BÖNPANNKAKOR ca 16-20st.

380g valfri bönburk/förpackning. (Jag hade cannelliniböner nu)
3dl vetemjöl
5dl valfri växtdryck(Jag hade mandel osötad)
2tsk bakpulver
Salt i valfri mängd. (Jag använde inget salt)

Mixa allt, även hela bönförpackningens innehåll till en slät smet och stek mindre pannkakor i mjölkfritt margarin.

Busenkelt!

Vegansk risifrutti

Risifrutti är det som mina barn saknar mest av allt sedan vi slutade med animalier hemma. Det är verkligen enkelt och super-smarrigt. Finns det något bättre än att veganisera en favoriträtt och det blir så där bra att du inte märker någon skillnad men att den är så mycket bättre för djuren, naturen och din kropp! Så här gör du:

4 portioner.

2dl grötris
5dl växtbaserad dryck ex, havre, mandel, soja etc.
lite salt
ca 2dl mjölkfri vaniljsås etc, baserat på havre eller soja.

valfri sylt till servering.

Koka upp grötriset och växtdrycken, sänk sedan värmen för att koka lätt under lock. Rör om då och då! När den är tjock som gröt låter du den kallna ordentligt, den ska vara kall genom hela gröten. Sedan blandar du vaniljsås i gröten. Häller upp i bägare och lägger sylt i.. KLART att njuta.. Receptet är till fyra personer ungefär men om du vill kan du äta upp allt själv och ge receptet till de andra om de också vill prova..(då får de göra själva..hehe!)

Idag behövde vi enkel men näringsrik lunch, jag har länge varit sugen på att proteinberika potatismos och provade tidigare att blanda i vita bönor i moset men det blev inte så lyckat.. behöver modifieras! Idag kände jag för att prova med kikärtor istället. Kikärtor innehåller ca 20g protein/100g och är en bra proteinkälla. Så här gjorde jag:

5-6 portioner.
6 normalstora potatisar
4 morötter
1 pkt kikärtor(avrunna)
1dl oatly iKAFFE
75g veganskt smör (köpt eller eget recept)
Salt & citronpeppar

Börja med att skala och skära potatis och morot i mindre bitar för kortare koktid.

Mixa de avrunna kikärtorna med stavmixer eller annan mixer ihop med havredrycken(oatly iKAFFE). Mixa till en slät hummussmet. När potatisen och morötterna är färdiga häller du bort vattnet. Mosa ihop allt med kikärtorna och smöret. Blanda ihop en kort stund med visp på lägsta effekten. Salta och peppra efter smak! Klart!! :)

Vegobullarna körde jag i ugnen på ett bakplåtspapper med salt och 175grader undertiden jag gjorde moset. Självklart serverade allt med ketchup.

Moset har inga spår efter kikärtorna och morötterna gör det söt och god. kikärtor i moset kommer bli en obligatorisk ingrediens i fortsättningen!

Att tälta var verkligen härligt, så här måndagen efter längtar jag verkligen till nästa trip. Men vi behöver inte vänta länge! Redan nästa helg drar vi iväg men den här gången utan barnen. Äldsta sonen har "pappa-helg" och de andra tre blir bortrövade av morfars. Vi packar tältet och drar mot höga kusten! Varje gång vi åker ner till mamma vill jag stanna till där och nu åker vi ner bara jag, Jonas och Ella(vår hund). Det finns några campingar som vi sett ut, nu ska vi bara bestämma vilken vi ska övernatta på!

Vi ses bland bergen!

Borgaruddens camping

Vi har kommit hem från vår tältsemester på Borgaruddens camping. Det var med blandade känslor vi åkte dit och med blandade känslor som vi åkte hem. Det var med en spänd förväntan som vi packade in oss i bilen och körde de dryga 10 milen till Norrfjärden i Piteå. Vi har aldrig campat förut och med vår familjesituation kändes det som att vi tagit oss vatten över huvet.. dessutom hade vi inte förberett barnen nog mycket med vad som skulle hända. MEN! Det gick verkligen över förväntan. Vi upptäckte med glädje att vi köpte ett enkelt tält att montera, det gick på drygt en timma så var det färdig-bäddat i tältet och barnen fick äntligen slänga sig i havet!

