Idag hade vi vfu- uppföljning och vi fick presentera vårt didaktiska material för varandra. Den här lektionen var givande och jag tycker den knöt ihop säcken bra för denna kursens innehåll. Jag blev inspirerad av de andra studenternas arbete och fick många nya tankar och idéer. På bilderna nedan är lite av några kurskamraters material. Någon hade gjort känsellådor som vi fick stoppa i händerna i och berätta hur det kändes. Någon hade gjort uppdragskort och sångkort. På det två understa bilderna hade kurskamraterna gjort berättelser med barnen fast på väldigt olika sätt. Någon hade intervjuat ett barn i taget för att få fram deras berättelse medans någon hade använt sig av bilder. Sammanfattningsvis en givande lektion där kreativiteten hade flödat.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

28-11-16


Till vänster är en bild på barnens schema för dagen. På samlingen brukar pedagogerna kolla vilka barn som är här genom att barnen får svara på något samtidigt som de säger att de är här. Exempelvis vilken som är deras favoritform och färg. Ibland sjunger de sånger ex, godmorgon sången och så går de igenom barnens schema. efter samlingen börjar dagen och ibland är det valfritt eller någon annan lektion. Innan barnen går ut på förmiddagsrasten äter de frukt och kollar på deras kalender vilket datum det är. Ett barn får gå fram till tavlan och läsa dag, datum och vem som har namnsdag. Barnet får sedan skriva det på tavlan med pedagogens hjälp om det behövs och sedan kolla vilket väder det är ute och sätta upp en bild på tavlan på det väder som det är ute. Sedan fortsätter schemat och det kan variera beroende på vad som ska göras ex, lektion eller idrott. Men lunch och raster har samma tider varje dag.

Fältdagarnas uppgift var att ta reda på om det arbete man gjort med barnen har påverkat dem på något sätt. Detta tycker jag har varit svårt att se under fältdagarna och lättare att se under VFU perioden. Detta på grund utav att det enbart var en helg mellan VFUn och fältdagarna och barnen inte jobbat med det under helgen. Exempelvis på VFUn när barnen fick tillbaka de papper dem gjort själva var reaktionerna starka. De var stolta och ville vissa upp de papper som de gjort. Barnen gav kommentarer som kolla på mitt papper och någon reflekterade även över hur pappret kändes.

När barnen hade gjort skapande på papperna hängde vi upp dem i hallen utanför deras klassrum. Även där reagerade barnen och ville vissa upp deras verk.

29-11-16

Sista dagen i klassen och det känns riktigt tråkigt att lämna en så bra klass. Det har varit roligt och lärorikt och jag längtar ändå mer tills jag är färdig utbildad. Har fått med mig många bra verktyg som jag vill använda mig av i framtiden. Idag fick barnen bland annat göra kristyränglar som de sedan ska sälja på deras julmarknad. På julmarknaden samlar de in pengar som de sedan ska använda för att åka på vårutflykt. Att pyssla med barnen var ett roligt avslut på denna VFU perioden.

Likes

Comments

Tre veckor går så fort och idag var sista dagen på Vfun. Tur att vi har två bonus dagar (fältdagar) nästa vecka så jag får komma tillbaka och träffa barnen igen och se om de har tagit till sig något av mitt didaktiska material. I Måndags gjorde jag min sista uppgift med barnen och de fick göra skapande på deras papper som de tillverkade förra veckan. Denna gången delade jag gruppen i två så de var fem barn åt gången som skapade. Detta för att jag ville kunna vara mer delaktig bland annat i barnens diskussioner men även hjälpa barnen. Eftersom dem har tema former valde jag att barnen skulle få skapa något med hjälp av olika former.

