Hej på er som fortfarande kikar in här efter ca 2 månaders uppehåll! Jag är som ni förstår hemma nu och har varit det sen en ganska lång tid tillbaka. Hursomhelst hade vi ett perfekt avslut på vår Thailandsresa, som ni ska få läsa om nu!

Utsikten från rummet slår det mesta

Octave rooftop bar, kanske inte den högsta och bästa utsikten men väldigt trevlig bar!

Peninsula ligger på "fel" sida av floden, vi trodde det skulle bli jobbigt med trafiken över bron men deras shuttle-boat löste det!

Fantiserar fortfarande om denna frukosten :(

De två sista dagarna i Bangkok blev hur bra som helst! Vi hade sparat det bästa till sist kan man säga. Vi bodde på The Peninsula och det var faktiskt det bästa hotellet vi bott på någonsin. Utmärkt 5-stjärnig service, vackert hotell (rummen, poolområdet, restaurangerna), finaste tänkbara utsikten och den sjukaste frukostbuffén jag skådat. Den var enorm och hade allt från delikatesser som gruyere-ost och gravad lax till hemmagjord yoghurt och granola. En kock som gjorde ägg på alla sorters vis och tusen sorters nygräddade bakverk. Det bästa var dock att de förutom den "vanliga" frukten hade färsk uppskuren MANGO! Himmelriket för mig. Och med tanke på att vi betalade lika mycket per natt för detta hotell som ett centralt scandic-hotell kostar i Stockholm är det mycket prisvärt. Den dagen vi återvänder till Bangkok kommer vi garanterat bo här igen.

Första kvällen landade vårt plan ganska sent så vi åkte direkt till hotellet för att fräscha upp oss för att sen möta upp två vänner från Sverige. Vi hängde på Octave Rooftop bar som ligger i ett Marriot hotell på Sukhumvit. Mycket trevlig skybar, bra drinkar och trevliga bartenders men framför allt mycket lugnare än de mer kända barerna. Perfekt om man vill kunna sitta o snacka. Sen skippade vi turistattraktionerna de sista dagarna och gjorde det vi gillade bäst. Strosade runt i fina shoppingcenter, hängde i poolområdet och sög in de sista solstrålarna. Och självklart hade vi bokat bord på en av Asiens bästa restauranger! Men mer om det i nästa inlägg. Puss ❤️

Efter ett långt glapp är jag nu tillbaka för att berätta om sista veckan på vår resa! Ville njuta fullt de sista dagarna så blev ingen uppdatering då. Sista dagarna i Bangkok får bli ett eget inlägg senare! Puss ❤️

Sista frukosten på Shantaa, banan-pannkakorna var underbara!

Tredje vattenfallet vi besökte, det var det största på ön och funkade utmärkt att bada i "poolen" nedanför

En dag åkte vi till ett ställe som hette "the deck bar", det ligger i ett hotell och hade goda shakes och stora sittsäckar. Där låg vi nån timme och läste och hade det gött!

Sedan tog vi moppen till nästa stopp, det blev lunch med en fin utsikt!

Denna spindeln hittade vi en dag på stranden när vi åt lunch.. Lyckligtvis var den död men ändå, fruktansvärt läskig!!

Sista kvällen och underbart god mat!

Vårt hotellområde från piren

De sista 5 nätterna här på Koh Kood bor vi på ett riktigt fint hotell som heter Shantaa. Hotellet äger ett stort område men trots det är det inte så många bungalows. Rummen är lyxiga och maten är jättegod. Hotellet har två stränder varav en är badvänlig. Hotellet ligger också närmare centrumet på ön vilket är bra för oss som gillar att hyra moped och utforska!

Utsikten från rummet

Vårt fina rum med ett utomhus-badrum

Middag på hotellets restaurang

Gigantiska fruktfat på frukosten

Igår tog vi en utflykt med moppen till södra delen av ön

På eftermiddagen besökte vi View point igen innan middagen, mango sticky rice är min nya favorit ❤️

Grillad färsk fisk till middag på Fisherman hut, en populär fiskerestaurang i byn!

Blandade bilder från de senaste dagarna. Nu lämnar vi Bann Makok för nästa hotell här på ön!

Passionfrukt-shake with a view

Efter middag har de en hemmabio som man kan använda här på hotellet, vilket vi såklart gjorde en kväll!

Igår besökte vi ett vattenfall nära vårt hotell, det var gångavstånd till o med!

En annan dag tog vi en tur med moppen och besökte ett "View point café" som vi läst ska ha öns bästa mango sticky rice. Det stämde mycket bra!

Vår favorit på menyn blev ett kött som serverades i en het panna med asiatisk sås och papayasallad till. Så gott!

Nu har vi varit på Koh Kood i nästan två dagar. Hotellet vi bor på nu heter Bann Makok och är ett eko-vänligt boutiquehotell på floden längs västkusten på ön. Bungalowsen tillsammans med restaurangen och receptionen utgör en liten by av trähus på vattnet. Inredningen är bohemiskt och mysig. Hade läst att maten här ska vara super och det har vi konstaterat nu att den är riktigt bra. Tyvärr är personalen inte lika proffsig (än så länge) som på de hotell vi bott på innan, och standarden när det kommer till rummen är lite låg med tanke på de relativt höga priserna här. Wi-fi är riktigt kasst också tyvärr. Men restaurangen och miljön är som sagt riktigt trevlig och de spelar skön musik på kvällarna. Vi stannar bara 4 nätter för att hoppa vidare till nästa hotell sen så tror vi ändå kommer vara nöjda!

