Japp, nu är det dags. Det är inte förrän nu som det känns verkligt. Nu ska jag verkligen hem. Det känns faktiskt bättre nu än vad det gjorde förut. Kanske är det just för att det blir så verkligt, förr var det så långt borta. Kanske är det för att pappa börjar prata om vad vi ska äta på kvällen när jag kommit hem. Kanske är det för att jag lämnade David och Ludde på Bali igår. Jag vet inte, men det känns iallafall bättre, och det är ju bra. Jag känner mig definitivt inte färdig med resandet, men det räcker ändå för den här gången. Tror det blir bra. Ellinore och Jonna kommer och hämtar mig på Arlanda imorgon bitti och det ser jag verkligen fram emot!! Självklart finns det sååååå mycket saker jag ser fram emot, typ bara den lilla saken som att gå till kylskåpet och kunna äta vad man vill är en sak som jag längtat efter. Små saker i vardagen som man inte ens tänker på.

Jag har strosat runt så jäkla mycket idag. Kollade på stegräknaren som stod på 14 kilometer!!! Hade David vart med mig idag hade han blivit galen. Det är nästan så att jag blev galen på mig själv. Så när jag hade gått alla dessa kilometer värkte benen som tusan så jag lade mina sista pengar på en helkroppsmassage i en timme. Lätt bästa köpet idag. Så nu känner jag mig redo för att sitta på flyget i 12 timmar. Kram på er alla där hemma, snart ses vi igen!!

Från igår, sista dagen på Bali. Vi gick till stranden för att jag skulle få se en sista solnedgång innan jag åkte hem. Typiskt. Det blev molnigt en timme innan solen skulle gå ner och detta fick bli min sista syn av hav, strand och sol.

Här är mitt rum som jag bor i just nu. En sista natt i Bangkok. Det är inte lux, men det duger gott och väl för mig. Sängen är okej, fläkten är okej, badrummen är delade men också okej, vad mer kan man förvänta sig om man betalar 280 bath per natt?

Ja imorse lämnade jag tryggheten för att på egen hand starta min hemresa. Allt gick superbra och redan på flyget träffade jag två hur härliga människor som helst!! En kille i min ålder från England, och en tjej, några år äldre från Kanada. Vi satt och snackade en hel del, flyget var ju ändå 4 timmar långt och bestämde oss ganska snabbt för att vi skulle ses ikväll. När vi klev av planet och skulle ta oss igenom passkontrollen (som för övrigt tog över en timme att ta sig igenom pga deras dåliga system plus överbelastat med folk) träffade vi ännu en kille från Skottland. Han skulle också till Khaosan Road så vi delade en taxi dit. Han skulle dock träffa några polare som redan var där, så jag och den kanadensiska tjejen gick till detta hotell där vi checkade in i detta rum och så fick hon lämna sig 20 kilos tunga väska här. Hon skulle nämligen åka tillbaka till Kanada redan inatt. Vi gick ut och käkade, en MYCKET EFTERLÄNGTAD pad thai, tog en varsinn öl, snackade, shoppade och bara hängde. Det var hur kul som helst!! Vi sket dock i killarna och körde vårt eget race vilket gjorde det bekvämare för mig. Annars hade jag hängt i en grupp där alla var födda engelsktalande och det hade vart lite nervöst. Känner mig inte så jättebra på engelska, men jag vet att jag under resans gång utvecklats så mycket! Och nu att hänga med kanadensiskan var bara kul. Nu är klockan 23.30 och jag ska försöka sova, imorgon blir det antagligen en sista shoppingtur, äta massa god thailändsk mat, kanske åker till Siam Paragon för att se på en bio och döda lite tid. Har ju ändå till 22.00 på mig att hitta på saker. Sen är det bara ett 10 timmars flyg tills jag är på svensk mark igen. GODNATT!!

