View tracker

Idag gäller det! Ska nämnligen ha cheerleader uppvisning idag, så därför ville jag försöka äta en så nyttig frukost som möjligt.
Frukosten bestod av:
Surdegsbröd: skrivit om i tidigare inlägg
Ingefära shot: Ingefära är bra för matsmältningen, genom att örten stimulerar tarmarna och därmed produktionen av matsmältningsenzymer. Ingefära kan även lugna magen, minska gasbildning och motverka förstoppning.
Banan: Bananer är naturligt fria från fett, kolesterol och salt. Dessutom innehåller de en rad olika vitaminer och mineraler, som till exempel vitamin B6, mangan, vitamin C, kalium, magnesium, riboflavin, niacin, vitamin A och järn samt kostfibrer.

Eftersom jag är borta hela dagen, valde jag att ta med mig något enkelt till lunch. Därmed blev pannkakor ett bra förslag. Väldigt enkelt att bara ta med sig, när man ska vara borta en hel dag. Kanske inte det nyttigaste, men gott! (Eftersom jag är lakto -ovo- vegetarian är det okej att jag äter ägg)

Eftersom jag befann mig på cheerleadningen hela dagen var det svårt att fixa iordning någon middag, särskillt när jag kom hem sent... Därför köpte vi bara med en vegetarisk macka som bestod av fullkornsbröd, med ett glad vatten!


SLUTSATS:
Precis som med alla andra val man gör i livet så finns det förstås även både fördelar och nackdelar med att vara vegetarian. Ja menar vara vegetarian innebär ävan att man måste avstå från mat och produkter som man tidigare har ätit och därmed gillat att äta. När det gällde mitt fall, tog vetetarismen inte lika hårt på mig som mina förväntningar hade trott. Delvis för jag visste hur konserkvenserna låg gällande köttindustrin. Jag hade tagit till mig, och därmed analyserat fakta som jag sedan använde mig av när jag åt mina måltider. Detta tror jag hade en såpass stor influens på mig, då jag längre inte har lika stort behov av kött. Då jag nu reflekterad & analyserat på min vegetariska vecka, har jag kommit fram till några förbättringar främst gällande min hälsa. Såhär lyder dem:


- Att äta vegetarisk mat har fått mig till insynen att jag inte längre har lika ont i magen. Jag vet inte om det beror på att just min mage är känslig, men när jag har uteslutit mjökprodukter, mjöl (mestadels) och kött, har jag känt en enorm skillnad! Ofta brukar jag drabbas av en svullen mage, eller ett toalett besök, det sker när jag äter något i fort av mjölkprodukter, mjöl och kött (eller något annat animaliskt). Jag har denna vecka knappt känt av en svullnad i magen, eller magont osv... Efter varje måltid har jag inte heller känt mig så enormt mätt, utan har mer hållt det på en jämn nivå. Detta beror på att vegetarisk mat är bättre på magsmälltningen, då det blir enklare att smälta ner, vilket bidrar till en gladare mage! :)

- Genom att mestadels skippa mjölet, och köttet (som jag har nämnt innan) har jag inte känt av sötsuget på samma sätt. Detta beror på att den vegetariska kosten innehåller mer näring som bygger upp din kropp. Om du istället skulle mata din kropp med kost som innehöll tex snabba kolhydrater, dvs vitt mjöl, bidrar du till ett sockerbehov eftersom vitt mjöl lätt förvandlas till socker.

- Inte nog med att min hälsa har blivit bättre, har även min hy hängt på. Hur jag kan ha lagt märke till detta beror på att jag inte längre har lika torr hud som jag hade innan jag började min vegetariska vecka. Varför hyn har blivit bättr beror på den vegetariska kosten, då den innehåller mycket mineraler & vitaminer som stärker kroppen på olika sätt.

- Genom att jag har ätit vegetarisk kost och därmed träninat har jag lagt märke till att den vegetariska kosten har påverkat mig positivt, då jag har kunnat ta ut mih rejält på träning. Jag har även märkt att jag har hållt mig mätt längre genom vegetarisk mat. Alltså bidrar även veg kost till mer energi.

- Jag nämnde innan hur min hy hade blivit bättre, vill bara tillägga att även hår och naglar har stärkts, då naglarna inte bryts samt att håret har varit lenare och tjockare. Har dock inte märkt lika stor skillnad på håret som på naglarna.

Detta var lite av alla fördelar av att vara vegetarian, det finns såklart mer oså men detta var det jag kände att jag blev påverkad av genom veckans gång.



