Perfa att mumsa på till kvällen istället för något snask, sött men ändå nyttigt!

Den veganska smootie-skålen är gjord av Plantis soygurt vanilj, banan och frysta blåbär. Toppade med hampafrön och clorella för extra nyttigheter 💪🏼

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Jag skulle göra ”kött”färssås men helt plötsligt stod det quinoa på spisen istället för bönpasta, och ”kött”färssåsen blev att smaka mer grädd/brunsås istället för tomatsås 😅 Standard, slutar aldrig som jag tänkt mig från första början..


Hackade 1 röd chili, 1 röd lök och 1 gul lök. Fräste på detta i en kastrull.
Hackade 1 zuccini som jag hade i tillsammans med löken och chilin.
Därefter i 1 förpackning ekologiska linser från Zeta och cirka 2 dl vegansk färs från Hälsans kök i kastrullen.
Kryddade med 1 kryddmått ingefära pulver, 1 kryddmått cayennepeppar, 1/2 tsk kanel och 3 msk soya.
Ha i 3 dl Oatlys havregrädde.
Peppra och salta efter smak och låt det puttra ihop.

Något jag tycker är dundergott när det kommer till quinoa är att när det kokat klart så slänger man i smör i kastrullen och stekar quinoan en kort stund. Blir mer smak och mer knaprigt 👌🏼

Likes

Comments

Sambon jobbade för en gångs skull inte natt så vi körde fredagsmys i form av fruktsallad och vaniljsås! 👌🏼

Fruktsalladen innehöll:
Banan
Mango
Kiwi
Clementin
Vindruvor
Äpple

Till det tog vi oatlys vaniljsås, och halleluja vad god den var!!

Likes

Comments

När sambon får bestämma fredags-middag så blir det jämt raggmunk 😅
Jag donade veganska raggmunkar, med ovo-vegetariska soya ”bacon” från hälsans kök och lingonsylt från Grangärde musteri som ligger nästgårds. SÅ GOTT!

Raggmunkar för cirka 3-4 pers (beroende på hur mycket man gillar raggmunk):
Skala och riv 6-7 små mellanstora potatisar. Jag river med hjälp av matberedare, så himla smidigt!
Häll i 6 dl soja dryck i en bunke och vispa ner 4 dl vetemjöl. Salta och ha i de rivna potatisarna.
Jag steker sedan med rapsolja i en stekpanna som jag fyller med ett lagom lager med raggmunk-smet. Sen när det har blivit lite fast så delar jag upp raggmunk-smeten som räcker hela pannan i fyra delar så att det blir som pizza slices, enklare att vända då. Varför jag fyller hela pannan är för att jag bara inte pallar dutta med små fina runda raggmunkar. 😅 Här är det allt eller inget!

”Baconen” är som sagt från hälsans kök och är ovo-vegetariska. De ser brända ut men låt er inte luras! De blev krispiga och så hiimla mycket godare än när de var ”mjuka”.

Likes

Comments

Jag har hemtenta och vad passar då inte bättre än en riktig goo-frulle?! 😍
Knäckebröd med avokado-guck gjord på avokado, iMat fraish och lite salt, skivade körsbärstomater toppad med basilika och några droppar olivolja.

Likes

Comments

Jag fick världens cravings efter varma mackor/toast idag.

Gjorde samma gamla guck av sweet chili och ketchup och smetade på ena mackan och sen använde jag Jeezly och jäklarns vad gott ost substitut det är! Enkelt att hyvla också utan att det blir en massa bös 🙌🏼

Likes

Comments

Lill-lördag och jag är ÄNTLIGEN klar med företagets bokföring! Vi är riktiga svenne-bananisar för vi firade såklart detta med tacos 😁✌🏼

Istället för ost körde vi Jeezly, istället för gräddfil/cream fraish så tog vi oatlys iMat fraish och vi använde för första gången Hälsans köks veganska köttfärs (godaste köttfärs substitutet so far!).

Super enkelt att göra denna rätt fri från livsmedel där djur utnyttjas 👌🏼

Likes

Comments

Jag har gjort det igen, enligt sambon. Det var inte många ord som utbyttes från hans sida under middagen förutom en massa MMMMHHH 😅 Det skulle följas recept på en mustig viltgryta, meeen jag kan ju ALDRIG låta bli att göra a la Linda 😁

För 3-4 pers:
Hacka cirka 200g champinjoner i lite större bitar och fräs med mjölkfritt smör i en gryta/kastrull tillsammans med 1 hackad röd lök och 1 hackad gul lök.
Skala 2 större morötter och skär i lagom tjocka skivor. Skär 6 qourn filéer i bitar, storlek efter smak. Ha ner morötterna och quornbitarna i grytan.
Ha i 3 dl vatten, 3 msk lingonsylt, 2 msk soja, 2 tsk torkad timjan, 1 tsk kanel samt peppar efter smak i grytan. Låt det puttra ihop i 20 min, ha sedan i 2 dl havregrädde.
Smaka av och häv i mer av det som behövs 😁 Låt det sedan puttra i 10 min till.

Jag serverade potatismos till som hade en schkvätt morot i också, vi ÄLSKAR det. Moroten ger en lite söt smak till moset, och så mjölkfritt smör och salt så är godaste moset kirrat! Trust me! 😍

Likes

Comments

Detta smör är bara 👌🏼👌🏼👌🏼!
Godare än alla ”vanliga” smörer jag har käkat. Den är dessutom utan palmolja! Ge den en chans!
Finns bland annat på Willys.

Likes

Comments

Perfekt frulle!
Kaffe men soya iKaffe istället för mjölk (smakar INGEN skillnad för er som undrar!),
blåbärssmoothie gjort på Plantis vanilj soyhurt, banan, blåbär och baobab och hampafrön för extra vitamin boost och så en liten brödbit utan mjölk och ägg i med lite mosad avokado på 😍

Likes

Comments