Jag och min kollega Milan spenderade fyra dagar i Milano. Anledningen att vi åkte dit var att vi skulle på kurs med jobbet: Vi bestämde oss för att åka en dag tidigare så vi skulle hinna utforska staden.

När vi landade på torsdagen var det väldigt grått och det dröjde inte länge förrän regnet öste ner. Efter en pizza i magen och två inhandlade paraplyn började vi utforska staden med stegen inställda mot Duomo di Milano.

Duomo di Milano är Milanos gotiska katedral. Den var riktigt stor och mäktig, 157 m lång och rymmer ca 40 000 människor.

Vi tog oss även ett titt inne i katedralen. det var perfekt att det regnade då kön in var nästan obefintlig! Katedralen var lika mäktig på insidan som på utsidan.

Efter katedralbesöket strosade vi runt och fönstershoppade i de fina märkesbutikerna. Vi hamnade i en jättefin galleria med endast märkesbutiker.

Under fredagen och resten av helgen bjöd Milano på det bästa vädret. Sol och värme, så underbart skönt att få möta våren!! Vi tog tunnelbanan och åkte till Castello Sforzesco, ett stort slott.

Vi fortsatte med tunnelbanan ner till Navigli Grande. Navigli är en av Milanos populäraste ställen för turister att spendera sin tid på när man besöker staden. Det var verkligen ett supermysigt område med mängder av barer och restauranger längs med vattnet.

Vi maxade den lediga tiden och detta var det vi hann med innan det var dags att jobba lite också. Väldigt kul att få se en liten del av Milano och jag gillade verkligen staden, så fin och mysig! Måste resa mer till Italien och utforska mer av landets pärlor!

Addio Italia!!!

Lördagens utflykt gick till Keukenhof, som är en blomsterpark med mestadels tulpaner. Den ligger några mil utanför Amsterdam. Keukenhof är en stor turistattraktion som drar miljoner med besökare under ca två månader, parken har bara öppet från mars till maj varje år.

Vi strosade runt i ca två timmar och kollade på de vackra tulpanerna och de underbara färgerna. Det var verkligen så himla fint!!

Skulle verkligen rekommendera er att åka till denna park om ni besöker Amsterdam. Som ni ser på bilderna var det så himla fint med alla blommor och de olika färgerna!

Vi började fredagen med att äta riktigt god frukost på en restaurang som hette Mr.Sister. En riktigt bra start på denna dag.

Med frukost i magen åkte vi en båttur på kanalerna. Sen strosade vi runt i staden, en väldigt fin stad med allt vatten och den grönskande våren gjorde det ju extra fint!

Vi hade i förväg beställt biljetter till Anne Frank museumet och det visade sig att vi hade gjort rätt val som hade gjort det innan. Jag tror inte att någon av oss hade varit speciellt sugna på att ställa sig i den sjukt långa kön som ringlade sig väldigt lång. Men med våra biljetter så hade vi en egen separat ingång.

Det började med att en guide berättade i ca 30 min om Anne Frank och hennes familj under andra världskriget. Därefter fick vi gå runt i museumet och lyssna och kolla på olika foton och i de olika rummen som dom bodde i.

Anne Frank var en judisk flicka som under andra världskriget flyttade från Tyskland tillsammans med sin familj till Amsterdam eftersom nazisterna hade tagit makten i Tyskland. Familjen blev tvungen att gå under jorden när förföljelsen av judar eskalerade. Under denna tid skrev Anne dagbok och i den kan man läsa hur hennes och familjens liv var från 14/6 1942 - 1/8 1944.

Under ca två års tid gömde sig familjen innan dom förråddes av någon och togs tillfånga och fördes till Auschwitz. Tyvärr dog alla förutom pappa Otto Frank. Han återvände till Amsterdam efter kriget och då fick han Annes dagbok av en bekant som hade hjälpt dom att hålla sig gömda under dessa två år.

Denna dagbok har blivit en av de mest lästa böckerna i världen och har översatts till över 50 olika språk.

I Amsterdam bodde ca 80 000 judar men efter att andra världskriget var över fanns det endast 5000 kvar.

Det var en väldigt intressant kväll och det är nästan svårt att greppa att detta har hänt. Det viktigaste är att vi alltid fortsätter att prata om detta så att det inte sker igen.

Äntligen är påsken här och jag befinner mig i Amsterdam med hela min familj! Min mamma fyllde 60 år i december så detta är hennes present från oss i familjen. Det känns så behövligt men några dagars ledighet och bara få umgås tillsammans.
Gårdagen spenderades genom att strosa runt bland Amsterdams mysiga gator och kanaler. Våren har kommit hit, väldigt grönt och fint!

