Hejsan!

Tyvärr kom inte förra veckans inlägg upp men det var för dessa senaste veckorna har varit proppade med plugg. Idag hade vi vårt sista NP i svenska vilket var så skönt att äntligen är det över. Tänk att det är första december på fredag redan?? December innebär att det snart är det jul vilket innebär jullov, wiho!! Sen är det vår igen och till sommaren tar vi studenten vilket är helt sjukt!?? Vi har dessutom beställt våra studentmössor, ska bli så kul när dem kommer!! Aja vi hade otroligt kul när vi har skrivit våra inlägg här och hoppas dem har varit till någon nytta.


Därför väljer vi nu att sluta lägga upp fler inlägg på bloggen. Vi känner att vi inte har fler råd att ge er, så vi hoppas att våra inlägg varit till lite hjälp angående stress och planering! Lycka till i skolan och låt inte stress stoppa er!

Hälsningar Johanna och Hanna!


Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Hola!

Trots vårt ämne (stress & ångest) är brett har vi valt att endast publicera ett inlägg i veckan, onsdagar. Med anledning att vi själva blev stressade av alla andra faktorer som spelar in i skolan. Vi tog nytta av våra egna råd och korrigerade vår planering för vårt gymnasiearbete. Så hädanefter kommer det bara publiceras ett inlägg i veckan.

Detta ger oss bevis på hur stress finns överallt och påverkas oss på olika sätt. Imorgon den 16e ska vi skriva nationella i svenska och vi har behövt lägga ner mycket tid och ansträngning för att vi vill kunna göra vårt bästa. Vi är båda nervösa för hur det kommer att gå men också ska det bli en lättnad när det egentligen kommer vara över. Dock har vi ett argumenterande tal framför oss också. Det är verkligen en lättnad när man genomfört något och se hur listan på att göra saker minskar.

Våra tips inför nationella är att dels sova ut ordentligt. Som i tidigare inlägg har vi nämnt hur viktigt det är med sömn och vila för att kunna prestera så bra som möjligt. Det är inte lönt att jaga upp sig inför provet eftersom det kommer bara göra att du känner dig mer stressad vilket leder till att du presterar sämre.

Ha dricka med dig! Det är verkligen viktigt att dricka ordentligt så du inte blir uttorkad och tappar koncentrationen.

Så, förutsättningar för att skriva ett så bra NP som möjligt:

  • Drick mycket
  • Vila!!!!!!
  • Stressa inte upp dig i onödan
  • Ta med dig lite gött snacks eller frukt för att hålla energinivån uppe

Have a nice day och lycka till med ert nationella;))))

/ Johanna & Hanna


Likes

Comments

Heejsan! Idag är det fredag vilket innebär ännu ett inlägg, wiho! Det jag vill ta upp idag är att såklart finns det fler faktorer än skolan som som bidrar till att du blir stressad, känner ångest och inte mår bra. Det finns otroligt många faktorer i vår vardag som påverkar oss både positivt och negativt. Idealet i vårt samhälle påverkar människor och påminner de om hur de ska se ut och så som de ser ut nu är “fel”. Våra sociala medier ger oss uppmanade budskap vilket resulterar i att alla vill göra det. Det finns så mycket att läsa om dels normer och dess påverkan men så mycket mer. Här är några viktiga länkar som jag tycker alla borde läsa!!


/H


http://www.medrattattvara.se/for-skolpersonal/normer-makt-och-hur-de-samverkar/

https://www.sydsvenskan.se/2013-03-13/normer-som-paverkar-alla

http://www.unt.se/uppsala/sjuka-ideal-frodas-i-sociala-medier-2634017.aspx

Likes

Comments

Tjenare! Idag är det onsdagen efter lovet! Hoppas att alla har haft ett superbra lov utan stress och utan ångest. Måndag var en seg dag, men nu vänder veckan igen och det börjar närma sig helg! Under lovet har jag verkligen planerat hur jag ska lägga upp denna veckan. Jag har precis som Hanna skrivit i ett tidigare inlägg(från den 13/10), använt en liten punktlista som strategi för alla inlämningar och uppgifter i skolan. Jag har skrivit upp allt som ska göras i en punktlista med deadline bredvid. När jag är färdig bockar jag bara av. Ett riktigt bra tips för att slippa ångesten över var jag ska börja.


Idag tänkte jag prata lite om vad man kan göra om någon i ens omgivning håller på att bli eller är sjuk av stress. För det första så kan det vara bra att ta reda på vad stress innebär och hur man kan se symtomen, då är det lättare att bedöma om personen är sjuk eller kanske bara är stressad för tillfälligt. Det blir också lättare att förstå vad personen går igenom och hur hen kan reagera.


Oavsett om personen är sjuk eller bara tillfälligt stressad så är det absolut bra att försöka hjälpa personen. Det kanske är en nära kompis som har barn och försörjer sin familj. Då kan ett råd vara att exempelvis hjälpa till med barnpassning eller göra ärenden.


Så till nästa gång ni ser någon i er omgivning som är stressad, läs på, försök förstå och hjälp till!