Entrén när man kommer med båt

Vårt mysiga men väldigt lyhörda rum.. Vi har vaknat varje natt av olika djurs läten, så högt att man trott att de varit inne i huset haha

Denna fina strand ligger 5 minuters kajakpaddling längs med floden

Bästa gröna curryn hittills!

Ännu en god A la carte-frukost

Den obligatoriska kokosnöt-bilden (OBS inte ens god)

Pad thai och uppdruckna shakes

Ännu en fika på det trevliga caféet, is-kaffe och cheesecake

På kvällen kände vi för att äta något annat än thaimat, och eftersom det finns många tyskar på ön finns det även en del tyska restauranger som ska vara bra. Denna restaurang var en av dessa, vi åt T-Bone steak med goda tillbehör och rött vin, så gott med kött!! Vi är som sagt lite emot att äta något annat än thaimat men när man är här så länge får man göra undantag, och vi går såklart bara till ställen vi läst gott om!
Nu är vi på Koh Kood men mer om det i nästa inlägg..
Puss
❤️

Här kommer lite bilder från senaste dagarna. I förrgår åkte vi till ön Koh Kradat. Ön är nästan helt öde, det enda som finns är ett litet enkelt boende och lokalbefolkningen som bor där. De driver en renfarm på ön så det springer runt renar överallt vilket är lite annorlunda och roligt. Vi fick låna en moped som vi korsade ön med och gick en promenad längs den öde stranden. På kvällen åkte vi till Banana sunset igen och träffade en svensk kille som vi snackat med på snorklingturen. Vi drack drinkar och spelade biljard, mycket trevligt!

Igår åkte vi till Koh Kham igen för att det var så fint. På eftermiddagen tog vi en massage på stranden, det kändes väldigt välbehövligt hehe. Till middag blev det grillad fisk på hotellet och sen tog vi moppen bort till Coco bar för popcorn och drinkar!

Idag är vår sista dag här på Koh Mak så får se vad vi hittar på. Det blir nog mest att softa vid stranden och kanske träna lite, lite molnigare idag vilket är väldigt skönt! Puss på er ❤️

Jag har inte tagit så mycket bilder de senaste dagarna men här kommer några iallafall. Vi fortsätter att äta väldigt mycket god mat här. Igår åt jag en wok med tofu till lunch som var så otroligt god. Tofun smakade inte alls som hemma, mycket krämigare och mer smak. Idag började dagen med en stadig frukost då vi skulle åka och snorkla. Vi åkte ett gäng i en speedboat som tog oss till 2 olika platser ute i havet där vi fick hoppa i bland fiskarna. Vid lunch stannade de vid ön Koh Rong som är en nationalpark, där fanns en väldigt fin och vit strand med jätteklart vatten. Har varit lite rädd för att stöta på maneter här, det finns riktigt farliga i området som man dör direkt av om de är de värsta. Och efter vi såg 2 maneter på Koh Kham blev vi ännu mer rädda haha.. Men vi klarade oss skinande ifrån snorklingen iallafall! Puss på er ❤️

Idag var vi på en riktigt nice utflykt. Vi tog en båt över till ön Koh Kham som ligger ca 5-10 min utanför Koh Mak. Koh Kham har alltid varit ett naturreservat och stranden som finns på ön har flera gånger utsetts till en av världens vackraste stränder. Men för några år sedan såldes ön till en grupp investerare från Pattaya, vilket många här på Koh Mak var mycket ledsna över. De påbörjade då ett bygge av en lyxresort på ön (25000kr/natten) vid den fina stranden. Men när de hade byggt 70 % av hotellet uppstod konflikter mellan bolaget och staten om hur de fick bygga. De ledde till att bygget stagnerade ca år 2013 och är idag helt övergivet i väntan på att bolaget försöker sälja ön. En lyxresort som håller på att förfalla ger en spöklik känsla, särskilt när det är helt obevakat och man kan vandra runt på området. Vi gick in i de lyxiga hotellrummen där de hunnit få upp träpanelen på väggarna och kollade in utsikten från "sviten", hur coolt som helst! Det är förståeligt att man vill utnyttja en sån fin strand, sanden är kritvit och havet är det klaraste jag nånsin sett. Men det är jävligt idiotiskt att köpa en ö för 350 miljoner och sen lägga åtminstone 100 miljoner till för att bygga en resort för att sedan låta det förfalla.. Ska bli intressant att följa detta o se vad som händer. Men vi kommer garanterat åka tillbaka till Koh Kham igen innan vi åker hem, stranden var verkligen oslagbar!

Igår hyrde vi en moppe för att ta oss runt ön. Koh Mak är helt platt och det är väldigt lite trafik så det är perfekt för oss (mig) som inte är så van modedåkare, även om jag bara sitter där bak haha.. Vi åkte tvärs över ön på ca 10 minuter så det är inte en särskilt stor ö. Först åkte vi till piren och den andra stora och väldigt fina stranden!

Klaraste vattnet och den perfekta sandbottnen, ändå är stranden nästan tom, få ställen i Thailand som fortfarande är såhär!

Passionsfrukt-shake och Röd curry med anka till lunch

Efter att vi hade badat o ätit lunch åkte vi vidare med moppen längs med ön tills vi kom till huvudgatan igen, då stannade vi vid ett fik och åt jättegoda (!!) bakverk. Ganska ovanligt med så fina och bra bakverk i Thailand..

På kvällen åkte vi till Banana sunset, som är en bar med det perfekta läget på kvällen för solnedgången. Vi drack drinkar och spelade biljard. Vi fastnade i spelandet och klockan blev så mycket att vi även stannade för middag där, mycket trevligt!