Det känns lite synd att det inte finns så jättemycket att göra här i Vientiane och att vi ska stanna här så länge. Det känns som att man måste anstränga sig för att hålla sig sysselsatt och för att inte bli uttråkad. Hade vi vetat att det hade vart såhär hade vi kanske åkt till Vang vien imellan, eller flygit till Kambodja tidigare. Jaja, det finns ju inte så mycket att göra åt det mer än att bara komma in i ett lugn (bli mer lugn än vad jag redan känner mig) och bara försöka roa oss med varandra.

Imorse gick Ludde och jag ut och sprang, och fy fan vad jobbigt det var. Tidigare när jag tränat på denna resa har det alltid vart själv, och nu när Ludde var med känns det som att man puschar sig själv hårdare. Det blev ca 4 km med jogging och intervaller. I stekande sol. Nu i efterhand känns det ju skönt, men tror verkligen inte att jag kommer orka mig ut på en springtur imorgon också.

Ikväll har vi spelat bowling. Det var väldigt kul att göra någonting som går till på precis samma sätt som i Sverige. Och nu är vi tillbaka på bort hostel. Vi sitter på balkongen på 4e våningen och myser lite. Tror det kommer bli en ganska kort kväll för mig ikväll. Känner mig redan trött och klockan är bara halv tio. Har ingen aning om vad morgondagen har att erbjuda, så vi får se helt enkelt.

Godmorgon!
Igår kom vi till Vientiane efter en bussresa som blev lite drygt 12 timmar lång. Alltså vägarna här är helt otroligt slingriga och inte minst smala. Varje gång vi fick möte var busschauffören nästan tvungen att stanna och varje kurva var så skarp så att han var tvungen sakta in så att vi nästan kröp fram. Några meter från vägkanten stupade berget, så det kändes lite läskigt. Jonna hade tagit reda på att denna bussresa hade tagit ca 4 timmar om Laos hade lika bra infrastruktur som Sverige. Men jag tror ändå att jag var den av oss alla som kunde slappna av mest och få mest sömn, även om jag bara fick några timmar.

När vi kom fram började jakten på ett ställe att bo på. Precis som sist hade vi sån himla otur och allt som vi gick in på var fullt. Det är ju också svårare att få ett boende när man är fem personer. Tillslut hittade vi stället där vi bor på nu. Klockan var runt 8 på morgonen då, så alla bara däckade i sina sängar, helt utslagna. Ja, som ni kanske ser på bilden ovan.

Hela dagen igår blev så konstig. Det känns som att vi sov, gick ut och gick för att hitta nåt att äta, sov igen och gick ut och åt igen. Bussresan tog kål på oss, men idag känns det bättre när man fått sova ordentligt. Idag valde jag att ta en egen dag. Ellinore och Jonna åkte till en Buddha park (jag ska försöka få dom att skriva ett inlägg senare), och killarna vet jag faktiskt inte vad de gör. Det är första gången jag har en dag för mig själv på mer än två månader, så det känns rätt så behövligt. Jag började dagen med en powerwalk längs med Mekongfloden och sedan lite styrkeövningar på rummet. Nu ska jag gå ut och sätta mig på en av de många caféerna som finns här i stan, ta en fruitshake och läsa lite. Klockan är ju straxt efter tolv så jag kanske ska ta nåt att käka till. Vi får se. Ni får ha en underbar dag så hörs vi!!

Jag skrev ju i förrgår att vi skulle på yoga igår, men tyvärr blev det inte så. Vi tog en massage istället, fikade på ett skandinaviskt café och bokade en bussresa till vår nästa destination, Vientiane, Laos huvudstad. Tänk att vi redan vart i Laos i mer än en vecka. Igårkväll kollade vi på matchen mellan United-liverpool också. Inte för att någon av oss tjejer egentligen är speciellt intresserad, men för att killarna är så sjukt inne i spelet. Vi försökte dock, men började efter ett tag kolla på hur vi ska ta oss från Vientiane till Kambodja istället. Så igår bokade vi ett flyg till Phnom Penh den 24e januari. Det var fullt på nästan alla flygen de närliggande datumen, så vi hade tur som hittade ett flyg. Dock kostade det närmre 1000 kr, men jag kände ändå att det är värt att ta eftersom en resa härifrån till Phnom Penh skulle ta så sjukt mycket längre tid via buss eller tåg.

Nu måste jag börja packa ihop mina saker, klockan är snart halv elva och utcheck är om en timme. Ikväll åker vi en expressbuss som tar 9-10 timmar till Vientiane. kram på er!

