Hej där igen! Vi lever ännu trots att vi försvann där ute i den spanska vildmarken i brist på internet och allt annat som kopplas till livsnödvändigheter på 2000-talet. Vi fick nog av resandet ganska kort tid efter det. Totalt var vi i Spanien i bara en och en halv månad innan vi åkte hem igen, det kändes rätt helt enkelt.

Ibland är det dock himla svårt att avgöra om saker känns rätt eller inte. Mina känslor idag är ett sådant exempel. Imorse när jag vaknade var allt som vanligt, som det skulle vara. Jag vaknade när jag vaknade, åt frukost, pluggade matematik och gick ut och sprang. Men så någonstans mitt där i började jag tveka. Varför håller jag på med det här egentligen? Varför pluggar jag för att komma in på en civilingenjörs utbildning när jag inte ens vet om jag vill det? På bara några minuter efter att jag erkänt detta för mig själv blev dessa bortryckta oroväckande tankar fakta. Jag ville inte längre bli civilingenjör som varit mitt enda mål sedan ett halvår tillbaka.

Efter att jag insåg detta blev jag så otroligt osäker på allt. Jag insåg vilket jäkla tunnelseende jag haft de senaste månaderna. På så otroligt kort tid har jag byggt upp en bild av den värld jag lever i, en värld jag kommer leva i och så raserar allt av en endast tanke. Efter att jag insett att jag ändrat mig och tänkt att det är okej trots all energi och tid jag lagt ner på det kändes det väldigt bra. Sen var bara frågan. Vad ska jag göra nu?

​Ja det verkar som att det blir ut och resa igen.. Vet inte hur jag känner för det heller dock. Fast det ända viktiga är att jag har min älsklig med mig, då är allt bra ❤💙💚💛💜

/V

Det har vart solig varje dag sen vi kom till Spanien. Det hade inte fram tills idag regnat på åtta veckor, och bönder och andra i området började alla bli oroliga. Vi, två svenskar på vift, klagar dock inte. Upp till 25 grader på dagarna, strålande sol - vad finna det att klaga på?!

Idag regnade det för första gången på vår resan, och som sagt för första gången på åtta veckor här. Några snabba skurar på morgonen, men nu är vi tillbaka där vi var igår; blå himmel, sol och varma vindar.

Det är hårt arbete på dagarna, och på kvällarna är man trött. Det finns inte mycket lyx att ta till, inget internet, det går inte alla ladda mobiler och datorer när och hur mycket man vill, man måste pumpa upp vatten ur en källa, och man måste elda för att värma upp huset.

Inte fan vill vi leva såhär för alltid, men man lär sig något endå. Det är en fin upplevelse, som visar styret går att leva annorlunda än i de stora städerna. Den 10:e åker vi här ifrån, och ska då resan rund i Andalucien. Vi ska bland annat besöka Granada, Sevilla, Gibraltar och sen Malaga igen. Då kommer vi ha mer internet, varma duschar, allt som man inte har nu. Jag längtar på ett vis, men det är endå jävligt avslappnat här. Hur som helst, så blir det nog najs endå.
/R

När man är långt utanför etern, utan WI-FI, utan 4G, utan 3G, ja, inget internet alls så blir man jävligt frånkopplad. När man också bara har solceller till el, vatten från källa nere i dalen, och begränsat med mat blir man sparsam. Ja, när man vaknar till bergen, den rena luften och den vackra utsikten blir man fan ganska rejält till ro. För vi är frånkopplade, helt jävla avskilda från världen. Vi vet inte vad som händer runt om oss, det är bara vi, och vi är här. Och på något sätt så är det så jävla fridfullt, och vi är båda så jävla avslappnade. Ibland krävs det att komma ifrån allt för att blir mera till ro med allt.

På återseende /R

Malaga ligger på det som kallas för "Costa Del Sol", solkusten, och på simmarna kan det mycket väl bli upp till 40 grader med strålande sol. Det är det dock inte idag (tack och lov), utan idag är en typisk Spansk vinterdag! Molnigt, ljumma vindar och runt 20 grader varmt. Det är ett aldedes perfekt väder att vara i, då det aldrig blir för varmt eller för kallt. Man kan gå, sitta, bära tungt eller bara göra inget alls, utan att svettas eller frysas. Perfekt för oss idag som ska gå mycket med tung packning men också efter som att vi bara sitter och chillar mycket i väntan på bussen.

