Förra helgen blev det årets sista safari. Halva internatet åkte till Masai Mara och spenderade fredag till söndag där på en utav de bästa safaris någonsin.

Såg en massa mzungus is safaribilar

Tilde, jag, Hugo, Matilda och Tobias efter lerkrig på gränsen mellan Kenya och Tanzania.

En kompis i tältet

Reaktionen när vi plötsligt stöter på 3 lejonmammor med en massa ungar på lördagsmorgonen.

Sedan en leopard (!!!)som tog det lugnt i ett träd tills vi kom och störde

​Detta var den sista safarin för mitt år i Kenya – men långt ifrån den sista någonsin.

TILDE har gjort det igen!! En jättefin film där ni kan få några intryck av hur delar av Uganda/Rwanda- resan var. Den är bäst!! Se den nuuuu

Efter en lång rätt rolig dag i skolan gick jag Hugo och Jakob till Junction och shoppade loss på Nakumat på snacks inför helgens resa som går mot MASAI MARA. Är riktigt taggad på safari och denna gång blir det en långhelg som börjar imorgon och så ska vi åka i riktiga safari-bilar för en gångs skull. Ska bli så kul!! Detta blir dock den absolut sista safarin för detta året med SSN... :((

Efter det kom vi hem och så spelade jag, Amanda, Terre, Ella, Hugo, Tilde, Beata och Felix kubb som självklart inte kunde sluta på något annat sätt än vattenkrig i poolen.

Jag och Amanda har även kämpat i två timmar streck på mattenstugan ikväll på läxis med hjälp av matte-Johan som gjorde sitt bästa för att hjälpa oss vilket också var rätt kul. – ännu en riktigt härlig dag på den bästa platsen på jorden!

Kenya kubb

Amanda <333

!!!!!!

Jag och Amanda och Amanda och jag som försöker oss på matten

En katt som försökte flytta in hos mig och Märtha idag (gangster-Ernst)

Två numera riktigt okoncentrerade mattepluggande och ett mycket spännande och smakligt kvällsfika

I onsdags firades valborg i förväg på skolan och i samband med det var det även mösspåtagning för studenterna! Är rätt avis på de som ska ta studenten nu, men är samtidigt lättad då jag verkligen inte har någon aning om vad jag skulle göra efter skolan. Är så glad för deras skull iaf och vet att de kommer få det bäst nu!

Regnperioden är helt vild just nu och det verkligen bara öser ner. Därför blev det inte så mycket firande vid valborgselden men det var mysigt ändå!

Sveriges och Kenyas snyggaste, smartaste och bästa studenter!!

​En dygnsur Tilde som just sprungit runt i regnet

Hur vi skyddar oss mot regnet när regnjackor spårlöst försvunnit

Vid regnbågens slut hittar en Terre och en valborgseld <333

Slutade tidigt idag och för en gångs skull var det sol!! Jag Hugo Jakob och Tobbe gjorde veganska banan, choklad och kokos smoothies och hängde en stund på balkongen. Sen gick jag och Hugo till Junction och köpte popcorn och Cola och sen när vi väl kom hem började det självklart spöregna igen. Men en riktigt bra dag har det varit i alla fall!

Nu är det läxis och jag och Märtha har hoppat runt till gamla låtar och försökt städa vårt för alltid stökiga rum. Paniken över hur kort tid det är kvar har kommit ikapp men vi försöker ständigt bortse från tiden och se vad vi har här och nu. Nu ska jag göra just det

Schysst PALMHATT

GOTT

måste få en bra bild innan vi kan äta

Och panik

Vi det här laget vet ni hur dålig jag är på att uppdatera så här kommer vad vi gjorde två veckor sedan...

Vi var 19 stycken som åkte till Nakuru National Parc en lördag morgon. Vi bodde på ett mysigt guesthouse och jag och Tilde flyttade tillfälligt in i rummet "Betlehem B". Det var så härligt att för en gångs skull bli helt släppt som vi blev i Nakuru. Vi fick gå typ vart vi ville utan att säga till eller säga vart. På dagen gick vi till ett shoppingcenter och på promenad och på kvällen blev vi släppta inne i stan där vi gick runt och satte oss på en kinesisk resturang.