Det har verkligen vart en helt underbar dag idag. Vi hade planerat att åka till ett vattenfall som ligger ungefär 4 mil ifrån Luang Prabang, så imorse ca kl 10 började kampen mot taxichaufförena om att pruta till det absolut lägsta priset. Vi lyckades få ner till från 60 000 kip till 35 000 per person, så det är jag ändå rätt nöjd med. En timme senare bar det iväg. Detta är den första utflykten som vi har gjort med Ellinore och Jonna, och jag är så glad över att vi valde att göra någonting som fick oss alla att totalt tappa hakan för att det var så magiskt. Jag har på riktigt aldrig upplevt något som var så drömlikt som vattenfallet idag. Det kändes nästan som att man blivit inslängd i en saga eller en animerad film för att det var så maffigt och vackert. Speciellt ovanför vattenfallet. Vi i princip klättrade för att komma upp (insåg senare att det fanns två vägar upp och vi tog ju såklart den mest branta). Svettiga som as kom vi upp och vi möttes av en miljö som var helt otrolig. Jonna beskrev det som att det kändes som en Disney film, och Ellie beskrev det som att man var på ett äventyrsbad men som var helt naturligt. Man fick liksom hela tiden påminna sig om att det faktiskt var på riktigt. Men jag tycker att det är så svårt att beskriva hur det kändes att stå både nedanför och ovanför Kuang Si och bilderna visar inte överhuvudtaget på hur fint det var. Jag skulle så gärna vilja visa er på ett rättvist sätt, men det går inte att förstå om man inte vart där. Så ja, om ni åker till Laos någon gång är Kuang Si ett MÅSTE!!!

Imorgon är sista dagen här i Luang Prabang och vi planerar att ta det lugnt och bara suga i oss det sista av vad staden har att erbjuda. Jag, Ellie och Jonna ska också testa på sunset yoga, vilket ska bli väldigt spännande. Ska försöka få med oss David och Ludde också, men det känns tveksamt om vi kommer kunna få det. Vi får se, men i vilket fall så blir det kul. Kram på er!

Imorse när alla sov började jag dagen med en springtur. Hemma tränade jag ungefär 4-5 gånger i veckan och nu helt plötsligt blir det typ ett träningspass varannan vecka. Om ens det, och det känns lite jobbigt. Jag tycker det är kul med träning, men det är så svårt att hitta tid och energi till det när man reser såhär. Men iallafall, imorse blev det ett pass och det känns skönt. När alla hade vaknat gick vi till huvudgatan där det stod massa stånd uppradade där de sålde baguetter med alla möjliga pålägg. Oliver har vart här och berättat om det, så jag har verkligen craveat dom och alltså wow, sååå gott!! Tog en baugett med ost, avokado och kyckling. Längtar tills imorgon bitti bara för att få äta där igen.

Mätta och belåtna tog vi oss upp till toppen på ett berg där det låg ett tempel. Utsikten var vacker, men tror det hade vart vackrare om vi hade haft finare väder. Dock hade det ju då vart ännu varmare och då hade det vart betydligt jobbigare att ta sig upp. Vi alla blev dyngsvettiga ändå. Kändes typ som ett träningspass i sig.

Nu ligger vi på rummet. Ludde och David kollar på en dokumentärfilm om Zlatan medan Ellie och Jonna sitter och planerar vart de vill åka som nästa destination. Men som jag skrev igår så stannar vi nog här i några dagar till. Jag trivs i Luang Prabang. Tycker det är rätt så mysigt här, speciellt på kvällarna när det är nattmarknad på huvudgatan.

FRAMME!!!! Båtresan på floden idag har gått bra, men det är så typiskt. Igår satt vi på ett ställe där det blåste så sjukt mycket vilket vi inte alls var förberedda på. Så idag när vi hade tagit på oss våra varmaste kläder och förberett oss för det värsta vädret var båten nästan full och vi fick sitta längst bak vid motorn. Där blåste det ingenting och blev nästan för varmt, och dessutom var ljudet från motorn så hemskt högt. Så typiskt att man alltid förbereder sig för fel saker. Aja, det är ju dumt att klaga, och vi är ju här nu vilket är så galet skönt!! Vi tänker stanna här några dagar bara för att få landa lite, men exakt hur länge får vi se. Det är inget vi orkar tänka på nu, utan vi tar det som det kommer helt enkelt.

