Better Blogging Nouw
Presentation picture
veronicas
spontan och glad tjej som älskar livet, träning, min hund och min fina sambo.

Vinnare av Luciaformen 2014.
Startade min resa mot min toppform och
ett hälsosammare liv oktober 2014.
För kontakt: Veronicalovall@hotmail.se

 

Instagram: veronicalovall

efter två månaders hårt jobb

Efter två månader av stenhårt slit och hårt jobb, många frestelser och enormt mycket vilja så hade jag lyckats. Jag mailade in dessa bilder till Rickard och kände mig helt tom. Jag hade gjort detta i två månader och visste inte vad som skulle hända nu. Jag blev också väldigt självkritisk och tyckte inte att det var någon skillnad på före och efter bilderna. Min sambo, mamma och fina vänner övertygade mig dock om motsatsen. 

Dagen efter var det röstning och jag tillsammans med 35 andra krigare las ut på Rickards hemsida. Det är lite ångestfyllt men samtidigt så var vi så himla duktiga. Man blir ju väldigt uttittad och inspekterad, speciellt när folk skulle lägga sin röst på den som de tyckte gjort bäst jobb. I måndags stod det klart att jag tillsammans med två andra hade gått vidare till final och den röstningen började klockan sex på kvällen. I tisdags vid lunchtid fick jag beskedet att jag vunnit. Jag har lite över 300 röster mot tvåans 160.

Jag kan fortfarande inte förstå hur detta hände men jag har bevisat för mig själv att jag kan. Jag hade tappat lite tron på mig själv och såg detta som ett nu eller aldrig. Jag vann 10.000 kronor när jag vann denna tävlingen men känner att jag har vunnit så mycket mer. Jag har vunnit tillbaka min egen självinsikt, mitt självförtroende, en sundare livsstil och en hälsosammare kropp. Största vinsten sitter nog på insidan för jag känner mig för första gången på länge väldigt stolt över mig själv. Rickards tävling gjorde så mycket för mig och jag är evigt tacksam. 

Detta är det stora hela kring tävlingen, maten och träningen. Nu fortsätter mitt liv, jag har nya mål, älskar livet och njuter av varje dag. Nu i kväll har jag precis gjort mitt andra gymvärdspass på friskis och svettis! Så himla skoj och jag körde marklyft som satt som en smäck! Nu checkar jag ut för i kväll. ​

 

Designa din blogg - välj mellan massor av färdiga mallar på Nouw eller gör en egen; "peka o klicka" - klicka här!

Så lyckades jag med träningen

Efter timmar på crosstrainer, löpband och i spinningssalen inser jag att jag älskar det. Jag älskar att ha musik som pumpas runt i salen bland människor som är söndertaggade på varsin spinningcykel, jag älskar att känna hur benen nästan skakar när jag kliver av crossen efter sextio minuters hårt jobb
När det gäller spinningen så har jag nog gått på alla olika pass man kan gå på på mitt gym, jag har testat alla olika ledare och allt från soft till intervallen. Man märker ganska snabbt vilka ledare som har de pass som passar en bäst. Alltifrån ledarens sätt att peppa till musiken och upplägget spelar stor roll.

På crosstrainern har jag ofta kört sextio minuter med olika hårt motstånd och varierat hela tiden. Jag tror lätt att kroppen vänjer sig för mycket av att köra sextio minuter på motstånd 4 hela tiden. Mitt tips är att köra 3 minuter på motstånd sen 4 minuter på motstånd 2 sen 2 minuter på motstånd 10 och hela tiden ändra så. Det blir lite som intervaller på den då!
På löpbandet har jag nog aldrig sprungit något direkt utan det har jag skött ute men löpbandet har jag kört en viss tid jag bestämd mig för och kört powerwalk i lutning. Nu snackar vi lutning där det känns som att vaderna och rumpan ska brännas upp. Det är väldigt individuellt hur mycket man orkar och hur mycket lutning man kör på. Samma här kör jag också olika lutning hela tiden. De två första minuterna kanske på lutning 7 sen 5 minuter på lutning 10 och varierar hela tiden.

- Tre optimala sätt för att skapa en grym kondition och bra fettförbränning! Men i mitt kostschema stod det att varje träningspass skulle börjas med olika övningar i gymmet och avslutas med 20 minuter kondition. Jag valde dock någon gång att gå på ett gympapass, boxning, cirkelfys eller cirkelgym.