Mitt på dagen var vi inne i nationalparken på safari! Vi såg inte alls så mycket djur, men jag njöt bara av landskapet, vara tillsammans med mina bästa vänner och att åka runt i bussen.

En översvämmad Lake Nakuru

Frukost vid vattenfall

Amanda och Terre <333

Utkiksplats över Lake Nakuru

Lake Nakuru

En ansträngd Hugo som kämpar för att få den rätta vinkeln

Min bästa vän Tobias <3333

Så länge sedan jag skrev något här trots att jag gjort så mycket! Här kommer lite bilder på några av de saker jag haft för mig<333

En bakad super moist kaka av mig Hugo och Tilde som tappades ut på golvet och blev istället äten därifrån. (Var lika god ändå)

Middag på Westgate <333

Jag, Hugo, Tilde, Tobias, Matilda och Märtha som tillsammans i fredags gick och såg Djungelboken i 3D på Prestige. Jättebra film!!!

Vår bosrdingmentor Frederik tog med vår klass i lördags och åkte skridskor på ett hotell i Nairobi. Egentligen inte något jag saknat men det var så otroligt kul! Det var musik på hela tiden och det var så roligt att åka!

Igår rotade jag och Tilde igenom indrottförrådet och hittade rullskridskor och spelade därmed rullskridskor basket

Gosat och suttit sköldpaddevakt

Jag och Amanda unnade oss popcorn vid poolen där vi hängde

Ännu mer middag och mat! Denna gång på Yaya <33

...följt av mer mat på Junction

Och sist men inte minst – en söndagsmorgon med våfflor till brunch, en lagom road Tobias, mitt och märths mysiga rum och en trött Amanda

Mitt två veckor långa påsklov har spenderats på det mest fantastiksa sättet jag någonsin kunnat tänka mig. Vi var ungefär 80 stycken inklusive familj som en del elever hade med sig när vi var och upptäckte två nya länder: Uganda och Rwanda. Det har varit en sån upplevelse: den bästa resan någonsin, och jag kommer definitivt vilja åka tillbaka både till Uganda och Rwanda i framtiden och se ännu mer.

Eftersom vi skulle köra till och genom länderna spenderades en hel del tid på bussen. Det var dock inte alls är jobbigt utan jag njuter snarare av långa bussturer. Det fanns så mycket att se och när vi satt vännerna tillsammans hade vi alltid roligt och snackade om allt möjligt.

Therese och Erik samt lite snacks som får representera den enorma mängd snacks som vi åt under veckorna.

Hugo som läser och Tobbe som ritar fint.

Efter två dagar var vi framme vid den Kenyanska–Ugandiska gränsen där vi fick hålla på ett tag och fixa visum.

Något som var roligt var att vi inte skulle köra över gränsen utan det var ungefär 200 meter som vi skulle gå över för att komma till Uganda. Här är en glad Hugo som går från Kenya till Uganda.

Första campet i Uganda låg i Jioni precis vid Nilen vilket var så vackert.

Här fanns det många aktiviteter vi kunde göra, men det de allra flesta gjorde, inkulusive jag själv var att riverrafta ner för Nilen.

Såhär såg mycket av riverraftingen ut. Det var helt galet och vågorna var kanske 6-7 meter höga. Vi slets under vattnet och jag har aldrig haft sånt adrenalin som jag hade under riverraftingen. Det är det roligaste och det läskigaste jag någonsin gjort.

Här är bästa Tilan och Frederik som var de boardingvärdar som hade organiserat och var med på hela den här fantastiska resan.

Vidare körde vi till Kampala som är Ugandas huvudstad. Det var så mycket liv där och jag ville så gärna bara hoppa ur bussen och ta del av staden. Vi besökte platsen var landets förra ledare bott och fick lära oss om Uganda och Ugandas histora. Bland annat besökte vi en tortyrkammare där politiska motståndare torterats, vilket var väldigt jobbigt att se.

Vi körde flera gånger över ekvatorn och här stannade vi för att ta en bild när jag står på norra halvklotet och Hugo på det södra.

Nästa stopp var Lake Bunyonyi som är Ugandas djupaste sjö. Det såg på riktigt ut som en saga där med den vackra sjön med en del öar och kullar som omringade den. Här är en bild på min bästavän Tilde som jag även delade tält med under hela resan <33

Tältmys

Dagen därpå hyrde vi träkanoter som vi paddlade runt med på sjön. Vi hade vattenkrig, badade och gick iland på en ö.

