3 veckor sprang iväg och vi lämnar nu "landet där allt är större".

Tidig uppstigning för att ta oss från Middelton till flygplatsen, det var pissregn och bilkö hela vägen. Och vi fick nu säga adjö till våra hyrbilar. Den korta resan till Newark gick fort, lite för fort. Vilket innebar att vi hade ytterligare mer tid att ta död på, och vi fick inte checka in väskorna direkt när vi landade utan fick hänga på ett Diner innan.

Eftersom vi redan hade hittat bra flygbiljetter från början hade vi tillgång till loungen även här. Vilket var väldigt skönt att slippa trängas ute i det extra dyra flygcafeerna. Den ännu större bonusen var att vi fick uppgradera våra redan bra biljetter till ännu bättre biljetter, Business class! Ens stora dröm som man någon gång i livet vill uppleva och sitta längst fram i planet över atlanten. Bara luta sig tillbaka med ett glas champagne i handen, ordentligt med benutrymme och ha möjligheten att sova klokt. När personalen går runt och frågar om man vill ha väckning till frukost eller en extra madrass för att sova lite skönare i de redan extremt sköna stolarna. Menyn bestod av fler val. Tre förrätter, fyra varmrätter, ost och tre desserter för att inte tala om att de hade en vin lista med möjlighet av 9 olika sorters vin.

Efter middagen var det bara att borsta tänderna, bädda sängen, stoppa in öronpropparna på med ögonmasken och trycka på den magiska knappen och inta "liggläge". Även fast det var få timmar och en rätt skakig resa med all turbulens, var det väldigt skönt att bli väckt en och en halv timme innan landning för en rullande frukostbuffé. Äta i lugn och ro, för att sedan landa och gå av planet först av alla. Det här kommer att vara ett minne för livet, första gången är alltid häftigast!

​/ Daniel

Efter 6 år landade jag igen på Logan flygplats i Boston. Att flyga in över stan i strålande solsken, fick jag en känsla av att jag var hemma. Även om det är ett antal år sedan sist, så var det ändå mitt hem i 12 månader. Efter att ha landat tidigare än väntat blev det först lite frukost innan vi hämtade ut vår andra hyrbil. Även denna gång blev det en Jeep, men en Wrangler Unlimited. Med andra ord en ännu större och högre bil, vi kör som kungar resonerade vi när vi körde ut från garaget. Första destinationen blev Nortshore Mall för lite lunch och lite shopping. När vi kände oss less på det, kände vi för att köra lite. Vi hamnade i mysiga Rockport vid kusten.

Efter en lite promenad där blev det att styra bilen mot Middleton. Även om det är 6 år sedan satt adressen i huvudet. Helt sjukt egentligen! Kände även igen mig när vi kom närmare, Daniel körde då jag var för upptagen med att få massa minnen.

Huset såg sig likt ut!

Att träffa hela familjen igen var helt underbart, att få en kram av killarna även efter så lång tid. Var superkul! Under dessa dagar började de komma ihåg mer och mer vem jag var. Det är ju både sex år sedan och så är jag numera brunett och inte blond som jag var då.

Att få alla sex att le samtidigt var en övning!

Anette och Carl frågade om vi ville låna huset på Cape Cod. Sagt och gjort packade vi om lite och åkte ner. Måste ju visa vart jag spenderade hela sommaren någonstans för Daniel.

Efter att ha hittat till huset och satt på vatten. Åkte vi till Provincetown, vägen dit är otroligt vacker, med sanddynor och havet precis intill vägen. Daniel tyckte att nu när vi har en riktigt bil måste vi ju testa att köra på stranden. Dock blev de inget då det krävdes tillstånd samt ett lägre lufttryck i däcken. Vi kände att vi skippade de. Daniel testade lite genom att parkera i sanden, när vi gick en sväng på stranden ;)

Vår "lilla" bil ;)

Något man måste testa när man är i New England, är Lobster roll. Och den ska vara från en "korvkiosk" i hamnen.

Våra fem dagar i Boston avslutades med ett obligatoriskt stop på Richardsson's Icecream. Daniel gick all in och tog brownie sundea med extra allt!

Jag tänkte två kulor blir lagom, men glömde bort att vi var i USA och allt är extra stort här :)

Känns både konstig och skönt att vara påväg hem. Men en skön resa kommer de bli, då vi äntligen kunde använda våra eurobonuspoäng och uppgradera. Äntligen ska man få testa på hur det är att sitta i den främre delen av planet! :D

/Sara

Sista etappen på Östkusten var Las Vegas! Staden där allt kan hända. Efter en tidig uppstigning och ytterligare X- antal timmar i bilen kom vi fram till Hoover Dam. Den kända kraftanläggningen som ligger precis utanför Vegas. Vi kände inte för att gå omkring inne i den utan tyckte det fick räcka med att kolla på avstånd. Jag tänkte mest på Clark Griswald (Chevy Chase) när han hänger utanför den i Ett Päron Till Farsa I Las Vegas.