Något som också hjälpt mig att tona kroppen mycket är att våga lyfta tungt på gymmet. Jag har nog mesat lite innan men har sett och hört så mycket att man ska våga lyfta tungt. Jag började se hur mycket det gav mig att höja, dock utan att tappa tekniken. Det är a och o att aldrig lyfta tyngre än att tekniken fortfarande sitter. Under dessa två månader har jag bara kunnat lyfta tyngre och tyngre, vissa pass har jag gått hemåt och känt mig som hulken.

Jag valde att då jag började tävlingen delta i mitt gyms tävling som jag skrivit om innan. Man skulle testa på alla deras pass och få signatur. Jag kände att det var ett ypperligt tillfälle att få allsidig träning och samtidigt testa alla passen. Detta avverkades ganska snabbt och jag hade rekommenderat alla att testa så många olika träningssätt man kan. Jag har gått på pass och gjort övningar som jag känt lite en känsla att jag vill skjuta mig själv i huvudet men då vet jag också att det inte är något för mig.

Här är två av de saker som hjälpt mig oerhört. Pw med Santos och Crosstrainern. Ett tips om någon tycker att sextio minuter på den skulle vara tråkigt det är att titta på film på din mobil eller platta under tiden. Så länge ni kan fokusera på båda sakerna så att ni inte glömmer bort att faktiskt svettas under tiden så är det något som funkade för mig i alla fall. Man glömmer bort tiden.

 

Kosten under resans gång

Bilder halvvägs in i tävlingen

Jag fick mitt kostschema och träningsschema den 12 oktober och tävlingen började den 13 oktober.
Jag satt hela kvällen och sökte upp hur man genomförde vissa övningar då jag kan ganska mycket i gymmet men har dåligt koll på namnen på dem. Mitt huvud snurrade av alla olika namn, antal reps och utförande. All mat skulle också vägas och i det stora hela så gick det ut på att få i sig en bra frukost, havregrynsgröt, äta ofta men lite - jag åt sex gånger om dagen plus att skära ner på mycket fett. I min kost fanns det ingenting som var förbjudet utan jag åt kolhydrater, fett och proteiner.

Efter två dagar kände jag att jag inte skulle genomföra det hela om jag höll de scheman jag fått då det var så mycket att tänka på. Jag ville kunna göra något som kändes lätt och att jag slapp tänka så mycket. Så jag bestämde mig i kosten att skippa all läsk och annan dricka. Celsius, vatten och en eller två cola zero var det jag höll mig till att dricka.

I matväg vägde jag upp så jag hade exakt den mängd havregryn jag skulle äta på morgonen så jag visste hur mycket det var (ungefär ett dl-mått) och körde på det. Värmde hallon och köpte kalorifri chokladsås som jag till slut älskade. Varierade lite också och slängde i lite pepparkakskrydda och saffran. Vissa morgnar kändes det så mycket lättare och så att dra fram två mackor med nutella på men jag hade bestämt mig. Någonstans mitt i tävlingen körde jag några dagar då jag åt filmjölk med paulins musli, något jag märkte då var hur fri kroppen var på det sockerberoende jag haft innan när jag kunde äta detta utan något socker eller sötningsmedel och innan när jag åt fil behövdes det ett kilo socker för att jag skulle tycka det var gott.

Under dagen så åt jag mellanmål i form av frukt, clementiner har varit en frukt som blivit min favorit. Mellanmål har också kunnat vara kvarg med hallon, keso med tomat, variationer finns det gott om men jag behövde något som gick snabbt. Lunch och middagar har i stort sätt sett likadana ut. Pasta,potatis eller ris med någon form av kött och sallad till. Sås har jag helt skippat men många gånger har jag tagit en klick kvarg med sweet chili till. Sweet chili såsen har räddat mig många gånger då det behövs väldigt lite för att maten ska få lite smak då jag tyckte att det blev lite väl tråkigt utan sås ibland.

Jag har haft en ätardag då det åts bullar med nutella till frukost och både det ena och andra slank ner. Vissa dagar har också slarvats då någon lussebulle åkt ner, julbord åts med jobbet och naturgodis ätits. I det stora hela så har den största förändringen skett i huvudet. Jag har insett att maten gör sig bäst i lagom mängd i kroppen. Många kan nog känna igen sig av att man äter alldeles för mycket och sen ligger däckad i soffan. I mitt fall har nu maten setts som bränsle och jag har njutit när jag ätit och när jag varit mätt.

Man kan vinna mycket på att börja smått med att kanske hålla läskdrickande till fredag och lördag. Att byta ut mackorna på morgonen till havregrynsgröt och godis på lördagen. Nu kallar gymmet för mig så skriver om träningen när jag kommer hem. Två timmar gymvärdspass med marklyft för min del, bara att köra hårt!