På bilden har jag gjort ett exempel hur man kunde göra. Jag förklarade för barnen vad vi skulle göra och visade mitt exempel. Barnen fick sedan säga vilka former det och så målade jag upp dem på tavlan. När barnen fick deras papper som det gjorde förra veckan var det fascinerade och det började fråga om vad det stod på deras papper. På vissas papper fanns det text som var kvar från när vi klippte från tidningsremsorna och som inte hade blivit söndermixat. Något barn uttryckte "konstigt att göra papper av papper" och någon sa "nu vet vi hur man gör papper". Det var så kul att se att barnen gick in för detta och satt länge med deras skapande. Vissa barn har jag sett vid andra tillfällen vill bli klara snabbt men det kändes som att de ville jobba med deras papper idag. Självklart satt vissa längre än andra. Barnen fick även testa på att använda linjal vilket många inte verkade ha använt sig av tidigare. Vi fick in matematik genom exempelvis formerna och att mäta. Min handledare ångrade att hon inte också gjorde papper vilket som känns som ett gott betyg. Dock blev det att många barn gjorde som mitt exempel fast gjorde om det på deras sätt. Men jag hade önskat att de hade använt deras fantasi lite mer och skapat lite mer fritt. Finns så mycket man kan skapa av former och egentligen kanske jag skulle gjort fler exempel eller tagit bort mitt exempel för att dem själva skulle tänka ut vad det ville göra. Efter att barnen var klara fick de berätta vilka former som de hade använt sig av på deras papper.

I övrigt har barnen haft en vanlig vecka med bland annat matematik, svenska (bokstaven K), Idrott (en inomhus och en utomhus), Yoga, frilek och andra aktiviteter.

Bild på en svenska uppgift. Pedagogen skulle se om barnen kunde komma på gemenskapen mellan dessa föremål. Allt på brickan börjar på bokstaven K.

Ett bra och roligt sätt att träna alfabetet på.

Pedagogerna gjorde en aktivitet med barnen där de skulle samla pinnar i olika längder som senare skulle bli en gran. Det blev många fler pinnar än vad som behövdes och med dessa pinnar blev det en ny aktivitet. Barnet skapade triangel och kvadrat och vi prövade sedan tillsamman att göra en stjärna. I stjärnan såg vi flera trianglar och efter en stund blev det en "A stjärna". Det kom ett till barn och barnen skrev deras namn med hjälp av pinnarna.

Som avslutning på veckan och ett tack för att fått vara med i klassen fick barnen glass med strössel och kolasås. På borden stod barnens egengjorda lyktor och lös.

Likes

Comments

Andra veckan är gjord och denna veckan har jag gjort min första aktivitet. Jag gjorde min aktivitet i halvklass med 10 barn och dem fick testa på att göra papper. Vi gjorde papper på samma sätt som vi gjorde papper på högskolan. Vi klippte små tidningspappersbitar i en balja med vatten i och när vi hade ganska mycket i mixade vi runt och det blev till en massa. Barnen fick sedan varsin ram med nätt att stoppa i för att fånga upp massan och efter det varsin tidning att lägga massan på för torkning. Det fanns två baljor och barnen var fem vid varje. Eftersom att det tar ganska lång tid att klippa små pappersbitar hade jag förberett och klippt lite bitar tidigare.

Alla barn tyckte det var roligt och vi blev till en pappersfabrik. När vi hade klippt färdigt var det flera barn som ville fortsätta att klippa. Under hela processen var barnen koncentrerade och vi fick in all möjlig prat. Barnen var fokuserade på deras uppgift och vi pratade om att det var miljövänligt (återvinner pappret), på vilka ställen vi hade papper på skolan och vart det gick åt mest papper på skolan. Min handledare gissade på kopieringsmaskinen och något barn gissade på toalett papper. Det blev en språklig lektion. Skapandet av papper väckte intresse hos barnen och min handledare blev sugen på att arbeta vidare med det genom att vi kan kolla på film hur man gör papper i fabrik. Nästa vecka när barnens papper har torkat ska dem få arbeta vidare med skapande på deras papper.

Jag hade målat upp bilder på tavlan för att det skulle bli lättare att förklara momenten för barnen men även för att det det skulle bli lättare för barnen att minnas. Innan barnen visste att det var papper som vi skulle göra gjorde det hypoteser och något barn trodde att de skulle få göra hattar. Inte helt lätt att måla realistiskt men jag gjorde ett tappert försök.