Vidare gick bussen till Rwanda som låg väldigt nära Lake Bunyonyi. Rwanda är en av världens absolut renaste länder då de bland annat har en dag i månaden där alla (inklusive presidenten) städar gator och parker för att det ska vara skinande rent. Plastpåsar är även olagligt i Rwanda vilket jag tycker flera länder borde ta efter.

Första dagen i Rwanda var vi och besökte två minnesplatser från folkmordet som skedde i Rwanda 1994. Först besökte vi en kyrka där mer än 5000 människor mördats under en dag. På ett ställe var det en vägg full av blod där spädbarns huvud krossats mot. Även högar med kläder där människor bränts till döds. Det här var fruktansvärt jobbigt att se och det är verkligen något jag aldrig kommer glömma. Vi åkte även till ett museum om folkmordet där vi fick lära oss mer om folkmordet.

Vi bodde på ett hotell i Kigali med lustig pool i två dagar. I Rwanda blev jag bland annat stucken av en blistard beetle och just nu sitter jag livrädd i Nairobi och hoppas att jag det snart blir bättre. Det är alltså en skalbagge som lägger in syra under huden så det blir en brännskada som infekteras. Imorgon ska jag troligen till sjukhuset och lösa det här i alla fall!

Det sjukaste jag varit om i mitt liv var när vi vandrade ungefär tre timmar upp i bergen för att å på safari. Detta är alltså vilda bergsgorillor som är otroligt utrotningshotade som vi stod 1-2 meter ifrån och stirrade varandra rakt in i ögonen. Familjen som vi besökte hade två silverbacks och en mamma med två tvåmånaders gamla tvillingar.

Det här är min utveckling av skräckblandad förtjusning när jag haft ögonkontakt med en två meter hög och en två meter bred silverback.

Nu förstår ni troligen varför jag skivit att detta var den bästa resan jag varit med om. Jag kan egentligen inte ens ta in allt som jag upplevt på så kort tid, men det landade lite nu när jag skrivit ner det mesta.

60 dagar kvar i Kenya

Förra helgen var vi i Ol Pejeta – men har inte hunnit hitta bilder osv till det så sparar det tills senare.

Här är iaf liter bilder från senaste tiden.

Dessa nio bilder har jag stulit från Tilde från Martinas och Fadhilees bröllop som vi var på i lördags! Det var så fint och roligt att vara på ett kenyanskt bröllop.

Igår satt vi och ritade och lyssnade på musik i några timmar på baksidan

Skolans fotbollslag hade match som vi följde med och tittade på! Tjejerna vann!!!!

Mysig kvällsfika <33 Hur många kan en klämma ihop runt ett bord?

Jag och Ella som mumsar på veganska chokladbollar som högstadiet sålde på skolan

Hugos och min läskiga men episka faceswap

Mysig Amanda och Elsa i nätet <3333

Två veckor sedan kom pappa till Nairobi och besökte mig! Det var en riktigt mysig helg där vi hann med mycket.

Det första vi gjorde var att besöka en supermarket i Kawangware där pappa köpte 400 skrivhäften som vi sedan tog med oss till Love School! Där var det som vanligt fredagsdisco vilket var riktigt roligt.

Matilda var med oss hela dagen vilket var så mysigt!

Mot kvällen besökte vi Elephant Orphanage där vi fick "natta" elefanterna. Jag fick i julkapp att "adoptera" en elefant därifrån som vi fick komma riktigt nära och klappa!

Selfie med 5 månader gammal giraff

Då Elephant Orphanage ligger i nationalparken kom det in vilda Pumbas som gärna ville klias på magen

Tobbes familj var också på besök så vi var tillsammans hemma hos Veronica och lagade riktigt god kenyansk mat dagen efter på förmiddagen

Vi åkte även till down town Nairobi och besökte helikopterplattan

Vi hann även med biooooo (som jag såg, pappa somnade)

På söndagen var vi även på Maasai marknaden och på Toi där vi shoppade loss (jag)

Det var riktigt mysigt att träffa pappa igen och vi hade en sån kul helg tillsammans!