Hotellet vi bodde på hette The Cromwell och var ett nybyggt hotell mitt på strippen, tillhörde samma koncern som Caesars Palace. Hotellet var fräscht och satsade lika mycket som gästerna som spelade. Det var lite halv porrig inredning med mycket lila skin på väggarna, såg nästan ut som dom satt upp en soffa på väggen bakom sängen. Duschen var gigantisk och man hade lätt fått plats tre stycken i den samtidigt. Mini baren var uppbyggt så att du själv skulle ha möjligheten att blanda dina egna cocktails om du ville. (Daniel himmelrike)

Sara hade en egen hörna där hon hade allt hon behövde för att göra sig i ordning, samt om hon hade glömt något så fanns självklart hotellets egna produkter där (mot en kostnad förstås).

Eftersom jag blev klar lite tidigare på kvällen gick jag ner i deras Cocktailbar och väntade. Blev lite imponerad när man får en isbit med deras logga intryckt mitt i sfären.

Middagen blev på hotellets egna restaurang Giada, en förstklassig italiensk restaurang som även den var helt ny. Vi bestämde oss för att unna oss lite extra och åt av deras avsmakningsmeny och drack en flaska Brunello (Fattoria La Gerla, riserva gli Angeli 2006) till. Vi blev väl omhändertagna av Tim och Doc (kallades för duck) som serverade oss. Allt var super trevligt och i vanlig ordning så lämnade vi sist av alla :)

Vi har självklart gjorde det mesta man bör göra i Vegas. Bott lyxigt, ätit på bra restauranger, spelat bort pengar, vunnit pengar, besökt de mest kända hotellen, kollat in Bellagios fontän och druckit goda drinkar. Vad man än tittar på så kostar det pengar eller får en till att spendera pengar, jag har nog köpt min dyraste flaska med vatten. Den kostade $20 /liter exklusive dricks, vilket motsvarar ca 170sek/l.

Sista dagen hade vi äntligen klarblå himmel och fick hänga uppe på takterassen. Vegas enda takterass pool och nattklubb hade vi! Man behövde dock vara minst vara 21 för att komma upp samt klä sig korrekt och inte ha med sig några förbjudna föremål från den extremt långa förbudslistan.

Har jag möjlighet kommer jag lätt åka tillbaka till den här staden!

​/Daniel

Tidigt denna morgon var det dags att sätta sig bakom ratten för att köra 480 miles genom öknen till Grand Canyon. Det gick väldigt snabbt att bli fartblind när man tycker att man står stilla när man ligger i 120km/t, och att amerikanarna är duktiga på att bygga raka vägar. När man till och med behöver varningsskyltar när vägen svänger är den RAK.

Vid första stoppet för att fylla på bensin märkte vi att vi körde parallellt med route 66. Samt att det var dubbelt så dyrt att tanka mitt ute i ingenstans, men vi hade strålande sol, så vi såg väldigt långt längs vägen.

Vår maxtemperatur blev 100F men betydligt lägre på kvällen med 48F (40C-10C).

När vi väl var framme efter 8 timmar bil och bra med träsmak i ändan var det värt det, vi hade träffat in en perfekt dag utan moln. Vi strosade mest runt i parken och kollande in det mäktiga landskapet framför oss.

/Daniel

Efter härliga dagar i LA där vi har gjort allt man kan tänkas göra, kollat in Hollywood skylten, besökt The Grove, suttit i bilkö, badat i pool och shoppat. Jag tror vi har kommit hem med minst två påsar av nya plagg eller skor varje dag. Haha tur att vi hade två väskor var när vi åkte hit.

I LA testade vi att boka boende via Airbnb, och vi hamnade hos en underbar äldre dam med massor av energi. Vi bodde i Sherman Oaks, vilket för oss var nära till de vi hade tänkte göra. Vi fick ett stort rum, eget badrum och egen ingång. Vilket gjorde att vi kunde komma och gå precis som vi ville. Samt att kunna köpa frukost som inte bara bestod av socker och vitt bröd. En frukost satt vi i våra egna tankar till jag ser något som rör sig lite längre bort i trädgården, trodde jag såg i syne, men nej mot oss kommer en sköldpadda model större. Där vandrade den runt i trädgården och levde livets glada dagar. Sista dagen bestämde vi oss för att spendera några timmar vid poolen innan lite mer shopping. Tidigt imorse söndag åkte vi mot Grand Canyon.

​Sara

Att släppa iväg två adrenalinjunkies i en av världens mest påkostade parker kan bara gå åt ett håll. Att vi dessutom slapp stå i dom långa köerna med våra "front line pass" gjorde bara allt bättre. USA funkar ju lite "money talks", ju mer man betalar desto mer service får du. Värt var enda krona!

Dagen började med att vi tog oss upp till Harry Potter området och kastade oss in i den första attraktionen där som 99% av all saker man åkte krävde 3D glasögon. Ju längre dagen gick blev det mer 3D, vatten, eld, luft som kittlar en i nacken. Bland de roligaste var Jurassic Park, Transformers, Mumien och Star tour med Peter Jackson.

