Hej fina ni! Idag insåg jag att det återstår 2,5 vecka kvar innan jag flyger hem till Sverige. Mina känslor är så oerhört blandade inför hemkomsten. Samtidigt som jag längtar hem till familjen, vänner, svensk mat, till att veta vart allt ligger, hur man tar sig fram utan att behöva läsa på och inte behöva vara på sin vakt för att bli lurad så känner jag mig inte färdig med det här livet. Jag älskar att vara här, och njuter av varenda sekund. Det är en sådan frihet att inte veta vad nästa steg är, att ta dagen som den kommer, att ligga och lata sig på stranden eller gå in på rummet och sova några timmar om man känner för det. Det finns inga måsten, utan det är bara min vilja som räknas och jag älskar att det är såhär. Det är förmodligen inte den sista långresan jag kommer göra, men vi får väl se när och var det blir isåfall. Jag vet ju att jag inte ska plugga vidare i höst, så kanske om ett år igen, om inte mitt liv bara tar en total vändning när jag kommer hem.

Jag har ju nästan aldrig visat er hur vi bor här på resan. Igår pratade jag om fina boenden med najs pool och det är ett sådant ställe vi har hamnat på här på Gili Air. Vi bor i en bungalow som ni ser på bilderna ovan. Det är luftigt, fräscht och mysigt. Badrummet är under bar himmel (det finns ju både fördelar och nackdelar med det, tex om det regnar så vill man kanske inte gå ut dit och sätta sig för liksom, men nu när det är sol är det najs!!) och poolen är som pricken över i't. Vi betalar 80kr/natt/person och då ingår frukost. Lagom. Nära till stranden och nära till restauranger. Gili Air är dock en väldigt liten ö. Det ska tydligen ta runt 90 minuter att gå runt hela, så jag antar att allt är relativt nära. Det är också en mycket lugnare ö än Trawagan. Läste någonstans att många par åker hit på smekmånad. Själv hade jag inte valt att åka hit på smekmånad, men jag förstår folk som gör det. Planen för oss är att stanna i två nätter och sen kanske dra vidare till Lombok eller alternativt åka tillbaka till Kuta. Imorgon ska vi iallafall på en privat snorkelutflykt, så det är jag väldigt taggad på. Ska försöka fota så mycket som möjligt med kameran då så att ni kan få se lite finare bilder och inte bara tråkiga sådana som är tagna med mobilen. Kram på er!

Efter en lång natt igår bestämde vi oss för att ta en chilldag, men inte en "ligga på stranden och slöa dag". Vi hyrde en varsin cykel (det och häst är de ända transporthjälpmedel som finns här ute på Gili Trawagan) och tog oss sakta men säkert runt hela ön. Det var mysigt att bara glida omkring på cykeln, har inte cyklat sen.. Ja, sen typ min cykel blev stulen vilket var sommaren 2015 tror jag. På vår färd runt ön lade vi märke till att det finns så många fina ställen att på på här. Bungalows i alla möjliga storlekar, hur fräscha som helst och vissa till och med egen pool. Annars en gemensam pool för stället. Dessutom ligger de ett stenkast från stranden, vilket är stort bonus. Vet inte vad det kostar, men antagligen inte lika billigt som det vi bor på nu. Vi bor i en bungalow, också fräscht och ett stenkast från stranden, men inte i lika hög klass. Vi betalar just nu 67 kr per natt, per person och det inkluderar frukost, vilket är superbra. Då slipper man ju tänka på det på morgonen. I vilket fall så trivs jag i denna hydda, men imorgon är planen att dra vidare till Gili Air.

När vi hade cyklat runt ön och kom tillbaka till samma ställe som vi hade börjat på bestämde vi oss för att sätta oss i poolbaren på ett hostel som ligger en bit ifrån vårt. Där satt vi och myste tills vi blev trötta och gick hem för att ta en powernap. Så nu ligger vi här och är så beredda på att släcka ner i taket och sova en liten stund. Puss o kram!

Godmorgon!! Nu sitter vi helt nyvaknade och trötta i lobbyn på vårt hostel och väntar på en pick up som ska ta oss till färjan för att sedan ta oss vidare till Gili Trawagan. Vi kollade på Split på bio igår och kom hem ganska sent. Filmen var verkligen otäck, eller snarare obehaglig, men den var absolut värd att se! Tycker skådespelaren, killen var skitduktig på att spela som roll som måste vart väldigt svår att göra. Iallafall, igår var första dagen jag surfade!!! Wohoooo!!! Det var hur svårt som helst, och hur jobbigt som helst, men verkligen askul! Så igår var verkligen inte sista gången, jag ska lära mig att surfa på riktigt. Nu kommer vår pick Up, måste dra, kram!

