I det här inlägget tänkte jag dela med mig av vilka vitaminer och tillskott jag använder som ett komplement till min vardagliga kost. Jag är verkligen ingen expert när det gäller vad man behöver för tillskott vid träning eller liknande, men det här fungerar för mig just nu. Jag tänkte att jag går igenom varför jag äter just dem här och vilka fördelar dem har.

B12

Jag äter en B12 tablett varje morgon innan frukost. B12 hittar man i livsmedel från djurriket och bidrar till normal energiomsättning och till att nervsystemet fungerar normalt. Det hjälper även immunsystemet. Veganer och vegetarianer kan ha B12 brist just för att det finns i kött och liknande, men jag är inget av det. Tack vare min IBS kan inte mina tarmar ta upp just B12 trots att jag får i mig det i min vanliga kost, därför behöver jag tillsätta det varje dag. För några år sedan hade jag en grov B12 brist, jag var sjuk konstant, hade ont i bröstet och var jättetrött. Jag tog då tester som visade B12 brist.

Vitamin D

D-vitamin får vi genom solen men även genom fet fisk och mejeriprodukter. D-vitaminbrist är någonting som blir vanligare och vanligare bland svenskar. På sommaren kan man klara sig bra genom att vistas utomhus i solen. Men på vinter halvåret kan kosttillskott behövas. Jag har valt att äta det året runt för jag känner inte att jag hinner vara ute i solen så mycket och jag försöker undvika mejeriprodukter. D-vitamin stärker skelett och tänder, det hjälper även immunförsvaret och gör dig piggare. Jag har verkligen känt skillnad på min energinivå sedan jag började äta det och är mycket piggare nu än tidigare.

Magnesium

Magnesium är det nyaste tillskottet jag har börjat med. Jag har väldigt ofta sendrag (muskelkramper) i vaderna och fötterna vilket kan kopplas till magnesiumbrist. Så jag tänkte att jag gör ett försök med det. Men jag tar bara en kapsel 3 gånger i veckan. Magnesium finns annars i bland annat kakao, vissa frukter, baljväxter, korn och potatis. Många som tränar väldigt mycket kan behöva äta extra magnesium för det hjälper musklerna och så att kalcium- och proteinomsättningen ska fungera normalt.

Macapulver

Macapulver kommer från macaroten och innehåller mycket vitaminer och mineraler. Är bland annat rik på vitamin E och C, järn, kalium, selen och zink. Det är även rikt på fiber och vissa aminosyror. Macapulver hjälper mot trötthet och problem som är stressrelaterade eller hormonella. Jag har problem med hormonacne, så jag försöker få i mig lite varje dag. Jag brukar blanda ner det i min gröt eller smoothie på morgonen.

Acerola och Acai

Acerola kommer från ett bär och innehåller riktigt mycket C-vitamin. Är en riktig immunboost för kroppen. Man brukar prata om att apelsiner innehåller mycket C-vitamin, men acerola innehåller upp mot 90 gånger mer än en vanlig apelsin. Acai kommer också från en liten frukt och innehåller massvis av bra antioxidanter. De innehåller också omega 3, 6 och 9. Jag brukar tillsätta lite av antingen acerola eller acai i mina smoothies eller till min gröt. Sedan jag började med det här är jag förkyld väldigt väldigt sällan. Det blir verkligen en boost för kroppen.

Spirulina

Spirulina är en sötvattenalg och väldigt näringsrik, det innehåller kring 100 näringsämnen. Bland annat essentiella aminosyror och fettsyror, vitaminer, mineraler, antioxidanter och klorofyll. Spirulina är perfekt att tillsätta till sin gröna smoothie eller till en hälsoshot.

Proteinpulver

Proteinpulver är någonting jag inte tar så ofta. Jag brukar bara använda det om jag vill ha ett snabbt mellanmål eller en mer mättande frukost. Jag använder foodsprings veganska proteinpulver som är gjort på ärtor, hampafrön, ris och solros. Proteinpulver använder man för att maximera muskeluppbyggnaden vid träning, men det hjälper även återuppbyggnad och reparation av muskelvävnaden. Men protein går ganska lätt att få i sig i vanlig mat, vilket jag föredrar. Men proteinpulver är ett väldigt bra alternativ för att snabbt få i sig en större mängd protein.

BCAA

BCAA är grenade aminosyror och består av tre essentiella aminsoryror: L-leucin, L-valin och L-isoleucin. Aminosyror är som byggstenar för protein. Det hjälper proteinet att bygga och bibehålla muskler. De flesta aminosyrorna kan man få i sig via vanlig kost som kött, ägg, mejeriprodukter, fisk och fågel. Men då tar det längre tid för kroppen att ta upp än om man tar tillskott. BCAA kan även öka prestationsförmågan under ett träningspass. Jag har kapslar från foodspring som är helt veganska men det finns även i pulverform som du blandar ut med vatten. Finns även i den populära drycken nocco som många träningsmänniskor dricker nuförtiden. Jag har inte använt BCAA alltför länge och nu när jag i princip bara kan köra rehabträning använder jag det inte. Men när jag tränar som vanligt kan det vara ett bra tillskott för att underlätta musklernas återhämtning.