Däremot har jag genom min tid läst samt hört mycket om hur vegetarianer behöver tänka mer på att de får i sig tillräckligt av olika näringsämnen. Detta kan jag delvis hålla med om, men kan inte låta mig att förundra vem som påstod att kött innehåller alla näringsämnen vi behöver? Varför uppmärksammas inte dem som helt utesluter baljväxter, enbart äter kött och potatis och lämnar kvar grönsakerna på fatet? Det är väl inte på några sätt och vis en allsidig kost? Jaja man kan förundra vad folk väljer att fokusera på, haha.

Okej, nu när jag har upplyst er om den vegetariska kosten vill jag komma till den sammanfattade meningen: BLI VEGETARIANER! Om du inte blev övertygad om vad jag skrev, finns det tusentals av studier, texter och videos på nätet om just att vara vegetarian. Kom ihåg, just du kan göra skillnad! Din inverkan kan rädda ett djurliv, minska klimatförändringar och förbättra din hälsa på alla tänkbara sätt. Snälla försök ta in allt jag har berättat, analysera & reflektera. Jag vet att just DU kan vara stolt för din inverkan. Jag vet att den vegetariska/veganismen inte passar alla, men försök då istället att inkludecera mer vegetraisk kost i din vardag, även detta hjälper till!!

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Lördag! Åh så härligt, bara träffa kompisar och ta det lungt. Så himla skönt!

Frukosten bestod av fiberflingor, som toppades av torka bär. Till detta drack jag ett stort glas vatten

Dags för lunch! Luchen bestod av ett stort glas vatten, samt en "kebabrulle", men såklart utan kebab. Hahah vet inte vad jag ska kalla det, rulle antar jag? "Rullen" bestod av salladsblad, lök, tomat, dressing
Salladsblad: innehåller vitaminer & mineraler
Lök: Lök är bland de allra nyttigaste födoämnena och innehåller massor av antioxidanter. Lök motverkar inflammationer, reumatism, astma och stärker immunförsvaret. Dessutom renar löken vår kropp och är bra för våra blodkärl.
Tomat: Ger dig en mängd av antioxidanter!

Dags middag blev lite mer som lite kvällsmat, då jah inte var så hungrig. Tiden mellan lunchen och middagen blev knapp, därför valde jag istället för att köra på en enklare variant. Jag ville försöka få i mig någonting, då skippa en måltid resulterar i negativa bieffekter.
Kvällsmaten bestod av:
2 bananer: (åt endast upp en dock)
Ekologiskt Surdegs bröd: Står sig länge, ekologisk odlat
+ ett glas vatten, som får din kropp "hydrated" dvs gör så att din kropp får i sig vatten, så du slipper vätskabrist osv... Vatten är det viktigaste din kropp kan få i sig!

Likes

Comments

View tracker

Freeedag! Äntligen, så himla skönt. Veckan har rullat på bra, och att vara vegetarian har varit enklare än jag trott. Jag som älskar kött har knappt känt av det, ganska chockerande faktist. Men nu när jag har varit vegetarian i snart en vecka har jag också lärt mig mer om min egen hälsa samt klimatet. Hur stor påverkar vegetarianer (och veganer) faktist har på klimatet. Vi människor är egentligen inte till för kött, vi klarar oss jätte bra på växtriket. Hur mycket kött vi faktist får i oss per dag är inte nyttigt, varken för hälsan eller klimatet. Jag har nu fått en bättre insyn på livet som vegetarian. Jag kan nu stå mer för vad jag äter, då jag har lärt mig hur djuren behandlas när de dödas, hur köttindustrin påverkar miljön, vad min kropp mår bra av osv... Då jag funderat mycket på om jag vill ta steget till att bli vegetarian för alltid. Det återstår endast att se!

Men iallfall tillbaka till min frukost, jag valde att köra på två surdegsmackor tillsamans med ett glas vatten. Detta valde jag eftersom det är en frukost jag står mig länge på.

Luchen i bamba var mycket god! Jag fick ett vegetarisk alternativ som bestod av pasta, feta ost och grönsaker. Jag valde också en liten sallad bredvid. Näringsrik och god måltid!