Ni får ha en fortsatt trevlig onsdag! /Johanna

Källa:https://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Stress/#section-6

Likes

Comments

Hallå igen!

Är du stressad eller mår dåligt på jobbet? Då kan ett tips vara att be om hjälp från lärare eller arbetsledare. Tempot på jobb och i skolan är ofta väldigt högt och du får lägga ner väldigt mycket energi och kraft så kan det vara bra att försöka förändra situationen. Vi har alla dessutom olika möjligheter och därför kan man på egen hand eller med sin lärare/arbetsledare försöka att hitta ett arbetssätt eller en arbetsmiljö som gör dig mindre stressad.


Dessutom kan det vara värt att tänka över hur stora krav du kan ställa på dig själv. Det kanske händer en olycka, familjedrama eller dålig ekonomi som inträffar vilket kan få dig att inte prestera på topp på jobbet eller i skolan. Därför är det viktigt att ställa rimliga krav utifrån situation och om du har möjlighet att förändra, testa!


Hoppas ni har en trevlig dag trots det dåliga vädret! Förresten, nästa inlägg kommer vecka 45 ! :)


P.S. Bara ca 7 veckor till julafton! Kämpa!


/Johanna


Likes

Comments

Nedräkningen för höstlovet är äntligen nere på 0, en vecka då jag helt kommer att kunna släppa allt och bara ta det lugnt!! Livet handlar om att få en bra balans mellan skola och fritid men problemet är att vi stressar för att slippa stressa. Stress kommer att drabba oss genom hela livet och därför är det viktigt att skapa en balans som fungerar för dig själv. Exempelvis är det definitivt bättre att träna regelbundet tre dagar i veckan istället för att hårdträna i en vecka o vila i en vecka för att sedan hårdträna igen.


Jag är själv en nybliven trea och jag är säker på att jag talar för alla andra treor också när jag säger att det är nu allvaret har börjat. Om vi inte tar tag i det nu finns det inte fler år då man ska “ta tag i det”. Stressen över att prestera blir större än någonsin. Det är besvärligt och fruktansvärt. Men man måste ha i åtanke att du är aldrig ensam om att känna såhär. Det finns utbildade personer att prata med om man behöver hjälp att reda ut allt. Men det fungerar såklart bra att bara prata med sin mamma eller vän till exempel. Det syns inte när folk är stressade men jag tvivlar på att det finns någon som inte varit stressad. Låt inte stressen ta över ditt liv!


/H


Likes

Comments

Tjenare! Hoppas allt är bra med er! Idag tänkte jag prata lite om hur man kan hantera sin stress.


Som jag tidigare berättat så är stress ganska vanligt, därför är det viktigt att veta när man verkligen bör ta stressen på allvar. Missförstå mig inte, all stress bör tas på allvar! Men om du känner en väldigt stark och jobbig stress som inte går över, då är det väldigt viktigt att ta tag i problemet.


Att veta orsaken till stressen är inte alltid så lätt. Det kan vara skola, fritid, vänner osv. Därför kan det vara en bra idé att prata med någon. Det kan vara en skolkurator eller ungdomsmottagning, eller om man tycker det är lite läskigt att prata om så går det lika bra med en vän. Oavsett med vem, så är det alltid positivt att prata med någon om problemet.


Det finns många som känner sig stressade så du behöver aldrig känna dig ensam med din stress! Prata istället med någon så ni kanske kan komma på någon vettig planering eller annat för att minska stressen!


Ha det så bra! /Johanna


Likes

Comments

Hejsan igen!

Idag är det fredag igen, hur skönt?? Denna veckan har jag kunnat bocka av nästan hela min “ to do list”. Jag har bockat av matteräkning, argumenterande tal, skriva på mitt gymnasiearbete och börja på kommande arbeten. Jag var den som alltid lämnade uppgifterna till sista kvällen genom hela högstadiet, mina betyg blev inte de bästa, men vad skulle jag förvänta mig. Därför är jag så otroligt glad och stolt över hur mycket bättre jag presterar i skolan idag och den stora delen är tack vare planering. Det är verkligen den bästa känslan när man kan stryka en uppgift, vilken lättnad alltså.


Men jag har också lärt mig att man ska inte överanvända struktur i vardagen, samtidigt som du kan må dåligt över att inte ha koll på allting kan det bli så att du gör en så pass hård struktur att du mår dåligt över de saker du inte hinner med trots att du sagt du ska det. Från egna erfarenheter vill jag att allting ska vara PERFEKT, jag blir arg på mig själv när det inte går som jag har tänkt och jag klankar ner på mig själv att jag är dålig. Men egentligen, varför ska man lägga ner tid på allt det dåliga man gjort? Så länge man har gjort sitt bästa så ska man vara stolt över sig själv, det tog lång tid för mig att lära mig det.


Så ett tips till alla där ute som har en jobbig vecka med massor av arbeten, ta det lugnt och gör ditt bästa, mer kan ingen begära!


/H


Likes

Comments