Vi började dagen tillsammans, i samma säng. Vero tröttnade igår på våra rumskamraters skit och klättrade upp i min säng vilket var väldigt mysigt, och höjdpunkten med hela natten! Vi gick upp runt 8, knallade ner i allmänrummet, laddade våra batterier och sen checkade vi ut och drog (sorry Pink Hostel, vi kommer knappast tillbaka). Vi började med att gå till en matbutik där vi köpte lite grönsaker så att vi kunde äta mackor till frukost. Med grönsaker i väskan gick vi sen ner till hamnen där vi satte oss och åt medans vi blickade ut mot havet och Afrika någonstans bortom horisonten.

Efter att ha ätit så gick vi ner till stationen, som är en galleria med järnvägsstation och en bussterminal bredvid. Här omkring har vi nu chillat ett tag, och ska göra det ända fram tills vid klockan tre, då vår buss till Orgiva går. Vi kommer komma fram till Orgiva vid runt klockan sex, då vi därefter kommer få gå några kilometer för att nå dalen där olivfarmen ligger.

Vi är taggade, utvilade och fulla av förväntan. Självklart är vi lite nervösa också för det som väntar, men det är en bra nervositet, allt känns bara bra och najs. Att vi få uppleva det tillmans är det bästa, och fan vad det kommer bli coolt att uppleva farmllivet och den spanska landsbygden.

Nu kör vi (om två timmar)!!

/R

​Nu är det alldeles strax dags för oss att checka ut från helvetet, gå till affären och köpa mat för att sen dra oss ner till hamnen och ha en mysig picknick a la Veroumi style. Malaga är en väldigt vacker stad och det känns fint att vi får se lite mer utav den nu på förmiddagen innan bussen går. Vid klockan 15 tar vi bussen till Órgiva. Det är den enda bussen som går dit från Malaga varje dag och den tar 3 timmar. Eftersom Órgiva är en såpass liten stad med bara 6000 invånare känns det dock ganska lyxigt att det ens finns direktbuss.

Något vi älskar är att åka buss/tåg eller gå genom landsbygden i nya länder. Landskapet ser alltid så nytt och spännande ut och tre timmar på en buss innebär oftast att man sitter fastklistrad vid  fönsterrutan hela vägen. Nu kommer vi dessutom åka mot Sierra Nevada,  vilket antagligen kommer ge häpnadsväckande vyer. Sierra Nevada är en stor bergstäckt nationalpark med toppar på över 3000 m.ö.h. Så nu taggar vi till, käkar lite frukost och sen bär det av mot Oliverna!

/V

Godmorgon där ute i stugorna :D
Här är det en väldigt god morgon i alla fall då vi får chansen att lämna Pink Hostel i Malaga. När jag bokade att vi skulle bo här en natt glömde jag kolla recensionerna, jag valde det för att det var det billigaste stället,
that´s it. Hostelet är väldigt ofräscht och äckligt, speciellt köket. Det är trångt och finns inget ställe man kan få lite egenrum (jag är medveten om vad ett hostel är, bott på dem i över ett halvår av mitt liv). Det värsta med det var dock inte hostelet i sig, det hade faktiskt bra saker också som varmvatten i duschen, trevlig personal och sköna stora sängäster. Det värsta är människorna som bor här just nu, och alltid om man kollar på hostelets väggar. Vi har alltså hamnat på ett partyhostel med ingen lust alls att vara med. Istället ville vi se Malaga (vilket vi hade en dag på oss att göra) och gå och lägga oss tidigt eftersom vi var väldigt trötta sedan natten innan då vi "sov" på flygplatsen. Kunde man det? NEJ!!! Festen varade till långt in på natten och efterfesten vid ungefär klockan ett/två inatt var inne i våran sovsal. Detta är som sagt inte hostelets fel i sig men på ett sätt är det ganska stört att det accepterar ett sådant beteende. Vi sa aldrig något till någon eftesom de var väldigt många och var väldigt påverkade av gud vet vad men fyfan. Så om ni vill upptäcka världen utan allt för mycket sprit, droger, och med lite trevlig sömn bo inte på detta hostell. Det är klart det kan ändra sig men enligt bookings recentioner har det varit såhär ett tag. Vad har vi då lärt oss? Kollar recentionerna när man ska bo på hostel! Det kan löna sig :)

/V

Idag har vi spenderat dagen i Malaga. Dagen har varit lite av allt möjligt. Vi gillar inte hostellet vi bor på. Jag är inte så kräsen när det kommer till vart jag bor och hur jag sover men om man ändå betalar för det vill man ju ha valuta för pengarna. Visserligen var det billigt ur europeiskt perspektiv men det är ett äkligt snutsigt och köttigt kök med massa fulla ungdomar som snackar knark (eventuellt så har de knark på rummet också vilket innebär att jag sover i ett knarknäste just nu, fyfan). Jag och Roumi sover i olika ändar av rummet och saknar varandra galet just nu (bara en allmänt jobbig sak, inte hostelets fel).