Äntligen dags för middag! Har haft cheerleader träning från 17-20, och hann inte äta något emellan, då jag först skulle in till stan direkt efter skolan. Middagen bestod av en pizza, jaja... Det är fredag, och pizza är aldrig fel. Särskillt inte efter en lång träning! Har nämnligen uppvisning på söndag så vi gick igen om allt oså. Tog samma pizza igen, som bestod av ost och grönsaker, så grymt gott!! Vill du veta hur du kan göra din pizza nyttigare? Det har jag skrivit om i tidigare inlägg denna vecka, så det är bara att kicka in!!

Likes

Comments

Stressig morgon... Frukosten blev inte riktigt som planerat, då morgonen tyvärr blev stressigare än väntat. Därför fick jag snabbt rosta 2 mackor, och ta en liten melonbit. Mackorna bestod av korta kolhydrater, vilket inte är så bra. Föredrar hellre långa kolhydrater, då det bidrar till en längre mättnad, korta är tvärt emot. Som jag nämnt innan blir man snabbt hungrig av korta kolhydrater, och bidrar även till ett större sockerbehov. Men detta var min frukost, melonen däremot påverkar min hälsa mer positivt genom att melon innehåller små mängder av mineraler och vitaminer.

Nu vart det dags för luuunch!!
Eftersom jag skulle till tingbergsvallen (ett ställe där man friidrottar) så valde jag att köra på en enkel lunch, men som även inkluderade mycket bra & goda ingredienser. Jag gjorde en sallad med melon, äpple, chiafrön, valnötter och salladsblad. Jag gjorde ungefär en likadan sallad i måndags, där beskriver jag även varför jag valde dessa frukter osv. Så kolla in det inlägget!

Ååh vilken god middag! Middagen bestod av en halloumi burgare, ett mycket bättre alternativ än en vanlig burgare. Tillsamans med salladsblad, lite tomat och halloumi blir det jätte god! Någonting jag skulle rekommendera alla att pröva. Detta toppade jag till ett glas rosa lemonad (ekologisk). Jag får alltså näring från både maten och drickan, mycket bra.


(OBS: detta inlägg skulle kommit ut igår, men det funkade inte så det kommur ut idag istället)

Likes

Comments

Ååh vilken god frukost! Brukar inte vara så förtjust i avokado, men detta var faktist ganska gott! Jag körde på ett surdegs knäckebröd toppat med avokado och lite salt och peppar. Bredvid detta hade jag ett glas ekologisk äpplejuice och lite äppelbitar.

Äpplejuice: skrivit om i tidigare inlägg, innehåller endast 100% fruktkött och inte socker!
Äpple: skrivit om i tidigare inlägg, nyttigt då det innehåller vitaminer du behöver få i dig
Surdegsknäcke: Långsama kolhydrater, gör att du håller dig mätt längre.

Idag serverades det ris med en gryta i bamba. Eftersom grytan innehöll kyckling fick jag ett vegetariskt alternativ. Grytan innehöll mestadels morötter, samt andra grönsaker och mineraler. Jag valde även att äta lite tomat vid sidan av, då det ger min krop näring som jag behöver. Såklart drack jag även ett glas vatten till detta! Det är mycket viktigt med vätska i kroppen!

Äntligen dags för middag! Idag blev det inte lika näringrik, men det är okej, då jag under veckans gång bara har fått i mig mycket näringsrika ämnen i varje måltid. Kvällens middag bestod av en vegetarisk pizza. Pizza behöver dock inte vara onyttigt, det gäller bara att göra pizzans innehåll näringsrikt! Man kan tex byta ut mjölet mot surdegsbröd, vilket bidrar till långsamma kolhydrater. Långsamma kolhydrater står du dig längre på, då det är svårare att bryta ner. Korta kolhydrater står du dig inte så länge, då det även kan framkalla ett sockerbehov. Därför rekommenderar jag stark långsamma kolhydrater framför korta. Inte nog med detta kan du halvera måttet av ost, lägga till mer grönsaker och skippa skinka och kebab (eller vad du nu föredrar att ha på din pizza, som involverar djurriket). Det är viktigt att lägga en tanke om vad man egentligen äter och om det är värt det, om du inte är vegetarian så bör du stå för det, och allt det inkluderar.

Här får ni en bild på min goooda pizza!!

Likes

Comments

Dagen började med en härlig frukost! Började med att göra en nyttig smoothie som innehöll mago,hallon och soya yoghurt. Jag toppade smoothin med lite chia frön och kokosflingor. Bredvid smoothin tog jag även en surdegs knäckemacka och en skål med lite jordgubbar. För att få i mig alla vitaminer jag behöver, tog jag också en spirulina tablett och en multivitamin.
En näringsrik frukost!