Det blev ett långt inlägg, men det är det här jag använder mig av just nu och det mesta är vegetabiliska tillskott som är lätta att tillsätta i maten. Sedan går det såklart i perioder och jag tar inte allt varje dag. Det är även inget måste att ta tillskott eller extra vitaminer. Det går att få i sig det mesta genom en bra och hälsosam kost.

Varje dag räknas





Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Hur gott är det inte med en smoothie bowl på morgonen? Så himla fräscht och fruktigt. Idag gjorde jag min favorit smoothie och valde att göra konsistensen mer som glass. Mums!

Recept:

Fryst ananas

Fryst mango

Banan

maca pulver

Spirulina

Mandelmjölk

Topping: Loving earth paleo mix och pumpakärnor.

Varje dag röknas


Likes

Comments

Lördag innebär för många att man får unna sig någonting onyttigt och så även för mig. På helgerna vill jag gärna unna mig någonting extra som glass eller liknande.

Men min största craving är choklad. Det är någonting jag inte kan sluta med. Men jag har däremot bytt ut "vanlig" choklad som t ex marabou mot lite "nyttigare" choklad. Jag äter oftast Loving earths choklad. Den innehåller inget vanligt socker och väldigt få ingredienser. Mina favoriter just nu är Dark chocolate och Mint dark chocolate. Dark chocolate innehåller endast två (!) ingredienser och är sötad med kokosnektar. Mint chokladen innehåller fem ingredienser och är sötad med ekologisk agavesirap. Med dem här räcker det att bara äta någon bit, sedan är mitt chokladsug borta. Det här är någonting jag inte bara äter på lördagar utan i veckorna med.

Jag försvarar mig med att det finns bevisade fördelar med att äta mörk choklad i en liten mängd. Det ska ge ett friskare hjärta, stärka immunförsvaret, sänka blodtrycket, ge starkare hår osv. Om det här stämmer vet jag inte. Men det gör ju så det känns lite bättre när man tar en ruta när sötsuget slår in.

Varje dag räknas

Likes

Comments

Jag har haft problem med min rygg i många år nu och det har varit väldigt upp och ner, men nu är den sämre än någonsin.

Ryggproblem är väldigt vanligt och kan vara svårt att behandla. Jag har en buktande disk i ländryggen som kommer från en tidigare skada på en disk. Sedan har jag fått förskjutning i bäckenet två gånger som gör så att SI-leden påverkas. Si-leden sitter mellan de två höftbenen och korsbenet. Vid skador på Si-leden kan man känna smärta från bäckenet, ländryggen, sätet, ljumskarna och ner i benet. Jag fick en förskjutning i mitt bäcken för ungefär en månad sedan nu och har fortfarande stora problem och väldigt ont. Det här är någonting som är rätt så vanligt och främst hos tjejer. På grund av att tjejers bäcken är mer rörligt och mer mjukt så är det lättare att det lägger sig lite fel. Men det är verkligen svårt att säga en anledning till varför det händer. För mig skedde det när jag knöt mina skor. Trodde det var ett skämt när jag skulle resa mig, men tyvärr inte. För mig finns det kanske en trolig orsak till varför det tillslut hände och det är min katastrofalt dåliga rörlighet jag har i fötterna. Många besvär som sitter i ryggen kan man sammankoppla med problem i fötterna.

Det tog mig 3,5 år att få rätt hjälp. Jag har besökt flera läkare, sjukgymnaster, kiropraktorer, naprapater och fysioterapeuter. Men nu har jag äntligen hittat rätt personer som kan hjälpa mig.

Jag jobbar nu hårt för att ordna upp det här och stärka upp min rygg. Jag har täta besök hos kiropraktor som hjälper mig att släppa på mina spänningar och jag får hjälp med redcord övningar hos en fysioterapeut. Men utöver det här gäller det att köra mycket rehab själv och då har jag gjort ett eget träningsprogram som är uppdelad i olika nivåer.

Min tanke är att dela med mig av olika övningar från mitt träningsprogram som kanske kan hjälpa andra med ryggproblem. Det är även bra att köra i förebyggande syfte. Jag körde mitt rehabprogram med mina kollegor på brandstationen häromdagen och dom vaknade sedan upp med träningsvärk. Så det är bättre träning än man tror!

Varje dag räknas




Likes

Comments

Godmorgon!