Klockan är 1.00 på natten och vi ska alldeles straxt gå och lägga oss. Har ju sagt ganska många gånger att "imorgon ska vi surfa" och så har det aldrig riktigt blivit av. Vi har vart så lata och bekväma och hängt vid poolen istället, men idag tog vi oss ner till stranden, hyrde två brädor som vi kunde dela på och sedan kastade vi oss ut i vattnet. Sist vi surfade var det jättemycket skräp både i vattnet och på stranden, men det gick bra vågor att surfa på. Idag var det inget skräp överhuvudtaget vilket var najs, men det var dåligt med vågor. Vi skulle dela på brädorna i två timmar men redan efter en timme var alla tre helt slut och vi gav upp. Så vi gick tillbaka till hotellet, slumrade i nån timme och sedan tog vi oss ännu en gång till shoppingcentret. Vi har köpt så mycket kläder nu så jag är lite orolig för hur vi ska få igenom väskorna utan att åka på övervikt. Vi får väl se hur det går. Snart åker vi ifrån härliga Bali. Hit kommer jag definitivt åka igen. Förhoppningsvis inom en ganska snar framtid. Och juste, påtal om flyg så insåg jag imorse att jag bokat fel flyg till Bangkok. Råkade boka från Singapore till Bangkok istället för Denpasar. Hatar när sånt händer och jag blir så irriterad på mig själv för jag vet att jag borde dubbelkollat allting innan jag tröck på köp. Hatar att känna känslan av att slänga pengarna i sjön, när det liksom inte går till nånting. Visserligen var inte den biljetten så jättedyr vilket var tur det, men det är ändå 500 kr som man hade kunnat göra nåt annat, mycket roligare för. Men trots irritationen så har jag intalar mig själv att sådana saker även händer de bästa, så jag känner mig bättre till mods nu än vad jag gjorde förut idag. Nu ska vi sova. Godnatt!!

Dykningen idag var helt otrolig!!! Vi dök vid ett vrak från andra världskriget och hela miljön var så cool!! Dessutom stötte vi på ett flertal stora fiskar och många färgglada koraller. Älskar att dyka. Det är så häftigt. Idag gick vi ner till 19 meter, innan hade jag bara vart nere till 13,5 och jag känner bara mer och mer hur jag vill längre och längre ner. Sikten var 25 meter och vattnet var 28 grader. Önskar jag stannade kvar här längre så jag kunde få dyka på fler ställen. Och så önskar jag återigen att jag hade tagit med mig min GoPro kamera så att jag hade kunnat visa er hur häftigt det är att vara sådär tyngdlös under ytan och få vara ett med fiskarna.

Vi kom tillbaka från dykturen för inte så länge sedan så vi ligger utslagna i varsinn sängar. Snart ska vi käka middag. Imorgon ska vi förhoppningsvis surfa. Måste ju ta vara på tiden nu när det bara är en vecka kvar tills jag landar i Sverige igen.

Igår blev det ju bara ett kortisinlägg, så här är några av bilderna som togs då. Nu när det bara är jag, David och Ludde kvar så bestämde vi oss för att ta en uber till Uluwatu tempel som ligger på den södraste delen av Bali. Utsikten var helt fantastisk, så trots värmen strosade vi omkring där ett tag. Men helt plötsligt, som från ingenstans kom det en apa som hade för avsikt att sno mina solglasögon som jag hade på huvudet. När jag insåg det tog jag såklart av dom och höll dom i handen. Då försökte han istället sno min lilla väska, men jag puttade lite lätt ifrån honom. Och då SÅKLART, såg han att jag hade flipflop sandaler på mig och bestämde sig för att sno dom istället. Gjorde allt i min makt för att hålla kvar den på foten, men han slet som en galning och fick loss den. När detta hände stod David och Ludde en bit ifrån, lite lätt skrämda och kollade på. "Apjävel" tänkte jag, suckade och skulle gå därifrån. Det är ju inte nån idé att försöka sno tillbaka tofflan, tro mig, jag försökte och då fräste han åt mig och visade sina huggtänder. Men när jag skulle gå därifrån kom det en ny apa som sett incidenten mellan mig och hans kompis och skulle då försöka göra samma sak. Så ja, då orkade jag inte kämpa för tofflan och tog av mig den för att underlätta för honom. Barfota fick jag ta mig tillbaka till bilen bara att asfalten var så varm av solen så jag skållade mina fotsuler. Okej, idag såhär en dag senare skrattar jag åt händelsen, men just där och just då var jag så varm och svettig och hade verkligen inte lust med att bli attackerad av apor.

Vi tog oss iallafall vidare till Pandawa beach vilket också var otroligt vackert som ni kan se på bilderna. Dock inte den finaste stranden jag vart på, den ligger fortfarande i Filippinerna. Älskade Filippinerna, där är jag snart tillbaka!!