Hallon:
Hallon är otroligt nyttiga. Det röda bären är späckade med fibrer som gör dig mätt och magen glad.
Dessutom innehåller hallon massor av sunda antioxidanter som både skyddar mot cancer och stärker immunförsvaret.

Mango:
Kokosflingor: rika på bland annat kalium, fosfor, fibrer och folat.

Soja yoghurt:
100% växtbaserad och rik på växtprotein
Naturligt låg halt av mättat fett
Naturligt laktosfri & glutenfri
Alpro sojabaserade alternativ till yoghurt är en källa till kalcium, precis som yoghurt

Jordgubbar:
Jordgubbar motverkar cancer och är både virus- och bakteriedödande

Chia frön:
Chiafrön är rika på Omega 3, fiber, protein, kalcium och andra viktiga vitaminer.
Fröna innehåller en hög halt kostfiber vilket gör den utmärkt för matsmältningen.
Chiafrön är perfekt att äta innan eller efter träning då det ger kroppen energi och uthållighet.
Chia innehåller fem gånger mer kalcium än mjölk och åtta gånger mer Omega 3 än lax.

Spirulina:
Spirulina en av naturens mest koncentrerade näringskällor, rikt på protein, klorofyll och andra viktiga näringsämnen. Superfruits Spirulina är ekologiskt odlad och certifierad. Spirulina är ett utmärkt kostillskott för vegetarianer helt utan tillsatser.

Multivitamin:
Innehåller massvis med näringsrika vitaminer som din kropp behöver

Nu var det dags för lunch, i bamba serverades det fiskburgare. Eftersom det inte var ett alternativ för mig, fick jag en egen vegetarisk burgare tillsamans med lite mos. Burgaren bestod mestadels av morot och andra grönsaker. Jag la även till sallad och ett glas vatten till min måltid. Det visar på att man kan få en god hamburgare från växtriket! Det är alltid bättre att försöka undervika djurriktet, med tanke på att de gynnar din hälso & miljö. Fisk innehåller dock omega3, men detta kan man ta igen med hjälp av flera olika vitaminer & mineraler (tex Chia frön).

Nu var det dags för dagens sista måltid, middag. Idag kände jag för en mättsam middag, då jag var lite hungrig sedan lunchen. Jag lagade därför en bakad potatis tillsamans med en frisk sallad, som innehöll sallads blad, melon, äpple, feta ost, jordgubbar, chiafrön, ruccola, valnötter och bipollen. Perfekt till en middag!

Bakad potatis:
Potatis innehåller värdefulla vitaminer och fibrer. Äter du den med skalet på får du också i dig en ordentlig dos av nyttiga antioxidanter. Dessutom är den mättande.

Sallad:
Salladen innehöll vitaminer & mineraler som är viktigt att få i sig som vegetarian, då man inte dinerar något ifrån djurriker (eller mejeriprodukter beroende på vilken vegetarian du är).

Innehållet i salladen, varför väljer jag just detta i min sallad? Här får du svaret:

Jordgubbar:
Jordgubbar motverkar cancer och är både virus- och bakteriedödande

Melon- Melon består till 98 procent av vatten och innehåller små mängder av mineraler och vitaminer.

Äpple- Äpplen, och framför allt äppelskalet, innehåller flavonoider, rikligt med C-vitamin och kalium och pektin som är bra för magen och tarmarna. Flavonoider ska ge skydd mot hjärt-kärlsjukdomar.

Biopollen-
naturligt berikad med hög biotillgängliga näringsämnen
Gör att kroppen får mer energi och styrka
balanserar sinnet och ökad mental vakenhet

Salladsblad- innehåller E, A och K vitamin

Chia frön:
Chia stärker hud, hår och naglar osv... Har skrivit mer om chia i tidigare blogginlägg.

Ruccola:
A, C och K-vitamin samt fol­syra. Även zink, järn, kalium och kalcium finns i bladen

Valnötter: De är späckade med proteiner, fibrer, vitaminer, mineraler, och inte minst - nyttiga fetter.

Likes

Comments

Nu börjar dagen dra till sitt slut, och tänkte då sammanfatta hur måltiderna har varit. Jag har under hälsoveckan bestämt mig för att testa på den vegetariska livsstilen. Under mycket fundersamhet kom jag till slutsatsen att jag ville testa på hur det skulle påverka mig, sedan var det även en bra möjlighet att minska på köttindustrin.