Vissa barn ville gärna stoppa i händerna och känna och även när det hade blivit till en massa men några barn tyckte det var läskigt när det hade blivit till massa och vågade inte stoppa i händerna.

I övrigt har även denna veckan varit bra och barnen har bland annat jobbat med bokstaven G och siffran 6 i mattematiken. Även former introducerades för barnen och många verkade redan ha koll på de flest grundligaste formerna. Jag fick även prova på att hålla i barnens morgonsamling vilket som var väldigt mysigt och något som jag gärna hade provat på igen.

I matematiken fick barnen bland annat prova att dela på siffran 6.

Barnen fick skapa ljuslyktor som pedagogerna ska tända på samlingarna fram till jul.

Även lek och bus i skogen hann vi med och barnen tränade i deras lek bland annat samarbete och motorik.

Likes

Comments

Nu var första veckan på VFUn gjord. Det var roligt att vara med hela veckan så man hann komma in i verksamheten. Det skiljer sig en hel del från förskolan och det är ett annat tempo och mer styrt upplever jag. Denna veckan har jag inte gjort något med mitt didaktiska material med barnen utan mitt första tillfälle blir först nästa vecka. Det känns svårare att få tillfälle till att gör mitt material eftersom barnen har sina lektioner och pedagogerna har deras planering. Dock får jag vara med och lära mig mycket och jag får inspiration som jag vill prova och även göra om i förskolan. Denna veckan har temat varit H och hösten. Barnen fick göra en tankekarta om hösten där grön penna var för det som barnen vet om hösten, Blå penna för vad barnen vill lära sig mer om och röd penna för vad barnen har lärt sig. Efter att ha svarat på dem två första frågorna läste pedagogen en bok om hösten och efter fick barnen svara på om det lärde sig något nytt. Barnen fick även i "läxa" att under promenaden ner till bion (de såg Alfons Åberg) se om de kunde hitta fler höst tecken.

För att träna mer på bokstaven H fick barnen kolla på film om H i filmen fem myror är fler än fyra elefanter. Barnen har även skrivböcker där de fick måla något som det tänkte på när de hör ordet hösten och sedan skriva en mening under om vad det tänkte på. I barnens meningar fick det även träna på bokstaven H. Barnen gjorde även hundar som börjar på bokstaven H.

Många fler saker har vi hunnit träna på och göra denna veckan. Nästa vecka längtar jag efter att få prova på mitt lilla projekt med barnen.

Likes

Comments

Idag besökte jag och en klasskamrat Varbergs fästning. Varbergs fästning binder samman dansk och svensk historia och har medeltida anor. Detta museum har jag besökt flera gånger som barn med bland annat klassen men även någon gång som vuxen. Det var stor skillnad att besöka det nu och som barn. När jag var där med klassen när jag var liten hade vi guide som tog oss med runt och vi fick bland annat besöka deras källare där fångar hade bott. Idag tog vi oss runt själva (har fortfarande guider där) vilket som jag upplevde som lätt eftersom det fanns beskrivningar bredvid varje föremål.

Museet har mycket att kolla på och mycket variation. Det finns mycket historia men även annat att diskutera om beroende på barnens intressen. Föremål som kan få en helt annan betydelse. Det fanns exempelvis en jättestor valkota och den hade man kunnat diskutera mycket om förutom historia med barnen och kanske jämfört med våra kotors storlek. Vad hade hänt om vi också hade så stora kotor? hade det fått plats?.

Det fanns även annat spännande för barn som lådor att öppna, något att stoppa handen i och känna och saker att se. På bilden nedanför ser vi några olika djur och min första tanke var Emil i Lönneberga. Vad får barnen upp för bilder?. Varbergs fästning är väl värt ett besök och hit kommer jag gå fler gånger och förhoppningsvis i framtiden med en barngrupp.