Efter lunch och lek blev det faktiskt lite tråkigt och bråkigt men då åkte vi en sväng in till Piteå innan vi skulle grilla burgare. Det gick bra och vi har haft rätt lite skärmtid faktiskt, främst för att det bara fanns ström till laddning inne i servicehuset och för att det ändå fanns saker att göra på campingen. Vi kom ändå fram till att vi ska köpa en solcellsladdare för att kunna ladda mobiler/ipad i tältet. Även om det är semester måste de finns möjlighet att ta semester från semestern!

Kvällen gick bra och alla somnade faktiskt rätt smidigt och vi behövde inte frysa heller. Och i vanlig tältanda var vi nära att smälta bort på morgonen! Haha! Runt 06 vaknade Thea och sen vaknade resten en efter en. Vi hade inte alls lust att åka hem idag, men nu har vi redan siktet inställt på nästa campinghelg! Nu hoppas vi bara på bra lika bra väder då!

Borgaruddens camping vill vi verkligen rekommendera! Det är både en barn- och hundvänlig camping men de hade gärna fått fixa bort mycket av vassen på stranden. Det var en fin sand, långgrunt och flera olika ställen att svalka sig på, en av dem var dessutom hundar välkomna på. Det fanns gratis wi-fi, något vi inte upptäckte fören på kvällen. Ett servicehus med kök, tv, tvättstuga, duschar, toaletter, kiosk och restaurang med rättigheter. Det enda vi kunde köpa i restauranger var dock pommes, men det blev bra till våra egna burgare! Priserna var också bra, en natt med tält kostade 200kr och det var inte speciellt mycket dyrare med vagn/husbil. Ni hittar campingen här: http://www.http://borgaruddenscamping.se

I helgen blir det camping för oss, vårt tält kom tidigare i veckan och vi har även inhandlat allt för att kunna sova gott. Campingen är bokad och vi drar norr ut. Från början var det tänkt att vi skulle åka till Pite havsbad men eftersom det inte passar så bra att ha hund där valde vi en annan camping som är mer hundvänlig! Tältplatsen är dessutom precis vid stranden och havet istället för som på Pite havsbad långt från stranden. Vi är alla mycket förväntansfulla och vi föräldrar har en liten skräckblandad förtjusning över hur det kommer att gå!

• Kommer Netflix att funka?
• Kommer de hålla sams?
• Kommer vi få upp tältet?
• Kommer vi överleva natten?

Frågorna är många men vi ser fram emot att campa! Ikväll ska vi packa ihop kläder/sängkläder, skriva matlista, se över det nödvändigaste som behöver med. På fredagkväll måste allt vara klart!

(Alla bilder från campingen är lånade från Google!)

Vi åker till Norrfjärden som är Piteås skärgård, campingen heter Borgaruddens camping och jag lovar berätta allt när vi kommer hem! Campingen har en kiosk och restaurang. Men som jag kunnat se från nätet finns det bara animalier i restaurangen. Dock finns det kök för att kunna laga egen mat även som tältare, samt grillplats!

Vegan-smör

Vill du ha ett vegan-smör som smakar gott men som också är utan palmolja. Vad jag sett finns det egentligen bara ett ute på marknaden. Just det smöret är sjukt gott men inte så jättebilligt. Jag hittade ett recept på nätet som jag provatde Jag gjorde om receptet lite och gjorde dessutom en större sats. Så här gör du:

125g kokosolja
2dl rapsolja
2dl havregrädde(jag tog Planti)
drygt 2tsk salt

Börja med att mäta upp och smälta kokosfettet i en panna. Det ska inte värmas på mer än att det ska smälta.

rör ihop havregrädde, salt och rapsolja och tillsätt det smälta kokosfettet. Vispa sedan på lägsta hastighet tills allt är omrört och fått en slät konsistens. Häll i en lagom stor bytta med lock och ställ in i kylen där den får stelna! Klart!