Enkelt summerat av dagen var att vi hade strålande sol (så vi torkade fort när vi blev blöta), slapp stå i kö, hade ständigt ett leende eller ett annat uttryck i ansiktet och vi fortsatte att åka karusell långt in på natten efter allt snurrande.

/Daniel

Efter den magiska bilturen längs kusten, hamnade vi i Santa Barbra för lunch innan turen fortsatte mot Los Angeles. Här i LA bestämde vi oss för att testa Airbnb för boende, och hamnade hos Rose i Sherman Oaks. Ett mysigt hus, där vi har ett större rum med eget badrum och egen ingång från baksidan. I LA kommer vi att vara nu i 5 dagar innan vi åker vidare. Vad vi kommer hitta på här kommer ni se med tiden!

Santa Barbara

Santa Monica Beach

Daniel testar äntligen en Coronarita

Sara

Nu har vi börjat resan söderut. Vi lämnade Napa och alla vingårdar för att åka ner mot San Francisco igen och självklart passera via Golden gate bron och mitt igenom staden. Det gick rätt fort att ta sig ner de första milen, vi lämnade rätt sent på eftermiddagen och bestämde att Monterey skulle bli vår första anhalt. Vi lyckades hitta ett litet mysigt inn en bit upp i samhället, hade även lite flyt. Det var deras sista rum dom hade och var även ett av de mysigaste rummen med öppen spis (som vi inte använde). Hotellägaren var en härlig herre och rekommenderade en brittisk pub lite längre ner för gatan för middag, och där fick man äntligen dricka en god Guinnies.

Dag 2.

Nästa etapp blev betydligt längre och vi siktade på Santa Barbera. Vi hittade ett hotell i ett område ett par mil innan. Som vi insåg efter var en dansk stad.

Den här biten var betydligt häftigare och vackrare att köra, det blev många avstickare för att kolla in naturen och vyerna som sträcker sig över det vackra landskapet. Det gällde att hänga med när man körde. För att vara Amerikanska vägar var de väldigt krokiga och smala, samt att helt plötsligt kunde det komma ut en Mustang från vägkanten på andra sidan hörnet. Eller så kunde Co drivern (Sara) ropa STANNA! STANNA! det är en val där ute, det visade sig vara en sten i vattnet. när hon nästa gång ropade titta där går det zebror bland kossorna var jag väldigt skeptisk, men tro det eller ej där gick det ett tjugotal zebror bland alla andra hundratals black angus kossor.

Nu ska det bli skönt att sova och ladda för nästa 5-9 timmar bil. LA nästa!

Daniel

Första dagen i Napa Valley bestod av provning hos Black Stallion. De hade en fantastiskt fin omgivning och en vinbar där man kunde prova i. Vi testade mesta dels röda viner och föll för deras cabernet sauvignon, som även fick följa med hem.

Efter provningen körde vi runt i Napa innan vi begav oss neråt mot hotellet.

Dag 2 åkte vi till Forg´s Leap, som var ett super mysig vingård mitt bland alla vinrankor och åkrar. Atmosfären på stället var avslappnat och familjärt, vi fick en magisk (dubbelt extra allt) provning i trädgården. Även här blev vi kära i några olika vinsorter! Att sen få ta med glaset ut bland vinrankorna, smaka vinet medan du tittar på samma druvor som senare ska bli detta vin är något speciellt!

På Frog´s Leap hade de skördat 3/4 av alla druvor. Där av att de var så mycket druvor kvar på rankorna. Gick till och med att se när man körde förbi längsvägen hur mycket frukt de var kvar.

Efter två härliga dagar i Napa är det nu dags för oss att röra oss söderut längs Highway 1.

Ett extra stort tack till: Lenita, Jonas och Tommy för all hjälp med besöken.

Sara

Det här med att köra bil i USA är väldig annorlunda!

Mer än hälften måste seriöst ha fått sitt körkort ur flingpaketet. Trafikljusen känns mer som en dekoration eller extra lampa på vägen, helt plötsligt blev det ok att köra mot rött. Fast det gällde att komma ihåg att du fick bara svänga höger och var tvungen att stanna innan korsningen. Folk ligger en upp i röven och gärna använder tutan om man var en millesekund för långsam.

Det är i alla fall en väldig tur att vägarna är extra breda så att man får plats, jag tyckte att vi valde en stor bil (jämfört med min lilla Yaris) men tänk så fel man kunde ha. Hur är det möjligt att man ska ha förbipasserande bilar som är dubbelt så stora, man behöver ju stege för att ta sig upp till förarplatsen.

Vi är sjukt nöjda med vårt val av både märke och färg, en bonus var att den var helt sprillans ny och knappt gått 200 mil. Och då får man även ha i åtanke att det är USA den har körts, här tar man ju bilen vart man än ska. Även om det bara är tvärs över gatan.