Likes

Comments

Fältdag 1

10/10 - 16

Första dagen i förskoleklass och jag trivdes som fisken i vattnet. Jag fick börja min dag med att få följa med förskoleklassen på clown teater. Teaterns syfte var att få barn som av olika anledningar behöver skratta att skratta. Hela publiken satt och skrattade och var imponerade och så även jag. Att vara med i förskoleklass skiljer sig lite från förskolan vilket inte är så konstigt då det är förberedande inför skolan och ska fungera som en bro. Alla var väldigt tillmötesgående och jag kände mig mer än välkommen och flera av barnen undrade om jag kunde komma i morgon också vilket som glädjer mig. Jag fick även reda på vilket tema som de troligt vis kommer att arbeta med när jag kommer ut på min VFU så nu är det dags för mig att börja spåna idéer för mitt didaktiska material.

Fältdag 2

19/10 - 16

Idag fick jag ta del av en "vanlig" skoldag för barnen. Mycket ska hinnas med på en dag och idag fick bland annat halva klassen ha idrott med en annan halvklass. Barnen kallade det för utegympa och det var många spring lekar. Min uppfattning av att ha gympa ute är bland annat att det är större ytor att springa på och gör inte riktigt lika ont om man trillar. Pedagogerna delar ofta upp klassen och arbetar i halvklasser. Min handledare har blå grupp och det är med dem jag kommer att vara lite extra med och sedan göra min didaktiska uppgift med. Jag har även börjat planera mitt didaktiska material och bollat lite idéer med min handledare. Deras tema kommer att vara former och det är något som mitt didaktiska material kommer att innehålla.

Bild från idrotten.

Fältdag 3

25/10 - 16

Sista fältdagen innan VFU perioden börjar och jag känner en längtan tills det drar igång och jag får träffa klassen varje dag. Idag var det en "vanlig" skoldag som stod på barnens schema. Dem gjorde flera saker som jag blev inspirerad av och som jag själv kommer att vilja prova när jag är utbildad pedagog exempelvis, barn yoga. När barnen hade barn yoga fick dem bland annat göra rörelser till en saga som pedagogen berättade samtidigt som hon visade rörelserna. Som avslut fick barnen ge massage på varandra medans de lyssnade på en lugn låt. Barnen var två och två och det ena barnet låg på en yogamatta och blunda medans det andra barnet gav massage på deras händer. Efter en stund bytte det hand och sedan plats med varandra och jag upplevde att barnen gick in för detta och att det blev en lugn stund. Detta kommer jag ta med mig och prova på min framtida barngrupp men jag skulle även vilja prova och göra om det på mitt sätt.

Jag skulle nämligen vilja prova att barnen får ge massage på varandra medans vi har lässtund. För ibland upplever jag att det kan vara svårt för barnen att enbart sitta och lyssna på en bok och det är lätt att tappa fokus. Men om barnen får göra något lugnt samtidigt kanske det är lättare att hålla fokus och man kanske kan ha en diskussion med barnen samtidigt. Inget som jag har provat än eller sätt någon göra men det är en av alla saker som jag skulle vilja prova.

Jag ser fram emot min vfu och hoppas att jag får fler idéer som jag vill testa i min kommande yrkesroll och att min uppgift med barnen blir rolig och lärorik.

Likes

Comments

Göteborgs konst hall

Idag var det Göteborg som stod på schemat och tre besök på olika museum. Vi började dagen med att besöka Göteborgs konsthall där Lina Selander ställde ut sin konst. Det Lina bland annat skapar är röligfilm där hon tar idéer från dokumentärer, spel och blandar med egna bilder. Hon vill att man själv får upp bilder i huvudet och skapar egna berättelser. I konsthallen fick vi först överblicka konsten och sedan fick vi i grupp välja ut ett verk som vi sedan skulle beskriva. Mina funderingar är vad barnen ser och hur dem uppfattar konsten. Är vissa saker läskigt eller kanske roliga. För mig känns det spännande eftersom dem kanske ser helt andra saker än vad jag ser.