Bali. Efter en lång natt är vi äntligen framme i Bali. Det verkar najs här. Stämningen verkar skön, inte lika stressig som på Koh Rong tillexempel. Vi träffade de andra killarna, och nu är vi återigen många som reser ihop. 6 st. De åker till Australien den 1a mars, David och Ludde åker dit den 8e och då åker jag till Bangkok. Tillbaka för att sedan ta mitt flyg hem till Sverige. Det blev strul på flygplatsen i Phnom Penh för att vi inte hade någon biljett ut från Indonesien. Vi skulle försöka boka där och då, men internetet var så segt så det gick inte. De sa till oss att vi skulle checka ut i Singapore, boka utresebiljett och sedan checka in igen. Det gick smidigare än vad jag trodde att det skulle göra, men därav anledningen till att vi inte fick någon sömn överhuvudtaget det natten.

Alla hjärtans dag. Igår. Vi hade köpt choklad på taxfree i Singapore för att kunna fira och mysa ihop. Vi hade planerat att gå ut med de andra killarna på kvällen, äta najs buffé och dansa hela natten lång. Detta leder oss till sjukstuga. Jag har hostat sen några dagar tillbaka och det tillsammans med en natt helt utan sömn gav ett resultat i total utmattning. David låg och spydde hela dagen igår, och orkade inte heller göra någonting. Så vår alla hjärtans dag blev en dag liggandes i ett mörkt och kallt (vi har äntligen ac) rum, sovandes. Vi sov verkligen så mycket igår, vilket var så skönt för idag är vi pigga och glada. Alla hjärtans dag handlar om att få vara med personer som man tycker om och det fick jag. Det handlar inte om presenter, rosor eller frukost på sängen. Det handlar om att njuta i varandras sällskap, visa uppskattning och kärlek. Jag får så mycket av det, varje dag. Jag är så glad, och så lyckligt lottad!

Imorse, två timmar innan vi skulle checka ut kom vi på att flyget till Bali inte alls gick idag. Det går ju imorgon. Så vår plan för dagen förändrades helt och vi valde att gå till ett av de större köpcenter som finns här för att se på bio. Tänk hur korkade vi hade sett ut om vi hade åkt till flygplatsen och frågat varför det inte kommit upp någon information om vårt flyg. Tur att vi kom på det iallafall. Vi såg på rings, en skräckfilm vilket var rätt kul att se på bio. Tjejerna som satt bredvid mig skrek typ en gång i kvarten medan David och jag kollade på varandra och skrattade. Sedan kollade vi på Ludde som såg helt skärrad ut. Haha. Jag vet inte varför jag inte blir uppskrämd av skräckisar, möjligtvis för att jag började kolla på sånna filmer i en så pass tidigt ålder. Blev iallafall lite inspirerad, så funderar på att sätta igång en nu. Hörs imorgon!

Imorse ringde klockan 4.30. Ögonlocken kändes svullna, halsen var torr och kroppen kändes helt slapp. Sov bara några timmar inatt. Igårkväll såg vi Angkor Wat i solnedgången och sedan åkte vi hem för att få bra internetuppkoppling så vi kunde vara med på carasbehravning som skulle livestreamas. Tyvärr fick de hemma i Sverige aldrig igång livestreamingen vilket var så tråkigt. Det känns så jobbigt att inte kunna vara med och närvara på något mer sätt än i tankarna, och att man inte kan göra någonting åt det. Gårkvällen var en jobbig kväll och därav den jobbiga morgonen.

5.15 kom vår chaufför som återigen skulle ta oss till Angkor wat, nu skulle vi se det i soluppgången. Kan inte säga så mycket mer än att det var så värt att pallra sig upp tidigt. Det var en magisk upplevelse. Så mäktigt. Hade gärna velat vara mer påläst om templet, men oavsett vad, påläst eller inte så går det inte att förneka hur häftigt det kändes. Jag är så glad över att vi tog oss upp till Siem Reap för att se Angkor wat.

Runt lunch idag sa vi hejdå till Ellinore och Jonna som ska fortsätta sin resa till Bangkok för att sedan flyga hem till Sverige. Jag, David och Ludde tog bussen ner till Phnom Penh igen och ska flyga härifrån till Bali imorgon. Det kändes konstigt att lämna tjejerna, så konstigt att det redan har gått snart 6 veckor sen de kom. Tänk att tiden går så snabbt. Samtidigt som jag återigen fick lite hemlängtan för att man vet att de ska hem så är jag så grymt taggad på Bali. Jag känner ändå att jag inte är helt färdig här nere. En skön känsla eftersom jag har ett litet tag kvar. Ska verkligen påminna mig själv om att njuta hela tiden. Det är så ofta som jag glömmer att njuta och leva här och nu. Så ofta som tankarna flyger iväg och jag kommer på mig själv om att jag tänker på vad jag ska göra när jag kommer hem, i sommar, i höst och nästa vinter. Försöker intala mig själv att det är nästa projekt, för just nu ska jag njuta som tusan av min sista månad på Bali!!

Är alldeles för känslomässigt rubbad och trött för att skriva om vad vi gjort idag. Vi hörs imorgon!

Hej på er! Hoppas allt är bra med er och att ni står ut i kylan. Nu är det ju en månad kvar tills min resa är över, och jag hoppas verkligen att våren har börjat komma då. Skulle vara så skönt att slippa ta fram dunjackan varje gång man ska ut för att det är så kallt. Oavsett vad så är jag nästan säker på att jag kommer frysa när jag kommer hem med tanke på hur varmt vi haft det här under snart fyra månader.