Utöver detta och att vi varit galet trötta emellanåt har dagen varit toppen. Malaga är en stad med många ansikten och mycket att se. Gamla stan med sina pampiga kyrkor, La playa med en helt galen rofylldhet, apensinträd längs alla stadens gator, gamla bevarade byggnader från alla möjliga tider, laglig grafitti m.m. m.m.

/V

Fan vilken lång natt det har vart.
Vi kom till Malaga runt halv tolv igår kväll och vi hade lite smått så smått en plan. Som vi berättat innan så vill vi inte lägga pengar på en halv natt på hostel, tågbiljetter och allt strul som att checka in mitt i natten medför. Vi bestämde oss därför att sova på Malaga Flygplats. Och visst fan försökte vi, allt som allt fick jag 20 min sömn och Vero fick väl runt 35 min. Det är lite svårt med människor runt en, högtalare som ekar, vagnar och väskor som rullar och städare som kör runt på sina små bilar. Visst är det en vanesak att sova på sånthär vis, så vi kommer nog inom sin tid att vänja oss. Och det kan faktiskt vara användbart! Det är socialt accepterat att sova på flygplatser, och man kan tjäna en hacka på det, eller bara vänta ut sina transfers.

All annan tid har vi spenderat på att kolla runt på den faktiskt ganska häftiga flygplatsen, spela kort, vila och småäta lite bröd med jämna mellanrum.

Nu sitter vi helt enkelt bara och väntar på en enda sak:
Solen.
Vi ska gå den dryga milen in till Malaga, och vill absolut inte göra detta i mörkret. Speciellt inte när vi ska gå i samband med vägar och liknande (i de flesta länder är bilister inte lika snälla som svenskar). Så så fort solen har gått upp så bär det av mot Malagas centrum där vi först ska till busstationen och köpa biljetter till vårt nästa mål; Orgiva. Vi ska också hitta vårt hostel och checka in. Därefter väntar en dag med chill och turistande, och fram för allt välbehövlig vila och sömn.
Hoppas ni sovit bättre än vi inatt
/R

Estamos en España! Vi är i Spanien! Vi överlevde flyget till Roumis stora glädje och sitter nu utanför flygplatsen och kikar på palmerna på andra sidan vägen. Nu ska vi fortsätta göra detta i en sisådär 6 timmar till eller annat valfritt tidsfördriv innan vi imorgon bitti går de 10 kilometrarna in till stan. Inte så jäkla kul men tekniskt sätt tjärnar vi cirka 85+85+25+25 = 220kr på att strunta i att betala hostel en natt och sen gå istället för att ta tåget. En ganska bra deal för två backpackers tycker jag! Sov sött inatt ni med varma sköna sängar och hem så hörs vi imorgon! (Ni andra utan säng och hem, hoppas ni sover sött också)

/V

Jag hatar att flyga. Jag kan inte beskriva hur mycket jag hatar att flyga. Jag är flygrädd, dödsrädd och flygning är något av det värsta jag vet. Speciellt då jag vet hur jävla najs det kommer vara på vårt slutmål, så fasar jag endå för dem timmar att ta sig dit. Blandade terrorlyckekänslor helt enkelt.

För vi ska ju inte flyga. Nä, människan har ej vingar, människan ska inte flyga. Endå gör vi det.
1-0 för människan mot naturen?
Kanske, men också:
1-0 för dödsterror som gör mig till ett jävla nervvrak.

Och ju mer jag tänker på det, och ju mer jag skriver på detta inlägg och tvingar mig själv att tänka på det desto mer skräckslagen blir jag.

Nä, det enda jag måste göra nu är att andas och inte tänka på död, flygolyckor, terror, störtande plan, piloter som får hjärtattack, störta i havet eller explodera i luften och bara fokusera på att chilla. Det kommer gå bra, och jag tänker på Sällskapsresan och FR-terapin i början där;
Jag är inte rädd för att flyga.

Jo, det är jag. Fuck my life.