Frukost sägs vara det viktigaste målet om dagen. Om det stämmer vet jag inte, men jag ÄLSKAR frukost. Tidigare hade jag jättesvårt för frukost, men det var för att jag inte visste vad jag skulle äta. Jag blev alltid så uppblåst och fick ont i magen. Men nu är det mitt favoritmål på dagen.

Idag blir det havregrynsgröt. Det finns flera fördelar med att äta havregrynsgröt till frukost. Du håller dig mätt längre, det sänker kolesterolvärdet, hjälper till att kontrollera blodsockernivån och innehåller mängder av aminosyror.

Så här tillagar jag min gröt:

1,5 dl Fiber havregryn

1/2 matsked maca pulver

1/2 tsk acerola

3 dl vatten

lite salt

Blandar alla ingredienser i en skål och sedan in i mikron 3 min. Rör om efter halva tiden.

Toppar sedan gröten med det jag är sugen på för dagen. Idag blev det kanel, banan, blåbär, pumpakärnor och mandelmjölk.

En väldigt stadig och bra frukost som jag står mig på ett tag.

Varje dag räknas

Likes

Comments

Jag har alltid levt ett väldigt aktivt liv. Började träna gymnastik som 7-åring och fortsatte till jag var 19. Det var rätt så hård träning och jag tävlade på en ganska hög nivå i slutet. Jag byggde upp en väldigt bra grundstyrka som jag än idag har med mig. Men jag fokuserade aldrig på kosten. Som liten hade jag stora problem med magen och behövde alltid ha en toalett i närheten om jag åt någon annanstans än hemma. Det blev stora problem när jag var borta på tävlingar eller bara skulle äta hos en kompis.

Det satte sig sedan i huvudet. Jag började intala mig att jag skulle få ont i magen när jag åkte bort och blev därför stressad och med det kom magsmärtan. Till slut uppsökte jag en dietist och fick veta att jag har IBS (irritable bowel syndrome). Det innebär att man har en mer lättretad eller överkänslig tarm. Symtomen ser olika ut från person till person, men för mig är det magsmärtor följt av diarré. Det är en ganska stor del av Sveriges befolkning som har symtom som kan kopplas till IBS, men många lever i ovetskap.

Efter att jag fick veta det här fick jag lägga om min kost. Jag fick leta mig fram till vad jag kunde äta och inte. Här är några saker som inte fungerar för mig: laktosprodukter, ost, för fet mat, ägg, vissa sorters hårt bröd och för mkt fibrer. Men det här skiljer sig som sagt från person till person och man måste lära sig själv vad man kan äta och inte.

Men kosten är inte allt som styr IBS-mage utan det handlar även mycket om stress. När jag blev stressad strejkade alltid min mage och jag fick sitta på toa. Jag behövde äta i lugn och ro och inte hoppa över några måltider.

Det var inte förrän förra året jag verkligen började tänka på vad jag åt. Nu har jag plockat bort mjölkprodukter nästan helt och äter rätt så mycket paleo baserad kost. Det fungerar verkligen för mig. Idag jobbar jag som brandman och det kan vara ett väldigt stressigt jobb och mattiderna kan variera väldigt mycket. Men tack vare att jag vet vad jag kan och inte kan äta så fungerar det jättebra för mig. Såklart så har jag vissa dagar som magen strejkar, men det är väldigt sällan nuförtiden. Tidigare hade jag problem i stort sätt varje dag.

För vissa går det att få bort sin IBS helt, så jag får se om det går för mig i framtiden. Men just nu fungerar det väldigt bra och det driver mig till att äta hälsosamt. Så jag får vända det till någonting positivt.

Varje dag räknas


Likes

Comments

Mitt första blogginlägg på den här nya bloggen. Jag har länge funderat fram och tillbaka på om jag ska starta en blogg eller inte. Men nu har jag bestämt mig för att ge det ett försök. Den här bloggen blir en komplettering till min instagram "varjedagraknas". Jag startade min instagram för att motivera mig själv till ett hälsosammare liv. Det har hjälpt mig att få motivation till en mer balanserad kost och till träning. Alla kan nog känna igen sig i att motivationen till träning går upp och ner. Genom att ha min instagram där jag kan följa andra som strävar efter samma sak och där jag får sånt fint stöd av andra, så håller jag motivationen uppe.

Jag har börjat känna att jag vill utveckla det mer. Instagram är ganska låst. Med den här bloggen kan jag bland annat spara och dela med mig av hälsosamma recept och träningspass som jag sedan kan använda mig av igen. Jag kommer att bli mer motiverad och få en bättre överblick på vad som fungerar för mig när det gäller träning och kost. Kan det sedan motivera någon mer så är det bara en bonus.

Nästa inlägg kommer handla om bakgrunden till varför jag vill tänka mer på min kost och träna bättre.

Varje dag räknas

Likes

Comments

Instagram@varjedagraknas