Vi testade Amsterdams godaste glass! Vi kan intyga att vi håller med, den var riktigt god. Så är en i Amsterdam är en glass från Ijscuypje att rekommendera!

Mamma blev nyfiken på en liten innergård som hon såg att folk gick in till. Vi följde efter henne och där inne gömde sig Begijnhof. Detta ställe grundades år 1346 för katolska kvinnor som levde i en katolskliknande gemenskap.

Vi strosade vidare och kollade in Damtorget, Red Light District, Rembrandt och avslutade kvällen med att äta supergod mexikansk mat på restaurangen Roses Cantina.

Resan började med ett försenat flyg och väl framme i Gdansk så visade staden upp sig som en grå och snöslaskig stad. Vi letade upp en buss som skulle åka mot centrum. Köpte oss varsin biljett av busschauffören och började åka in mot centrum. Det kliver på två biljettkontrollanter, vi sträcker fram våra nyss inköpta biljetter. Det visar sig då att man skulle ha stämplat biljetterna, men det visste inte vi om så vi åker på böter. Vi försökte förklara för kontrollanterna att vi köpt biljetterna i tron att vi gjorde rätt. Kontrollanterna hade vaknat på fel sida så det var bara att betala ett antal hundralappar i böter. Vi blev något irriterade och kände att denna resa hade ju gärna fått börja lite bättre.

En karta inköptes och vi letade oss till hotellet. Vi andades ut när vi såg att vi iaf hade bokat ett riktigt fint hotell. Ungefär här vände humöret och vi blev taggade att göra dessa dagar till riktigt bra dagar. Hungriga hade vi börjat bli så snabbt gav vi oss ut på jakt efter en restaurang.

Det blev ett besök på Original Burger. Mums vad gott det var! Med mat i magen och ny energi strosade vi runt längs gatorna. Vi konstaterade att Gdansk är en väldigt gammal och mysig stad med väldigt vackra byggnader.

När vi vaknade på lördagen sken solen och det var klarblå himmel. Vi hade kollat upp ett frukostställe som vi gick till. Det hette Retro och namnet passade bra in med hur restaurangen va inredd. Väldigt fina gamla möbler och ur högtalarna spelades gamla godingar. Väldigt mysigt var det och det bästa va att frukosten var så god. Vi gick lös och beställde in det vi var sugna på.

Efter frukosten gick vi till Maria kyrkan, den är världens största kyrka som är byggd av tegel. Vi passade på att gå upp i ett torn för att spana in utsikten över staden. Efter ca 400 trappsteg kom vi upp!!

Det var verkligen värt att gå dessa 400 trappsteg när vi fick belöningen av en fin utsikt.

Jag tycker alltid det är något speciellt med att se en stad uppifrån, man får liksom bättre begrepp om hur stor staden är. Gdansk är en stad med ca 500 000 invånare.

Vi avslutade lördagen med att äta på Hard Rock Cafe. Jag har ätit på denna restaurang tidigare, senast var i New York. Eftersom Evelina och Rikard aldrig ätit där tidigare passade det perfekt med ett besök där denna kväll. Vi började med att beställa in några goda drinkar medans vi bestämde oss för vad vi skulle äta. Det slutade med att vi alla beställde in varsin hamburgare. Det var så gott!!

Jag är så tacksam över dessa fina dagar i Gdansk tillsammans med mina bästa resvänner! Tack för denna helg!

Jag skulle verkligen rekommendera er att åka till Gdansk om det börjar rycka i resnerven. Det tar ca 1h att flyga dit och det går att hitta väldigt billiga flygbiljetter. Det är även väldigt billigt med mat och dryck och även hotell går att hitta till väldigt bra pris. Så är ni sugna på en weekend men att ni inte vill göra av med alltför mycket pengar. Då passar det perfekt att åka till Gdansk.

Peppat gäng i bilen till flyget! Dags för en weekendresa med bästa reskompisarna. Jag och Evelina har planerat denna resa och överraskade våra killar. Båda två blev rätt chockade men nu är dom mest förväntansfulla! Denna gång blir det att upptäcka Gdansk i Polen! Det ska bli så kul att se vad den staden har att erbjuda!

Sitter och väntar på flyget nu. Läser och får ny inspiration för framtida resor!!

Igår vaknade jag av att solen sken in på mig genom fönstret. Snabbt slog jag upp ögonen och insåg vilket underbart väder det är ute idag. Hoppade upp ur sängen och sprang ner, kollade på termometern som visade -13 grader. Klädde på mig vinterkläderna och tog kameran och gick ut och fotade. Så magiskt vacker en vinterdag kan vara. Ljuset som blir när det är klarblå himmel, sol, snö och frost! Det är magiskt.

Gick in och åt frukost och laddade för längdskidåkning. Innan vi åkte mot Gyllbergen så fotade jag lite till.