 

Resans start

Jag får dela upp hela resan i olika delar så detta blir del 1. Från det att jag funderade och bestämde mig till starten.

Jag har lovat en del människor att skriva ner och berätta hur jag gjorde för att lyckas. Jag ska göra så gott jag kan och för er som vill fortsätta följa min resa så är det här på min blogg ni kan göra det. Mitt huvud exploderar på alla tankar och funderingar så bloggen är mitt sätt att rensa huvudet men också få dela med mig. Jag satt och scrollade på mobilen en dag i oktober och hittade bilden "Luciaformen vinn 10 000kr" , klickade mig vidare och läste upplägget. 1495 kr skulle det kosta för att vara med och man fick då ett personligt kost och träningsschema.

Jag funderade lite på det då jag gett mig in i försök innan på att förändra min livsstil som bara gått halvhjärtat till. Jag visste att jag behandlade min kropp på ett förjävligt sätt men någonstans fanns inte orken att ta tag i det och jag insåg nog inte att det var så illa som det var. Men jag valde att hoppa på tåget för kände lite att jag hade ändå betalt lite för det och då skulle det kännas sämre att bara skita i det. Mailade Rickard Bravo och helt plötsligt var jag med i tävlingen. Fredagen innan tävlingen började på måndagen åt vi sushi på ett ställe i närheten tillsammans med ett annat par och denna bild på mig och min sambo fick mig att inse att detta var helt rätt beslut. Jag kände inte igen mig själv och det var dags att ta tag i sig själv. Måndagen kom och vi skulle fotografera oss på morgonen för att maila in till Rickard Bravo. Jag tyckte att alltihop var ganska ångestladdat men kände att det är nu eller aldrig. 


Jag mätte mig överallt, mage, lår, vader, rumpa, bröst och armarna. Vikten vägdes in på 87.7kg och då kände jag att detta var en väckarklocka. Mina förebilder som skickades in var dessa.

 

go and find your dreams

Låt aldrig någon förstöra dina drömmar och låt aldrig någon säga att dina drömmar inte är värda något. Det är bara du som vet vad du vill och dina drömmar är inte annorlunda någon annans. Kör hårt, ha siktet inställt och gör allt du kan för att må så bra du kan längs med vägen dit. Jag har alltid känt att mina drömmar är så konstiga och att jag inte är som alla andra för min högsta önskan efter studenten var inte att ut och resa. Men jag inser nu att mina drömmar var inte alls konstiga för vi är alla så olika. ​

 

back on track

Dagarna går i full fart och jag är så taggad till livet att det nästan skrämmer mig. Första gången på länge som jag känner att jag njuter av livet varenda dag. Jag mår så bra med min sambo, myser varje dag med min Santos och allting bara flyter på i ett flow som känns toppen. Var på Ullared i måndags och spenderade alldeles för mycket pengar, haha! Dagen igår gick åt till att måla om hela köket och fixa där så det är så fint nu. Känns fräscht att få helt nymålade väggar. På lördagmorgon ska efter-foto tas och luciaformen-tävlingen är slut sen blir det röstning så får vi se hur det går. Nervöst men så kul!! Nu blir det snart jobb och sen imorgon fix i lägenheten. Kök och badrum är klara, "bara" sovrum, vardagsrum och hall kvar. Ha en fin dag allesammans! 

 

december är här

December är här, mysmånad. Kallt som bara den ute men jag älskar denna månad. Julafton, julklappar och kärlek. Santos julkalender öppnades idag och han var överlycklig. 

 

att få ner sin livshistoria till några minuter - fuck cancer

​Sitter med alla världens tankar och ska försöka få ner min livshistoria i bara några ord. Det är total smärta och jag förstår aldrig varför jag gång på gång utsätter mig för detta. MEN någonstans så hittar jag styrkan i mig själv och i min berättelse, det är ett sätt för mig att bearbeta allting och det gör väl i slutändan. Måndagkväll och onsdagkväll är så fulla med ångest, spykänslor och nervositet tills dess att jag fått få fram min historia och sen är det så mycket lycka, glädje och stolthet så det är värt det efter allt. Tredje året jag gör det och vi hoppas på mycket pengar som samlas in under detta årets insamlingskonserter.

 

i slutändan är det allt som behövs

tillit, kärlek, glädje, vänskap, familj, relationer, ​skratt

 

så extremt och obeskrivligt

Tack för allt ni är och för all kärlek ni ger mig så ovillkorligt varje dag. ​