Resa

Igår var vi uppe på Top Of The Rock och kollade på utsikten! Så häftigt var det att vara där uppe, så länge man inte kollade rakt ner för då fick man lite lätt skakiga ben 😉

Efter det åkte vi buss runt Central Park för att senare hoppa av och gå igenom en liten bit av den gigantiska parken. På vägen låg det en cool & väldigt hög kyrka som ni ser på en av bilderna.

Resa

Igår såg vi även Brooklyn bridge från en båt som tog oss ut för att se frihetsgudinnan på ett ganska nära håll. Det är så coolt att ha sett detta i verkligheten och jag har ju nåt visst för broar så Brooklyn bridge var en utav de saker jag såg mest fram emot innan vi kom hit. Så nu har jag tre favoritbroar: Golden Gate, Brooklyn bridge & höga kusten bron 😉

Resa

Idag hoppade vi på ytterligare en buss för att kunna se så mycket som möjligt av New York City under denna tiden vi är här (turistbussarna har blivit lite vår grej på den här resan). Vi började med downtown där vi bland annat såg Ground Zero (minnesplatserna från de båda World Trade Center byggnaderna) & de "nya" World Trade Center byggnaderna som ni kan se på den understa bilden. Lite konstig känsla att stå där trots att de i år är hela 15 år sedan så känns det fortfarande som en ganska dämpad miljö som gör att man blir tagen av det man ser och av alla namn som står utmed minnesplatserna på de omkomna.

Resa

Idag gick vi till Time Square för att kolla lite i butiker och känna av den ganska intensiva stämningen på gatorna här i NYC. Bland annat var vi inne i M&M's store som är en tre våningar stor butik med godis & allt annat du kan tänka dig och lite till i M&M variant. Var häftigt att se Time Square och skönt att kunna gå dit utan att slippa tänka på buss, bil eller taxi som vi har behövt göra i San Francisco & LA.

Resa

Tidigare idag på morgonen anlände vi hit till New York & då vi inte har sovit så mycket det senaste dygnet så bestämde vi oss för att ta en så lugn dag som möjligt för att vara pigga när vi börjar utforska staden imorgon. Vi passade i alla fall på att åka upp till hotellets takterrass för att kolla på utsikten, lite större hus här än hemma!

Resa

Igår åkte vi med en busstur igenom stora delar av LA & Beverly Hills för att ta oss ut till Santa Monica Pier som vi hade stora förhoppningar om skulle vara väldigt mysigt och fint. Men när vi väl kom dit så var det inte alls som vi hade tänkt oss utan bara en massa folk och väldigt stökigt. Visst sandstränderna på båda sidor om piren var väldigt fina om man hade velat tillbringa en dag på stranden men om man som vi ville se det runt omkring så var det ingen höjdare enligt oss ( glömde till och med att ta några bilder därifrån) utan vi tog en ny buss och fortsatte rundturen istället. Bilderna är från starten vid Hollywood blvd & sen tagna utmed bussturen.

Resa

Idag åkte vi till Hollywood blvd där vi valde att åka en rundtur bland kändisvillorna och de andra fina (& dyra) husen runt omkring LA & Beverly Hills. Ett väldigt bra sätt att se mycket under en kort tid om man inte är van vid områdena och framförallt trafiken i USAs storstäder, visst det kostar lite mer än att köra själv men du kan fokusera på att kolla på husen och omgivningarna istället för på vägen.

Efter turen åt vi lunch på typiskt amerikanskt vis hamburgare, milkshake & läsk. Innan vi gick i lite affärer och kollade på stjärnorna utmed Walk of fame.

Resa

Idag har vi haft en heldag på Universal Studios här i LA. Det har varit en väldigt bra dag med mycket upplevelser & många roliga åkturer i de olika 3D simulatorerna som finns där! Och om man ska prata väder så har det varit en helt fantastisk dag med strålande sol och över 20 grader varmt, så än så länge har LA visat upp sin bästa sida.

Resa

Idag körde vi den sista biten till LA, vilket gick fortare än planerat så vi var här redan vid 11. Det va riktigt skönt att komma hit så tidigt och kunna äta lunch vid normal lunchtid och sen bara byta om och gå till poolen för att hinna slappa lite också! Trafiken i USA går ju inte riktigt att jämföra med våra svenska vägar så att kunna ta igen sig efter att ha kört i högt tempo med många vägfiler är väldigt skönt.

Resa

Idag påbörjade vi vår resa på Highway one mot Los Angeles. En väg som har riktigt häftiga vyer & naturskiftningar och såklart en hel del trafik! Men helt klart en resa värd att göra, se bara till att ha med vatten och någon form av mat för det är inte jättemånga ställen att köpa mat på utmed vägen och de som finns är ofta ganska fulla med bilar så det är inte säkert att det finns plats att parkera.

Nu har vi stannat i San Luis Obispo för att sova här en natt innan vi fortsätter till LA. Här har vi ätit några av de godaste hamburgarna vi någonsin har ätit från ett mysigt ställe som heter Apple farm, vid nästa inlägg är vi förhoppningsvis framme i LA tills dess hoppas jag att ni gillar bilderna ovan som är från resan utmed vägen på Highway one tidigare idag.