När vi kom förut soöregnade det, så vi gick runt med våra tunga ryggsäckar i regnet och letade efter boende. Alla hostel och guesthouse som vi hittade var fulla, tills vi hittade detta ställe som vi bor på nu. Det är egentligen ett rum för 3 personer, men Ellie och Jonna delar säng, och detsamma gör jag och David, så vi har lyckats klämma in oss alla i samma rum för 250 000 kip/natt. Det är väldigt mysigt och ganska billigt också, sen får vi väl se om det är lika mysigt inatt eller om vi bara kommer börja slåss om täckena..

Nu har vi precis ätit i en gränd där det var uppställt med massa mat. För bara 15 000 kip (17 kr) fick man fylla en djup tallrik med mat som de sedan stekte på. Verkligen jättevärt och jättegott! Imorgon ska vi bara chilla och försöka fixa lite nödvändigheter som simkort osv. Dessutom ska vi läsa på mer om Laos och om sevärdheter här i Luang Prabang. Hoppas allt är bra med er där hemma!

Heej på er! igår tog vi oss över gränsen till Laos vilket kändes så himla skönt! Idag har målet vart att ta oss till Luang Prabang, vilket man inte kan göra på en dag (om man inte tar en speedboat som dock ska vara väldigt farlig att åka, så det gjorde vi såklart inte). Utan istället tog vi en flodbåt som tar två dagar att åka med ett stopp i nån stad, vet inte vad den heter, för att övernatta. Så nu ligger vi på rummet, helt slagna trots att klockan bara är 21.00. Vi ska spela lite kort och förbereda oss inför morgondagens resa på floden. 10 timmar. Det är bara att bita ihop. Snart är vi framme.

Sitter pa ett internetcafe i Chiang mai nu. Vi kom fram imorse med natttaget och allting har gatt valdigt bra. Nu ska vi ta bussen till Chiang Rai och forhoppningsvis till Chiang kong ocksa sa att vi kommer fram till Luang Prabang sa snabbt som mojligt. Nu kom Ludde tillbaka och det ar han som betalat for internetet, sa jag ska ge datorn till honom nu, men jag ville bara saga att allt ar toppenbra med oss! Puss o kram

Nu är alla ÄNTLIGEN samlade. SOM JAG HAR LÄNGTAT!!! Idag har vart första dagen tillsammans, och precis som förväntat har dagen varit otroligt bra! Jag kom förut att tänka på att jag inte har haft någon tjej under resan som jag har kunnat prata med. David har ju verkligen vart ett underbart sällskap och mer förstående än vad jag någonsin kunnat tänka mig, men det blir ändå helt annorlunda när man får tjejer runt omkring sig. Vi sitter uppe halva nätterna, fnissar och pratar om oändligt djupa saker som bara vi kan göra. Det blir helt annorlunda. Jag älskar att dom är här. Och jag älskar att vi har så kul tillsammans med killarna också. Tror att denna månad kommer bli en himla bra månad med många skratt och härliga stunder.

Idag har vi gått på bio och bara myst runt i Bangkok eftersom Ellie och Jonna kom igår, väldigt sent. De har fått vila upp sig efter den långa resan från Sverige och bara fått suga in alla möjliga intryck av Bangkok. Det är första gången de är i Asien, och jag kan tänka mig att det blir så mycket att ta in för dom. Imorgon däremot är planen att dra oss vidare mot Laos, så vi ska försöka ta ett nattåg till Chang Mai för att sedan därifrån ta oss vidare via buss. Målet är Luang Prabang. Mitt internet har gått ut också, vilket betyder att jag kanske inte kan blogga förrän jag köpt simkort i Laos. Vi får se helt enkelt, och om det så är fallet så får ni vänta tills dess. Nu är klockan snart 03.00 och vi ska sova. Har suttit uppe och fnissat tills nu. Godnatt på er!!

Tänkte visa er lite bilder från igår när vi var vid ett vattenfall som hade 7 olika steg. Det sjunde var helt klart finast, det ända var att det var så mycket folk där, och som ni redan vet så tycker jag att det drar ner upplevelsen ganska mycket. Det var dock ändå väldigt värt att betala 600 bath extra för att få åka dit för bortsett från alla turister så är naturen helt magisk. Om ni ska till Bangkok någongång och vill göra en utflykt i några dagar kan jag definitivt rekommendera turen till river Kwai.

Idag har vi verkligen bara tagit det lugnt. Jag har tränat litegrann och killarna har för det mesta bara legat i sängarna. Nu väntar vi på att Ellinore och Jonna (!!!!!!!!!) ska komma och vi är så taggade!!! Deras plan landar ungefär nu, så jag väntar bara på att höra någonting från dem. Tjihooo!!!