Marknadsnougat! -veganskt

Är ni som mig och älskar marknadsnougat? Det finns några saker som en vet att en inte kan vara utan och för mig är det marknadsnougat. Jag hittade ett recept på nätet och veganiserade det. Det visade sig inte vara svårt och de blev sjukt j*kla goda! Dessutom smakar de samma! Så här gör du:

125g mjölkfritt(veganskt) margarin
6dl socker
2dl vatten
6,5dl vetemjöl
4dl florsocker
1dl kakao

Smält margarinet, socker och vatten i en kastrull, låt koka i 2 minuter.

Blanda mjöl, florsocker och kakao i en bunke. Jag vispade runt allt så att det var luftigt.

Häll i margarinblandningen och rör om ordentligt!! Det kan stelna rätt snabbt.

Häll ut på ett bakplåtspapper eller i valfri form som är klädd i bakplåtspapper.

Ställt svalt och låt den stelna. När den gjort de kan du skära i bitar.. Tänk på att de kan kladda ihop lätt innan de torkat ordentlig så ett tips är att inte fylla en burk så snabbt! Jag älskar när de inte är så färska så nästa sväng ska jag låta dem ligga framme extra länge! ;)

Lördag den 1 juli.

Nu är den här helgen över! Jonas har lagt Thea och nu ligger han hon pojkarna för att de också ska sova. Det har varit en bra helg bortsett från att det vara lite för intensivt i lördags med festival, tivoli och middag på restaurang. Men vi avslutade kvällen med bad i havet och en film hemma i soffan.

Det började med att jag jobbat 8-12, sen drog vi ned på stadsfesten. Där tittade vi på watercross, åt festivalkäk, tittade på Samir och Viktor, åkte karusell och sen var vi helt slut och behövde lite middag. Vi hade bokat bord på "Olles" lagom innan middagsruschen och det gick faktiskt ganska smärtfritt.. Barnen var halvt speedade och halvt dö-trötta och då bestämde vi att vi skulle åka och bada i havet. Det var oväntat varmt och nästan inga där vilket passade våra gangsters ypperligt!

När vi sen kom hem såg vi nya filmen Okja. Det är en film om en flicka som förlovar sin bästa vän och gör allt för att få tillbaka henne. Hennes bästa vän är en supergris och filmen speglar hur köttindustrin fungerar och hur den kan se ut om det får fortsätta som den gör idag. Det är en mycket bra film som jag tycker att alla borde se! Den funkade även för våra två äldsta grabbar som snart fyller 7 och 10 år! Filmen är dock på engelska och ibland på koreanska men den är textad! Rekommenderar.. även för barn som har tålamod med "vuxenfilmer". Den är inte mer läskigare än actionfilmer och annat som barn tittar på på tvn!

Hoppas ni haft en fin helg!

Nu har jag precis gjort färdigt de bildstöd som behövs för att kunna genomföra lördagens utflykt på ett så smidigt sätt som möjligt. Det är stadsfesten här i stan och vi planerar att se Samir och Viktor, överleva tivolit och äta en bit mat på restaurang eller i mattält. Dock är inte vegomat-utbudet så bra här i stan och på festområdet vet jag inte alls hur det ser ut. Men planen är iaf att äta ute. Det kommer vara riktigt bra väder också så jag hoppas på en bra dag! Jag jobbar till 12 på lördag och sen hämtar vi upp äldsta sonen och drar ner på stan! Ett bildstöd är en bra hjälp för att förtydliga vad som ska hända. Om ni vill prova så finns de på bildstod.se

Jag planerar också att göra veganskt marknadsgodis, det borde gå att veganisera! Jag har köpt hem alla ingredienser och siktar in mig på att fixa antingen ikväll efter jobbet eller imorgon efter stadsfesten! Om det blir lyckat lägger jag självklart upp receptet här på bloggen!

Hoppas ni får en fin dig!