Röhsska museet

På detta museum fick vi göra olika övningar som man även kan gör i barngrupp. Det finns olika rum med olika föremål i och rummen hade olika färger på väggarna. Färgerna på väggarna kan påverka vilka rum vi känner oss mer bekväma i än andra. Vissa färger gör exempelvis att vi trivs bättre i det rummet än i det andra rummet med en annan färg. I ett av rummet fick vi göra en övning där vi skulle hitta triangel, cirkel, kvadrat och rektangel bland det olika föremålen. Det hängde exempelvis, en cykel ner från taket där cykelns hjul är cirkelformat och den hade en reflex där bak som var rektangulär men även innehöll vita kvadrater. Vi fick även en övning där vi i en liten grupp skulle stå upp och bilda olika former med våra kroppar. Denna övning fick vi även testa på att göra själva.

Bilden ovanför är en bild från ett rum med svarta väggar. Vad får du för känsla i ett svart rum? Trivs du bra eller dåligt i ett rum med svarta väggar?.

Världskulturmuseet

Dagens sista besök var på världskulturmuseet och även dagens roligaste besök enligt mig. På detta besök tog vi oss runt själva och det fanns mycket att titta på och göra. Det fanns exempelvis, plattor som lät när man trampa på dem och en brandstång att åka ner för. Detta museum hade jag gärna besökt med en barngrupp eftersom att det fanns mycket att upptäcka med kroppen men även saker att se.

Likes

Comments

Idag hade vi workshop med Annika och Karin från textilmuseet i Borås. De berättade om museet i Borås och lite om hur de jobbar där och deras synsätt. Jag har varit på olika museum och det är lite olika hur dem är utformade. På vissa museum följer man en guide där man lyssnar på deras ord och får inte röra och på visa museum får man utforska själv och ibland göra övningar. Annika och Karin pratade mycket om att låta barnen utforska själva eftersom det är då dem lär sig. Att låta barnen ta in rummet och hitta det som är intressant för dem. När jag var yngre kommer jag ihåg det var roligast om man fick lite av båda. Både lite historia eller intressant fakta men även att få gå runt själv och upptäcka tillsammans med klasskamrater.

Efter en stunds genomgång fick vi rast och uppdrag att samla in naturmaterial. Detta naturmaterial skulle vi sedan i delad grupp använda till att göra ett kollage. Vi fick ett stort vitt papper där alla gick loss och började klistra fast löv, kastanjer, rönnbär och annat smått och gott. Vi fick även använda färg, kritor och pappret fylldes snabbt. För mig som lätt får beslutsångest om vad jag ska göra var detta toppen. Att arbeta tillsammans och att både göra saker som föreställer något eller inte var lustfyllt för mig. Absolut något som jag vill göra med en barngrupp.

Likes

Comments

På dagens workshop var vi indelade i grupper och skulle tillsammans gestalta tre lekar/drama övningar som skulle innehålla en inledning, uppmjukning, uppvärmning, koncentration, improvisation, reflektion, gestaltning, reflektion/reflexivitet och avslutning. På förra drama workshopen fick vi börja på denna övning genom att välja en bok som vi kunde få idéer ifrån. Vi fick inspiration från boken och valde att vi ville ha samarbete som tema i vår gestaltning.

Mellan lekarna skulle man ha bra övergångar och efter att varje grupp hade gestaltat sina lekar diskutera vi bland annat innehållet och temat. En av vår lekar var att studenterna (låtsades vara barn) skulle medans pedagogerna skakade maraccas springa runt och när hon/han slutade spela skulle alla barnen sätta en fot på varsin kudde som vi låtsades var flygplan. Varje gång som pedagogerna spelade plockades kuddar bort och tillslut fanns det bara en kudde kvar. Barnen fick där med samarbeta för att alla barnen skulle få plats. Innan denna lek hade vi haft en inledning med att vi skulle åka till Afrika och lämna över paket till ett lejon som bodde där. Vi fortsatte leka och det blev både lek och en berättelse samtidigt. Det som jag bland annat tar med mig från dagens workshop är hur viktigt det är att var väl förberedd, att man deltar själv/lever sig in i rollerna och förklara tydligt så att alla barn förstår.

Likes

Comments