Men låt oss börja! Till frukost valde jag att köra på Alpro Yoghurt naturell (soya yoghurt) tillsammans med banan, lite flingor och torkade jordgubbar och hallon. Jag toppade detta med lite chia frön. Tillsidan om detta valde jag att dricka ett glas ekologisk äppeljuice + ett glas vatten.
För att få min frukost så näringsrik som möjligt har jag sett till så jag har fått i mig tillräckligt med vitaminer & mineraler så jag klarar av en skoldag fram tills lunch.
Nedanför visar jag på varför jag väljer att äta/dricka just dessa saker.

Soja yoghurt:
100% växtbaserad och rik på växtprotein
Naturligt låg halt av mättat fett
Naturligt laktosfri & glutenfri
Alpro sojabaserade alternativ till yoghurt är en källa till kalcium, precis som yoghurt

Banan:
Bananer är naturligt fria från fett, kolesterol och salt. Dessutom innehåller de en rad olika vitaminer och mineraler, som till exempel vitamin B6, mangan, vitamin C, kalium, magnesium, riboflavin, niacin, vitamin A och järn samt kostfibrer.

Torkade bär:
när bären torkas, dras 87% av vattnet ut och därmed blir den torkade versionen mer energirik på 100g. Däremot kan torkade bär innehålla mer socker, så det får man se upp för!

Chia frön:
Chiafrön är rika på Omega 3, fiber, protein, kalcium och andra viktiga vitaminer.

Fröna innehåller en hög halt kostfiber vilket gör den utmärkt för matsmältningen.

Chiafrön är perfekt att äta innan eller efter träning då det ger kroppen energi och uthållighet.

Chia innehåller fem gånger mer kalcium än mjölk och åtta gånger mer Omega 3 än lax.

Chia innehåller sju gånger mer än C-vitamin än apelsiner.

Är du allergisk mot ägg eller vegan så är chia en fantastisk ersättare. Blanda chiafrön med vatten och låt stå tills det blir en gel och använd gelen i recept som kräver ägg.

Chia stärker hud, hår och naglar.

Ekologisk äpplejuice:
100 % ekologisk äppeljuice från koncentrat med fruktkött.

Till lunch blev det ett litet missförstånd, de hade glömt av att jag skulle vara vegetarian för en vecka så det hade inget vegetariskt alternativ. Det berodde på att jag var gluten och då hade dem nog antagligen glömt av att jag skulle ha min hälsovecka.
Istället tog jag pasta, tillsammans med keso + tomater. Bredvid detta drack jag ett glas vatten. De hade ingen salladsbuffe vilket gjorde mig lite less, då jag alltid tycker man ska ha möjlighet till detta. Därför blev måltiden inte lika näringsrik som jag hade velat ha den, tyvärr.

Pasta- energirikt på kolhydrater, som bidrar till att du orkar med några yttligare timmar i skolan.
Keso- Du får i dig muskelbyggande proteiner, vilket bidrar till att du lättare kan bygga upp dina muskler
Tomat- Ger dig en mängd av antioxidanter

Dagens sista måltid. Jag valde att köra på en sallad, då det går snabbt att göra, samt är mycket näringsrikt. I salladen hade jag i melon, olivolja, äpple, feta ost, Biopollen, sallads blad, och lite pasta. Istället för att köra på vanlig pasta, så valde jag ett nyttigare allternativ: Bönpasta!

Melon- Melon består till 98 procent av vatten och innehåller små mängder av mineraler och vitaminer.

Olivolja- Olivolja är rikt på enkelomättat fett, polyfenoler och antibakteriella ämnen

Äpple- Äpplen, och framför allt äppelskalet, innehåller flavonoider, rikligt med C-vitamin och kalium och pektin som är bra för magen och tarmarna. Flavonoider ska ge skydd mot hjärt-kärlsjukdomar.

Biopollen-
naturligt berikad med hög biotillgängliga näringsämnen
Gör att kroppen får mer energi och styrka
balanserar sinnet och ökad mental vakenhet

Salladsblad- innehåller E, A och K vitamin

Bönpasta- Den har en unik näringssammansättning och är rik på mättande protein och fibrer. De kolhydrater som finns är komplexa och tar tid att bryta ner vilket i sin tur innebär du håller dig mätt längre. Inte nog med detta, bönor innehåller även mycket vitaminer och mineraler, ämnen som vi inte kan bilda i kroppen utan måste få i oss via kosten.

Likes

Comments