Service. Vad är det och hur mycket service kan och bör man förvänta sig av ett företag? Och av vilka företag?


Jag anser att alla verksamheter som på något sätt har kontakt med människor, alltså kunder, bör se över sin service. En god service resulterar i nöjda kunder, nöjda kunder resulterar i återkommande kunder, återkommande kunder resulterar i goda kundrelationer som slutligen resulterar i en lönsammare verksamhet. Det här är basic och egentligen väldigt självklart i jag tror de flestas ögon. Men hur kommer det då sig att servicen kan skilja så avsevärt mycket från företag till företag?


Många företagsledare kanske tror att själva produkten eller tjänsten som de erbjuder är den avgörande faktorn. Kanske är det så i vissa fall men jag skulle säga att oavsett vad du kan leverera är sättet som du levererar det på A och O.


Jag tror tyvärr att många som jobbar kanske inte alltid jobbar med de helst av skulle vilja jobba med. De bryr sig nog inte tillräckligt mycket för hur hur det går för företaget, varken vinstmässigt eller vilket rykte företaget får. Kundrelationer är ett ord som många inte inser kraften i. Som jag nämnde tidigare så resulterar goda kundrelationer i en mer lönsammare verksamhet. Men varför bryr jag mig som anställd om hur mycket mer pengaflöde som rullar in till mina chefer? Jag tycker man är lite korkad om man inte ser hur det inte gynnar en.


Er verksamhet går ut på att leverera och gör mig som kund nöjd, blir jag inte det är det er uppgift att se till att jag blir hörd, sedd och blir bemött med respekt.

Sverige är ett land av inåtväxta åsikter. Vi tycker och tänker en hel del men det uttrycker vi bara inåt oss själva och det vi egentligen borde ha sagt blir aldrig sagt.


”Smakar allting bra?”

”Ja tack.”


”Var du nöjd med din vistelse hos oss?”

”Ja tack”


”Behöver du hjälp med något?”

”Nej tack.”


Är det för att vi är rädda för svaret? Eller för att vi inte vill vara till besvär? Du som kund ska aldrig behöva känna att du är till besvär. Oavsett om du har betalat eller ej, om du har betalat mycket eller lite. Du är kund och ett företag går inte runt utan dig.


Alla affärsverksamheter behöver få ris och ros och jag som vill recensera vill självklart inte bara sänka utan också höja de företag/personer som förtjänar att bli höjda. Jag har en förhoppning om att genom mina recensioner kanske inte kommer göra någon storslagen förändring med förhoppningsvis kunna påverka.

Hoppas ni läsare som konsumenter kan ta med er något från mina inlägg och vågar stå på er!


Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments