till att räkna kalorier, för att få en bättre inblick och öka min chans att gå ner i vikt.

Likes

Comments

Idag har mitt humör varit ganska bra, börjat känna mig peppad på allt igen 😊 Har varit ute och promenerat, blev dock bara 3 km men kände att det är bäst att jag börjar lite lugnt så foten snabbare läker. Även hunnit med hemmaträning, blev övningarna som jag skrivit i tidigare inlägg. Kändes bra när jag gjorde övningarna, men min kropp är väldigt otränad, det känns fort och märks tydligt i knäna att jag är för tung.. Men gött att ha de gjort, känns alltid lite bättre efteråt. Idag har kosten bestått av chiligryta m nötfärs och pasta. Jag gillar stark stark mat, bra för ämnesomsättningen och om jag ska vara ärlig så är jag usel på att smaksätta mat och då är det enklast att göra den stark för då känner man ingen annan smak, haha. Ikväll blir det lax igen, köpte en så stor filé och tillagade så nu måste den ätas upp😉 Tur det är gott så man inte tröttnar!

Ikväll blir det slapp-kväll, ska bli skönt, tända ljus och bara mysa framför tv:n. Nu ska jag göra nåt väldigt roligt.. städa huset, blää, men det är också en typ av motion får man tänka så känns de lite bättre, att dammsuga och torka alla golv i ett hus på 290kvm kräver lite arbete😂 Ha en toppen kväll!

Likes

Comments

Insåg nu att jag glömde att skriva igår hur min kost och träning blev. Kan säga att nån träningen blev det faktiskt inte, hade ont efter att jag ramlat och kände inte alls för det, tyvärr. Kosten igår var - frukost: 2 stekta ägg och kvarg. Lunch: Lax och pastastuvning, spenat. Mellanmål: Kvarg och frukt. Middag: Kyckling och rivna morötter. Mellanmål: Vindruvor. Så såg gårdagen ut.

Idag är en annan dag.. Kan väl säga att mitt humör idag har varit kasst. Tror faktiskt inte att de har speciellt mycket med kosten att göra, kan ju kanske ha en liten in verkan men det mesta sitter i huvudet. Känner mig ganska värdelös vissa stunder, så trött på mig själv. Tänker hur bra alla andra har, tänk om jag hade sett ut så då hade jag gjort de och de... Sen vet jag att vi alla har grejer vi tampas med och utseendet spelar nog egentligen ingen roll i de fallen, alla har vi problem i vardagen. Men jag tänker ofta att jag hade haft så mycket lättare i livet om jag var mindre storleksmässigt, det är vad jag tror, jag kan ha rätt jag kan ha fel. Jag tror i alla fall att om jag var mindre kroppsmässigt hade jag haft ett bättre självförtroende som är enormt viktigt att ha.

Många tänker väl att - men varför bantar du bara inte då, det är väl bara sluta äta och börja träna. Det låter så lätt när någon bara säger så, tyvärr är det inte så för de allra flesta inklusive mig. Nånstans har man ett problem, inte alltid så lätt att veta vad. Det är först nu som jag har börjat ana vad det är som är roten till mitt problemätande. För det är nog det jag skulle säga är min grund till att jag ser ut som jag gör, småätandet av sötsaker och tröstätande. Jag har kommit på mig själv eller kanske egentligen insett att när jag tycker saker är jobbiga, när jag blivit behandlad dåligt eller att jag är på ett hemskt humör så blir jag "gladare" av att äta typ godis, det får mig att tänka bort de som var jobbig och fokusera på stunden, vilket jag själv tycker låter helt galet. Det kanske är bra just för stunden när man äter men sen efteråt mår man dåligt igen just för att man har suttit och tröstätit godis, ens samvetet är totalt nere och man känner sig ännu fetare och dom elaka tankarna och orden om en själv kommer fram. Då känner man att det var inte värt att sitta och vräka i sig allt godis, men då är det ju redan försent.  Den största mobbaren i det hela är nog ändå jag mot mig själv, jag både hatar och älskar mig själv, oftast lutar det mer åt hatar, vilket är hemskt för man har ju bara ett liv och det är inte såhär jag vill spendera det.

Så nu känner jag att detta är min chans i livet att göra något åt min vikt och mitt självförtroende, jag har flera gånger under mina 23 år försökt gå ner i vikt, lyckades riktigt bra en gång med LCHF men sen fuckade jag upp allt när jag började känna mig duktig. Sen efter det har det varit svårmotiverat, lite små försök här och där som inte lyckats och viljan har inte varit tillräckligt stor, i stället har jag tryckt ner mig själv ännu mer mot att känna mig misslyckad. Och jag känner att jag kommer aldrig ha orken igen att försöka när jag vet att chansen att misslyckas är större än chansen att lyckas. Jag vill i framtiden ha en man och barn, det känns väldigt avlägset just nu vilket jag måste ändra på!





Dagens Tips: När sötsuget knackar på!

1: Rysk Yoghurt (dock är den tyvärr inte svensk, vill alltid köpa svenska produkter men denna finns inte med svensmjölk vad jag sett, så det är ett undantag, annars finns fil men den är lika krämigt och tjock i konsistensen) + Hallon & Blåbär (brukar ta frysta), för den som vill ha lite sötare häll i lite honung. Börja med att tina upp hallon och blåbären lite i mikron ca 30-45 sek, smaksak men jag vill inte ha dom helt genom tinade utan gillar när de är lite frusna, blir mer glass liknande då, sen blandar du samman ryska yoghurten och bären ev gnutta honung för den som vill, sen ställer man in det i frysen ca 20 min sen färdigt för att äta, blir glass liknande, super gott om ni frågar mig, lämna dock inte blandningen längre än 30 min i frysen, blir isig och inte så gott att äta då.

2: Snickerskaka utan tillsatt socker

300 g mörkchoklad minst 70%, desto högre kakaohalt desto mindre socker

200g Jordnötssmör av märket Green Choice (den är utan socker)

1 dl kokosflingor

ev flingor ca 2-3 dl , dock är det oftast socker i, kolla isf innehållsförteckningen och se om det är vart de

Värm jordnötssmöret (svag värme!) När jordnötssmöret blivit rinnigt häll i kokosflingorna och ev flingor(krossade) och rör om.

Bred sedan jordnötssmöret i en form, täck formen med bakplåtspapper,kan bli svårt att få loss bitarna annars. Ställ in den i frysen ca 30 min.

Smält chokladen över vattenbad.
Ta ut formen med jordnötssmöret och häll över den smälta choklad och in igen i frysen ca 15 min. Skär sedan upp det i bitar.

Inte så sött som vanlig snickers och någon bit räcker gott o väl. JÄTTEGOTT!!

Likes

Comments

Allt känns lite hopplöst just nu... I morse när jag skulle gå ut och åka till jobbet så sätter jag ner foten på trappen och utan att jag han blinka så låg jag mitt i grusgången. Istäcke över i princip allt ute plus att det nyss hade regnat, så ingen vidare combo ihop. Inget jättehögt fall, 3 trappsteg, men landade illa, rumpan och en del av ryggen for i sista trappsteget. Så har fått ett rejält blåmärke och är öm. Sen... har haft lite problem med torr hud under fötterna nu det sista och självklart har huden spruckit upp rejält på ena hälen, så jag inte kan stödja på den... Så typiskt, det innebär att jag inte kan vara så aktiv som jag önskar. Men inte så mycket att göra åt, utan vänta ut tills det läker och fokusera på kosten och övningar som jag kan göra utan att komma åt de onda punkterna.

Nåt som jag i alla fall är superstolt över är att jag inte har ett dugg sug efter sötsaker, har verkligen ställt in mig så på att slopa allt sånt så det känns som en självklarhet att inte äta det. Dock har det ju bara gått 3 dagar utan, antar väl att det känns enkelt såhär i början tills det riktiga suget kommer tillbaka, men jag tänker inte låt "det" vinna över mig!

Tips:

Nåt som jag skulle kunna tipsa om är att göra den detox, jag gjorde en 5-dagars detox med endast juicer och smoothies för att rensa kroppen. De första 1-3 dagar gick riktigt "lätt", hungrig var ju en känsla som man blev van vid, de sista 2 dagarna var riktigt jobbiga med kurrande mage och huvudvärk. Men de var värt de, man kände sig fräschare, piggare och ett gladare humör efter detoxen och ett jätteplus var att jag gick ner 4,5 kg, detta var bara en bonus för det är inte de som är tanken med själva detoxen. Dessa 4,5 kg har jar inte gått upp igen heller utan jag har hållit de sen dess, detta är ca 1 månad sen. Så för bara en månad sen vägde jag 95(!) kg och då kändes verkligen allt hopplöst, men fick en liten gnista som tändes när det på vågen stog 91 kg, vilket också är väldigt mycket, men det innebär att går jag ner 2 kilo så står det faktiskt en 8 som första siffra vilket ger mig lite hopp! Så som jag sagt innan - detta ska bli mitt år, 2016 Kääämpa! 👌

Skriver mer i efterm. om min kost och om den lilla träning jag har kunnat utföra idag..

​Mitt hus, dock innan jag flyttade in förra året så därför det ser så tomt ut ;)

Likes

Comments

Idag börjar resan på riktigt mot mitt nya liv, idag ligger min vikt på 91 kg och mitt mål är att väga 65 kg! Jag är så otroligt peppad, vet att det kommer bli väldigt kämpigt vissa stunder och målet kommer kännas väldigt avlägset, men jag kommer ta dag för dag. Jag har satt upp delmåls belöningar, vilket jag tror kommer sporra mig lite extra till att kämpa på. Här är några av mina belöningar som jag kommer unna mig själv när jag passerat ett visst kilo: Massage, manikyr, nytt smink, klippa håret, spray tan, nya kläder, tatuering.

Jag har även börjat prenumerera på hälsotidningar allt för att få inspiration och pepp. Ett annat tips är att läsa skönhetsbloggar och följa snygga personer med en kropp som du själv skulle vilja ha, det triggar en lite och får i alla fall mig till att känna att *så kan jag också se ut, ni ska minsann få se*.

Var förut iväg och handlade in lite nya råvaror inför kommande dagar. Min tanke är att jag ska kunna äta av nästan all typ av mat, vill inte utesluta tex pasta, ris och potatis och sånt, alltså kolhydrater. Känner att det blir för krångligt, har en hel del kurser och föreläsningar inbokade i år och då är det enklast att kunna äta av allt. Däremot kommer jag att dra ner på portionerna av de och bara försöka äta det en gång per dag. Tycker det blir lite för jobbigt att följa en viss typ av diet, chansen är då större att jag ger upp när det känns för jobbigt och dit vill jag inte komma. Tänkte först att jag skulle räkna kalorier, finns bra appar till sånt, bl.a. Lifesum, men eftersom jag är lat till naturen av mig så är risken såhär i början att det blir för jobbigt och då kan allt skita sig, så bättre att köra på känslan, mindre portioner och äta oftare istället, kan hända att jag kommer behöva lägga till kaloriräkning senare för att maxa min viktnedgång men då tar jag det där och då. Ska tillägga att det är nolltolerans på godis, chips, läsk, kakor, glass däremot kommer jag tillåta frukt, många som kanske inte håller med då frukt innehåller fruktsocker, men för min del kan jag inte tvärt bara sluta med allt sött, för då hade jag antagligen inte varit överviktig, det är ju detta som är just mitt problem, sött! Så frukt kommer bli mitt snacks nu i början.

Dagens kost:

Frukost: ca 1 dl Kvarg, 1 stekt ägg (ingen frukost-människa)

Lunch: Stekt kyckling och lite potatisgratäng, spenat och grönsallad

Mellanmål: Fruktkompott (1 clementin, 3 jordgubbar, 5 vindruvor) med en klick kvarg, citronvatten

Middag: Lax i ugn med rivna morötter och spenat

Lördagssnacks: Bacon lindad chili halloumi

Dagens motion:

Förmiddag - 3,5 km

Eftermiddag - 2 km

Hemmaträning:

Kör 3 omgångar

Plankan 30 sek x 3

Squat 10 x 3

Armhävningar (på knä) 10 x 3

Utfallssteg 10 x 3

Situps (sida till sida, höger hand nuddar vänster knä) 10 x 3

Flutter kicks 10 x 3

Som sagt, jag är väldigt otränad så jag börjar lugnt och ökar succesivt..

Nu är jag igång! 😄😍

Likes

Comments