Det är helt otroligt att vi fick en vinterdag som denna nu redan i november. Håller alla mina tummar för att snön får ligga kvar länge.

Det blev en riktigt fin tur på längdskidorna. Det är tredje passet för i år så det märks att kroppen är ovan. Jag njöt mest av hur fint det var i skogen idag.

Visst kan man inte annat än älska vintern när den visar sig från sin bästa sida!!

Dalkulla som jag är, måste jag erkänna en sak. Jag har aldrig varit till Idre och jag kan liksom inte förstå att jag har missat detta ställe.

Jag som älskar natur, berg, vyer, snö, vandring och all typ av uteaktiviteter. Ett perfekt ställe att åka till både på sommaren och vintern om man gillar att vara ute och njuta av den rofyllda naturen.

Sedan i fredags har jag befunnit mig på Idre fjäll tillsammans med min Johan och mina fina vänner/kollegor. Jag tror att vi alla förvånades över hur mycket snö som fallit där under veckan. Underbart med några minusgrader och snö. Det enda som fattades var solen, men det var riktigt härligt ändå.

På vägen upp, precis innan vi var framme träffade vi på en hel flock med renar. Dom hade ingen lust alls att akta sig när vi kom i bilen.

Under lördagen passade jag och Johan på att åka längdskidor. Jag kan inte minnas när jag åkte skidor redan i början av november. Det känns så lyxigt att redan gjort premiär på skidorna. Hoppas verkligen denna snö vill stanna hela vintern. Det vore magiskt om ni frågar mig. Eftersom det ändå är vinter får det gärna vara ¨riktig¨ vinter med snö och kyla. Det tycker jag är så mycket bättre än plusgrader, regn och mörker.

Visst är det otroligt vad mycket snö det är! Så vackert!

Denna fina vy hade vi från balkongen på stugan som vi bodde i under helgen.

Idag känns det i kroppen att jag åkte skidor igår. Det märks att det är ovana muskler som fick jobba igår. Efter några pass brukar kroppen vänja sig. Det är ju ändå rätt gött med träningsvärk, ett kvitto på att man har gjort något som kroppen inte är van vid.

Nöjda med helgen packade vi in oss i bilen och åkte hemåt. Men innan vi var hemma stannade vi i Mora och fikade. Mums så gott det var!!

På återseende!

Idag blev jag sugen att göra en ¨throw back tueseday¨ från när jag och en fin vän besökte London för ca två år sedan.

Vi hade under en tid pratat om att resa någonstans tillsammans. Jag vet att vi gick in på bokhandeln och kollade in olika böcker för att få inspiration till vart vi skulle åka. Efter en liten stund kom vi fram till att London kunde bli ett bra resmål för oss. Vi köpte oss en bok om London och gick hem och bokade flyg dit.

Att få köpa sig en bok om resmålet en ska besöka är bland det härligaste jag vet. Där och då börjar resan. Planeringen av resan tycker jag är mysig, att läsa på om stället/ställena är roligt och resan blir desto bättre om jag har lite koll på vad en ska se och göra.

Väl på plats i London lämnade vi våra väskor på hotellet och bytte om till bra skor. Nu var det dags att ta fram turisterna i oss. Fram med kartan och ut och gå. Att upptäcke en stad med en karta i handen är härligt. Att gå dit benen för en är en skön frihetskänsla!

Vi kollade in många av de vanliga turistattraktionerna, tex Big Ben, London eye, Notting Hill mm.

Big Ben

London eye,

Som vi inte vågade åka upp i men vi såg den iaf!

Tower bridge

Piccadilly circus och en röd telefonkiosk är ett måste i London.

Äta och dricka gott och njuta av lediga dagar tillsammans hör ju till när man är i väg på en tjejresa. Att hinna prata ikapp allt man missat i vardagen när man inte bor på samma ställe i landet.

​Det är fint att ha foton att kolla tillbaka på och tillåta sig själv att minnas. Jag tycker att ett foto kan säga så mycket, hjärnan kommer inte ihåg allt men genom att se ett foto så minns man ofta de små detaljerna om vad som hände just där och då.

Detta var en fin helg som gav energi från en vän och minnen att bevara i hjärtat <3

Jag är ofta in på vagabond.se och läser deras researtiklar och blir alltid så inspirerad.
Läste precis en artikel som heter
" 14 tecken på att du dejtar en vagabond "
Där stod det många saker som jag kunde relatera till mig själv!
Just detta stämmer verkligen in på mig
" De får mindre livskrisen titt som tätt när de tänker på hur lite tid man har......
Med tanke på hur mycket det finns att se, lära sig, göra och uppleva"

(Bilderna är från vagabond.se)