Idag har jag på riktigt haft en av de roligaste dagarna sedan Ellinore och Jonna kom hit. Det känns som att man säger så varje gång när det händer nåt kul, till exempel black moon partyt på stranden på Koh Rong. Men den här gången menar jag verkligen på riktigt. Vi bokade som jag nämnde igår en dagsutflykt med en partybåt som åkte från piren klockan 14.00 idag. Innan det var det lite förfest på baren som anordnade resan. Det första jag gjorde (såklart det var jag som gjorde det också, så otroligt klumpig) var att ramla av från en av barstolarna och i fallet dra med mig stolen och nästan ett bord. Musiken tystnade och alla blickar föll på mig. Så typiskt.. Folk kom fram och fråga om det gick bra, vilket bara egentligen gör det ännu pinsammare för det gick ju verkligen bra. Sedan var det en som sa lite skämtsamt men ändå med en seriös underton"I think you've been drinking to much", vilket jag absolut inte hade eftersom jag bara hade tagit en liten klunk av min första cider... En halvtimme senare var det någon som kom fram till mig och sa "oh, you're the girl who fell from the chair earlier, aren't you?". Haha, ja det var ju kul att man, trots att det var pinsamt, kunde ge folk ett första intryck som var värt att komma ihåg. Några minuter senare hade vi dansat bort det och sedan var det dags för att gå på båten. Sedan väntade dans, bad, fest och ännu mera dans. SOM JAG HAR SAKNAT DET!!! När man väl var igång gick det verkligen inte att sluta. Lyckades också slå ut en flisa av min framtand idag, men innan ni där hemma panikar över det så ska ni veta att det är en pytteliten bit som knappt syns, men som känns. (klumpeduns, om jag var någon annan skulle jag säga till mig själv att jag får skylla mig själv). Det känns lite konstigt, men det gör varken ont eller ilar så jag antar att jag bara kan vänta med att göra något åt det tills jag kommit hem. Om det fortfarande känns konstigt då så att säga. Utöver det så har lärt känna så mycket nytt folk idag vilket har vart grymt kul. Tråkigt dock att vi planerar att åka härifrån redan imorgon, annars hade jag absolut betalat 10 dollar till för ännu en resa som denna idag.

Nu ligger jag i sängen och ska snart sova. Benen värker av allt dansande och ögonlocken känns tunga. Imorgon natt planerar vi att ta en nattbuss till Siem Reap för att skåda vackra Angkor Wat. Men nu sängdags, vi hörs imorgon. Godnatt!!

Mestadels från Sok san beach på Koh Rong.

Hej igen efter ett antal dagar utan internet! Nu är vi tillbaka på fastlandet i Sihanoukville och nu är första gången som jag faktiskt har möjlighet till att uppdatera er alla vad som har hänt de senaste dygnen. Sanloem var helt okej. Det var en betydligt lugnare ö än Koh Rong (iallafall lugnare än Koh Thuch, den första stranden vi var på. På Sok san var nästan allt dött efter klockan 9. Dessutom stängdes elen av där relativt tidigt, vilket bidrog till lugnet). På Koh Rong Sanloem bodde vi i en bungalow mitt på stranden vilket var väldigt najs. Jonna blev dock magsjuk en gång igen och fick stanna hemma när vi andra gjorde en dagsutflykt till "lazy beach", en strand på andra sidan av ön som skulle vara en av världens 20 finaste stränder enligt Snapchat. Jag tyckte dock inte att stranden var något speciellt i jämförelse med vad jag har sett tidigare. Stränderna som jag och David besökte i Filippinerna var 50 gånger finare, men det är ju bara vad jag tycker.

Det är ganska skönt att vara tillbaka på fastlandet. Priserna på mat och dryck är inte alls lika höga här som ute på öarna och internetet är väl fungerande, vilket gör det SÅ mycket lättare. Kan inte tänka mig hur det var för pappa när han reste när han var ung. Utan telefon, utan internet och utan någon kontakt med omvärlden (borsett från brev). Så sjukt det känns. Imorgon har jag och tjejerna bokat att åka en partybåt, som ska bli så jäkla kul. Ska berätta för er sen om hur det var, men mina förväntningar är höga och jag är så taggad på något sådant. Speciellt efter att ha slappar på lugna stränder och efter magsjukan. Tror partybåten kan vara ett steg i rätt riktning. Snart lämnar vi Kambodja och jag skiljs återigen från tjejerna. Men tills dess ska vi njuta och ta vara på den sista tiden tillsammans.

Idag har vi bytt ö från Koh Rong till Koh Rong sanloem. Det verkar najs än så länge, dock är allt dyrare än vanligt. Det känns som att det är dyrare överlag i Kambodja. Det kanske beror på att dollarn står så högt nu, de använder sig ju främst av amerikanska dollar. Ni ska få fler bilder från sok san beach, men internetet här verkar inte heller vara jättebra, så håll utkik. Det kommer.