Det blir ett kort inlägg idag. Vi bokade en dyktour imorgon vilket ska bli så jäkla kul!! Imorgon är det också en vecka kvar tills jag landar i Sverige, vilket som jag tidigare nämnt har lite blandade känslor för. Det har vart en superbra dag idag och vi har tagit massa fina bilder, men visar er dom imorgon istället. Klockan är 00.15 här och vi ska upp om mindre än 6 timmar. Nu ska vi slagga sött, så vi hörs imorgon, kram!!

WOW vad effektiv dag vi har haft idag! Som jag skrev igår var vi uppe med tuppen redan klockan 05.30 för att åka ut på en liten sjö och se Pura ulun danu beratan, ett hinduistiska tempel i soluppgången. Själva templet var inte så jätte överväldigande, men det var mysigt att åka båten i soluppgången trots att alla var trötta.

Efter någon timme åkte vi tillbaka till hostlet för att käka frukost. Vi fick en varsinn toast, men killen som ägde hostlet, som också var vår guide på sjön kom med en tallrik äkta indonesisk frukost som vi fick dela på. Det var ris i två olika former, ena var ihoppressad och smakade risgrynsgröt medan den andra var sticky rice som egentligen inte smakade så mycket, toppat med riven kokos. Det var rätt så gott, men väldigt sött så jag hade inte velat äta det till frukost varje dag..

Igår skrev jag ju att jag och David skulle fortsätta till Singaraja, men vår plan tog en ny vändning när guiden berättade massa saker man kunde göra på vägen upp dit och erbjöd sig att vara vår guide för hela dagen. Vi tackade och tog emot erbjudandet och jag är verkligen så glad över att vi gjorde det. Har fått se så mycket och lära mig så mycket. Han kunde ALLT om naturen runt omkring oss vilket var så häftigt att se. Själv var man helt lost och kunde inte alls se skillnad på vad som var vad. Vi fick smaka på massa olika bär och frukter, lukta och känna och klämma. Så mycket saker som jag har sett idag, som man bara ser i mataffären hemma, som man inte har nån aning om hur det egentligen ser ut vilda i naturen.

avokado- och passionsfruktsträd.

Guava, björnbär, kaffebönor, macademianötter, snakefruit (?), och en bild på när han skär upp ingefära till oss.

Vi har fått hälsa på ett flertal risfält, två vattenfall, apor i monkeyforest och det största och äldsta trädet på Bali. Hela 850 år gammalt och stort som bara den!!!! Tyvärr är det bara en tredjedel av trädets höjd som ni ser på bilden. Det har gått av två gånger och börjat ruttna, vilket är lite tråkigt. Men det var ändå coolt att se!

Nu bor vi på ett fint hotell vid Lovina beach, men ska bara stanna här tills imorgon. Imorgon bitti ska vi på delfin och snorkelingutflykt. Det betyder att vi återigen ska upp tidigt så det är sängdags nu. Hoppas ni mår bra där hemma!!! Love

Vi har hamnat på ett ställe som heter Bedugul som ligger bland bergen här på Bali. Det är mycket kallare i luften här, vilket är lite skönt. Slippa gå runt och svettas hela dagarna, men trots det så trivs jag i värmen, hehe vad dubbelt det känns... Men iallafall. Vi har hyrt en varsinn motorcykel nu tills den 28e så imorgon ska jag och David åka uppåt mot Singaraja och besöka några vattenfall på vägen, men nu är det läggdags. Kl 05.45 imorgon bitti kommer en guide som ska hämta upp oss och ta oss till Pura ulun danu beratan. Ett tempel som ligger precis vid en sjö som ska va fint att kolla på vid soluppgången. Natti natti !!

Hej!!
Det blev ingen surfdag igår. Alla var alldeles för trötta för det, med tanke på utgången i förrgår, så det blev en pooldag och en biokväll istället. Vi såg på Lion, SÅ JÄVLA BRA FILM!! Får ni möjlighet till att se den så gör det. Och dessutom är den baserad på en verklig händelse vilket gör den ännu mer tagande. Utöver det så bokade vi också en resa upp till ubud för att rafta idag. Det var så häftigt. Har gjort det förr i Thailand, men tyckte verkligen det var bättre idag. Naturen var så maffig. Vi åkte på floden som ringlade sig genom en djungel. Höga berg omringade oss och solen värmde sådär härligt. Det har vart en riktigt bra dag!!